  • 11. Data: 2009-11-30 12:03:17
    Temat: Re: styropian
    Od: "Przemek" <e...@v...pl>

    news:hf085j$98u$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > w której wystapi punkt rosy dla wilgotności zawartej w tej ścianie. Poza
    > tym bezsensem jest tworzenie szczelin i pogarszanie izolacyjności ściany.

    > Niby jak ma się gromadzić skoro klimatryzacja obniża wilgotność powietrza
    > powodując odparowanie tej wilgoci ?
    > Amerykańce mają to do siebie, że okropnie fisiują. Ekstremalne skrajności
    > to ich specjalność.
    > Zapewniam Cię, że tu u nas w Polsce Klei się od wewnątrz płyty GK prosto
    > na ścianę, a na zewnątrz daje się styropian klejąc bez pozostawiania
    > jakichkolwiek szczelin i nikt z tego powodu nie ma wilgoci w ścianach.

    w Hameryce inne prawa fizyki rządzą :)

    p.

  • 12. Data: 2009-11-30 13:00:40
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

    > Problem z twoim pomysłem (tzn. zastosowanie koncepcji docieplenia domu
    > szkieletowego dla ścian murowanych) jest taki, że proponujesz szczelinę
    > wentylacyjną za warstwą izolacji. W związku z tym dowolna nieszczelność
    > izolacji zmniejsza ocieplenie całej ściany.
    Nie. Jak napisalem w tej szczelinie nawet przy huraganowym wietrze, wystapi
    jedynie bardzo powolny ruch powietrza gdyz ono ma tzw. lepkosc i na dluugiej
    drodze w tej szczelinie zadnych wierkszych przeciagow nie bedzie. Natomiast w
    normalnych warunkach bedzie poruszac sie ruchem laminarnym do gory unaszac ew.
    zawilgocenie. To jest moja teoria i jak napisalem wymaga sprawdzenia na
    modelu. W kazdym razie ten artykul to potwierdza.
    > Dlatego jeśli ktoś się obawia opisanych przez ciebie efektów to powinien
    > użyć wełny i docieplać na sucho. Na zewnątrz trzeba dać
    > deski/siding/blachę/mur/etc i szczelinę nad wełną (oczywiście z
    > wiatroizolacją).
    >
    > M.
    Oczywiscie ale ja i autor artykulu, w ktorym zaleca stosowanie szpary 1-2 cm
    mowi o styropianie. Welna to inna bajka; ona jest paroprzepuszcalna przed
    powstawaniem w niej wiatru chroni ja elektrostatyka i ta lepkosc powietrza.
    T.

  • 13. Data: 2009-11-30 13:37:58
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

    > A śiwstak już nie zawija tych sopelków lodu, bo siedzi ;D
    Starazs se zdyskredytowac moje tlumaczenie. Obawiam sie, ze sam sie tym
    osmieszasz, tylko jeszcze tego nie rozumiesz.

    > O czym Ty piszesz ?
    Pisze o ociepleniu scian z zewnatrz styropianem i komentuje artykul, w ktorym
    autor w oparciu o hamerykanskie badasnia uzasadnia koniecznosc pozostawienia
    stosunkowo duzej szczeliny pomiedzy sciana a izolacja.
    > Jakie wędrowanie pary przez mur ?
    Normalne zachodzace zgodnie z prawami fizyki.
    > To o czym piszesz ma miejsce tylko wtedy, kiedy ściana jest nieocieplona, a
    > po jej obydwu stronach znajdują się dwa ośrodki o różnych temperaturach i
    > róznych wilgotnościach.
    To o czym pisze zachodzi zawsze, dgy w osrodku porowatym istnieje gradient
    temperatur.
> [...]
    > warunków:
    > 1. Musi istnieć cieplejszy ośrodek zawierający odpowiednio dużą wilgotność.
    Istnieje, tym osrodkiem jest wilgotne i cieple powietrze wewnatrz
    pomieeszczen.
    > 2. Musi istnieć ośrodek o niższej temperaturze, dla którego ilość pary
    > zawarta w pierwszym ośrodku spowoduje przesycenie powietrza parą wodną, a
    > przez to wykroplenie się części tej pary w postaci rosy.
    Istnieje, tym osrodkiem jest sciana cieplejsza od wewnatrz a zimniejsza od
    zewnatrz, nawet pod warstwa izolacji.
    > 3. Możliwość swobodnego przenikania powietrza pomiędzy pierwszym, a drugim
    > ośrodkiem.
    Sciany sa malowane farba paroprzepuszczalna zatem to powietrze wilgotne od
    wewnatrz spoko wnika w te sciane i ta wilgoc wedruje na zewnatrz gdyz tam
    temperatura sciany jest zima zawsze nizsza.
> [...]
    > której wystapi punkt rosy dla wilgotności zawartej w tej ścianie. Poza tym
    > bezsensem jest tworzenie szczelin i pogarszanie izolacyjności ściany.
    No i to jest moim zdaniem rozumowanie bledne gdyz korzysc z tego polepszenia
    izolacyjnoasci sciany moze byc zludna, gdyz para wodna nie wykropli sie tam,
    dzie Ty chcesz, czyli w styropianie tylko na granicy sciana-styropiaan. Tak mi
    sie przynajmniej wydaje. Jak pisalem ilosciowe dane moznaby uzyskac wykonujac
    pomiary na modelach.

