  • 51. Data: 2011-01-29 15:09:22
    Temat: Re: welna w skosach (znowu)
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 29 Sty, 15:09, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:

    > No i t w a nie zasad si kierowa em... :-)
    > Co nie sprawdzone, tego u siebie nie zak adam.
    > Dachy deskowane stoj po 200 lat, a dachy z membranami... mo e
    > kilkana cie, a juz daj si s ysze g osy, e po kilku latach zostaje
    > sieczka z tych... 'membran'.

    A to badania producenta (ktory swoja droga wynalazl te membrany):

    Trwałość konstrukcji
    Po 50 latach użytkowania właściwości przenikania pary wodnej przez
    membrany Tyvek(R)
    nie zmieniają się. Badania membran Tyvek(R) przeprowadzono w Szwedzkim
    Narodowym
    Instytucie Doświadczalno-Badawczym na Wydziale Chemii i Technologii
    Polimerów.
    Połączenie wysokiej temperatury (80oC) i przepływu powietrza
    stymulowało rzeczywisty
    wpływ normalnej temperatury otoczenia.
    Po zakończeniu 6-miesięcznego procesu przyśpieszonego starzenia, które
    odpowiada okresowi 50 lat
    eksploatacji prawidłowo ułożonego pokrycia TyvekŤ, dokonano pomiarów
    właściwości membran:

    * końcowa wartość odporności na wodę stanowiła 98% początkowej
    wartości tego parametru,
    * właściwości przenikania pary wodnej przez membranę Tyvek(R) nie
    uległy pogorszeniu,
    * wartość Sd byta wciąż znacznie mniejsza niż 2 cm, a szybkość
    przenikania pary wodnej wzrosła o 7,5%,
    * nie wykryto znaczących zmian w strukturze materiału membran
    Tyvek(R) ,
    * nie zauważono zmian parametrów wytrzymałości na rozciąganie.

    Ja sie tam nie martwie :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 52. Data: 2011-01-29 16:02:24
    Od: Lucky <l...@v...pl>

    On 29/01/2011 13:33, Adam wrote:

    > A jak niby ta wilgoc sama ucieknie ?
    Wilgotnosc powietrza pod deskami zrowna sie z wilgotnoscia powietrza na
    zewnatrz (przez dyfuzje gazow ;) ) Nawet z wlotem powietrza pod deskami
    nie bedzie bardziej sucho niz na zewnatrz.

  • 53. Data: 2011-01-29 18:25:18
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Budyń" <b...@g...pl> wrote:

    > a czemu? pytam bo niedługo przyjdzie mi cos na moje osb położyć. Myślałem o
    > papie jako tradycyjnie trwałej.

    Nie mam pojęcia jakie to papy się kładzie na dach. Ja papę termozgrzewalną
    kładłem tylko na sławojkę i izolacje poziome pod ścianami. Tyvek jednak daje
    chyba 40 lat gwarancji (bo tyle lat upłynęło od wyprodukowania ich pierwszych
    membran) na to pokrycie, do tego znacznie wygodniej się to układa (membrana jest
    leciutka) i jakoś tak bardziej mi pachnie nowoczesną kulturą budowlaną.
    Nie interesowałem się deskowaniem dachu, więc konkretnych zalet możesz poszukać
    w Internecie, ale gdybym miał wybierać "na oko" to wybrałbym membranę.

    --
    Bartek

  • 54. Data: 2011-01-29 19:07:38
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Bartek napisał:
> [...]
    > wyprodukowania ich pierwszych membran) na to pokrycie, do tego znacznie
    > wygodniej się to układa (membrana jest leciutka) i jakoś tak bardziej mi

    No właśnie...
    Już kiedyś tu dyskutowaliśmy na ten temat...
    Nie mam pewności co do tych 'nowych technologii' w tym zakresie, a
    wyszedłem z założenia, że fundamenty, stropy i dach, to najważniejsze
    elementy domu i tu nie żałowałem ani kasy, ani materiału.

    Powiedziałem to też moim majstrom, że jak za 30 lat będę budował drugi
    dom i będę widział, że owe membrany, które teraz się kładzie,
    wytrzymały, to zrobię dach z membraną, a nie z deskowaniem.

    Teraz jednak w trosce o swój własny spokój wolałem dołożyć te parę tys i
    zrobić 'po staremu', bo to sprawdzone. Jakoś te 'przyspieszone
    starzenie' do mnie nie przemawia. Za dużo czynników wchodzi tu w grę, a
    owe 1700 zł, które by mi łaskawie - może - zwrócił producent w ramach
    gwarancji nie zrekompensuje mi ewentualnej przekładki dachu.

    Nie czarujmy się... te membrany to może i nowa kultura budowlana, ale
    nie sprawdzona.

    Deski są sprawdzone i jak dobrze wykonane, to dach jest na
    dziesięciolecia bezobsługowy.

    BTW...
    Blacha na dachu to też nowa kultura budowlana, a czy to jest lepsze od
    poczciwej ceramicznej dachówki...???

