  • 11. Data: 2010-06-17 17:34:29
    Temat: Re: ustawienie solarów
    Od: "na102" <g...@P...FM>

    news:hvd3et$3u6$1@inews.gazeta.pl...
    > Użytkownik "Maniek4" <s...@c...chrl> napisał w wiadomości
    >

    > fizyka mówi: przy 100% sprawnych wymiennikach ciepło przepływ nie ma
    > znaczenia - policzcie sobie - przepływ sie skróci . Ale w obwodzie
    > glikolowym mamy 2 wymienniki ciepła - pierwszym jest solar, drugim
    > wymiennik czy tez węzownica w zbiorniku cwu. Cały pic polega na tym ze
    > wymiennik "solar" ma wiekszą sprawnosc gdy temperatura glikolu jest niska,
    > natomiast wężownica - odwrotnie. Wiec układ nalezy dopasowac
    > eksperymentalnie co, wobec zmian nasłonecznienia, proste nie bedzie :)
    >

    > b.
    Masz w 100% racje w tym co napisałeś,jednakże należy brać pod uwage
    sprawność całej instalacji solarnej w tym pompe która zużywa prąd .

  • 12. Data: 2010-06-17 20:58:23
    Temat: Re: ustawienie solar?w
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Użytkownik "Agent0700" <a...@g...pl> napisał w wiadomości

    > To chyba oczywiste. Zbyt wolny przeplyw
    > pompy,
    > oczywiste.
    >
    > Oczywiste jest, że na fizyce spałeś :-)

    Jasne...

    > uzywac
    >
    > No więc używa intelektu.

    Widze, a jakie doswiadczenie...

    > Czym chłodniejszy płyn w kolektorze tym większy przyrost temperatury.

    Rozumiesz, ze w ciagu dnia glikol wraz ze wzrostem temp. w zasobniku tez
    bedzie mial wyzsza temp.a tym samym sam kolektor bedzie mial wieksze straty?

    > Przy tym samym przepływie płynu przez kolektor i zimniejszym płynie a w
    > drugim kolektorze cieplejszym płynie większą sprawność będzie miał ten z
    > zimniejszym płynem. Skoro nie schładzamy płynu w kolektorze to zwiększamy
    > przepływ bo to zwiększa sprawność kolektora.

    Ktory nie zdazy ogrzac glikolu i sprawnosc spada. W efekcie glikol w calej
    instalacji bedzie mial zblizona temp.

    Pozdro.. TK

  • 13. Data: 2010-06-17 21:08:11
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

> [...]
    > natomiast wężownica - odwrotnie. Wiec układ nalezy dopasowac
    > eksperymentalnie co, wobec zmian nasłonecznienia, proste nie bedzie :)

    Mierzy sie temp. wody w zasobniku przy koncu dolnej wezownicy. Przeplyw
    ustawia sie tak, ze temp. glikolu na wyjsciu wezownicy ma minimalnie wyzsza
    temp. W ten sposob cala wezownica oddaje cieplo, a kolektor uzyskuje
    optymalny przeplyw w tej instalacji. Jezeli przeplyw bedzie za maly to gorna
    czesc wezownicy odda wiekszosc ciepla a reszta bedzie miala temp. wody w
    dolnej czesci zasobnika. Jednoczesnie kolektor w skutek malego przeplywu
    bedzie osiagal wyzsze temp. generujac wieksze straty.