    > Niby jak ma się gromadzić skoro klimatryzacja obniża wilgotność powietrza
    > powodując odparowanie tej wilgoci ?
    Klima nie obniza wilgotnosci, wilgotnosc mozna obnizyc
    stosujac "dehumidifier" czyli odwilgacacz pracujacy na zasadzie otwartej
    lodowki. Cos Ci sie pomylilo.

> [...]
    > ścianę, a na zewnątrz daje się styropian klejąc bez pozostawiania
    > jakichkolwiek szczelin i nikt z tego powodu nie ma wilgoci w ścianach.

    Nieprawda. U moich sasiadow na podkarpaciu robili ocieplanie styropianem i z
    fachowcami, zreszta tez po studiach, na ten temat rozmawialem i oni prezentuja
    identyczne z moim zdanie. I formalnie robia je "na placki" od kilku lat i tak
    beda robic aby potem nie miec problemow z odparzanniem styropianu od scian po
    jej nawilgoceniu sie itp. Oni mowia czysta polszczyzna a wiesz dlaczego? Bo
    nigdy nie byli w Warszawie.:)
    Uzytkownicy tych domow izolowanych styropianem na placki sa zadowoleni;
    stwierdzaja radykalna poprawe. Jeden z nich powiedzial doslownie, ze w ciagu
    ub. zimy tylko dwa razy zapalil w piecu CO i okreslil roznice slowami "niebo a
    ziemia".

    Pzdr.
    Tornad

  • 14. Data: 2009-11-30 14:06:49
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

    ciach.

    > w Hameryce inne prawa fizyki rządzą :)
    > p.

    Nieprawda. Prawa fizyki sa jednakowe i o czym malo kto wie dzialaja zawsze i
    wszedzie bez wyjatku i to wszystkie, ktore w danych warunkach zajsc moga.
    Teoretycy od ociplenia popelniaja podstawowy, wrecz ortograficzny blad
    techniczny zakladajac dzialanie tylko jednego z nich, skutkiem czego jest
    teza, ze woda moze sie wykroplic tylko w stryropianie bo w nim powstanie punkt
    rosy. Zapominaja, ze woda moze ich nie posluchac i wykroplic sie niejako przed
    tym punktem jesli droga do niego bedzie zamknieta.
    Zatem prawa sa jednakowe, roznica polega na roznej ich interpretacji i
    selektywnym dobieraniu sobie ich tak, aby udowodnic zalozona teze.
    Znam to, sledzac zabiegi pewnej grupy lobbystow propagujacych np. globalne
    ociplenie. Tam wiekszosc artykulow naukofcow pisana jest na zamowienie; za
    duze granty, ktore otrzymuja, potrafia udowodnic wszystko nawet, ze woda
    poplynie do gory...
    A fakt, ze pare lat temu na Marsie i innych planetach Ukladu Slonecznego
    satelity stwierdzily tez niewielki podwyzszenie sie temperatur - ignoruja.
    Ignoruja tez fakt, ze np. w roku 2000 na Sloncu bylo dokladnie 157 tzw.
    jasnych plam i kilkudniowych rozblyskow, wrecz pekniec skorupy slonecznej o
    powierzchniach czesto kilku globow ziemskich... I to one, te rozblyski
    spowodowaly te anomalie pogodowe a nie krowy pierdzace na pastwiskach.
    Ale to "dziala", kazdy farmer hamerykanski juz placi 170 dolarow od kazdej
    krowy... To jest fakt. My zapewne tez bedziemy placic wielomiliardowe kwoty
    za... powietrze, ktorym oddychamy bo jeszcze tego nie udalo sie opodatkowac.
    Ale to inna historia, tyle ze ze styropianem posrednio zwiazana, bo ceny
    energii rosna i beda rosly.
    Pzdr.
    Tornad

