  • 31. Data: 2010-10-28 10:13:21
    Temat: Re: styropian -jak przymocować?
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 28 Paź, 11:48, "jagr" <j...@W...pl> wrote:

    > Rozpatrujemy ocieplenie styro od zewnątrz.
    > Rozkład temperatur w przegrodach ocieplonych nie jest binarny (ciepło -
    > zimno), ale "analogowy" (cieplej-zimniej).

    Ano wlasnie.

    > Wzrost temperatury (w kierunku wnętrza) w styropianie jest duży, ale nie
    > można powiedzieć, że na powierzchni styropianu (tej stykającej się z murem)
    > jest już temperatura pomieszczenia. Byłoby tak może po zastosowaniu styro
    > grub. metra. Przy ociepleniu grub. 14 - 15 cm. zawsze powierzchnia ściany
    > wewnątrz ma wyższą temperaturę, niż ta powierzchnia od strony styropianu.

    http://szyna.civ.pl/mojasciana.JPG

    Moja sciana ma przy -22st na zew i +21st w srodku temperature od +20st
    w srodku do +18,3st na zewnatrz. Duza roznica? IMHO zadna :)

    > Powoduje to, że wilgoć bytowa (gotujemy zupę, kąpiemy się, zaprosiliśmy
    > gości i wszyscy chuchają) wykrapla się na zimnych rurach, szybach, a także
    > wchodzi w strukturę ścian. Kiedy powietrze w domu się okresowo przesusza,
    > ściany wysychają, ale tylko powierzchniowo, bo głębsze warstwy nie zdążą
    > przed następną kąpielą czy zupą na gazie. Dodatkowo wewnątrz ściany jest
    > zimniej, niż na powierzchni ściany.

    Dlaczego mialyby nie wysychac w calosci? Dlaczego mialyby nie zdarzyc
    wyschnac? Masz jakies dane, liczby, statystyki ? Tak moze byc przy
    niedostatecznej, popsutej, niedzialajacej wentylacji. Przy normalnej
    (sprawnej grawitacyjnej lub mechanicznej) mur w normalnej eksploatacji
    nigdy nie bedzie na zewnatrz mokry. Nie wiem jaka wilgoc musialbys
    generowac ale na pewno gotowanie obiadow i imprezy raz na tydzien tego
    nie spowoduja :)

    > Wracając do powyższej zagadki. Między styropianem a ścianą dochodzi do
    > kumulowania się wilgoci, ale nikt o tym nic nie wie, bo ściana okresowo
    > powierzchniowo przesycha. Nie przesycha tylko zimna ściana obok, dodatkowo
    > spod tej ocieplonej "wylewa się" wilgoć i moczy tą nieocieploną. Mokra
    > ściana to po pewnym czasie grzybek. Skąd ta wilgoć? No właśnie.

    Rozwiazanie jest prostsze. Jak sam pisales, temperatura nie jest zero-
    jedynkowa. W miejscu, gdzie konczy sie ocieplenie mamy mostek
    termiczny, co powoduje, ze sciana ma w jakiejs szerokosci (zaczynajac
    od poczatku ocieplenia) pelny rozklad temperatur od -22stC do +18,3stC
    (w moim wypadku). A to oznacza, ze w ktoryms miejscu wystapi punkt
    rosy i para zacznie sie skraplac, co spowoduje rozwoj grzybka. Nie ma
    to nic wspolnego z gotowaniem obiadow :) I tym sposobem dochodzimy do
    sedna, ze wpuszczanie chlodnego powietrza z zewnatrz, pod ocieplenie,
    gdzie sciana jest ciepla, spowoduje jej wychlodzenie i w pewnych
    warunkach ryzyko wystapienia punktu rosy. Po to sie ociepla z
    zewnatrz, zeby mur byl w calej swojej grubosci cieply, wtedy nie ma
    zadnego ryzyka skraplania pary, a wiec nic nie trzeba wentylowac i nie
    ma zadnych mostkow cieplnych :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 32. Data: 2010-10-28 10:58:37
    Od: "jagr" <j...@W...pl>

    x.googlegroups.com...
    On 28 Paź, 11:48, "jagr" <j...@W...pl> wrote:

    > http://szyna.civ.pl/mojasciana.JPG
    > Moja sciana ma przy -22st na zew i +21st w srodku temperature od +20st
    w srodku do +18,3st na zewnatrz. Duza roznica? IMHO zadna :)

    Między 20,1°C a 18,3°C jest różnica 2,8°C.

