  • 11. Data: 2012-10-23 10:38:13
    Temat: Re: tynkowanie w najbliższych dniach
    Od: Ariusz <a...@i...eu>

    W dniu 2012-10-22 15:56, scruffty pisze:

    > Tynki wewnętrzne, zewnętrzne już sobie w tym roku daruję.

    > niby mają się uwinąć w 2 tygodnie, więc może nie będzie źle z pogoda i fala
    > mrozów nie nadciągnie. Odpadków mam z szalunków stertę, zapytam fachmanów
    > czy mają kozę firmową.
    >
    > scruffty

    Wapno dodaje się do betonu jak się chce w mrozy coś robić. Oczywiście
    osłabia ono beton ale coś za coś.

    Skoro masz tynki cem-wap. to nie ma się czego obawiać. Nawet lekki mróz
    nie powinien zaszkodzić. A jak już masz grzać kozą to zawsze możesz
    palić węglem będą tynki lepiej wiązać.

    U mnie tynki wprawdzie były na wiosnę. ale część prac robiłem w zimie -
    przy zamkniętym domu. Przy mrozach na zewnątrz -5 w środku było kilka
    stopni na plus (ale ściana z Ytonga 36,5) i poddasze ocieplone wełną
    (25cm). Jak zapaliłem małą kozą to na górze miałem około 14, a na dole
    koło 11. Nawet najtęższe mrozy (-25) i paleniu kozą przez 6-8 godzin od
    8.00 do około 15.00. Następnego dnia rano po około 17 godzinach bez
    ogrzewania temperatura nie spadła poniżej 5 stC.

    Ariusz

  • 12. Data: 2012-10-28 09:27:13
    Od: "M." <...@n...pl>

    W dniu 2012-10-22 14:12, scruffty pisze:

    > Ze znalezionych opinii raczej tynki i mróz to niezbyt dobry pomysł. Jakie
    > macie sugestie?

    Kiepski pomysł, ale jeśli już się zdecydujesz to:

    * Musisz koniecznie grzać, żeby ściany nie poprzemarzały. Co z tego, że
    powietrze będzie miało 5-10C skoro ściany będą miały w pobliżu 0C. Jeśli
    dom jest ocieplony i zamknięty oraz będziesz grzał (tak z 15C powinieneś
    mieć) to będzie dobrze.

    * Przy mrozie będziesz miał strasznie sucho, więc uważaj, żeby ci tynki
    za szybko nie schły. W lato nie ma tego problemu ale w zimę może być.

    Tak więc wszystko zależy od warunków jakie zapewnisz.

    M.

  • 13. Data: 2012-10-28 20:04:19
    Od: scruffty <s...@i...pl>

    Dnia Sun, 28 Oct 2012 09:27:13 +0100, M. napisał(a):

    > * Musisz koniecznie grzać, żeby ściany nie poprzemarzały. Co z tego, że
    > powietrze będzie miało 5-10C skoro ściany będą miały w pobliżu 0C. Jeśli

    Dlaczego ściany mają mieć niższą temp niż otoczenie?

    > * Przy mrozie będziesz miał strasznie sucho, więc uważaj, żeby ci tynki
    > za szybko nie schły. W lato nie ma tego problemu ale w zimę może być.

    Z prognoz najbliższe 2 tygodnie mają być dość ciepłe, więc myślę, że będzie
    dobrze, dziś sprawdzałem i przy temp 1 st.C na zewnątrz w środku było 4st.
    bez jakiegokolwiek grzania. Ściany z BK, w dotyku też były ciepłe.
    Zostawiłem specjalnie trochę wody w kubeczku na noc i nie zamarzła, więc
    trzymam kciuki i niech chłopaki zaczynają - jak będzie trzeba to się odpali
    jakąś kozę.

    scruffty

  • 14. Data: 2012-10-29 09:58:45
    Od: Ariusz <a...@i...eu>

    W dniu 2012-10-28 09:27, M. pisze:

> [...]
    > powietrze będzie miało 5-10C skoro ściany będą miały w pobliżu 0C. Jeśli
    > dom jest ocieplony i zamknięty oraz będziesz grzał (tak z 15C powinieneś