  • 15. Data: 2009-11-30 15:24:32
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Starazs se zdyskredytowac moje tlumaczenie. Obawiam sie, ze sam sie tym
    > osmieszasz, tylko jeszcze tego nie rozumiesz.

    Bo piszesz tak śmieszne rzeczy, że ,tylko z humorem nateży do tego
    podchodzić.

> [...]
    > pozostawienia
    > stosunkowo duzej szczeliny pomiedzy sciana a izolacja.

    Jaki artykuł ?
    Jakiego autora ?
    Dlaczego nikt inny nnie wpadł na tak genialne odkrycie ?
    Dlaczego setki tysięcy budowanych domów zaprzeczają tym odkryciom ?
    Dlaczego obecna technologia nakazuje zamykac te szczeliny, pomimo, że ponoć
    jest to tak niedobre ?

    To ja Ci odpowiem, bo podpierasz się hamerykańskimi realiami, a te realia to
    domy z krtonów, które posiadają ściany izolowane wełną mineralną. Tutaj
    dołożenie dodatkowego ocieplenia może spowodować, że faktycznie zamyka się
    drogę wilgoci, a jednocześnie pozostawia się punkt rosy w warstwie wełny i
    płyt paździeżowych, a nie przesuwa do warstwy styropianu. Dzieje się tak za
    sprawą zbyt dobrej izolacyjności termicznej styropianu, a jednoczes nie
    bardzo dobrej przenikalności dla powietrza i wilgoci.
    W Polsce jednak realia są całkiem inne. Tu domy stawia się z cegły i betonu,
    które są bardzo kiepskimi izolatorami, a co za tym idzie dość dobrze
    przewodzą ciepło. Dzięki temu dobremu przewodzeniu ciepła ściana w
    ogrzewanym domu, zaizolowanym styropianem posiada znaczną temperaturę,
    temperaturę. Ta temparatura jest utrzymywana na całej grubości ściany i jest
    ona na tyle duża, że przesuwa punkt rosy głęboko w styropian. Ponieważ
    styropian nie nosiąka to po prostu nie ma w nim wykraplania.

    Niestety para wodna sama z siebie nie wnika w materiały i sie sama z siebie
    nie wykrapla. Aby się wykropliła musi zaistnieć sytuacja obniżenia
    temperatury do takiego poziomu, że paraw odna się nasyci. Niestety w murach
    o kiepskiej izolacyjności termicznej różnice temperatur powierzchni ścian
    wewnętrznej i zewnętrznej są niewielkie. W przypadku ścian o dobrej
    izolacyjności czyli ścian zbudowanych z wełny mineralnej te różnice są duże.
    W tym przypadku aby przesunąć punkt rosy do warstwy styropianu trzeba by
    zastosować bardzo grubą warstwę tego styropianu, co staje się nieekonomiczne
    i bezsensowne. Bardziej ekonomicznie jest właśnie docieplić tę ścianę i
    utworzyć małą szczelinę wentylacyjną poprzez którą będzie można się pozbyć
    wilgoci.

    > Normalne zachodzace zgodnie z prawami fizyki.

    Których chyba niebardzo rozumiesz :D

    > To o czym pisze zachodzi zawsze, dgy w osrodku porowatym istnieje gradient
    > temperatur.

