  • 31. Data: 2010-11-15 12:39:36
    Temat: Re: sterownik pokojowy a ciągłe grzanie
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    na górze w korytarzu mam podłogówke więc odpada
    do najwiekszego pokoju mam wylot z kominka wiec tez odpada
    dalem do północnego pokoju ale wtedy w tym duzym sie za szybko wychładza

  • 32. Data: 2010-11-15 12:40:47
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "tarnus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    >To że będziesz miał w pomieszczeniu ze sterownikiem te 1-2st więcej to się
    >nie przejmuj, gdyż każdy projektant ci powie że te sterowniki montuje się w
    >tych własnei pomieszczeniach gdzie ciągle przebywasz czyli najczęściej
    >jakiś duży pokój czy też salon.

    Zapomniałem dopisać że w tych pomieszczeniach wymaga się ciut wyższej
    temperatury
    choćby po to aby siedząc w bezruchu przed TV nie szukać po chwili kufajki.

    Marek

  • 33. Data: 2010-11-15 14:35:01
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    e tam
    powtarzam ze kaloryfery mam tylko na górze
    na dole mam podłogówke tylko
    i na górze w holu tez

  • 34. Data: 2010-11-15 14:52:51
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Rafał" <a...@c...nospam.pl> wrote:
    >i nadal nie rzoumiem tego jak ten pokojowy ma mi sterowac skoro ...
    > obojetne jaka krzywa grzewca, obojętne jak ustawie rotametry to przeciez
    > inne pokoje ( bez czujnika) wychładzaja sie np szybciej a czujnik nie
    > załaczony nie włączy obiegu
    > a na zapas ogrzac sie nie :(
    > powoli widze brak sensu montażu tego
    > chyba że mnie jakoś naprostujecie

    Zostaw ten pokojowy w spokoju (odłącz go od kotła) i zajmij się pogodowym!
    Załóżmy, że masz 4 pokoje (A,B,C,D) z grzejnikami i hall oraz kuchnię z
    podłogówką. Pokój A wychładza się najszybciej. Wieszamy tam na ścianie
    termometr i odkręcamy termostaty na grzejnikach na max.
    Założenie: Na zewnątrz jest +5 stopni, w pokoju A, kuchni i hallu chcemy
    mieć 21 stopni.
    W kotle ustawiamy krzywą grzewczą na 1,0. Po 24h w pokoju A mamy 23 stopnie.
    Zmniejszamy krzywą grzewczą do 0,9. Po 24h w pokoju A jest 22 stopnie.
    Zmniejszamy krzywą do 0,8. Po 24h w pokoju mamy 21 stopni :)
    Teraz idziemy do pokoju B,C i D. Załóżmy, że B i C to sypialnie i tam chcemy
    mieć 17 stopni a w D chcemy mieć 22.
    Ustawiamy odpowiednią temperaturę na głowicach termostatycznych. Po 24h w
    B,C i D mamy taką temp. jaką chcieliśmy mieć, ale w A znów jest 22 stopnie,
    bo tam poszło więcej ciepła gdy głowice w B,C, i D odcięły grzejniki.
    Zmniejszamy krzywą grzewczą do 0,4. W tym czasie podłogówka zrobiła nam w
    hallu i kuchni 23 stopnie. Obniżamy temperaturę wody na mieszaczu i czekamy
    1-2 dni. Jeśli nadal jest za ciepło, znów obiżamy temp. wody na mieszaczu i
    znów czekamy 1-2 dni. W końcu mamy zaplanowane 21 stopni. Idziemy do kotła i
    sprawdzamy do jakiej temperatury grzeje wodę grzewczą. Powiedzmy 38 stopni.
    Co się teraz dzieje? Automatyka kotła oblicza, że dla zadanej krzywej 0,8 i
    temperatury zewnętrznej, woda grzewcza ma mieć temp. 38 stopni. Taka woda
    idzie w instalację, w pokojach ogrzewa grzejniki, w hallu ogrzewa podłogę.
    Gdy pokoje B,C i D osiągną zadaną temperaturę, głowice na grzejnikach
    odcinają dopływ wody. W grzejniku w pokoju A woda krąży cały czas, podobnie
    jak w podłogówce. Automatyka kotła oczywiście nie pozwala na ciągłą pracę
    kotła, ale żądanie grzania jest aktywne przez cały czas (przewód od
    sterownika pokojowego zwarty).
    Gdy temperatura jest stabilna, zapisujemy że dla +5 stopni na zewnątrz,
    kocioł daje 38 stopni do instalacji.
    Po miesiącu temp. na zewnątrz jest -12 a kocioł szaleje i grzeje wodę do 58
    stopni. W pokojach B,C i D jest temperatura taka jaką zadaliśmy (bo głowice
    odcinają wodę), ale w pokoju A i w hallu oraz kuchni jest +23 stopnie.
    Tzn. że ta krzywa grzewcza nie jest odpowiednia, potrzebujemy krzywą
    bardziej "płaską". Robimy regulację instalacji dla temp. zewnętrznej -12
    stopni (obniżamy krzywą). Po 3 dniach poszukiwań mamy krzywą 0,6 i
    temperaturę wody grzewczej 50 stopni dla -12 na zewnątrz.
    No ale przy +5 na zewnątrz znów będzie źle. Do tego potrzebny jest drugi
    parametr - offset. Zaglądamy do instrukcji obsługi kotła i patrzymy w
    wykresy. Szukamy 2 parametrów: krzywej i offsetu które dla temp. +5 dadzą 38
    stopni w instalacji a dla -12 dadzą 50 stopni. Wychodzi, że nasza krzywa to
    0,5 a offset -1.
    Ustawiamy te parametry na kotle i obserwujemy co się dzieje. Jeśli jest ok -
    podłączamy sterownik pokojowy w pokoju A, ustawiamy na nim 21 stopni i
    cieszymy się wyregulowanym kotłem :)
    Uwaga. Przy takiej konfiguracji na sterowniku w A nie można ustawić wyższej
    temp. niż 21 stopni, ale taka jest uroda sterowania włącz/wyłącz. Jeśli
    zajdzie taka potrzeba, należy zmienić parametr offset na kotle (nie ruszać
    krzywej!) oraz ustawić wyższą temp. na sterowniku.

