  • 1. Data: 2010-06-17 05:07:28
    Temat: ustawienie solarów
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    jako że w moim poprzednim wątku zrobiła się wojna nie na temat, zaczynam
    nowy

    jak ustawić pompe , na którym biegu
    mam cały komplet z Watt z 300l zbiornikiem
    narazie piec wyłączyłem bo zauwazyłem ze jak tylko sie wody troszke weźmie
    to się załącza i dogrzewa a niepotrzebnie bo potem solary wyrównają
    ale najwazniejsze jak z ta pompą bo chodzi cały dzien bez sensu na 3 biegu

  • 2. Data: 2010-06-17 07:35:34
    Temat: Re: ustawienie solarów
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Rafał" <a...@c...nospam.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > to się załącza i dogrzewa a niepotrzebnie bo potem solary wyrównają
    > ale najwazniejsze jak z ta pompą bo chodzi cały dzien bez sensu na 3 biegu

    Zrób próby. Ogranicz przepływ - zbyt duży do niczego nie prowadzi Glikol nie
    zdąrzy się nagrzać i małą porcję ciepła odda w wymienniku. Zacznij od
    pierwszego biegu i obserwuj. Masz aż trzy możliwości. Jeżeli na pierwszym
    biegu będzie nadal źle zastanów się nad możliwością kryzowania przepływu.
    Nie wiem jak to uciebie wygląda więc to tylko takie ogólne rady.
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2010-06-17 08:25:43
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 17 Cze, 09:35, "Jackare" <j...@i...pl> wrote:

    > Zrób próby. Ogranicz przepływ - zbyt duży do niczego nie prowadzi Glikol nie
    > zdąrzy się nagrzać i małą porcję ciepła odda w wymienniku.

    Toz to nawet na oko jest bez sensu...
    Im zimniejszy glikol w wymienniku tym wieksza sprawnosc grzania,
    wiecej ciepla glikol odbierze od slonca... i gdzie to cieplo
    "zniknie"? Musi je odebrac woda...

    A jak ustawic to nie wiem, wg mnie czyms tamkim powinien sterowac
    automat ;)
    Jesli ma byc recznie jeden z trzech to eksperymentalnie tylko...

    WS

  • 4. Data: 2010-06-17 09:00:08
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    Użytkownik "WS" <L...@c...pl> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...
> [...]

    Im zimniejszy glikol w wymienniku tym wieksza sprawnosc grzania,
    wiecej ciepla glikol odbierze od slonca... i gdzie to cieplo
    ----------

    Musisz zrozumieć, że ludzie instalujący solary nie kierują się fizyką, ani
    ekonomią, tylko wiarą. A ona góry przenosi.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 5. Data: 2010-06-17 09:19:54
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Użytkownik "Rafał" <a...@c...nospam.pl> napisał w wiadomości
    > jako że w moim poprzednim wątku zrobiła się wojna nie na temat, zaczynam
    > nowy

    Wcale nie, nie zadales rzeczowych pytan.

> [...]
    > to się załącza i dogrzewa a niepotrzebnie bo potem solary wyrównają
    > ale najwazniejsze jak z ta pompą bo chodzi cały dzien bez sensu na 3 biegu

    Jakie to kolektory?
    Ustaw na kotle nizsza temp. CWU to nie bedzie sie tak czesto zalaczal.

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2010-06-17 09:28:00
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Użytkownik "Jan Werbiński" <j...@t...bez.mai.la> napisał w wiadomości

> [...]
    >

    > Musisz zrozumieć, że ludzie instalujący solary nie kierują się fizyką, ani
    > ekonomią, tylko wiarą. A ona góry przenosi.

    Piszecie juz takie banialuki, ze zal d.. sciska. Nie macie pojecia o
    dzidzinie w jakiej sie wypowiadacie, wiec moze przemilcie bo czlowieka
    wprowadzacie w blad. Jeden Jackare probuje cos zdalnie podpowiedziec, a Wy o
    przeplywie w ukladach solarnych pojecia nie macie i snujecie te swoje
    pierdoly bez sensu i pozytku.
    Cos Wam podpowiem, zeby glikol w kolektorze mogl sie ogrzac to jego przeplyw
    nie moze byc zbyt duzy. Zeby zdazyl oddac cieplo w zasobniku to jego
    przeplyw nie moze byc zbyt duzy. To chyba oczywiste. Zbyt wolny przeplyw
    bedzie powodowal przegrzewanie sie kolektora i w efekcie rozlaczenie pompy,
    no i wieksze straty wczesniej samego kolektora. To przeciez tez oczywiste.
    Zanim po raz kolejny wspomnicie o fizyce to moze zacznijcie najpierw uzywac
    intelektu.