    Tak, zachodzi zawsze, ale niezawsze powstaje punkt rosy. Istnieje tylko
    gradient temperaturowy i gradient wilgotności. Nic więcej. Dopóki wilgotność
    nie przekroczy wartości nasycenia pary wodnej to nie ma wykraplania, ani
    zawilgacania ściany. Woda ma to do siebie, że zawsze stara się parować i
    rozpuścić w powietrzu i rozpuszcza się tak długo jak długo wilgotność tego
    powietrza nie uzyska 100% wilgotności względnej.
    Problemy z zawilgacaniem ścian dotyczą okresów, kiedy na zewnątrz są
    temperatury niższe niż wewnątrz budynków. A jak wiadomo przy niższej
    temperaturze powietrza rozpuszczalność wody w powietrzu jest niższa niż w
    powietrzu o wyższej temperaturze.
    Co za tym idzie, powietrze na zewanątrz będzie zawsze uzyskiwało mniejszą
    wilgotność bezwzględną od powietrza wewnątrz, a tym samym powietrze, które
    dostanie się do domu z zewnątrz jest mniej wilgotne. Oczywiście do tej
    wilgotności z zewnątrz dochodzi wilgoć, generowana w domu (para pochodząca z
    gotowania oraz normalnych funkcji życiowych - pot, oddech itd.). Jednak przy
    dobrze działjącej wentylacji wzrost wilgotności bezwzględnej tego powietrza
    jest niewielki, a co za tym idzie, aby osiągnąć punkt rosy to to powietrze z
    wnętrza domu musiało by zostać ochłodzone do poziomu bliskiego temperatury
    zewnętrznej. Jak wiemy przy kiepskiej izolacyjności ściany i bardzo dobrej
    izoslacyjności styropianu jest to zadanie wręcz niemożliwe do osiągnięcia.

    > Istnieje, tym osrodkiem jest wilgotne i cieple powietrze wewnatrz
    > pomieeszczen.

    > Istnieje, tym osrodkiem jest sciana cieplejsza od wewnatrz a zimniejsza od
    > zewnatrz, nawet pod warstwa izolacji.

    Samo istnienie ciepłego i zimnego powietrza nie doprowadza do powstawania
    punktu rosy.

    > Sciany sa malowane farba paroprzepuszczalna zatem to powietrze wilgotne od
    > wewnatrz spoko wnika w te sciane i ta wilgoc wedruje na zewnatrz gdyz tam
    > temperatura sciany jest zima zawsze nizsza.

    Powtarzam jeszcze raz. Powietrze to przenikając przez ścianę i jednoczesnie
    się ochładzając zwiększa swoją wilgotność względną. Tak długo, jak długo
    wilgotność tego powietrza nie przekroczy 100% nie istnieje proces
    wykraplania rosy i nie ma zawilgacania ściany.
    Punkt rosy osiągany jest w punkcie przecinania się krzywych temperatury oraz
    krzywej nasycenia pary.

> [...]
    > Tak mi
    > sie przynajmniej wydaje. Jak pisalem ilosciowe dane moznaby uzyskac

    I tu bynajmniej piszesz prawdę, że "tylko Ci się wydaje".
    Robiąc szczelinę wentylacyjną pogarszasz izolacyjność, a co za tym idzie
    obniżasz temperaturtę zewnętrznej powierzchni ściany.
    Taka wentylacj ma sens dla ścian o bardzo dobrej izolacyjności samej ściany,
    bo punkt rosy trudno jest w przypadku takich ścian przesunąć do warstwy
    styropianu. Jednak w przypadku ścian murowanych, których izolacyjność jestn
    kiepska nie ma takiego problemu i dlatego nie są potrzebne żadne szczeliny
    wentylacyjne, bo one dodatkowo przesuwają punkt rosy od warstwy styropianu w
    kierunku ściany murowanej, czyli pogarszają sytuację.
    Ściana murowana ma to ,do siebie, ze jest porowata. Wilgoć, która w nią
    wejdzie razem z powietrzem, razem z tym powietrzem z niej wyjdzie do
    wewnątrz.

    > Klima nie obniza wilgotnosci, wilgotnosc mozna obnizyc
    > stosujac "dehumidifier" czyli odwilgacacz pracujacy na zasadzie otwartej
    > lodowki. Cos Ci sie pomylilo.

