  • 11. Data: 2010-09-08 11:24:08
    Temat: Re: viessman i sterowanie - pytanie do elektroników
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 6 Wrz, 16:27, denes <denesATpoczta.fm@nie_spamuj.invalid> wrote:
> [...]
    > włączając go lub wyłączając. Mam pytanie, czy ma ktoś rozwiązanie,
    > które umożliwiłoby sterowanie tym samym sterownikiem (lub być może
    > jakoś z kotła) włączaniem i wyłączaniem pompy do podłogówki?
    > Wydaje mi się trochę bez sensu, żeby pompa pracowała
    > przez większość czasu gdy kocioł w ogóle nie pracuje.
    >
    > Nie wiem jak to można w prosty sposób spiąć ze sobą,
    > bo do załączenia pompy potrzebny byłby jakiś przekaźnik,
    > jednak ten potrzebuje napięcia. Natomiast sam sterownik
    > żadnego napięcia nie daje, jedynie zwiera jedną parę przewodów,
    > która musi być podłączona do kotła. Jak to ugryźć?

    najlepsze i najtajsze rozwiazanie do stycznik na 220 V
    regulator zwiera styki dajac sygnal na odpalnie pompy oraz drugie
    styki na zwarcie obwodu od pompy.
    Czyli stycznik z dwoma obiegami.
    Najtanszy jaki kupilem to za 20 PLN - wytrzymalosc okolo 1*10^6
    impulsow.
    Mozesz styczniki podlaczac szeregowo rozbudowujac uklad o nastepne
    zamykane obiegi.

    zdjecia mojej instalacji ze sprzeglem hydraulicznym tutaj
    http://picasaweb.google.pl/lh/photo/3SbtGXjcgtFpsUYu
    rwVIlw?feat=directlink
    http://picasaweb.google.pl/lh/photo/Fz8daTWWb3tFkuU0
    pWkTaw?feat=directlink

    czerowony kabelek do reku to czujnik temp w komorze z wymiennikiem
    http://picasaweb.google.pl/lh/photo/1OPVe34-JdUQO8Qs
    b9UwFQ?feat=directlink

  • 12. Data: 2010-09-08 13:31:01
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    denes wrote:
> [...]
    > żadnego napięcia nie daje, jedynie zwiera jedną parę przewodów,
    > która musi być podłączona do kotła. Jak to ugryźć?

    po przemyśleniu sądzę że najlepiej kupić sterownik pompy co (np eurostera).

    z czujnikiem temperatury na zasilaniu, który wyłączy pompę podłogówki gdy
    temperatura w obiegu spadnie poniżej ustalonej temperatury.

  • 13. Data: 2010-09-08 13:58:52
    Od: denes <denesATpoczta.fm@nie_spamuj.invalid>

> [...]
    >
    > z czujnikiem temperatury na zasilaniu, który wyłączy pompę podłogówki gdy

    To się niestety nie zgra z istniejącym sterownikem auratona
    (sterownik pokojowy). Sterownik ten steruje załączaniem kotła,
    więc drugi sterownik powodowałby tylko dodatkowe włączanie
    pompy podłogówki akurat w momentach, gdy piec być może ma
    kilka godzin postoju (mam ustawione tak, że temp. dzienna
    jest dopiero od 15-20, i drugie załączenie od 5-7.
    Nocna ma 2 stopnie mniej, co w 95% przypadków powoduje,
    że dom nie zdąży się wychłodzić na tyle, żeby włączyć
    kocioł. W tych okresach nie chciałbym załączać podłogówki,
    bo po co ma krążyć nieogrzewana woda.

  • 14. Data: 2010-09-08 14:03:08
    Temat: Re: viessman i sterowanie - pytanie do elektrykuf:O)
    Od: denes <denesATpoczta.fm@nie_spamuj.invalid>

    > najpierf pytanie, czy ten piec grzeje bez żadnego bufora ciepła, czyli czy
    > pompa ma pompować wodę jedynie kiedy piec pracuje?:O)

    W sumie nie dodałem istotnej informacji, że większość powierzchni
    domu jest ogrzewana normalnymi grzejnikami, które mają sterownik
    pokojowy (termostat radiowy auratona). Podłogówka to mały dodatek
    na łazienkę i korytarz (w sumie jakieś 10-15% całej powierzchni).

    Nie wiem za bardzo o co chodzi z tym buforem ciepła,
    buforem są ściany z silki, które dobrze buforują ciepło.