> [...]
    nigdy nie bedzie na zewnatrz mokry. Nie wiem jaka wilgoc musialbys
    generowac ale na pewno gotowanie obiadow i imprezy raz na tydzien tego

    Spowodują. Niestety. To się nazywa "oddychaniem ścian". Wilgoć ---> w ścianę
    i ... <---- ze ściany. W tę i w tamtą.
    I tu dochodzimy do sedna. Wentylacja w naszych domach jest poza jakąkolwiek
    kontrolą. Jedni mają świetną, a inni się po prostu duszą w pozamykanych na
    szczelnie pomieszczeniach. Tak to wygląda praktycznie.

    > Rozwiazanie jest prostsze. Jak sam pisales, temperatura nie jest zero-
    jedynkowa. W miejscu, gdzie konczy sie ocieplenie mamy mostek
    termiczny,

    - A dalej już nie mamy? Co charakterystycznego jest na granicy ocieplenia?
    WILGOĆ.

    > ... para zacznie sie skraplac, co spowoduje rozwoj grzybka. Nie ma
    to nic wspolnego z gotowaniem obiadow :)

    No to skąd ta wilgoć, co się skrapla? :-)

    > I tym sposobem dochodzimy do
    sedna, ze wpuszczanie chlodnego powietrza z zewnatrz, pod ocieplenie,
    gdzie sciana jest ciepla, spowoduje jej wychlodzenie i w pewnych
    warunkach ryzyko wystapienia punktu rosy.

    Nie, nie, nie. Strużka chłodnego, suchego powietrza będzie zabierać ze sobą
    wilgoć z "gorących" wilgotnych murów (u Ciebie 18,3°C).

    > Po to sie ociepla z zewnatrz, zeby mur byl w calej swojej grubosci cieply,
    > wtedy nie ma
    zadnego ryzyka skraplania pary, a wiec nic nie trzeba wentylowac i nie
    ma zadnych mostkow cieplnych :)

    O ile mi wiadomo, to standardowo robi się mikrowentylację pod styropianem.

  • 33. Data: 2010-10-28 11:24:19
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 28 Paź, 12:58, "jagr" <j...@W...pl> wrote:

    > Spowodują. Niestety. To się nazywa "oddychaniem ścian". Wilgoć ---> w ścianę
    > i ... <---- ze ściany. W tę i w tamtą.
    [...]
    > O ile mi wiadomo, to standardowo robi się mikrowentylację pod styropianem.

    Uh. Ciezko dyskutowac jak ktos pisze o oddychaniu scian, gdzie w
    normalnym domu tedy wymieniana jest gora 1% powietrza. Nie ma czegos
    takiego jak oddychanie scian.. Sciany pomalowane emulsja lateksowa nie
    oddychaja :) I pierwsze slysze o mikrowentylacji pod styropianem.
    Pokaz strone z opisem systemu jakiegos producenta, ktory tak
    nakazuje ? 15 lat blok moich rodzicow jest ocieplony styropianem, nie
    ma mikrowentylacji i jakos nie czuc grzybka, nie widac tez mokrych
    plam na scianach etc, a wentylacja w blokach jaka jest kazdy wie :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 34. Data: 2010-10-28 12:07:22
    Od: "jagr" <j...@W...pl>

    e.googlegroups.com...
    On 28 Paź, 12:58, "jagr" <j...@W...pl> wrote:

    > Spowodują. Niestety. To się nazywa "oddychaniem ścian". Wilgoć ---> w
    > ścianę
    > i ... <---- ze ściany. W tę i w tamtą.
    [...]
> [...]

    ma mikrowentylacji i jakos nie czuc grzybka, nie widac tez mokrych
    plam na scianach etc, a wentylacja w blokach jaka jest kazdy wie :)

    Ja nie napisałem o oddychaniu ścian, ale o "oddychaniu ścian".
    To było w " " nieprzypadkowo. Tzw oddychanie, tzn. wilgoć w tą i z
    powrotem.
    Przez ściany przenika tylko do 2% wilgoci bytowej, którą można pominąć.
    Sciany pomalowane emulsja lateksowa, olejnicą, pokryte glazurą nie
    oddychaja, tak jest.
    A rodzice mają nowe okna? I bez wentylacji? Ciekawe...
    To gdzie się podziewają te litry wody?

