  • 1. Data: 2010-03-22 21:51:14
    Temat: trawa naturalna jak na łące
    Od: "marek" <m...@m...ma>

    Witam, mam przy domu 400 metrów2 do zagospodarowania, jest firma co ma mi
    wykonać odwodnienie(mam glinę), ukształtowanie terenu, przygotowanie ziemi i
    ... zrobienie trawnika (wykonanie trawnika 6zł/m2)

    Chciałbym mieć przyjemną trawę jaka występuje w naturze na łące z jakimś
    mleczem czy inną tego typu przybłędą
    Nie specjalnie podobają mi się monolityczne monochromatyczne trawniczki
    pudelki u sąsiadów

    W którą stronę pójść - jakiej trawy szukać, czy musze koniecznie jak wszyscy
    robić boisko do tenisa czy pozostawić lekkie nierówności (np stan po
    wstępnym rozplantowaniu ziemi). Czy są trawniki które nie trzeba psikać
    odżywakmi żeby rosły ?

    Prosze o opinie bo jestem zielony

    pzdr

    Marek

  • 2. Data: 2010-03-23 07:10:56
    Temat: Re: trawa naturalna jak na łące
    Od: "johnny" <j...@p...pl>

    Użytkownik "marek" bratnia dusz:

    > Chciałbym mieć przyjemną trawę jaka występuje w naturze na łące z jakimś
    > mleczem czy inną tego typu przybłędą
    > Nie specjalnie podobają mi się monolityczne monochromatyczne trawniczki
    > pudelki u sąsiadów

    No nareszcie jeden co krótko wystrzyżonym trawiastym skinom mówi nie! Masz
    jak najbardziej rację! Nie ma nic piekniejszego niż trawnik naturalny z
    mniszkami, cykorią, stokrotkami, itp. Zwłaszcza wiosną jest to przepiękny
    widok, gdzie "pudelki" mogą się schować. Ja pierwsze koszenie wykonuję w
    połowie maja, gdy mniszki zaczynają zawiązywać nasiona. Później koszę już w
    miarę regularnie.

    Na rynku są dostępne specjalne mieszanki traw z"chwastami" i nazywają sie
    "Trawniki babuni" lub "Ogród staropolski" czy jakoś tak. Trzeba pytać.

    Zdroofka Johnny

  • 3. Data: 2010-03-23 07:26:57
    Od: Bbjk <b...@q...pl>

    johnny pisze:

    > No nareszcie jeden co krótko wystrzyżonym trawiastym skinom mówi nie! Masz

    Jaki znów jeden?
    Nasz duży "trawnik", właściwie ogrodzona łąka, po której ganiają trzy ON
    jest porośnięta kwiatkami (stokrotki, niezapominajki,
    firletki,koniczynki, narcyzy, jaskry, a na wyższej części rośliny
    piaskowe)sosenkami, innymi drzewami, dziką różą, a teraz upstrzona
    kretówkami. Jeszczę dosieję złocieni właściwych. Czasem to się kosi, bo
    psy by się zaplątały w trawę, ale nieprzesadnie.

    Aproposik: po solidnej zimie są na trawie jasne plamy, dosiewać tam, czy
    się samo zregeneruje? Cienista leśna część jest mocno przerośnięta
    mchem, czy on się nie rozpanoszy na pozostałe rejony? Czy go likwidować,
    a jeśli, to jak?
    --
    Basia

  • 4. Data: 2010-03-23 08:20:42
    Od: "johnny" <j...@p...pl>

> [...]
    > czy on się nie rozpanoszy na pozostałe rejony? Czy go likwidować, a jeśli,

    Generalnie to mnie mech nie przeszkadza, a nawet nadaje trawnikowi sznyt
    leśnej dziczy. Wręcz uważam, że opinia o szkodliwości mchu jest głęboko
    przesadzona. No, ale jak wszyjscy mówią że cza pryskać, to sie pryska;-). Ja
    na Twoim miejscu spróbowałbym miejsca te przelecieć aeratorem. Zawsze robie
    tak na wiosnę z trawnikiem i czasami nawet wyżre aerator zgnite, spleśniałe
    miejsca do gołej ziemi, ale zawsze się to samo zabliźni trawą. Większe
    placki pewnie dosiałbym trawą. Te wszystkie antymchy może i są dobre (nie
    próbowalem) ale na większej powierzchni koszt dobije przecietnego
    działkowca. Pozostaje aerator (ten z gietkimi nie sztywnymi pazurkami ;-)

    Zdrofka Johnny

  • 5. Data: 2010-03-23 12:11:28
    Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com>

    On 3/23/2010 3:10 AM, johnny wrote:

    > No nareszcie jeden co krótko wystrzyżonym trawiastym skinom mówi nie!

    Jak to nareszcie? Ja to już mówię od wielu lat!
    http://www.math.iupui.edu/~mmisiure/kwiecien03/tarax
    acum_officinale_1.jpg

    Pozdrowienia,
    Michał

  • 6. Data: 2010-03-23 14:16:24
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

    Użytkownik "marek" <m...@m...ma> napisał w wiadomości

    > Chciałbym mieć przyjemną trawę jaka występuje w naturze na łące z jakimś
    > mleczem czy inną tego typu przybłędą
    > Nie specjalnie podobają mi się monolityczne monochromatyczne trawniczki
    > pudelki u sąsiadów

