  • 1. Data: 2016-10-28 21:55:22
    Temat: szyny szukam precyzyjnej
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam

    chciałbym sobie zrobić piłę poruszającą się na szynie. coś takiego:
    http://specnarzedzia.pl/EditorUpload/image/RUBI/DU-2
    00-L-BL/25972(1).jpg

    Ale niema pomysłu z czego zrobić szynę. szyny do szuflad - za krótkie, i
    na końcu zagięte. Wszystko co widziałem w markecie albo nie jest
    idealnie proste (wszelkie kształtowniki żelazne) albo delikatne, a żeby
    jeszcze wózek jakiś był - niema szans. już myślałem żeby wózek samemu
    zrobić, ale to znowu skraca obszar roboczy albo wymaga dłuższej szyny.
    Może ktoś z Was coś podpowie? Czego możnaby użyć?

    ToMasz

  • 2. Data: 2016-10-28 22:07:45
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Slowo kluczowe do wyszukiwarki to "lozysko liniowe".

  • 3. Data: 2016-10-28 22:30:34
    Temat: Re: szyny szukam precyzyjnej
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan ToMasz chciałby sobie zrobić piłę poruszającą się na szynie. coś takiego:

> [...]
    > jeszcze wózek jakiś był - niema szans. już myślałem żeby wózek samemu
    > zrobić, ale to znowu skraca obszar roboczy albo wymaga dłuższej szyny.

    Tutaj samo ciśnie się pytanie: na hm... na ile dłuższe szyny?

    > Może ktoś z Was coś podpowie? Czego możnaby użyć?

    Do szaf rackowych (tych co się w nich klamoty sieciowe montuje) robiono
    bardzo dobre i mocne prowadnice z toczącymi się kulkami. Nawet ciężki
    monitor na tym leciutko wyjeżdżał. Długość 72 cm. Taki sprzęt nigdy
    do tanich nie należał, ale z drugiej strony mało kto teraz potrzebuje
    monitora CRT suwanego z szafy. Można rozejrzeć się za demobilem.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2016-10-29 09:29:21
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 28 października 2016 21:55:23 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:

> [...]
    > zrobić, ale to znowu skraca obszar roboczy albo wymaga dłuższej szyny.
    > Może ktoś z Was coś podpowie? Czego możnaby użyć?

    http://image.made-in-china.com/2f0j00MBrQJuagvRoP/Li
    near-Bearing-LM10UU-.jpg
    Zenek niżej napisał czego masz szukać.

  • 5. Data: 2016-10-29 13:42:14
    Od: "doktorek" <q...@m...pl>

    tutaj są rozwiązania dla Ciebie:

    http://www.ebmia.pl/

  • 6. Data: 2016-10-30 09:47:02
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 29.10.2016 o 13:42, doktorek pisze:
    > tutaj są rozwiązania dla Ciebie:
    >
    > http://www.ebmia.pl/
    dzięki wszystkim, ale te rozwiązania są za drogie. idealna rurka 16mm za
    mało utrzyma. na 2 metry muszę mieć coś mocniejszego, sztywniejszego.
    natomiast sam wózek... nie że jest nieważny, ale ja bym go sam
    "wystrugał" korzystając z łożysk 608 (abec z łyżworolek) Tyle że wtedy
    potrzebuję więcej miejsca, nie ustawię _precyzyjne_ 3 łożysk na około
    16mm pręta.
    ToMasz

  • 7. Data: 2016-10-30 10:51:18
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 30 października 2016 09:47:04 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:

> [...]
    > "wystrugał" korzystając z łożysk 608 (abec z łyżworolek) Tyle że wtedy
    > potrzebuję więcej miejsca, nie ustawię _precyzyjne_ 3 łożysk na około

    Nie ma sensu kombinować.
    Albo zrób stół i na nim materiał przy zderzaku przesuwaj albo skorzystaj z tych
    prowadnic z ebmia.

    Napisz co chcesz ciąć i jak bo zapewne sa sensowne rozwiązania Twojego problemu a jak
    postawiles problem jak postawiles to niestety, jak sam widzisz, drogo.