  • 35. Data: 2010-10-28 12:10:43
    Od: "Kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jagr" <j...@W...pl> napisał w wiadomości
    > A rodzice mają nowe okna? I bez wentylacji? Ciekawe...
    > To gdzie się podziewają te litry wody?

    Normalnie przez wentylację. Kazdy przeciez drzwi, okna itp od czasu do czasu
    otwiera. I jakas kratka w łazience tudziez kuchni tez raczej jest

  • 36. Data: 2010-10-28 12:17:21
    Od: "jagr" <j...@W...pl>

    Użytkownik "jagr" <j...@W...pl> napisał w wiadomości

    Tu jest o domu szkieletowym, ale problemy są opisane i pasują mi do
    dyskusji.
    http://www.muratorplus.pl/technika/izolacje/ocieplan
    ie-domow-szkieletowych-styropianem_56864.html

  • 37. Data: 2010-10-28 12:20:54
    Od: "jagr" <j...@W...pl>

    Użytkownik "Kris" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "jagr" <j...@W...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Normalnie przez wentylację. Kazdy przeciez drzwi, okna itp od czasu do
    > czasu otwiera. I jakas kratka w łazience tudziez kuchni tez raczej jest

    Przy starych oknach się zgodzę. Jeśli jeszcze są kominy oraz kratki,
    piece, kocioł gazowy (ciąg w kominie), świetna wentylacja.
    Ale jeśli brak kominów (ciepło miejskie), jest jedna kratka i szczelne,
    plastikowe okna, nie ma siły.

  • 38. Data: 2010-10-28 12:57:35
    Od: "Kris" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > piece, kocioł gazowy (ciąg w kominie), świetna wentylacja.
    > Ale jeśli brak kominów (ciepło miejskie), jest jedna kratka i szczelne,

    Teoretycznie masz racje.
    Ale w praktyce zawsze jakies drzwi lub okno sa nieszczelne no i rzecz
    najwazniejsza- drzwi i okna się otwiera podczas normalnego uzytkowania
    mieszkania, ktos wchodzi, ktos wychodzi, otwarte okno itp

    Teoretycznie to went grawitacyjna latem nie powinna działac a działa.

    Krzysiek

  • 39. Data: 2010-10-28 13:03:32
    Od: "jagr" <j...@W...pl>

    Dyskusję na temat ocieplania i wlgoci można prześledzić tutaj:

    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?137394-Bet
    on-kom.-styropian-ple%C5%9B%C5%84-i-wilgo%C4%87
    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?137394-Bet
    on-kom.-styropian-pleśń-i-wilgoć/page2

    Widać, że sprawa prawidłowego ocieplenia nie jest tak bardzo jednoznaczna i
    prosta.
    Pozdrawiam.
    jagr

  • 40. Data: 2010-10-28 15:06:09
    Od: "Pa.po.5merf" <r...@w...pl>

    Órzytkownik "Pa.po5merf" napisał:
    > jak najlepiej przyczepić styropian do tynku od wewnątrz budybku?:O)
    > wiem że tak się nie robi, ale w tym miejscu inaczej się nie da, muszę
    > ocieplić ścianę w pewnym miejscu do wewnątrz, a wnętrze jest otynkowane i
    > pomalowane, da się to jakoś prosto zrobić bez kucia i wiercenia?:O)

    dzięki za odpowiedzi, w moim przypadku niestety wychodzi że trzeba ten
    styropian przymocować listwami zamocowanymi do tynku, to niestety wychodzi
    taniej i mniej pracochłonnie niż proste klejenie:O)