  • 1. Data: 2009-04-10 11:53:27
    Temat: taras drewniany na słupach - fundament ?
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    Panowie (i Panie ) - bede mial do zrobienia taras drewniany, wyniesiony
    jakis metr powyzej gruntu. Problem jest taki ze grunt ponizej to moze 5-10cm
    ziemi a reszta gruby gruz, bardzo duze kamole zageszczone drobniejszymi i
    jakims piachem/bardzo drobnym gruzem. Mial byc taras ziemny - zmienila sie
    koncepcja i bedzie drewniany na słupach.

    I teraz tak: musze kopac pod taki taras fundament (pod jego słupy) ? w tym
    gruzie ? na metr w głąb ??! mam tu jednego lokalnego tarasiarza ktory
    twierdzi ze jesli zebrac tą ziemie, zaszałować małe stopy (40x40x30 wysokie)
    i wylac bezpośrednio na tym gruzie ktory jest nizej (w razie koniecznosci
    jeszcze lokalnie ubić/zagescic)- to bedzie wystarczajco stabilne podparcie
    dla słupów tarasu (słupy drewniane).

    I druga kwestia: twierdzi ze lepiej ten taras wogole nie wiazac ze scianą
    budynku tylko zostawić go własnie luźny tylko na słupach. Wstepnie
    proponowałem by do ściany budynku przykotwić jedną belkę i na niej oprzeć
    taras z jednej strony - a z drugiej na słupach.

    Pisze tutaj bo nie bardzo moge zweryfikować jego wiedzę. Umiejętności
    widziałem - dwa tarasy ktore moglem zobaczyc były ok tylko ze to byly tarasy
    nie na słupach a na gruncie, zrobione raczej poprawnie i solidnie bez
    odstepstw od technologii ktora widzialem na stronach 'tarasiarskich'
    (glownie z USA)

    Pozdrawiam

    Kane

    ps. jesli to istotne to taras bedzie mial wymiary okolo 3x5m

  • 2. Data: 2009-04-10 12:15:15
    Temat: Re: taras drewniany na słupach - fundament ?
    Od: "rrr." <d...@w...or>

    Użytkownik Kane napisał:
> [...]
    > drobniejszymi i jakims piachem/bardzo drobnym gruzem. Mial byc taras
    > ziemny - zmienila sie koncepcja i bedzie drewniany na słupach.
    Baaardzo mi się podobają :)

> [...]
    > (w razie koniecznosci jeszcze lokalnie ubić/zagescic)- to bedzie
    > wystarczajco stabilne podparcie dla słupów tarasu (słupy drewniane).

    w zależności od gruntu, ale zazwyczaj wystarczy.

    > I druga kwestia: twierdzi ze lepiej ten taras wogole nie wiazac ze
    > scianą budynku tylko zostawić go własnie luźny tylko na słupach.

    Jakby powiedział poeta: racja, nie ma jak dobra dylatacja

    > Pozdrawiam
    >
    > Kane

    pzdr.
    rafał

  • 3. Data: 2009-04-10 12:44:43
    Od: o...@o...pl

> [...]
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Kane
    >
    > ps. jesli to istotne to taras bedzie mial wymiary okolo 3x5m

    Zasada jest taka: podstawy fundamentowe wszelkich konstrukcji powinny się
    znajdować poniżej strefy przemarzania, czyli w zależnosci od strefy od 0,9 w
    górę. Jednak jak to w życiu bywa zawsze są jakieś odstepstwa. Jeżeli pod
    spodem jest gruz, czyli materiał dobrze przepuszczający wodę to można pokusić
    się na płytsze posadowienie stóp. Powód brak zastoisk wody (która spłynie
    niżej w tym przypadku) pod podstawą słupów powodujących nacisk przy zmianie
    wody na lód, który jak wiemy sie rozszerza. Powoduje to brak dodatkowego
    parcia na grunk, bo nie ma lodu. Najlepszym jednak wyjściem jest zapytanie
    swojego kierownika budowy by podiął decyzję po wykopaniu otworów pod stopy i
    sprawdzeniu co jest pod spodem. Drugi aspekt. Ponieważ nie ma Pan pewnosci jak
    stabilne jest podłoże (jeżeli jest gruz to na pewno między nimi nadal są puste
    komory, które z czasem mogą się wypełnić materiałem znajdujacym się nad nim),
    a więc mogą nastąpić niewielki przemieszczanie grunku)rozsadnym byłoby dać
    dylatację na styku ściany.