    Gdyby chciał zaczynać w grudniu - lutym to też bym mu odradził - ale
    teraz nawet jak złapie mróz to raczej nie będzie to -20, a nawet jak
    chwilowo coś mocniej przymrozi to nie będzie trwało to kilka dni.
    Nie zdąży przemrozić ściany nawet nie ocieplonej.
    Poza tym 0stC to jeszcze nie tragedia - w końcu to tynk cem-wap. -
    poniżej -5 dopiero bym się martwił. Choć faktycznie ściana musi być
    sucha, a kiedy będzie już zamarznięta to faktycznie może być problem.
    Na razie chyba nie ma tego problemu - no i koza

    > * Przy mrozie będziesz miał strasznie sucho, więc uważaj, żeby ci tynki
    > za szybko nie schły. W lato nie ma tego problemu ale w zimę może być.

    W pomieszczeniu zarówno latem jak i zimą nie powinno być tego problemu -
    chyba, że nie ma okien - ale po co tynkować bez okien. wilgoć jaką
    oddadzą tynki będzie długo utrzymywać się w pomieszczeniach.

    Co innego na zewnątrz - w zimie nawet już teraz nikt nie tynkuje. Latem
    jak sucho to i tak trzeba je polewać by zbyt szybko nie schły.

    > Tak więc wszystko zależy od warunków jakie zapewnisz.

    Św. Prawda

    Zawsze istnieje ryzyko - nawet wczesną wiosną i wczesną jesienią, że
    złapią kilkudniowe mrozy i trzeba się na to przygotować - koza powinna
    wystarczyć, a jak będzie widział, że idą silniejsze mrozy to w
    ostateczności można ogniska zapalić w pokojach - podziurkowane wiadro
    trochę drewna i płonie ognisko, a CO2 przyśpiesza wiązanie. Potem kilka
    dni solidnego wietrzenia, a jak przesadzi to może nawet kilka tygodni...

    Ariusz

  • 15. Data: 2012-11-01 15:57:57
    Od: "M." <...@n...pl>

    W dniu 2012-10-29 09:58, Ariusz pisze:

    > W pomieszczeniu zarówno latem jak i zimą nie powinno być tego problemu -
    > chyba, że nie ma okien - ale po co tynkować bez okien. wilgoć jaką
    > oddadzą tynki będzie długo utrzymywać się w pomieszczeniach.

    Jak planujesz drewniane okna to musisz zrobić tynki i wylewki zanim
    wstawisz okna.

    M.

  • 16. Data: 2012-11-01 16:00:43
    Od: "M." <...@n...pl>

    W dniu 2012-10-28 20:04, scruffty pisze:

    > Dlaczego ściany mają mieć niższą temp niż otoczenie?

    No pomyśl. :-)

    Na zewnątrz jest chłodno, w środku jest ciepło. Temperatura nie zmienia
    się skokowo - czyli ściany mają temperaturę niższą niż powietrze w
    środku i wyższą niż na zewnątrz. Tak jest także jeśli ogrzewasz (chyba,
    że masz ogrzewanie ścienne).

> [...]
    > trzymam kciuki i niech chłopaki zaczynają - jak będzie trzeba to się odpali

    Dopal kozą do jakichś 10-15C. To będzie bezpieczna temperatura a przy
    ocieplonym budynku i temperaturach w okolicy 0C łatwo ją osiągnąć.

    M.

  • 17. Data: 2012-11-06 21:52:21
    Od: scruffty <s...@i...pl>

    Dnia Thu, 01 Nov 2012 16:00:43 +0100, M. napisał(a):

    > Dopal kozą do jakichś 10-15C. To będzie bezpieczna temperatura a przy
    > ocieplonym budynku i temperaturach w okolicy 0C łatwo ją osiągnąć.

    Tynki zrobione, obyło się jak do tej pory bez opalania, bo pogoda
    pozytywnie mnie zaskoczyła. A i deszczyk ładnie utrzymał wilgotność. Teraz
    schną i jak się prognozy utrzymają to zapowiadają im się dobre warunki.

    scruffty