  • 11. Data: 2009-12-25 20:16:46
    Temat: Re: swiadectwa energetyczne a ekologia
    Od: "e-kran" <e...@o...pl>

> [...]
    > pomieszczenia mniej-więcej ciągle używane z oświetleniem żarowym po 150W
    > każde. Razem 450W. Zaokrąglijmy do 500W na poczet pomieszczeń typu
    > łazienka. O tej porze roku oświetlenie będzie używane przez około 8
    > godzin na dobę, a w okresie najdłuższych dni pewnie będą to jakieś 4
    > godziny. Średnio niech będzie po 6 godzin na dobę, co da około 1100kWh
    > rocznie. Załóżmy, że mamy 10 milionów gospodarstw domowych - to da około
    > 11TWh rocznie, co stanowi około 40% zużycia dla tego typu odbiorców.
    >
    > A oświetlenie diodowe zużywa 4-5 razy mniej energii i jest niemalże wieczne.

    Dyskusja tutaj toczy się w dobranym towarzystwie ludzi, których dochody są
    jednak znacznie wyższe niż średnia krajowa. A twarde fakty są niestety takie,
    że ok. 30% rodzin w Polsce żyje na granicy lub blisko granicy ubóstwa
    socjalnego. Powiedzmy im, że LEDy zużywają 4-5 razy mniej energii. Czy rzucą
    się tłumnie do sklepów elektrycznych, aby 4-5-krotnie obniżyć koszty
    oświetlenia swojego mieszkania? Jednak nie, gdyż dla
    statystycznego "Kowalskiego" zakup X żarówek LED po kilkadziesiąt zł./szt. nie
    mieści się w jego domowym budżecie. Woli za ułamek tej kwoty zaopatrzyć się na
    całe życie w zapas najtańszych żarówek 60W (chyba poniżej 1 zł./szt. można
    kupić w hipermarketach takie cudo). Zanim UE zakaże produkcji również i tych
    żarówek. Byt określa świadomość, jak ktoś słusznie zauważył.
    Ta energooszczędność to tak sprytnie jest pomyślana, że koszt jej
    implementacji najczęściej ponosi końcowy odbiorca. Jeśli coś zużywa mniej
    energii, to musi o wiele więcej kosztować. Pralka, lodówka, zmywarka klasy A++
    jest zauważalnie droższa od urządzenia "starego typu". Żarówka
    energooszczędna? Zwraca się po kilku latach przy normalnej domowej
    eksploatacji. Jakiś roztropek może zadać w tej sytuacji pytanie: "Panocku, to
    po co mam kupować drogą żarówkę, skoro i tak i tak moja dupa z tyłu ?" ;-)
    Powiedzmy sobie szczerze, że na enegooszczędność musi kogoś być stać. Ponieważ
    społeczeństwo jest ubogie, a rząd za cholerę nie chce namacalnie wspierać
    inicjatyw skutkujących "energooszczędnie", to mamy to co mamy. Z jednej strony
    szczerzą zęby dostawcy energii, szykując się do noworocznych podwyżek cen. Z
    drugiej strony jak zbóje ;-) czają się producenci energooszczędnych cudeniek,
    twardo trzymając absurdalnie wysokie ceny. No bo umówmy się: koszt wytworzenia
    świetlówki energooszczędnej czy "żarówki" LED oscyluje zapewne około 5% jej
    ceny końcowej. Pozostałe 95% ceny to "narzut" na tę odpowiedzialność za
    środowisko naturalne, do której tak chętnie wszyscy apelują, oraz certyfikat i
    gwarancja poczucia, że "jestem lepszy, bo dbam o naszą planetę". Zresztą ja
    też wpakowałem gdzie się dało żarówki energooszczędne, ale mam jakieś niejasne
    poczucie, że ktoś na tym skorzystał znacznie więcej niż ja ;-)

    Pozdrawiam
    e-kran

  • 12. Data: 2009-12-25 20:44:20
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    e-kran pisze:

> [...]
    > się tłumnie do sklepów elektrycznych, aby 4-5-krotnie obniżyć koszty
    > oświetlenia swojego mieszkania? Jednak nie, gdyż dla

    Poniekąd masz rację, ale wynika to m.in. z problemów z myśleniem
    perspektywicznym (ludziom łatwiej zaoszczędzić na czymś na krótką metę,
    nawet jeśli na dłuższą metę będzie to rozwiązanie dużo droższe) oraz z
    obiektywnymi problemami inwestycyjnymi (błędne koło typu: żeby
    zaoszczędzić na elektryczności, trzeba by zainwestować w lepsze
    oświetlenie, ale nie można zainwestować, bo rachunki za prąd są zbyt
    wysokie i nie ma z czego odłożyć).

    Z drugiej strony tego typu rodziny raczej nie przyczynią się do
    zwiększenia obciążenia energetycznego wymienionymi wcześniej bajerami
    typu klimatyzacja, bo ich zwyczajnie nie będzie na nie stać.

    Pamiętaj też, że oświetlenie można wymieniać po kawałku - rachunki za
    prąd będą spadać wolniej, ale w końcu zaczną.

