  • 1. Data: 2009-09-04 12:47:03
    Temat: wiąz i buk - ile słońca
    Od: "jarmiel" <j...@p...onet.pl>

    Witam

    Mam dylemat - chcę przy domu posadzić dwa drzewa: złoty wiąz holenderski
    kolumnowy oraz buk czerwony, też kolumnowy. Wiem że aby się dobrze
    wybarwiały, oba potrzebują stanowiska słonecznego. Z drugiej jednak strony
    wiem, że nadmiar słońca powoduje brązowienie i zasychanie liści wiązu.

    Mam dla tych drzew dwa stanowiska:
    pierwsze od strony północno-wschodniej domu gdzie słońce jest wczesnie rano
    przez ok. 2 godziny i tuż przed zachodem, też 1-2 godziny, drugie stanowisko
    to miejsc wyeksponowane, oświetlone przez niemal cały dzień.
    Chciałbym posadzić wiąza na stanowisku drugim (nasłonecznionym) ale boję
    się, że latem mi zbrązowieje.
    Z drugiej strony nie wiem, czy w miejscu pierwszym będzi miał wystrczająco
    słońca aby się pięknie zażółcić podobnie zresztą jak buk zaczerwienić.

    Czy ktoś z Was może z doświadczenia podpowiedzieć, jak dużo słońca
    potrzebują te drzew by nabrać koloru?
    I z drugiej strony jaka jest ich odporność na zbyt dużo słońca?

    pozdrawiam
    Jarek

  • 2. Data: 2009-09-05 19:22:25
    Temat: Re: wiąz i buk - ile słońca
    Od: "Dirko" <i...@g...com>

    W wiadomości news:h7r2cl$44e$1@atlantis.news.neostrada.pl jarmiel
    <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Czy ktoś z Was może z doświadczenia podpowiedzieć, jak dużo słońca
    > potrzebują te drzew by nabrać koloru?
    > I z drugiej strony jaka jest ich odporność na zbyt dużo słońca?

    Hejka. Już sobie wyobrażam jakie codziennie rano przeżywasz katusze
    zastanawiając się, który kapeć założyć pierwszy. Prawy czy lewy? :-)
    Pozdrawiam empatycznie Ja...cki

  • 3. Data: 2009-09-06 19:07:13
    Od: "Jan" <t...@o...pl>

    Użytkownik "jarmiel" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam
    > Czy ktoś z Was może z doświadczenia podpowiedzieć, jak dużo słońca
    > potrzebują te drzew by nabrać koloru?
    > I z drugiej strony jaka jest ich odporność na zbyt dużo słońca?
    --------------------------
    Buk - ocienienie w młodości (potem sobie wyjdzie na słońce)
    Wiąz - bez wiekszych wymagań, raczej stanowisko słoneczne. Nie wiem, jak
    duże sa te sadzonki, ale raczej martw się o nawodnienie niż nadmiar
    słońca...
    Nie rozumiem, co masz na myśli pisząc o "wybarwieniu".

    --
    Pozdrowienia
    JJ

  • 4. Data: 2009-09-06 22:03:22
    Od: "JarekM" <j.mielczarek@[ciach]promac.com.pl>

    Dzięki za odpowiedź

    > Nie rozumiem, co masz na myśli pisząc o "wybarwieniu".

    Buk jest czerwony a wiąz zloty - wszyscy z ktorymi rozmawiałem twierdzą, że
    aby te drzewa miały taką włsąnie barwę liści muszą mieć dużo słońca, inaczej
    będą po prostu zielone.

    Drzewka mają po ok. 2-3 metry.

    pozdrawiam
    Jarek

  • 5. Data: 2009-09-08 19:03:59
    Od: "Jan" <t...@o...pl>

    Użytkownik "JarekM" <j.mielczarek@[ciach]promac.com.pl> napisał w wiadomości
    > Dzięki za odpowiedź
    ...> Drzewka mają po ok. 2-3 metry.
    =======================
    Wiąz tak.
    Buk tej wysokości już też. Ja mam 3 bardzo ciemne buki, ale małe (ca 1,5).
    Żadnej różnicy nie widzę. Dwa rosną wręcz pod okapem, a jeden na "patelni".
    Te pod okapem rosna szybciej ("ciagną" do swiatła) Buk będzie trzmał kolor
    bez wzglądu na słońce.
    Buk należy do gatunków ciężkonasiennych, i odnawia się pod okapem. W
    młodości wymaga ocienienia. Kiedy wejdzie w dolne pietro, już sobie radzi ze
    światłem. Uwżam, że kolor buka (czerwony) jest mocno zakodowany genetycznie
    i nie bardzo reaguje na czynniki zewnetrzne.

    --
    Pozdrowienia
    JJ