  • 11. Data: 2012-11-23 12:53:49
    Temat: Re: wentylacja mechaniczna
    Od: "Budyń" <b...@r...pl>

    Użytkownik "rrr" <r...@r...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    news:50af6214$0$1226$65785112@news.neostrada.pl...
    >jak grawitacyjna i korzyści z tego żadnych, albo masz ustawiony duży
    >przepływ, co może generować hałas i wianie po głowach :)

    widze ze jako posiadacz nawiewników prowokujesz kolejną wojnę :-) Kogutka
    dawno nie było, news tez swoją mądrosc dorzuci i bedzie zabawnie, zima
    idzie... :-)

    b.

  • 12. Data: 2012-11-23 12:55:58
    Od: "quent" <x...@x...com>

    Cały Twój wywód opiera się na tym, że WG "działa" a tak bardzo często
    niestety nie jest.
    Tzn. działa... ale jak chce... i bardzo często dokładnie odwrotnie od Twoich
    oczekiwań.
    To jest podstawowa i IMO dyskwalifikująca ją wada.

  • 13. Data: 2012-11-23 13:00:05
    Od: scruffty <s...@i...pl>

    Dnia Fri, 23 Nov 2012 11:44:27 +0100, Ergie napisał(a):

    > A jakie maja być albo masz wentylację mechaniczną albo nie masz żadnej
    > wentylacji :-)

    trochę demonizujesz:)

    > - wentylujesz każde pomieszczenie w dokładnie takim stopniu jaki chcesz
    > - nie musisz spać przy otwartym oknie by mieć świeże powietrze więc nie ma
    > problemu z owadami.

    zgodzę się tak 50/50, rozumiem, że chcąc np. zrobić chwilowe tornado w wc
    muszę zwiększyć prędkość wiatraków, a zatem wentyluję mocno cały dom

    > Nie napisałeś czy chodzi Ci o wentylację z rekuperatorem czy bez.

    jak mechaniczna to w założeniu myślę, że kiedyś powinien pojawić się reku,
    nawet jak nie od razu

    > przy rekuperatorze masz:

    > - Oszczędność energii

    właśnie, tylko jaką? wentylatory z tego co widzę biorą od 60 do 130W co
    daje koszt od 250 do 500 zł rocznie, na razie o grzałkach nie wspominam.
    Doliczając koszt żelastwa to marne szanse, że to się w sensowym czasie
    zamortyzuje i na amortyzację raczej nie liczę, bardziej na komfort w domu.

    GWC raczej nie przewiduję, z uwagi na glinę i sezonowo wysoki poziom wody.

    > - Brak efektu wiania po nogach zimnym powietrzem z zewnątrz (czy to od okien
    > czy to od nawiewników)

    na + przemawia za całym systemem tylko komfort, jak napisałeś możliwość
    wstępnego przefiltrowania powietrza i najważniejsze dla mnie: możliwość
    ustawienia stałej wymiany podczas snu w sypialniach. Tylko reku pewnie
    byłby na stryszku i tu obawiam się o hałas (jestem mocno wyczulony na tym
    punkcie, np. wentylator z serii silent na 1200 obrotów słyszę, dodatkowo
    dochodzi mniejszy lub większy rezonans i szum).

    --
    scruffty

  • 14. Data: 2012-11-23 13:53:29
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "rrr" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Mylisz się, albo usiłujesz racjonalizować wydatki.

    Co mam racjonalizować, skoro wydałem mniej niż na pseudo wentylację
    mechaniczną?

    > i od braku prądu, a już z tą temperaturą bym uważał.

    W przypadku braku prądu w pierwszej kolejności martwiłbym się o piec gazowy.
    Bez wentylacji można żyć w najgorszym razie otworzę okna :-)

    > Czy masz osobne sterowanie nawiewem/wywiewem w każdym pomieszczeniu ? Czy
    > podkręcasz na centralce dla całej wentylacji ?

    Na każdym anemostacie mogę ustawić przepływ do/ od danego pomieszczenia w
    stosunku do reszty domu. Czyli to ja określam które pomieszczenie ma być
    bardziej a które mniej wentylowane. Natomiast mocą całości steruję
    centralnie. Niezależnie od tego jedno pomieszczenie mam regulowane osobno za
    pomocą przepustnicy.

    Jeśli ktoś zechce może sobie zamontować przepustnice w każdym pokoju, ale
    nie wiem po co. Zwykle wystarcza ustawienie proporcji pomiędzy pokojami.

    > Możesz kupić okap, Będzie taniej, szybciej i lepiej.
    > Przy WM zwiększając moc wentylacji w kuchni zwiększasz moc wentylacji w
    > całym układzie, nie tylko w kuchni, ale i w łazienkach, sypialniach i
    > gdzie tam jeszcze chcesz. Przy -20 włączy się układ antyzamrożeniowy,
    > który zwolni obroty wentylatora i dupa z wentylacji :)

    Fajnie, ale masz informacje sprzed 20 lat. W nowoczesnych rekuperatorach nie
    ma problemu z zamarzaniem wymiennika.

    > chciałbym nieśmiało zauważyć, że nawiewniki instalujemy zazwyczaj w górnej
    > części okna i albo chodzisz na rękach, albo montujesz okna przy samej
    > podłodze.