    ATSD to pożyteczna byłaby inicjatywa rządowa/unijna jakby skredytować
    ludziom wymianę oświetlenia na diodowe...

    [ciach]

> [...]
    > ceny końcowej. Pozostałe 95% ceny to "narzut" na tę odpowiedzialność za

    Nie wiem, jakie żarówki energooszczędne masz na myśli, ale jeśli chodzi
    po porządne oświetlenie na LEDach to niestety nie masz racji - koszt
    jest wysoki, bo LEDy dużej mocy i o właściwej barwie są jeszcze dość
    kosztowne w produkcji, a poza tym wymagają odpowiedniego układu
    zasilającego, który trzeba upchnąć w obudowie klasycznej żarówki.

  • 13. Data: 2009-12-25 20:47:42
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "e-kran" <e...@o...pl> napisał w wiadomości

    > poczucie, że ktoś na tym skorzystał znacznie więcej niż ja ;-)

    Amen
    Ja na szybko sobie pewne sprawy przeliczylem i dlatego żadnej
    "energooszczędnej" żarówki u mnie nie ma.

    Kris

  • 14. Data: 2009-12-25 20:56:42
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    wiadomości news:4b352424$1@news.home.net.pl...

> [...]
    > zaoszczędzić na elektryczności, trzeba by zainwestować w lepsze
    > oświetlenie, ale nie można zainwestować, bo rachunki za prąd są zbyt

    Bez przesady proszę Cię
    Zaprezenyuj jakies wyliczenia które udowodnia że w tradycyjna zarówka za
    0.90zł jest drozsza w eksploatacji od diodowki za kilkadziesiąt zł

    > Z drugiej strony tego typu rodziny raczej nie przyczynią się do
    > zwiększenia obciążenia energetycznego wymienionymi wcześniej bajerami
    > typu klimatyzacja, bo ich zwyczajnie nie będzie na nie stać.

    10żarówek diodowych= klimatyzator. Koszt ten sam

    > Pamiętaj też, że oświetlenie można wymieniać po kawałku - rachunki za
    > prąd będą spadać wolniej, ale w końcu zaczną.
    Komu oprócz ZE to się opłaca?

    > ATSD to pożyteczna byłaby inicjatywa rządowa/unijna jakby skredytować
    > ludziom wymianę oświetlenia na diodowe...

    Dobre;)))

    Kris

  • 15. Data: 2009-12-25 20:59:39
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    > Komu oprócz ZE to się opłaca

    "Komu oprócz producentom diodówek to sie opłaca"
    Tak miało być

  • 16. Data: 2009-12-25 21:20:04
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Kris pisze:
    > Bez przesady proszę Cię
    > Zaprezenyuj jakies wyliczenia które udowodnia że w tradycyjna zarówka za
    > 0.90zł jest drozsza w eksploatacji od diodowki za kilkadziesiąt zł

    Zaprezentowałem.

    Jakiś problem z dostępem do archiwum?

    Ciężko żeby 5-krotne zmniejszenie zużycia energii nie dawało oszczędności.

    > 10żarówek diodowych= klimatyzator. Koszt ten sam

    Dlatego też skoro ich nie stać na zmianę oświetlenia, to i nie stać ich
    na klimatyzator.

  • 17. Data: 2009-12-26 07:57:45
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    wiadomości news:4b352c84$1@news.home.net.pl...

    > Zaprezentowałem.
    >
    > Jakiś problem z dostępem do archiwum?
    >
    > Ciężko żeby 5-krotne zmniejszenie zużycia energii nie dawało oszczędności.
    Daje oszczednosci energi, ale te zarówki są kilkadziesiat razy droższe wiec
    jeśli koszt zakupu się zwróci to po bardzo dlugim okresie.
    Tak na szybko policzyłem: mam ok 30-35 zarówek aktualnie we wszystkich
    punktach swietlnych u mnie.
    30*50zł żarówka diodowa=1500zł

    > Dlatego też skoro ich nie stać na zmianę oświetlenia, to i nie stać ich
    > na klimatyzator.

    to nie tak.
    jest 2000zł wolnych srodków.
    Oświetlenie jest bo są kupione zwykłe zarówki po 0.9zł i swiecą.
    Klimatyzatora nie ma a ciepło latem niemiłosierne
    Kupiony wiec zostaje klimatyzator

  • 18. Data: 2009-12-26 08:48:57
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    GENIUSZ!!!

    Wymyśliłeś działającą elektrownię termojądrową i nie masz Nobla?

    MS

  • 19. Data: 2009-12-26 08:51:16
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    > 30*50zł żarówka diodowa=1500zł

    Czyli masakrycznie dużo. Przecietna pensja to 1200zł na ręke.

  • 20. Data: 2009-12-26 09:05:35
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    > A oświetlenie diodowe zużywa 4-5 razy mniej energii i jest niemalże
    > wieczne.

    Za na na okulistę za parę lat wydasz o wiele więcej.
    Światło diodowe to porażka dla oczu.

    Choć ostatnio podobno wyprodukowano emiter swiatła diodowego o spektrum
    światła dziennego - technologia oparta na jakiś kropkach kwantowych
    cokolwiek to by nie było. Pewnie jedna "żarówka" będzie kosztowała z 500 zł.

    MS