  • 4. Data: 2009-04-10 12:46:14
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

> [...]
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Kane
    >
    > ps. jesli to istotne to taras bedzie mial wymiary okolo 3x5m

    Taras drewniany jest "odporny" na ew. wysadzenie fundamentow ale sztuka
    nakazuje by jednak ten fundament byl zaglebiony chociazby na te pol metra
    ponizej poz. terenu w celu przenoszenia obciazemn poziomych w przypadku
    obciazenia tarasu "tlumem".
    W Twoim przypadku w tym nasypie wykop, troche lopata, lomem czy innym
    zelaztwem, szersza dziure do tej glebokosci i najpierw polej to dno wykopu
    woda a potem wykonaj jego iniekcje mleczkiem cementowym. Ono zawsze troche
    wleje sie w te szpary i zestabilizuje nasyp. Potem kup gotowa rure kartonowa
    czy nawet blaszana o srednicy powiedzmy 20 cm lub w ostatecznosci stare wiadro
    plastykowe bez dna (odwrocone do gory dnem) i zalej go betonem i potem na nim
    jakos unieruchom ciensza rure, i zalej betonem wstawiajac w niego pionowo pret
    zbrojeniowy dokladnie w srodku przyszlego slupka. On musi wystawac ponad beton
    10 cm. Poziom gory betonu powinien wystawac ze 20 cm ponad powierzchnie gruntu
    co znaczaco przedluzy zywotnosc drewnianego slupka. Po tygodniu lub dwu, wykop
    wokol fundamentu zasyp dobrze zageszczonym urobkiem z wykopu i mozesz zaczac
    budowe.
    Mimo tego, ze te drewniane slupki beda stosunkowo krotkie, nie zapominaj o
    przynajmniej dwu krotkich zastrzalach czyli ukosnych belkach usztywniajacych
    je gdyz w przypadku ich braku, po paru latach taras zacznie Ci sie nieco
    chwierutac na boki.
    Taras drewniany od strony domu montuje sie do dechy dobrze zakotwionej w
    scianie. Kotwy fi12 mm (sruby czy nagwintowane prety) musza przeniesc
    obciazenia scinajace wiec powinny byc wbetonowane w sciane fundamentowa
    odpowiednio gleboko i dosc gesto, co 0.4-0.5 metra minimum, zygzakiem; u gory
    dechy i u dolu. Oczywiscie wszystko z drewwna zielonego czyli impregnowanego
    roznymi truciznami cisnieniowo.
    I jeszcze rada abys wczesniej gdzies widzial gotowy "deck" (tak to sie tu w
    Hameryce nazywa) co, jesli masz zamiar wybudowac go sam, ulatwi i przyspieszy
    Ci jego konstrukcje.
    Pzdr.
    Tornad

  • 5. Data: 2009-04-10 14:24:19
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

> [...]
    > woda a potem wykonaj jego iniekcje mleczkiem cementowym. Ono zawsze troche
    > wleje sie w te szpary i zestabilizuje nasyp.

    Dobra, tak zrobie. Obaczymy.

> [...]
    > usztywniajacych
    > je gdyz w przypadku ich braku, po paru latach taras zacznie Ci sie nieco

    Mhm. Cos takiego tez mowil ten lokalny spec od tarasow rysujac przykladowy
    diagram.

> [...]
    > obciazenia scinajace wiec powinny byc wbetonowane w sciane fundamentowa
    > odpowiednio gleboko i dosc gesto, co 0.4-0.5 metra minimum, zygzakiem; u

    No wlasnie - tak czulem ze to powiesz - i widze ze sa dwie szkoly. Jedni
    mowia: kotwic z budynkiem (za pomoca tej belki zakotwionej w budynku),
    drudzy - robic calosc na slupach bez kotwienia z budynkiem (w tym ten
    lokalny spec od tarasow). Nieukrywam ze obecnie wolalbym to drugie
    rozwiazanie - budynek jest juz ocieplon (20 styro) i musialbym wyciac nieco
    przestrzeni na ta belke. Czy widzisz jakies znaczace problemy zwiazane z
    wykonaniem tego bez tej belki zakotwionej w budynku ?