    Weź no chłopie nie rób jaj i nie rób z siebie pośmiewiska.
    Każdy klimatyzator działa na zasadzie odwróconej lodówki i ochładzania
    powietrza. To ochłodzenie uzyskuje się na wewnętrznym wymienniku ciepła.
    Jeżeli powietrze to zostanie ochłodzone to automatycznie wzrasta jego
    wilgotność względna powodując powstawanie punktu rosy. Z tego powodu na tym
    wewnętrznym wymienniku skrapla się para wodna z powietrza i spływa do
    rynienki skąd zostaje odprowadzona do kanalizacji. Powietrze to natomiast
    się rozgrzewa w pomieszczeniu, a tym samym spada jego wilgotność względna.

    Różnica pomiędzy klimatyzatorem, a osuszaczem powietrza polega na tym, że w
    przypadku klimatyzatora do pomieszczenia oddawane jest powietrze schłodzone,
    czyli pozbyte części energii cieplnej. Ta energia transportowana jest
    rurkami wypełnionymi freonem do drugiego wymiennika, gdzie zostaje oddana do
    otoczenia poza pomieszczeniem.
    W przypadku osuszacza działa on dokłądnie tak samo jak klimatyzacja, z tą
    różnicą, że to ciepło nie jest transportowane poza pomieszczenie, lecz służy
    ono do ponownego ogrzniania powietrza, które przed chwilą zostało
    ochłodzone, w celu wykroplenia pary wodnej. Najprościej mówiąc osuszacz
    najpierw ochładza powietrze, powoduje wykroplenie się pary wodnej, a
    następnie ogrzewa to powietrze i wypuszcza do pomieszczenia.

> [...]
    > ciagu
    > ub. zimy tylko dwa razy zapalil w piecu CO i okreslil roznice slowami

    Bo każde ocieplenie poprawia izolacyjność, tyle, że to z wentylacją nieco
    gorzej.
    A co do Twoich "fahofcuf" to robią tak tylko dlatego, ze nie potrafią sobie
    obliczyć strat ciepła przez ścianę, rozkładu temperatur oraz grubości
    warstwy styropianu jaki należy użyć, aby przesunąć punkt rosy do tego
    styripianu. Idę o zakład, że nawet nie wiedzą co to jest punkt rosy.
    Niestety takich "fahofcuf" już także spostkałem na budowach, którzy
    proponowali klientom 5cm styropianu na bloczkach gazobetonowych. Kiedy
    zapytałem się ich gdzie im wyjdzie punkt rosy to zrobili wielkie oczy i
    zapytali się o co ja się pytam :D

  • 16. Data: 2009-11-30 15:30:29
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Mała poprawka:

    > Dzieje się tak za sprawą zbyt dobrej izolacyjności termicznej styropianu,
    > a jednoczes nie bardzo dobrej przenikalności dla powietrza i wilgoci.

    Miało być:

  • 17. Data: 2009-11-30 19:28:02
    Od: Andrzej <c...@w...pl>

    On 29 Lis, 11:19, "Tornad" <t...@o...net> wrote:

> [...]
    > czytaja. Piszesz o jakichs tajemniczych zasadach, ktore zapewne Ty i teoretycy
    > punktu rosy w styropianie znaja, a ja nie. Wiec sru, napisz o sso Ci chodzi.
    > Uzasadnij swoja wypowiedz i probe dyskredytacji mojej.
    > Zasady fizyczne sa identyczne z ta roznica, ze w przypadku braku wentylacji
    > drewno zgnije szybciej a mur troche wolniej.
    >  Pisalem o koniecznosci pozostawienia tych paru milimetrow "spejsu" pomiedzy
    > powierzchnia muru czy tynku a styropianem, co zapewniaja placki. To to o malo
    > mnie nie zwyzywano, ze w tej szczelinie wiatr bedzie hulal i cale cieplo
    Mam pytanie do Ciebie Tornad, ale trochę "z innej beczki". Miałem
    fachowca który docieplił mi dom i twierdził tak samo jak Ty żeby kleić
    na placki żeby był opływ powietrza. Ale ja się uparłem żeby mieć na
    obwódkę i tak mam.
    Ale moje pytanie nie dotyczy tego, tylko wykończenia szpalet. Oni
    kleili mi styropian na równo z ościeżnica okna, twierdzili że tak
    będzie lepiej, bo okno pracuje. Tylko siatka z klejem zachodzi na
    ościeżnice kilka mm. Trochę wydaje mi się mało, bo później wyczytałem
    ze styropian powinie zachodzić na ościeżnice kilka cm. Jak bym się
    uparł to mogę to jeszcze poprawić, bo mogę przykleić do szpalet cienki
    styropian, np. 3 cm. Czy takie wykończenie szpalet to jest duży błąd??
    Co Ty uważasz na ten temat?