    Pozdro.. TK

  • 7. Data: 2010-06-17 10:23:39
    Temat: Re: ustawienie solar?w
    Od: Agent0700 <a...@g...pl>

    > Cos Wam podpowiem, zeby glikol w kolektorze mogl sie ogrzac to jego
    przeplyw
    > nie moze byc zbyt duzy.

    Zgoda

> [...]

    pompy,
    > no i wieksze straty wczesniej samego kolektora. To przeciez tez

    Oczywiste jest, że na fizyce spałeś :-)

    > Zanim po raz kolejny wspomnicie o fizyce to moze zacznijcie najpierw
    uzywac
    > intelektu.

    No więc używa intelektu.

    Czym chłodniejszy płyn w kolektorze tym większy przyrost temperatury.

    Przy tym samym przepływie płynu przez kolektor i zimniejszym płynie a w
    drugim kolektorze cieplejszym płynie większą sprawność będzie miał ten z
    zimniejszym płynem. Skoro nie schładzamy płynu w kolektorze to
    zwiększamy przepływ bo to zwiększa sprawność kolektora.

    Kto jest za, fpisywać miasta :-)

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 8. Data: 2010-06-17 11:16:11
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    Objawy:
    1) jak tylko sie wody troszke weźmie to się załącza i dogrzewa a
    niepotrzebnie
    2) jak z ta pompą bo chodzi cały dzien bez sensu na 3 biegu

    Na podstawie powyższego twierdzę, że masz zepsutą/źle działającą automatykę.

    ________MAT_______

  • 9. Data: 2010-06-17 12:12:15
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Maniek4" <s...@c...chrl> napisał w wiadomości
    > Zanim po raz kolejny wspomnicie o fizyce to moze zacznijcie najpierw
    > uzywac intelektu.

    fizyka mówi: przy 100% sprawnych wymiennikach ciepło przepływ nie ma
    znaczenia - policzcie sobie - przepływ sie skróci . Ale w obwodzie
    glikolowym mamy 2 wymienniki ciepła - pierwszym jest solar, drugim wymiennik
    czy tez węzownica w zbiorniku cwu. Cały pic polega na tym ze wymiennik
    "solar" ma wiekszą sprawnosc gdy temperatura glikolu jest niska, natomiast
    wężownica - odwrotnie. Wiec układ nalezy dopasowac eksperymentalnie co,
    wobec zmian nasłonecznienia, proste nie bedzie :)

    b.

  • 10. Data: 2010-06-17 15:26:17
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 17 Cze, 14:12, Budyń <b...@g...pl> wrote:
    >Wiec układ nalezy dopasowac eksperymentalnie co,
    > wobec zmian nasłonecznienia, proste nie bedzie :)

    Z dostepnych wykresow np. Rys. 4.12. str 32
    http://systemyogrzewania.pl/Attachment/Kolektory-pdf
    -2352 (wykres dla
    malej instalacji) wynika, czego zreszta mozna sie bylo spodziwac), ze
    zwiekszanie przeplywu (w sensownych granicach, przy w miare OK
    dobranej pompie innych i tak sie nie uzyska) zwieksza uzysk ciepla.

    Aczkolwiek nie warto przesadzac z tym przeplywem, gdyz przy zbyt duzym
    rosnie zuzycie pradu, moze pojawic sie jakis halas w rurach, szybciej
    zuzywa sie instalacja... wiec wg mnie algorytm ustawiania to sprawdzic
    jak dziala na max obrotach i przy podobnych warunkach
    (naslonecznienie, zuzycie wody...) obnizac, dokad roznica nie bedzie
    specjalnie zauwazalna... (czyli ustawic sie gdzies na poczatku
    wyplaszczenia charakterystyki - na tym wykesie okolice 30-40)

    WS