  • 11. Data: 2011-05-05 15:35:28
    Temat: Re: srednica komina - paliwo stale
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik J_K_K napisał:

    > U mnie 150, ale do gazu, a do kominka 12 kW zalecali 200.
    > Jak dasz za duży, to "w razie czego" przytkasz szybrem,
    > a jak za mały ...
    > Dużo zależy tez od warunków lokalnych - jak wieje halny
    > + niskie ciśnienie to i ww. 200 dla kominka
    > wydaje się czasami być za mało.

    Ja mam dwa kominy - obydwa z kształtek ceremicznych o przekroju
    kwadratowy 20x20 cm. Na jednym wisi kocioł na groszek 25 kW, na drugim
    piec kaflowy na drewno. Oba dają radę.

    Kominiarz przy odbiorze powiedział mi, że fi 150 mm owszem wystarczy,
    ale szybko się zasyfi. Porządny komin, to podstawa dla dobrej pracy pieca.

    pozdr
    Robert G.

  • 12. Data: 2011-05-05 17:30:06
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    Dnia 05-05-2011 o 09:33:05 rrr <r...@o...rrr.pl> napisał(a):

    > Poszukaj raczej w specyfikacjach kotłów na ekogroszek. Tam są parametry
    > wymagane dla średnicy i wysokości komina. A to, że im większa średnica
    > tym lepszy cug nie zawsze jest prawdą :)

    A kiedy nie jest prawdą ?
    Nie spotkałem się jeszcze z tym aby komin o mniejszej średnicy pracował
    lepiej niż ten o większej (kominy hutnicze pomijamy).
    W specyfikacji kotłów zazwyczaj podany jest minimalny przekrój przy który
    kocioł będzie poprawnie pracował - nie oznacza to, że ten większy jest
    nieodpowiedni.

    Pzdr
    TG

  • 13. Data: 2011-05-05 17:58:56
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 5 May 2011 07:21:22 +0000 (UTC), Radarro napisał(a):

    > Witam,
    > Wiem za im większa srednica tym lepiej dla "cugu" pieca, ale czy ktos moze da
    > wskazowke dla takiego przypadku.

    Owszem nie. Za duża może oznaczać za mocny ciąg.

    > Teraz - jaka srednice komina tam dac?
    > Mam na razie pociagniety komin w piwnicy na bazie ksztaltki ceramicznej fi
    > 150mm - czy komin na taką srednice da radę? Nie będzie się syfic za szybko?
    > Czy jednak na pietrze rozszerzyc to na fi 180?

    IMO 150 to za mało. Zresztą kuknij w dane pieców, ajkei mają średnice.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 14. Data: 2011-05-05 19:40:44
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 05 May 2011 19:30:06 +0200, Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

    > Nie spotkałem się jeszcze z tym aby komin o mniejszej średnicy pracował
    > lepiej niż ten o większej (kominy hutnicze pomijamy).

    Zdefiniuj co znaczy dla Ciebie 'LEPIEJ'.
    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 15. Data: 2011-05-06 07:20:38
    Od: "Radarro" <r...@N...gazeta.pl>

    robercik-us <r...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Kominiarz przy odbiorze powiedział mi, że fi 150 mm owszem wystarczy,
    > ale szybko się zasyfi. Porządny komin, to podstawa dla dobrej pracy pieca.

    > pozdr
    > Robert G.

    Gadalem z wykonawca SSO wczoraj i zrobimy oba kominy (kociol i kominek) na fi
    200 i bedzie spokoj :)
    Jedyny minus taki, ze musze rozkuc jakies pol metra komina w piwnicy z fi 150
    na fi 200 w piwnicy. Ale lepiej teraz niz mialbym miec problem potem.

    Dzieki za odpowiedzi.
    R.

  • 16. Data: 2011-05-06 08:05:44
    Od: rrr <r...@o...rrr.pl>

    Użytkownik Tomasz Gorbaczuk napisał:

> [...]
    > W specyfikacji kotłów zazwyczaj podany jest minimalny przekrój przy
    > który kocioł będzie poprawnie pracował - nie oznacza to, że ten większy

    Widzisz nie do końca. Jeżeli średnica lub powierzchnia przekroju będą
    zbyt małe, ciąg kominowy może być słaby, a w skrajnych przypadkach
    całkowicie zaniknąć. Dzieje się tak z powodu rosnących oporów przepływu
    spalin przez komin. Przy zbyt dużym przekroju ciąg będzie za mały, bo
    spaliny będą przepływać wolniej i ulegać ochłodzeniu.

    pozdrawiam
    rafał