    --
    Bartek

  • 35. Data: 2010-11-15 15:16:03
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

> [...]
    > B,C i D mamy taką temp. jaką chcieliśmy mieć, ale w A znów jest 22
    > stopnie, bo tam poszło więcej ciepła gdy głowice w B,C, i D odcięły

    hm a co na to podłogówka na dole
    tu tez będzie sie temperatura zmieniac, a jak sterownik pogodowy odetnie
    piec to kaloryfery na górze chyba tez nie będa grzały

> [...]
    > (przewód od sterownika pokojowego zwarty).
    > Gdy temperatura jest stabilna, zapisujemy że dla +5 stopni na zewnątrz,

    a jak mają być ustawione rotametry na belkach na dole i górze?

> [...]
    > Jeśli zajdzie taka potrzeba, należy zmienić parametr offset na kotle (nie
    > ruszać krzywej!) oraz ustawić wyższą temp. na sterowniku.

    a czemu nie moge tylko temp podniesc albo opuscic?

  • 36. Data: 2010-11-15 15:26:45
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Rafał" <a...@c...nospam.pl> wrote:
    > hm a co na to podłogówka na dole
    > tu tez będzie sie temperatura zmieniac, a jak sterownik pogodowy odetnie
    > piec to kaloryfery na górze chyba tez nie będa grzały

    Sterownik pogodowy nigdy nie odcina grzania. Robi to tylko pokojowy, dlatego
    uważam że taki typu "włącz/wyłącz" to się do mieszkania nadaje a nie do
    domu.

    > a jak mają być ustawione rotametry na belkach na dole i górze?

    A co to jest rotametr? co to jest belka?

    > a czemu nie moge tylko temp podniesc albo opuscic?

    Opuścić możesz. Wówczas kocioł zostanie po prostu odcięty i przestanie grzać
    wszystko.
    Podnieść nie możesz, bo jeśli ustawisz np. 23 stopnie, to kocioł będzie
    pracował bez przerwy tak jakby w ogóle nie było tego pokojowego. A wcześniej
    wyregulowaliśmy instalację, aby przy ciągłej pracy w pokoju A dawała 21
    stopni.

    --
    Bartek

  • 37. Data: 2010-11-15 16:04:01
    Temat: Re: sterownik pokojowy a ci?g?e grzanie
    Od: "William Bonawentura" <w...@p...onet.pl>

    ?
    Uzytkownik "Rafa3" <a...@c...nospam.pl> napisal w wiadomosci
    >i nadal nie rzoumiem tego jak ten pokojowy ma mi sterowac skoro ...
    > obojetne jaka krzywa grzewca, obojetne jak ustawie rotametry to przeciez
    > inne pokoje ( bez czujnika) wych?adzaja sie np szybciej a czujnik nie
    > za?aczony nie w??czy obiegu
    > a na zapas ogrzac sie nie :(
    > powoli widze brak sensu monta?u tego
    > chyba ?e mnie jako? naprostujecie

    Dobrze myslisz. Jesli jest sterowanie czujnikiem pogodowym to centralny termostat nie
    ma sensu.

  • 38. Data: 2010-11-15 17:45:33
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    > Sterownik pogodowy nigdy nie odcina grzania. Robi to tylko pokojowy,
    > dlatego uważam że taki typu "włącz/wyłącz" to się do mieszkania nadaje a
    > nie do domu.

    jak to nie, przeciez widze :)

    > A co to jest rotametr? co to jest belka?

    na rozgałęźnikach na dole domu i na piętrze mam takie pokrętła przezroczyste
    ze skalą

> [...]
    > pracował bez przerwy tak jakby w ogóle nie było tego pokojowego. A
    > wcześniej wyregulowaliśmy instalację, aby przy ciągłej pracy w pokoju A

    czyli piec ma działąc nonstop i to jest oszczedne?

  • 39. Data: 2010-11-15 17:46:16
    Od: "Rafal" <a...@c...nospam.pl>

    termostat mial sluzyc tylko do regulacji temperatury na górze gdzie sa
    grzejniki

  • 40. Data: 2010-11-15 18:08:58
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Rafał" <a...@c...nospam.pl> napisał w wiadomości

    > tylko nie to :)
    > on nie ma pojęcia co zrobił, teksty w stylu że na sterownikach się nie zna
    > itd

    Skon żeś wytrzasnął takiego partacza ?
    Swoją drogą czy kocioł był odpalany przez serwisanta ?