    To masz jakieś inne zimne powietrze. U mnie zimne powietrze zawsze płynie w
    dół a ciepłe do góry i w sumie jest to tożsame z tym czego mnie uczyli na
    fizyce w szkole więc mnie to nie dziwi. Skoro u Ciebie jest inaczej to
    powinieneś zgłosić to odkrycie do nagrody Nobla.

    > Jeśli posługujemy się półprawdami to można napisać, że:
    > przy WM alb masz ustawiony przepływ na minimum i wtedy wentylacja działa
    > jak grawitacyjna i korzyści z tego żadnych, albo masz ustawiony duży
    > przepływ, co może generować hałas i wianie po głowach :)

    Pisz sobie co chcesz, i posługuj się czym chcesz, mnie nic do tego.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 15. Data: 2012-11-23 14:02:49
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "scruffty" napisał w wiadomości grup
    net...

    > A jakie maja być albo masz wentylację mechaniczną albo nie masz żadnej
    > wentylacji :-)

    > trochę demonizujesz:)

    Można ubrać to w ładne słowa, ale wniosek i tak będzie ten sam.

    > zgodzę się tak 50/50, rozumiem, że chcąc np. zrobić chwilowe tornado w wc
    > muszę zwiększyć prędkość wiatraków, a zatem wentyluję mocno cały dom

    Tak, z tym zastrzeżeniem, że nie ma potrzeby robienia tornada w WC. Zwykle
    nawiewy są w pokojach wywiewy w WC, łazienkach, kuchni i ewentualnie
    wiatrołapie. Więc w rzeczonym WC i tak ciągle jest bardzo duży przepływ.

    Inna sprawa, że jak ktoś chce to może sterować tak, by zwiększyć wyciąg
    tylko z tego jednego punktu.

    Przy wentylacji grawitacyjnej włączenie wentylatora w jednym pomieszczeniu
    powoduje powstanie podciśnienia i w efekcie jeszcze gorsze działanie
    wywiewów w pozostałych pomieszczeniach.

> [...]

    > Doliczając koszt żelastwa to marne szanse, że to się w sensowym czasie
    > zamortyzuje i na amortyzację raczej nie liczę, bardziej na komfort w domu.

    U mnie czas zwrotu zakupu rekuperatora wynosi 8 lat, ale ja grzeję gazem. W
    przypadku eko groszku okres ten byłby dłuższy, ale jak sam zauważyłeś to nie
    oszczędności są powodem ale komfort.

> [...]
    > punkcie, np. wentylator z serii silent na 1200 obrotów słyszę, dodatkowo
    > dochodzi mniejszy lub większy rezonans i szum).

    Kup dobre wentylatory i zrób dobrze instalację, a będzie niesłyszalna.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 16. Data: 2012-11-24 14:20:17
    Od: "Marcin Ł" <k...@g...pl>

    Użytkownik "scruffty" <s...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Jakie macie spostrzeżenia, najlepiej z użytkowania? Pomijając szacowanie
    > kosztów np. odliczając kominy i oszczędzone w ten sposób m2 powierzchni,
    > sprawność "do 100%" itp. kwiatki.
    >

    > --
    > scruffty

    witam
    mozecie napisac ile kosztuje instalacja/sprzet itd. i jakich firm uzywacie?

  • 17. Data: 2012-11-24 19:28:24
    Od: "quent" <x...@x...com>

    Użytkownik "Marcin Ł" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    > mozecie napisac ile kosztuje instalacja/sprzet itd. i jakich firm
    > uzywacie?

    U mnie całość - projekt, wykonanie instalacji na rurach spiro sztywnych wraz
    ociepleniem 3cm wełną, reku Brink Large - koszt ok.16tys.
    Całością zajęła się firma Tora z Częstochowy. Mieszkam pod Szczecinem.

  • 18. Data: 2012-11-28 12:15:35
    Od: r...@g...com

    W dniu piątek, 23 listopada 2012 12:46:29 UTC+1 użytkownik rrr napisał:
> [...]
    >
    > gdzie tam jeszcze chcesz. Przy -20 włączy się układ antyzamrożeniowy,
    >
    > który zwolni obroty wentylatora i dupa z wentylacji :)

    No patrz, a ja przez pół roku mieszkałem z niedziałającą WM, i jakoś sie nie
    podusiłem, grzyb też nie wyszedł. Okna szczelne, tylko minimalna szpara pod progiem
    drzwi wejściowych i lekko nieszczelna klapa na strych ;P
    Masz na tyle często -20C na zewnątrz, żeby to miało znaczenie?

  • 19. Data: 2012-11-28 13:09:52
    Od: rrr <r...@r...poczta.onet.pl>

    Użytkownik r...@g...com napisał:

    > No patrz, a ja przez pół roku mieszkałem z niedziałającą WM, i jakoś sie nie
    podusiłem, grzyb też nie wyszedł.

    Gratuluję, ja prawie 40 lat mieszkałem w domach z went. grawitacyjną,
    czyli wg niektórych posiadaczy bez żadnej wentylacji, a grzyby również
    tylko w wigilijnym barszczu.

    Okna szczelne, tylko minimalna szpara pod progiem drzwi wejściowych i
    lekko nieszczelna klapa na strych ;P
    Jak u mnie poza szparą pod drzwiami, klapa na strych z marketu, to może
    również jak u Ciebie.
    > Masz na tyle często -20C na zewnątrz, żeby to miało znaczenie?

    w zeszłym roku 10 dni i nocy pod rząd, i ok. 20 kilka nocy.

    pzdr.
    rafał