    Też mnie na blachę namawiali, bo tak tu wszyscy..., ale ja nie jestem
    wszyscy :-))).

    pozdr.
    Robert G.

  • 55. Data: 2011-01-29 19:14:02
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Lucky napisał:

    > Wilgotnosc powietrza pod deskami zrowna sie z wilgotnoscia powietrza na
    > zewnatrz (przez dyfuzje gazow ;) ) Nawet z wlotem powietrza pod deskami
    > nie bedzie bardziej sucho niz na zewnatrz.

    Zrówna się wtedy, gdy będzie swobodny przepływ mas powietrza, a jak na
    głucho zamkniesz przestrzenie nad wełną i nie dasz ujścia wilgoci, to ta
    wilgoć będzie wnikać w więźbę i deskowanie - o ile je masz - oraz wełnę.
    Wiesz co wtedy będzie...?

    Zgnilizna i pleśń, a po kilku latach więźba do przekładki.

    Podstawą suszenia jest ruch cząstek powietrza o niższej wilgotności i
    tego się trzymajmy.

    Więźba pracuje sobie własnymi cyklami - raz jest wilgotna, raz sucha -
    tak jak powietrze atmosferyczne, ale jak ma możliwość wysychać, bo jest
    przewiew od okapu do kalenicy, to nic złego się nie stanie - więźba
    będzie zdrowa przez dziesięciolecia.

    pozdr
    Robert G.

  • 56. Data: 2011-01-29 19:24:40
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "robercik-us" <r...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > mi ewentualnej przekładki dachu.
    >
    > Nie czarujmy się... te membrany to może i nowa kultura budowlana, ale nie

    Gdy mój tata zaraz po studiach rozpoczął pracę, pojawiły się pierwsze
    kalkulatory w polsce. Tzw. "maszynki" produkcji chyba elwro, zasilane 220V.
    Kalkulatory były fantastyczne, bo miały funkcje trygonometryczne. No ale nie
    były sprawdzone...
    I tata jak i wszyscy jego koledzy liczyli na kalkulatorach, po czym szybciutko
    sprawdziali wszystko na kręciołkach. :)
    Bo to stare i sprawdzone... Przypomina Ci to coś? ;)

    --
    Bartek

  • 57. Data: 2011-01-29 19:42:23
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Bartek napisał:

    > Bo to stare i sprawdzone... Przypomina Ci to coś? ;)

    A i owszem... :-)))
    Pewnie, że przypomina.

    Pamiętaj jednak, że tu jest czyjś interes i silne lobby, a po drugiej
    stronie inwestor, który albo wierzy ulotkom reklamowym i tym zaspokaja
    swój głód wiedzy, albo jest bardzo nieufny w stosunku do wszelkiej maści
    marketingowców i woli swoje pieniądze wydać na to, co uzna za pewną
    inwestycję...

    Tu o znacznie większe wydatki, niż tylko kalkulatory chodzi :-)

    Zauważasz sedno...?

    pozdr
    Robert G.

  • 58. Data: 2011-01-29 19:54:09
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

> [...]
    > inwestycję...
    >
    > Tu o znacznie większe wydatki, niż tylko kalkulatory chodzi :-)

    Tym bardziej że pisywali tu ludzie którzy widzieli rozpadajaca sie membrane
    w kilka lat o jej zalożeniu

  • 59. Data: 2011-01-30 00:27:07
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 29 Sty, 20:42, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:

    > Pami taj jednak, e tu jest czyj interes i silne lobby, a po drugiej
    > stronie inwestor, kt ry albo wierzy ulotkom reklamowym i tym zaspokaja
    > sw j g d wiedzy, albo jest bardzo nieufny w stosunku do wszelkiej ma ci
    > marketingowc w i woli swoje pieni dze wyda na to, co uzna za pewn
    > inwestycj ...

    Ale membrany stosuje sie od 25-lat. Nie czytalem nigdy o problemach z
    taka membrana. To znaczy, ze przetrwaly juz 25 lat z powodzeniem. Ile
    musi minac, zebys uwierzyl, ze to naprawde dziala ? ;-)) Zeby to
    chociaz byla jakas kosmiczna technologia.. A to zwykla folia z
    dziurkami w ksztalcie lejka jak w podpaskach :D
    pozdr.

    --
    Adam

  • 60. Data: 2011-01-30 00:29:20
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 29 Sty, 20:54, "Kris" <k...@w...pl> wrote:

    > Tym bardziej e pisywali tu ludzie kt rzy widzieli rozpadajaca sie membrane
    > w kilka lat o jej zalo eniu

    KTO ? ;) Producenci papy chyba ;D
    Bez jaj - nie ma ANI JEDNEJ informacji o rozpadajacej sie membranie
    np. na forum muratora, gdzie jest 140 tys(!!!) zarejestrowanych
    uzytkownikow, a to jakby nie patrzec duuuuuuuuuuuuuuza grupa
    niezaleznych osob ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.