    > I jeszcze rada abys wczesniej gdzies widzial gotowy "deck" (tak to sie tu
    > Hameryce nazywa) co, jesli masz zamiar wybudowac go sam, ulatwi i
    > przyspieszy
    > Ci jego konstrukcje.

    Widzialem dwa ale bez wyniesienia słupami w górę oraz pare w miare
    rozsadnych zdjec gotowych tarasow na slupach w tym jeden wlasnie
    'hamerykanski' projekt. Stamtad tez planuje wziasc wymiary belek i rozstawy
    slupow. Wykonywal bede to sam z cieślą, od strony konstrukcji drewnianej sie
    nie martwie.

    Pozdrawiam

    Kane

  • 6. Data: 2009-04-10 14:27:22
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

> [...]
    > pokusić
    > się na płytsze posadowienie stóp. Powód brak zastoisk wody (która spłynie

    I tak to wlasnie tlumaczyl gosc od tarasow z ktorym sie tu konsultowalem.

    >Najlepszym jednak wyjściem jest zapytanie
    > swojego kierownika budowy by podiął decyzję po wykopaniu otworów pod stopy
    > sprawdzeniu co jest pod spodem.

    Kierownik swoje wie i mowi "cokolwiek tam jest - fundament na meter
    dwadziescia zrob". Nie wdawal sie w jakies glebsze uzasadnienie ;)

> [...]
    > nim),
    > a więc mogą nastąpić niewielki przemieszczanie grunku)rozsadnym byłoby dać

    Ok, wezme to pod uwage. Ten gruz zostal juz zasypany 2 lata temu, wczesniej
    ubity - powinno byc juz chyba w miare dobrze. I tak odslaniajac grunt nad
    gruzem bede mial taka mechaniczna stope do ubijania i tym to zagescimy -
    taki jest plan.

    Pozdrawiam

    Kane

  • 7. Data: 2009-04-10 16:17:55
    Od: "Tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > przestrzeni na ta belke. Czy widzisz jakies znaczace problemy zwiazane z
    > wykonaniem tego bez tej belki zakotwionej w budynku ?

    Nie widze. Nawet w oparciu o praktyke takie rozwiazanie popieram. Otoz w ub.
    roku remontowalem deck, ktory po 20 latach normalnie sie zawalil, wlasnie
    oberwal od sciany, na ktorej ta zakotwiona decha normalnie zgnila. Deszcze
    splywajace po scianie ciagle ja nawadnialy a poniewaz byla to strona polnocna
    wiec mimo impregnacji zgnila. Musialem kawal sciany rozbierac, wzmacniac czesc
    drewnianego stropu aby to jako tako zreanimowac. To ostatnie za darmo, gdyz
    tego nie przewidzialem, ze nawet konce belek nosnych stropu tez zgnily.
    Oczywiscie nowa deche zabezpieczylem blacha aby znowu nie gnila.
    Teraz "ale". Mysle, ze ten sposob montowania deku do sciany jest podyktowany
    oszczednoscia i co wazne, trudnoscia fundamentowania tych dwoch czy trzech
    slupkow przy scianie.
    Podobnie jak u nas, wykop fundamentowy na ogol sie "zasypuje" czyli normalnie
    sypie rozne badziewie bez jego zageszczania. I taki grunt po paru latach wokol
    domu osiada nawet do 20 cm co czesto widuje, gdyz np. zaprawa tynkarska, ktora
    murarzom spadala w czasie tynkowania sciany na ziemie, przylepiona jest do
    muru na tej wysokosci az sie jeden nowy wlasciciel domu dziwil po co to tak
    zrobili. A to grunt pod nia osiadl.
    Zatem musisz na to uwazac i ew. posadowic te fundamenty w pewnej, (z pol
    metra?) odleglosci od sciany, w gruncie rodzimym a nie w niezageszczonym
    nasypie. Poza tym przy samej scianie na poziomie lawy moze byc drenaz opaskowy.
    Wywiercic (o ile to mozliwe) otwory jak najglebiej, ile sie da i wypelnic je
    betonem zazbrojonym jednym pretem, torzac zelbetowy pal, aby to osiadanie
    zasypu przy scianie mozna bylo wyeliminowac.