    Jak zrobisz sam to kiepsko wyjdzie bo taka piła nie będzie sztywno zamocowana.
    I jakość cięcia będzie gorsza od suwania materiałem przy zderzaku.

  • 8. Data: 2016-10-30 13:00:08
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Napisz co chcesz ciąć i jak bo zapewne sa sensowne rozwiązania Twojego problemu a
    jak postawiles problem jak postawiles to niestety, jak sam widzisz, drogo.

    ogólnie często robię coś z płyt meblowych. Ale w supermarketach jest
    loteria. albo potną i postrzępią, albo każą sobie krocie płacić za
    cięcie. kupiłem więc piłę mc alister i próbowałem ciąć - dupa, krzywo.
    http://i.imged.pl/pila-elektryczna-pilarka-do-drewna
    -1300w-profi-1970391286.jpg

    więc przykręcałem przykładnice, "lasie" zasiskami stolarskimi i
    próbowałem ciąć w ten sposób. czasami się da, czasami nie. bo pierwsza
    krawędzć ostrza tnie całkiem całkiem, ale druga strzępi, tańczy na boki.
    Poddałem się
    potem przyszło mi ciąć kafelki. dużo. więc najpierw kątówką, potem
    kupiłem taką maszynkę do cięcia kafelek typu mały stoliczek z silinikem
    pod spodem. KAfelki pociąłem, ale potem zamontowałem do tego zestawu
    tarcze do drewna

    https://www.leroymerlin.pl/files/media/image/048/142
    6048/product/pilarka-stolowa-npe800-800-w-nupower,ma
    in.jpg

    oczywiście próba cięcia płyt meblowych na tej pile - porażka, bo płyty
    są cięższe niż piła. ale suwanie tą piłą, jak reczną, po płycie meblowej
    wzdłuż przykładnicy - całkiem całkiem. dlaczego? Bo bok, miejsce styku
    ma już 40cm i łatwiej jest prowadzić idealnie równolegle.

    PRzydały by mi się inne piły, np coś takiego ale jeszcze z ruchem ze 20cm
    http://www.wortalnarzedziowy.pl/foto/katalog/dwt/prz
    ecinarka/przecinarka_dwt_bc6bf5b_800.jpg

    ale gdzieś widziałem na Youtubie jak facet zbudował takie urządzenie z
    kątówki! Dłubanie w drewnie, to jedno z moich wielu hobby, ale kątówkę z
    racji zawodu mam profesjonalną. może by jej właśnie dorobić szynę i
    rozwiązać za jednym zamachem moje problemy?
    w zasadzie takie coś by mi wystarczyło: (ale z długą listwą, a nie
    skręcaną co 50cm!!!)

    http://swiatnarzedzi.com.pl/all/wolfcraft/6910000_pr
    zyrzad-2.jpg

    Gdyby można tam było zapiąć kątówkę, z piłą do drewna, kafelek i tarcze
    do metalu. natomiast priorytetem jest cięcie płyt meblowych. malutką
    piłę stołową mam, dobrą kątówę też.

  • 9. Data: 2016-10-30 14:17:51
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 30 października 2016 13:00:10 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
> [...]
    >
    > ogólnie często robię coś z płyt meblowych. Ale w supermarketach jest
    > loteria. albo potną i postrzępią, albo każą sobie krocie płacić za

    No to pobłądziłeś niestety :)

    Ale wyprostujemy:
    Płyta meblowa ma taka wade że ma twarda okleine. Ta okleina szybko tepi ostrza pił.
    Tepi tylko trochę same czubki zębów ale wystarczająco aby płyta była postrzępiona.

    Zwykłe tarcze z marketu - te dostępne do kupienia - maja trwałość w płycie na
    poziomie paru metrów bieżących.
    Tak, starczy uciąć 2-5 dzwiczek kuchennych i zaczna strzępić.
    Te lepsze moga pociąć parenaście metrów lub kilkadziesiąt.
    W praktyce tak sie nie tnie.
    Sensowne piły mają tzw podcinak. To dodatkowa tarcza która troche inaczej tnie i
    dzieki temu jak ona zetnie ten laminat to normalna tarcza juz sie nie tępi tak szybko
    (w pile zamontowane sa obie naraz i cięcie następuje dwustopniowo).