  • 18. Data: 2009-11-30 20:24:08
    Od: M <M...@w...pl>

    Tornad pisze:

> [...]
    > rosy. Zapominaja, ze woda moze ich nie posluchac i wykroplic sie niejako przed
    > tym punktem jesli droga do niego bedzie zamknieta.

    Co to jest "niejako wykraplanie"?

    Przykład ściany:
    14cm styropian U=0,29 W/m^2K
    25cm ceramika U=2,5 W/m^2K

    Wobec powyższego spadek temperatury (przebiega liniowo, co łatwo
    dowieść) będzie taki, że w warstwie styropianu będzie 10 razy większa
    różnica temperatur niż w ścianie zewnętrznej. Na liczbach (polskich - w
    PL warunkach klimatycznych, delta T=40K):

    4K na murze
    36K w styropianie

    Dla 20C i wilgotności 50% punkt rosy wynosi ok. 9C (w tej temperaturze
    wilgotność wyniesie 100%). Wilgotność powietrza po zewnętrznej stronie
    muru wyniesie 56%. Niedużo, jak na wykraplanie, o którym piszesz.

    M.

  • 19. Data: 2009-11-30 20:34:58
    Od: M <M...@w...pl>

    Tornad pisze:
> [...]
    > zawilgocenie. To jest moja teoria i jak napisalem wymaga sprawdzenia na
    > modelu. W kazdym razie ten artykul to potwierdza.

    No właśnie. To jest twoja teoria.

    Moim zdaniem spory gradient temperatur (np. 30K, co łatwo może się
    zdarzyć przy uszkodzeniu styropianu) spowoduje ruch powietrza. Chłodne
    powietrze (w jednym punkcie) będzie ogrzewane lokalnie przez ścianę i
    będzie migrować wyżej. Jednocześnie ciepłe powietrze, które tam wejdzie
    będzie chłodzone przez lokalne uszkodzenie/nieszczelność/etc.
    styropianu. Co więcej, jeśli w takim miejscu spadnie dostatecznie
    temperatura, to wilgotne powietrze może w tym miejscu osiągać 100%
    wilgotności powodując STAŁE, MIEJSCOWE zawilgocenie ściany.

> [...]
    > powstawaniem w niej wiatru chroni ja elektrostatyka i ta lepkosc powietrza.

    Tym razem to bzdurzysz. To niby dlaczego na wełnę daje się
    wiatroizolację na ścianach? I robi się to zawsze!

    Tylko w wełnie szczelinę robi się po ZEWNĘTRZNEJ stronie izolacji, a ty
    proponujesz w stryopianie zrobić ją od WEWNĄTRZ.

    M.

  • 20. Data: 2009-11-30 20:52:56
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

    > Bo piszesz tak śmieszne rzeczy, że ,tylko z humorem nateży do tego
    > podchodzić.
    Tak, czesto pisze z humorem aby nie zanudzic. Ale tak jak przed dawnymi laty
    jak nadawal Glos Ameryki: podajemy wiadomosci dobre czy zle ale zawsze
    prawdziwe.