    Pozdro.. TK

  • 14. Data: 2010-06-17 21:52:18
    Od: "na102" <g...@P...FM>

    > Użytkownik "Agent0700" <a...@g...pl> napisał w wiadomości

    ciach

    > Ktory nie zdazy ogrzac glikolu i sprawnosc spada. W efekcie glikol w calej
    > instalacji bedzie mial zblizona temp.
    Pozwole się nie zgodzic z tobą nieważne jaka temperature bedzie mial glikol
    ,energia z kolektora zostanie pobrana w 100% i przy duzym przepływie
    sprawnosc bedzie maksymalna.Ale nie o maksymalną sprawność kolektora w tym
    wszystkim chodzi a o sprawnosc całej instalacji ! i o zminimalizowanie
    kosztow eksploatacji .Przyjmijmy ze u goscia A chodzi pompa 12 godzin a u
    gościa B 6 godzin sprawą oczywistą jest ze gosc B ma mniejsza sprawność
    kolektora ale placi mniej za prąd !! i w tym cały myk polega ze gość B nie
    był frajerem i dobrał tak całą instalacje (zwiekszył powierzchnie kolektorów
    w stosunku do gościa A) tak zeby pokryła te straty. Druga istotna sprawa to
    to co Ty usiłujesz tu przetłumaczyc ze nie nalezy tu rozpatrywać tylko
    sprawnosci samego kolektora bo to tylko jeden z dwóch wymiennikow ale
    nalezy takze uwzglednić drugi wymiennik ktorym jest wężownica w zbiorniku i
    mowienie tylko o jednym składniku instalacji jest pomyłką.

  • 15. Data: 2010-06-17 22:05:12
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Użytkownik "na102" <g...@P...FM> napisał w wiadomości

    > Pozwole się nie zgodzic z tobą nieważne jaka temperature bedzie mial
    > glikol ,energia z kolektora zostanie pobrana w 100%

    Tyle ze ten moglby osiagnac wyzsza temp. nagrzewajac bardziej glikol.

> [...]
    > cały myk polega ze gość B nie był frajerem i dobrał tak całą instalacje
    > (zwiekszył powierzchnie kolektorów w stosunku do gościa A) tak zeby

    Nie wiem o czym piszesz.
    Gosc A nie moze rejestrowac 12 godzin pracy pompy bo zwyczajnie nie ma tyle
    dnia. Gosc B ma inny kolektor, bo jakis myk polega na tym, ze ma wiekszy.
    Takich przypadkow nie mozemy porownywac. Mowa jest o przeplywie nie o
    wiekszych czy mniejszych kolektorach.

> [...]
    > wymiennikow ale nalezy takze uwzglednić drugi wymiennik ktorym jest
    > wężownica w zbiorniku i mowienie tylko o jednym składniku instalacji jest

    Ja nie pisze o jednym czynniku a o ustawieniu przeplywu w oparciu o temp.
    wezownicy w zasobniku. Kolektor sila rzeczy bedzie mial najwieksze straty.

    Pozdro.. TK

  • 16. Data: 2010-06-18 07:58:17
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 17 Cze, 23:08, "Maniek4" <s...@c...chrl> wrote:

    > Mierzy sie temp. wody w zasobniku przy koncu dolnej wezownicy. Przeplyw
    > ustawia sie tak, ze temp. glikolu na wyjsciu wezownicy ma minimalnie wyzsza
    > temp.

    ... tylko przy jakiej roznicy temp. wykonuje sie te pomiary?
    woda w zasobniku moze mic od powiedzmy 5 (zima)-15 (latem) do 70-80 po
    nagrzaniu
    glikol? od temp otoczenia do pewnie dobrze ponad setki ...
    nie da sie dobrac stalego przeplywu tak, zeby zawsze bylo tak, jak
    chcesz ...

    na wykr. z artykulu Viessmanaa na ktory sie powolywalem widac, ze w
    "duzych" instalacjach przeplyw w dosc szerokim zakresie nie ma wplywu,
    w mniejszych im wiekszy tym lepiej... napisali nawet, ze zbyt wolny
    przeplyw w rurze pionowej tez moze generowac problemy...

    wg mnie taki uklad jest "samoregulujacy" sie i niezaleznie od
    przeplywu osiaga stan "rownowagi"... np. zbiornik wolno odbiera cieplo
    -> temp glik. rosnie -> sprawn. kol. maleje (dostarcza mniej ciepla) +
    zbiornik pobiera wiecej bo plyn cieplejszy... przy dowolnym (nie za
    malym, zeby nie zagotowac) przeplywie dzialac bedzie...

    analogicznie jak zbiornik pobiera wiecej...

    sprawnosc? -> zobacz wykresy

    WS

  • 17. Data: 2010-06-18 20:45:42
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

    Uzytkownik "WS" <L...@c...pl> napisal w wiadomosci
    d.googlegroups.com...

    > ... tylko przy jakiej roznicy temp. wykonuje sie te pomiary?

