  • 21. Data: 2009-01-03 23:26:39
    Temat: Re: spękania pod parapetem
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

    Użytkownik <a...@g...com> napisał w wiadomości
    news:a3149ced-feab-4f84-a731-79a8f526e007@r37g2000pr
    r.googlegroups.com...
    On 3 Sty, 23:19, "kiki" <a...@...c> wrote:
    [...]
    > Człowiek się widać uczy całe życie :-) U mnie dawali w filarki, te węższe
    > po
    > 2 prety fi 6 coo każdą fugę porothermu ale pod oknem chyba na bank NIE.

    >Ueee :) W kazdym poradniku wienerbergera albo ytonga o technice
    >murowania z ich produktow (dolaczanym masowo do kazdej gazetki
    >budowlanej) jest informacja o zbrojeniu poziomym pod oknami! Na ile to

    W czasach kiedy ja kupowalem nie bylo o tym mowy i nie jestem pewny, ale
    chyba zauwazylem na tynku pionowe ryski. U mnie to moze troche inny problem,
    bo pojawil sie w naroznych oknach bez filarka w rogu. Okna sa dosc spore bo
    po 1,6m oba laczone w rogu, wiec caly ciezar czesci stopu i scian powyzej na
    tej dlugosci przenoszony jest przez nadprozowieniec na sciany po po obu
    stronach okien. Pewnie mozna bylo murowac z pelnej cegly od fundamentu cos
    jak dwa filarki po obu stronach okien, czy to by zapobieglo pekaniu?? W moim
    przypadku troche watpie. Jakies zbrojenie poziome drucikami w spoinie tez
    chyba bez sensu w takim rozwiazaniu. W tych pokojach beda grzejniki, wiec w
    sumie nie bardzo sie przejmuje.

    >ukrywam, ze na zbrojenie poziome muru uczulil mnie dodatkowo nasz
    >grupowy tornad :-)

    Tornad sporo swiatla wnosci do grupy. :-))

    Pozdro.. TK

  • 22. Data: 2009-01-04 13:26:08
    Od: "Ulf" <d...@w...pl>

    > no i filarki to sie zbroi w pionie a nie w poziomie :)

    Zbroi sie tak i tak :) Tzw zbrojenie poprzeczne i podluzne, poprzeczne w
    postaci siatek i petli umieszczonych w spoinie dla okreslonego typu
    materialow - glownie cegla pelna, a podluzne w postaci pretow zbrojeniowych.
    Pozostaje jedynie kwestia czestosci stosowania tego w rzeczywistych
    konstrukcjach, w kazdym razie zbrojenie poprzeczne jest dopuszczalne, a
    sposob jego wymiarowania znajduje sie nawet w polskich normach.