    > bo jeśli tak to żadnego problemu nie ma, kupujesz sobie zwykły przekażni,
    > czy stycznik na 220v ze stykami zwiernymi i rozwiernymi, cewkę przekaźnika
    > wpinasz do kotła tak że gdy piec jest wyłączony to jest podawane napięcie na
    > cewkę, a gdy załączony to napięcie na cewce spada bo jest zwierane przez
    > piec, natomiast pompę podłaczasz do tych styków przekażnika kture są zwarte
    > gdy piec działa i to fszystko:O)
    > mam nadzieje że masz wyobraźnię i nie muszę ci rysunkuf malować?:O)

    Szczerze mówiąc nie bardzo rozumiem. Połączenie równoległe
    dwóch pomp (wewnętrzenej kotła i pompy podłogówki) załatwia
    sprawę, tak mi się przynajmniej wydaje.

  • 15. Data: 2010-09-08 14:05:09
    Od: denes <denesATpoczta.fm@nie_spamuj.invalid>

    > a jeżeli nie byłoby przekaźnika lub mimo wszystko obawiasz się jakichś uszkodzeń,
    to równolegle z
    > pompą z kotła gazowego podłącz przekaźnik (styki sterujące) a do styków
    przełączających podłącz
    > drugą pompę.

    Zaglądałem do pieca i tam jest pompa, która może pracować w 3 trybach (nie pamiętam
    dokładnie,
    ale chyba: 100W, 60W i 40W). Ustawione jest najmniejsze,
    więc jak podłącze drugą pompę która ma również ok 60W to nawet nie przekroczy
    to mocy gdyby była ta jedna pompa na 100W, więc chyba będzie
    wszystko działać bez zgrzytu bez żadnego przekaźnika.

  • 16. Data: 2010-09-08 14:07:41
    Od: denes <denesATpoczta.fm@nie_spamuj.invalid>

> [...]
    > pojemno?ci cieplnej pieca i pojemno?ci uk?adu obiegowego. Zastoiny gor?cej
    > wody s? nieekonomiczne i powoduj? lokalne przeci??enia cieplne, zw?aszcza w
    > piecu. W moim przypadku piec "skwiercza?". Potrzebny jest uk?ad opó 1/4 niaj?cy.
    > 3. Na wszelki s?uczaj pompa nie powinna sie wy??czaae ca?kiem tylko przej?ae w
    > tryb impulsowy (30s pracy 5min spoczynku).
    > 4. W zwi?zku z p. 3 potrzebny by? uk?ad wiedz?cy ?e instalacja nie pracuje i
    > ostateczne wy??czenie pompy.
    > Kiedy? to by?a wielka instalacja teraz na nie takie cuda wystarczy uk?adzik

    Z tym wszystkim nie ma problemu, bo tym steruje sam kocioł.
    Sterownik pokojowy jest podłączony do odpowiedniego złącza
    w kotle, które służy do jego sterowania i faktycznie tak jest,
    że gdy sterownik wyłącza sygnał to kocioł jeszcze chwilę
    po wyłączeniu grzania pompuje wodę. Tego typu dodatkowa
    elektronika nie jest zatem potrzebna.

  • 17. Data: 2010-09-08 20:02:12
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    denes wrote:

> [...]
    > więc drugi sterownik powodowałby tylko dodatkowe włączanie
    > pompy podłogówki akurat w momentach, gdy piec być może ma

    czujnik na rurze zasialnai wychodzącej z kotła włączający ppompe gdy
    temperatura tej rury jest wyższa niż ustalona (np 30st)

  • 18. Data: 2010-09-09 07:14:53
    Od: "kurdebalans" <moja nazwa@gazeta.pl>

    Użytkownik "denes" <denesATpoczta.fm@nie_spamuj.invalid> napisał w
    wiadomości news:i68573$7tl$2@sunflower.man.poznan.pl...

> [...]
    > to mocy gdyby była ta jedna pompa na 100W, więc chyba będzie
    > wszystko działać bez zgrzytu bez żadnego przekaźnika.