    > Jaki artykuł ?
    No widzisz zacietrzewiles sie zdrowo a nawet nie wiesz o czym mowa.
    > Jakiego autora ?
    Oto ten adres pod krorym znajdziesz "ten" artykul. Podal go bodajze "M<M usun
    to".
    http://www.muratorplus.pl/technika/izolacje/ocieplan
    ie-domow-szkieletowych-
    styropianem_56864.html
    > Dlaczego nikt inny nnie wpadł na tak genialne odkrycie ?
    Ano wlasnie, podejrzewam, ze to wprowadziloby pewne zamieszanie w kregach
    ociplaczy a scislej sklepikarzy, ktorzy styropian sprzedaja po kilkakrotnie w
    stosunku do kosztow, zawyzonych cenach.
    > Dlaczego setki tysięcy budowanych domów zaprzeczają tym odkryciom ?
    Ano bo naukofcy napisali sterty bajek na ten temat, ktorych celem jest
    wpojenie gawiedzi o koniecznosci instalowania polmetrowej grubosci styropianu.
    > Dlaczego obecna technologia nakazuje zamykac te szczeliny, pomimo, że ponoć
    > jest to tak niedobre ?
    Ratuja sie jak moga; ja zreszta tez tak uwazam, ze te szczeliny nalezy
    zamykac tyle, ze materialem latwo paroprzepuszcalnym. Co zreszta zalecilem
    Pytajnikowi czyli Autorowi watku.

> [...]
    > sprawą zbyt dobrej izolacyjności termicznej styropianu, a jednoczes nie
    > bardzo dobrej przenikalności dla powietrza i wilgoci.
    Styropian w ogole nie jest paroprzepuszcalny; no moze w ciagu paru lat pare
    kropel wody wciagnie ale nie wiecej. Swego czasu o tym pisalem na podstawie
    doswiadczen, gdy mi po pieciu latach plywak wylaczjacy pompe w wodzie tonal.

    > W Polsce jednak realia są całkiem inne.
    Ano wlasnie, brak jakiejkolwiek tradycji budowlanej i wiara w teoryje pisane
    na zamowienie.
    ciach bo piszesz dokladnie to samo co ja tylko innymi slowami po to zapewne,
    aby pokazac jaki to Ty jestes madry a ja glupi..

    > Których chyba niebardzo rozumiesz :D

    >Ciach z powodow jak wyzej.

    > Samo istnienie ciepłego i zimnego powietrza nie doprowadza do powstawania
    > punktu rosy.
    O dziwo tu zgoda. Ale nalezy popatrzec na zagadnienie nieco szerzej a nie z
    klapkami na oczach.

> [...]
    > wykraplania rosy i nie ma zawilgacania ściany.
    > Punkt rosy osiągany jest w punkcie przecinania się krzywych temperatury oraz
    No jak sie juz krzywa po lacinie curva podeporzesz to od razu dostaniesz
    oklaski.

    > I tu bynajmniej piszesz prawdę, że "tylko Ci się wydaje".
    > Robiąc szczelinę wentylacyjną pogarszasz izolacyjność, a co za tym idzie
    > obniżasz temperaturtę zewnętrznej powierzchni ściany.
    Tu sie diametralnie roznimy. Mala szczelina i w dotatku zatakana dla wiatru,
    ktory zdaniem malego Jasia bedzie w niej hulal, pozwoli po prostu zaoczszedzic
    na materiale. Zapewne tego nie kumasz i na smiech Cie zbiera ale to musisz
    przemyslec i moze, na co nie licze, przyznasz mi racje.

> [...]
    > Ściana murowana ma to ,do siebie, ze jest porowata. Wilgoć, która w nią
    > wejdzie razem z powietrzem, razem z tym powietrzem z niej wyjdzie do
    Wiem ze jest porowata, nie wiem po co to powtarzasz, sam to tez napisalem.
    Z ta klimatyzacja to dotyczylo opcji koniecznosci pozostawienia szczeliny od
    srodka za plytami KG gdyz wtedy zachodzi odwrotna sytuacja; woda z wilgotnego
    powietrza z zewnatrz, migruje do chlodnego wnetrza. Czy to takie trudne do
    wyobrazenia?

    > Weź no chłopie nie rób jaj i nie rób z siebie pośmiewiska.
    Ten sie smieje, kto sie smieje ostatni (polskie przyslowie).
> [...]

    > warstwy styropianu jaki należy użyć, aby przesunąć punkt rosy do tego
    > styripianu. Idę o zakład, że nawet nie wiedzą co to jest punkt rosy.