    Sa tacy co ustawiaja na bolka oko 2L/min. i dla nich jest git. Inni
    poswiecaja temu wiecej czasu i znajduja optymalne ustawienie. Jeszcze inni
    maja automatyke tym sterujaca. Nie ma jednej odpowiedzi dla wszystkich.
    Producenci kolektorow rowniez okreslaja przeplywy dla swoich produktow, wiec
    nie jest tak, ze przeplyw w ogole mozna sobie olac.

> [...]
    > zbiornik pobiera wiecej bo plyn cieplejszy... przy dowolnym (nie za
    > malym, zeby nie zagotowac) przeplywie dzialac bedzie...

    Dzialac bedzie o ile dzien bedzie z gumy.

    Pozdro.. TK

  • 18. Data: 2010-06-20 19:01:13
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > fizyka mówi: przy 100% sprawnych wymiennikach ciepło przepływ nie ma
    > znaczenia - policzcie sobie - przepływ sie skróci .

    Racja.

> [...]
    > drugim wymiennik czy tez węzownica w zbiorniku cwu. Cały pic polega na tym
    > ze wymiennik "solar" ma wiekszą sprawnosc gdy temperatura glikolu jest

    Racja.
    Dla kolektora najlepszym byłby maksymalnie duży przepływ. Za niski przepływ
    będzie skutkował większą jego temperatura względem otoczenia a to się
    przekłada spadającą sprawnością kolektora do nawet 40%. Dochodzą jeszcze
    szybsza degradacja glikolu, żelowanie glikolu, zapychanie rur osadem i inne
    nieprzyjemne sutuacje ale najważniejszą jest tu jednak sprawność.

    > natomiast wężownica - odwrotnie. Wiec układ nalezy dopasowac
    > eksperymentalnie co, wobec zmian nasłonecznienia, proste nie bedzie :)

    Racja
    A tu przepływ nie może być za wysoki. Dlaczego? Bo na powrocie wymiennika
    pojawi się glikol "jeszcze za ciepły" który nie oddał całej swojej energii.
    Niepotrzebnie wyższa temperatura powracającego glikolu do kolektora to
    straty na przesyle energii na drodze do kolektora no i sam kolektor jak
    dostanie część tej energii spowrotem co wyprodukował spowoduje że zwiększy
    się jego temperatura wzgledem otoczenia a więc spadnie jego sprawność.

    Jaka jest więc optymalna wartość przesyłu?.
    To zależy od konstrukcji kolektora, jego pojemności oraz konstrukcji,
    wielkości wymiennika w zbiorniku oraz warunków pogodowych.
    Ta ostatnia zależność ma najmniejsze znaczenie dlatego najczęściej
    sterowniki nie posiadają funkcji płynnej regulacji obrotów pompy.

    W moich kolektorach znajdują się w sumie 3l glikolu podczas gdy w wymienniku
    w bojlerze około 7,5litra. W całym układzie mieści się 12 litrów więc w
    rurach jest zaledwie 1,5litra. U mnie ustawiony maksymalny przepływ wynosi
    180l/godzinę. Sterownik reguluje obroty pompy w zakresie 40-100% więc
    przepływ zmienia się w zakresie 70-180l/h co powoduje że np. w pochmurny
    dzień aby z kolektora można było jeszcze "zabrać ciepło" bez jego
    nadmiernego wychłodzenia- a więc wyłączenia pompy - sterownik schodzi do
    minimalnych obrotów.
    Pompa ustawiona jest na stałe na najniższym biegu. Pobiera około 20W.

    Marek

  • 19. Data: 2010-06-20 19:05:27
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Masz w 100% racje w tym co napisałeś,jednakże należy brać pod uwage
    > sprawność całej instalacji solarnej w tym pompe która zużywa prąd .

    U mnie pompa 20W wobec 0,5-4,5kW mocy kolektora.
    Jak widać pikuś.

    Marek

  • 20. Data: 2010-06-20 19:09:56
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Sa tacy co ustawiaja na bolka oko 2L/min. i dla nich jest git.

    Później na forach jako użytkownicy głoszą herezje że kolektor to tylko droga
    zabawka która przynosi straty.
    W zimie i okresach przejściowych gdy warunki pracy kolektora muszą być
    wyżyłowane tak ustawiony kolektor na pałę nie będzie rzeczywiście pracował.

    Marek