    Przekaźniki maja to do siebie że można je fantastycznie przeciążać. Nic im
    się nie stanie.
    Uszkodzenia przekaźników polegają na sklejeniu się styków przekaźnika w
    wyniku zbyt dużego prądu (łuk elektryczny).
    Przekaźniki odporne na sklejenie styków posiadają specjalne styki w postaci
    takich niby nanitowanych kuleczek.
    Dodatkowo stosuje się elektroniczne zabezpieczenie styków dwójnikiem RC
    który przejmuje na siebie energię łuku przy rozłączaniu.
    Nan kazdym przekaźniku producent nadrukowuje dane nt maksymalnego prądu
    przenoszonego i rozłączanego.
    Zorientuj się jaki przekaźnik jest w kotle i iIle kosztuje. Jak jest on
    dostępny jako część zamienna za kilka zł. to sposób załatwienia problemu
    wydaje się oczywisty.

    Przyszło mi do głowy że może w kotle być stycznik elektroniczny.
    Wtedy problem jest nieco inny ale nie niemożliwy do rozwiązania.
    W mojej pralce grzałka 2,2KW jest załączana stykiem na triaku i działa.

    Możesz tę drugą pompę połączyć równolegle do pierwszej. Nic się nie stanie.
    100-200 W to żadne obciążenie dla przekaźnika.
    W.

  • 19. Data: 2010-09-09 07:30:41
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 8 Wrz, 22:02, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > czujnik na rurze zasialnai wychodzącej z kotła włączający ppompe gdy
    > temperatura tej rury jest wyższa niż ustalona (np 30st)

    zbyt wysokie koszta. Analiza temperatury i sterowanie jest kosztowne.
    Lepiej styczniki i jeden regulator pokojowy.
    Jesli piec pracuje to i pompa od podlogowki musi. Z wypowiedzi autora
    watku wynika ze jest to piec gazowy tak wiec podobny przypadek do
    mojego. Domyslam sie rowniez ze pompa od podlogowki jest podlaczona do
    rozdzielacza, wiec rodzielacz pelni funkcje sprzegla hydraulicznego.
    Jesli autor watku wylaczylby pompe od podlogowki piec caly czas mieli
    wode bo ma rozkaz od regulatora pokojowego i nigdy nie przestanie bo
    regulator pokojowy nigdy mu na to nie pozwoli.
    Rozwiazanie systuacji przy niskich kosztach i produktach sklepowych
    bez kombinacji.
    - skrzynka na styczniki - wylaczniki
    - stycznik o dwoch obwodach

    Do regulatora pokojowego prowadzisz minus od zasilania, od regulatora
    idzie kabelek do stycznika. Kabelek z pradem idzie bezposrednio do
    stycznika.
    Jesli regulator zewrze styki to stycznik sie uruchomi zamykajac obieg
    1 i obieg2.
    Obieg 1. - piec
    Obieg 2 - pompa - zwierasz minus do pompy. Do pompy prowadzisz kabelek
    z pradem osobna

    Czyli opis dzialania.
    Jesli regulator pokojowy zadziala to zewrze styki stycznika ktory
    zamknie obowod 1 dla pieca uruchamiajac go i obwod 2 do pompy lub
    innego urzadzenia uruchamiajac je/go.

    Praca na zamknietych obowodach moze byc wykonana na kabelkach z pradem
    (lepiej sie sprawdza miernikiem ze swiatelkiem ale bardziej
    niebezpieczne) lub na kabelkach z minusem (utrudnione sprawdzanie)

    Orientacyjny koszt
    skrzynka- 5 PLN (http://www.hurtownia.win.pl/index.php/cPath/
    226_158_261)
    stycznik - 32 PLN (http://www.hurtownia.win.pl/product_info.php/
    products_id/2856)

  • 20. Data: 2010-09-09 07:33:25
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 9 Wrz, 09:30, Kudlaty <p...@g...com> wrote:

> [...]
    > (lepiej sie sprawdza miernikiem ze swiatelkiem ale bardziej
    > niebezpieczne) lub na kabelkach z minusem (utrudnione sprawdzanie)

    lepiej dla potomnych zostawic lepsze info
    stycznik KANLUX JVC2-20-2 230V

    Wykonane z tworzywa sztucznego.
    Obudowa w kolorze szarym.
    Służy do automatycznego włączania odbiorników energii elektrycznej
    zgodność z normami EN61095/EN60947-4-2.
    Znamionowa moc obciążeniowa wynosząca 4kW (AC7a); 1,2kW (AC7b).
    Prąd znamionowy 20A (AC7a).
    Kategorie użtkowania AC7a, AC7b.
    Napięcie znamionowe obwodu sterującego: 220-230V ~50Hz
    Stopień ochrony: IP20
    Wymiary: 18,3-85-65,8