    Moi fachowcy, jak napisalem, sa po studiach, jeden po mechanicznym a drugi
    nie wiem, ale dogadac sie z nimi spoko moglem. Nie musialem im tlumaczyc
    Twojego punku rosy gdyz do tego wystarcza mala matura. Ja jestem ze starej
    szkoly i uczyl mnie o tym znakomity skadinad fizyk w siodmej klasie. Wiec nie
    jest to znowu takie halo i na pewno zaklad bys przegral.
> [...]
    > proponowali klientom 5cm styropianu na bloczkach gazobetonowych. Kiedy
    > zapytałem się ich gdzie im wyjdzie punkt rosy to zrobili wielkie oczy i
    No polimeryzowalbym; moze im z geby krzywo patrzylo ale zapewne
    wiedzieli "jak to sie robi". A moze Ciebie potraktowali identycznie jak Ty
    ich? Trudno powiedziec.
    Wiec w skrocie, jeszcze raz moje kredo w tej materii. Otoz twierdze,
    ze "obowiazujaca" teoryja ma na celu dowiesc, ze polmetrowa warstwa izolacji
    styropianowej moze bedzie wystarczajaca...
    Takie mam odczucie i wszystkie znaki na niebie i ziemi na to wskazuja. A ja,
    ten odmieniec, pytam sie czy byly przeprowadzone ilosciowe badania modelowe, w
    kilku podstawowych alternatywach, lub uswiecone wieloletnia tradycja przepisy,
    zalecenia czy normy, ktore by to szerzej ujmowaly. I daje sobie odpowiedz- nie
    byly.
    Uwazam, ze spoko mozna ograniczyc grubosc izolacji do 1/3 tego co w madrych
    ksiazkach pisza, pod warunkiem zapewnienia szczeliny o odpowiedzniej do
    grubosci scian i jej istniejacych parametrow, grubosci izolacji.
    Teraz innymi slowami zmuszajac Cie do myslenia. Otoz zgadzam sie z tym co
    piszesz, ze grubosc izolacji projektuje sie tak aby ta strefa temperatur, w
    ktorej para sie wykropli byla w styropianie.
    A a preferuje zastosowac styropian o takiej grubosci, dostosowanej oczywiscie
    do parametrow cieplnych sciany, aby ta strefa czyli Twoj punkt rosy wypadal
    dokladnie na styku tych dwoch materialow. I wtedy nalezy tylko umozliwic tej
    skroplonej wodzie mozliwosc odparowania. Takie podejscie wykaze, ze grubosc
    izolacji w stosunku liczonej aktualnie obowiazujaca teoryja, znaczaco sie
    zmniejszy.
    Jeszcze innymi slowy; jesli zastosujesz bloczki cieple o grubosci powiedzmy
    30 cm to ta grubosc izolacji liczona moim sposobem bylaby powiedzmy 2 cm lub
    nie potrzeba jej wcale.
    Jesli mamy sciane zelbetowa, to wtedy ta grubosc powinna wyjsc wieksza. To
    chyba logiczne.
    Do tego potrzebne sa specjalistczne prace badawcze gdyz sama teoria punktu
    rosy do tego nie wystarcza. Sprawy wilgotnosci wzglednej a szczegolnie
    bezwzglednej, przewodnictwa cieplnego, kapilarnosci, osmozy i tym podobnych sa
    z fizycznego punktu wiedzenia bardzo zlozone czego dowodem jest brak scislych
    zaleznosci wyprowadzonych od poczatku; bazuje sie na danych empirycznych,
    ktore czesto zaskakuja.
    Ale cos sie w tej materii ruszylo, czego dowodem jest podjecie produkcji
    styropianu ryflowanego; powierzchnia ktorego jest dosc gleboko na 1.5 cm
    rowkowana: sadze, ze wlasnie po to aby zapewnic przeplyw powietrza tymi
    rowkami... Zatem sa tez ludziska myslacy podbnie jak ja.
    I to byloby na tyle.

    Wybacz, mozesz na mnie psy powywieszac; nie bede Ci ani sie juz wiecej
    tlumaczyl, bo nie mam ani czasu ani ochoty. Ja w zasadzie staralem sie
    ustosunkowac do sytuacji Pytajnika a Ty mnie zmuszasz do przezbywania sie
    czego za bardzo nie lubie.
    Na fizyce jest cikawy watek na temat innej teoryji i mam zamiar tam tez swoje
    trzy centy dorzucic.
    Tornad