    W warunkach domowych robi się to tak:
    Korzystasz z piły stołowej, najpierw ustawiasz wysokośc cięcia na jakieś 1-2mm max. I
    tniesz raz na taka wysokość, potem podnosisz tarcze na wysokość roboczą (zasada z
    grubsza jest taka że w materiale powinny być 2-3 zęby) i tniesz ponownie.

    Upierdliwe.

    Do cięcia melaminowych płyt należy też stosować tarcze z dużą ilością zębów. Jak masz
    taka tarcze z 24 zębami to kiepsko ci będzie szło.

    W skrócie:
    Jak powiesisz ze te piłę to i tak będzie latac luźno jak prosie w miechu i może nie
    poszczerbisz płyty ale utniesz krzywo.

    Rozwiązanie:
    Albo kup piłę stołową z odpowiednimi tarczami (ilośc zębów 36 lub cos w tej okolicy)
    albo jak kupujesz płyty w markecie to nie daj sobie wciskać tych postrzępionych.
    Jak sie gostek będzie upierał że innej ci nie utnie to grzecznie podziękuj (jak już
    pociął) i mu je zostaw. Może sie nauczą dbać o klienta.

    Nie kombinuj z przecinarkami do kafelek czy innymi wynalazkami. Nawet jak zadziałają
    to pewnie po jakims czasie zaczna z nimi być problemy. No i palce nie odrastają a
    traci sie je szybko i nie sądzę aby było warto oddać palec nawet za 4 pełne zrobione
    kuchnie...

    Sensowna piła stołowa to wydatek na poziomie 1200-1600PLN.
    Te tańsze za okolice 600-800pln to są bardzo kiepskie sprzęty. Od biedy da sie nimi
    popracować hobbystycznie ale i tak będziesz mieć z nimi kłopoty.

    Jak sam widzisz za psie pieniądze nie daje się uzyskać cudów najmniej zła rzecz jaka
    możesz zrobić teraz to:

    W te swoja piłę wsadź tarcze z większą ilością zębów. Kup tarcze ze średniej półki.
    Zrób sobie listwe przy której będziesz ciąć.
    Nie tnij zbyt szybko. Ustawiaj wysokośc cięcia na taką aby tarcza zbyt duzo nie
    wystawała po drugiej stronie.
    Możesz miejsce cięcia zakleić taśmą maskującą papierową. Ona troche pomaga. Ale linie
    cięcia musisz rysować na tej taśmie.

    Jeśli cięcie wychodzi krzywo to coś robisz źle. Dobra piła z dobrą tarczą tnie lekko
    i prosto...

    Powodzenia!

  • 10. Data: 2016-10-30 17:10:30
    Od: "Tomasz" <t...@g...com>

    Użytkownik <s...@g...com> napisał

    Dobra piła z dobrą tarczą tnie lekko i prosto...

    Z Twoich wypowiedzi widzę że znasz sie na rzeczy, może więc i mnie
    poradzisz.
    Kupiłem niedawno ręczną piłę tarczową firmy SkilSaw, oczywiście z tarczą
    widiową 190 mm w komplecie. Jakież było moje zdziwienie kiedy tą piłą nie
    mogłem przeciąć nawet skleiki 3mm bo sie z tarczy dymilo. Kupilem inną tanią
    tarcze widiową mniejszej srednicy ale efekt byl taki sam.
    Po tych niepowodzeniach zamontowałem do tej nowej pilarki starą tarczę,
    którą w starej pilarce uzywałem przez 10 lat. O dziwo z tą 10 ci letnią
    taczą piła tnie znakomocie.
    Poradź mi gdzie i jaką tarczę powinienem kupić aby pracowała przynajmniej
    jak ta stara z przed 10 lat? Boję się cokolwiek kupić gdyż oryginalna
    tarcza SkilkSaw paliła nawet najcieńsze płyty, nie mówiąc już o grubszej
    desce szczególnie wdluż włukien.

    --
    Tomasz