    Hejka. W sklepach z nasionami dla rolników (dawniej były centrale
    nasienne lub GS-y) można kupić mieszanki traw na łąki i (lub) pastwiska. Na
    Twoim miejscu bym posiał mieszankę na pastwiska (wilgotne, mineralne) a
    mlecze, babki, jaskry itp. chwaściory wyjdą na wierzch runi same po jakimś
    czasie. Straszne ilości nasion rozmaitego badziewia znajduje się w każdej
    glebie i tylko czyha na najmniejszą okazję do skiełkowania. Można oczywiście
    dla lepszego efektu domieszać nasiona z łąki kwiatowej od p. Łuczaja.
    Pozdrawiam naturalnie Ja...cki

  • 7. Data: 2010-03-23 21:15:14
    Od: "Kasprowy" <k...@o...pl>

    > Jak to nareszcie? Ja to już mówię od wielu lat!
    > http://www.math.iupui.edu/~mmisiure/kwiecien03/tarax
    acum_officinale_1.jpg

    > Pozdrowienia,
    > Michał

    Witam
    Taka ci i u mnie łączka na działce :-)
    http://kasprowy.republika.pl
    http://akwarium.toplista.pl/?we=kasprowy

  • 8. Data: 2010-03-24 12:57:58
    Od: "Wędrowniczek" <m...@p...com.pl>

    Użytkownik "johnny" <j...@p...pl> napisał:
    > Generalnie to mnie mech nie przeszkadza, a nawet nadaje trawnikowi sznyt
    > leśnej dziczy. Wręcz uważam, że opinia o szkodliwości mchu jest głęboko
    > przesadzona. No, ale jak wszyjscy mówią że cza pryskać, to sie pryska;-).
    [...]

    Ja specjalnie zakociłem mech w cieniu, koniczynę niską-białą, nie walczę
    z żadnym zielskiem, nie nawożę, nie pryskam.
    Trawnik (łąka ?) ma się dobrze, przyjemnie podeptać go bosymi nogami,
    zmienia się w trakcie roku:
    wiosną wybijają krokusy, potem całośc pokrywa się mleczami, potem
    "dmuchawcami" wreszcie wszystko tłamsi koniczynka, w mchach pojawiają
    sie grzyby, a potem to już nastaje zima.
    Jedyne moje interwencje to:
    -koszenie 3 razy w roku,
    -czasem podlewanie (szczególnie połaci mchu) tylko w czasie największych
    suszy,
    -dosadzenie krokusów jesienią, bo trawsko je tłamsi.

    --
    Wędrowniczek

  • 9. Data: 2010-03-24 13:14:06
    Od: Bbjk <b...@q...pl>

    Wędrowniczek pisze:

    > Ja specjalnie zakociłem mech w cieniu, koniczynę niską-białą, nie walczę
    > z żadnym zielskiem, nie nawożę, nie pryskam.

    Ok, czyli mech zostaje.
    U nas mech sam się zakocił, a ja dołożyłam mu leśne paprocie. I grzybnię
    z Allegro, ale chyba jest jakaś do kitu, bo są tylko kanie w "ogrodzie",
    ale to żaden rarytas, bo one są wszędzie i jeszcze jakieś grzyby białe
    dzikusy, rosnące w diabelskich kręgach.

> [...]
    > "dmuchawcami" wreszcie wszystko tłamsi koniczynka, w mchach pojawiają
    > sie grzyby, a potem to już nastaje zima.

    U nas jeszcze rosną bodziszki, rumianki, jaskry.

    > Jedyne moje interwencje to:
    > -koszenie 3 razy w roku,

    Identycznie :)

    > -czasem podlewanie (szczególnie połaci mchu) tylko w czasie największych
    > suszy,

    Też.

    > -dosadzenie krokusów jesienią, bo trawsko je tłamsi.
    Krokusy tez mamy, ale lepsze imo są w trawie narcyzy botaniczne (te,
    które mają kilka-kilkanaście kwiatków na łodydze) i wonne, posadziłam je
    kępami w hurtowych ilościach, plenią się same, podobnie konwalie,
    cebulice, posadziłam też tulipany botaniczne w słonecznym, piaszczystym
    miejscu, z leśnych kwiatków przeflancowałam przylaszczki, przebiśniegi i
    śnieżyczki, pierwiosnki przywiezione z Beskidu Niskiego (tutaj nie rosną
    dziko, jak w górach, a bardzo je lubię), a w miejscach bardziej
    zadbanych, bliżej domu jest mnóstwo kolorowych hiacyntów.
    --
    Basia

  • 10. Data: 2010-03-24 13:55:46
    Od: "Wędrowniczek" <m...@p...com.pl>

    Użytkownik "Bbjk" <b...@q...pl> napisał:
> [...]
    > Allegro, ale chyba jest jakaś do kitu, bo są tylko kanie w "ogrodzie", ale
    > to żaden rarytas, bo one są wszędzie i jeszcze jakieś grzyby białe

    Grzybnia nie była do kitu. Po prostu wyrastają te grzybki, które czują,
    że będzie im dobrze. Ja też wziąłem z allegro i wyszły maślaki,
    kozaki, kanie i jakieś olszówki, czy jak ich tam zwał (krowiak podwinięty).

    [...]
    > śnieżyczki, pierwiosnki przywiezione z Beskidu Niskiego (tutaj nie rosną
    > dziko, jak w górach, a bardzo je lubię), a w miejscach bardziej zadbanych,
    > bliżej domu jest mnóstwo kolorowych hiacyntów.

    Też!
    Tyle że ja z Bieszczadów toto zakosiłem, a "mnóstwo" to w moim przypadku
    ok. 20 szt.
    W tym roku planuję zrobić taka małą górską "halę" - tzn. jesienią posadzę
    w trawie wielką plamę krokusów (zbliżonych do tych "górskich"-szafran
    spiski)
    żeby coś na wzór wiosny w Gorcach uzyskać w miniaturze.

    --
    Wędrowniczek