    Pzdr. Tornad

  • 8. Data: 2009-04-10 16:33:31
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 10 Apr 2009 13:53:27 +0200, Kane napisał(a):

> [...]
    > jeszcze lokalnie ubić/zagescic)- to bedzie wystarczajco stabilne podparcie

    IMO ma rację.

> [...]
    > proponowałem by do ściany budynku przykotwić jedną belkę i na niej oprzeć
    > taras z jednej strony - a z drugiej na słupach.

    Jesli taras bedzie samodzielnie stabilny, to po co wiązać?

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 9. Data: 2009-04-10 17:47:34
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    Dziekuje za odpowiedzi i sugestie, poczytalem jeszcze nieco hamerykanskich
    stron o tarasach
    i mysle ze sie uda zrobic to trwale, bezpiecznie i mozliwie ekonomicznie. O
    efektach dam znac wraz z fotkami - mysle ze dopiero na jesien najpierw musze
    ta sciane wytynkowac bo nie usmiecha mi sie ustawiac rusztowania na tarasie
    pozniej ;) Fundamenciki wykonam juz teraz.

    Pozdrawiam

    Kane

  • 10. Data: 2009-04-10 22:23:26
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    Kane pisze:

> [...]
    > drudzy - robic calosc na slupach bez kotwienia z budynkiem (w tym ten
    > lokalny spec od tarasow). Nieukrywam ze obecnie wolalbym to drugie

    Ja mam drewniany taras na osobnych fundamentach bez połączenia
    z budynkiem. Główna część tarasu ma ~8x4 metry od strony ściany
    szczytowej domu, a z boku przechodzi w łącznik z gankiem ~3x2 metry.
    Fundamenty mają postać betonowych słupków 40x40 cm z rozstawem 1x1,25
    metra, zagłębionych w gruncie na około 70 cm. Każdy słupek wystaje
    ponad grunt około 25 cm i ma zabetonowaną w górnej części stalową
    ocynkowaną szpilkę fi 16 mm. Na szpilkach zostały umieszczone nakrętki,
    a na nich ocynkowane podkładki fi 80 mm, największe, jakie dało się
    kupić. Na podkładkach równolegle do ściany domu leżą sosnowe legary
    8x12 cm. Mają nawiercone głębokie otwory na szpilki i były tak
    stabilne, że można było po nich chodzić bez żadnych przechyleń.
    Nakrętki umożliwiły precyzyjne wypoziomowanie legarów i uzyskanie 2%
    spadku tarasu od ściany domu na zewnątrz. Do legarów prostopadle do
    ściany domu są przykręcone deski z bangkirai 145x22 mm z odstępem
    około 1 cm. Ziemia pod tarasem jest wyłożona pasami z geowłókniny
    połączonymi na krawędziach na zakładkę za pomocą ocynkowanych gwoździ,
    żeby nic mi tam nie próbowało rosnąć. Konstrukcja spisuje się jak na
    razie bardzo dobrze, nic nie trzeszczy ani się nie ugina. Legary są
    zawieszone wysoko nad ziemią i są dobrze wentylowane z każdej strony.
    Każda deska jest przykręcona do wszystkich legarów za pomocą dwóch
    specjalnych wkrętów typu torx, co zapewnia sztywność całej konstrukcji,
    trzeba bylo niestety nawiercać otwory prowadzące dla wkrętów, bo to
    drewno jest twarde jak stal. Przez pierwsze 1,5 roku musiałem 3 razy
    impregnować deski odpowiednim olejem, ale po ostatniej zimie widzę,
    że zachowały swój kolor niemal bez zmian, więc może się obejdzie bez
    wiosennej impregnacji. Dzięki spadkowi taras jest suchy w godzinę nawet
    po największej ulewie, musiałem tylko na jego zewnętrznej krawędzi
    zamocować rynienkę 50 mm do odprowadzania wody na bok, bo rozmywała mi
    umieszczony poniżej ogródek skalny.

    T.