  • 11. Data: 2010-12-19 12:36:57
    Temat: Re: włącznik oświetlenia - da się tak zrobić?
    Od: Sierp <s...@n...netgrr>

    W dniu 2010-12-19 13:20, Jarek P. pisze:
    > Wystarczy ci rozdzielnia na 4-6 modułów, sprawdź sobie wymiary góglem.
    > Są wtynkowe i natynkowe, jeśli łóżko ma być stacjonarne, możesz to po
    > prostu wrzucić gdzieś pod/za

    nie moge tego kurcze znalezc - czego konkretnie szukac?

    Sierp

  • 12. Data: 2010-12-19 12:40:08
    Od: Sierp <s...@n...netgrr>

    W dniu 2010-12-19 13:20, Jarek P. pisze:
    > Wystarczy ci rozdzielnia na 4-6 modułów, sprawdź sobie wymiary góglem.
    > Są wtynkowe i natynkowe, jeśli łóżko ma być stacjonarne, możesz to po
    > prostu wrzucić gdzieś pod/za

    hmm, to to?
    http://hurtownia.elektromag.pl/ROZDZIELNIA-4-MOD-1X4
    -Z-KLAPKA%2856,26405,3107%29.aspx

    Sierp

  • 13. Data: 2010-12-19 20:07:01
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "Sierp" <s...@n...netgrr> napisał w wiadomości

    > hmm, to to?
    > http://hurtownia.elektromag.pl/ROZDZIELNIA-4-MOD-1X4
    -Z-KLAPKA%2856,26405,3107%29.aspx

    tak, dokładnie o to chodzi. Tak konkretna jest natynkowa, do powieszenia na
    ścianie (albo wpieprzenia pod/za łózko), są też takie podtynkowe, łącznie z
    takimi, które z zewnątrz będą miały jedynie estetyczne drzwiczki. Oczywiście
    w tym momencie masz do wykucia dość głęboką dziurę w ścianie.

    J.

  • 14. Data: 2010-12-19 20:12:30
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    > hmm, chyba mozna zrobic cos jeszcze - w koncu wszystkie obwody
    > oswietleniowe sa (powinny byc) osobne - wiec mozna teoretycznie zrobic
    > rozwiazanie silowe - przelacznik odcinajacy wszystkie obwody oswietleniowe
    > (wygodniejsze niz skrzynka elektryczna).
    > Jedynie musi przyjac calkowite obciazenie obwodow oswietleniowych - myle
    > sie?

    jeśli mamy do zrealizowania TYLKo centralne wyłączanie światła, to tak,
    wystarczy zrobić centralne odcinanie zasilania stosownych obwodów, ale taki
    sterownik automatyki, jeśli już w takie rozwiązania zaczniemy się bawić,
    będzie potrafił dużo, dużo więcej, od symulowania obecności domowników
    począwszy, poprzez inteligentne sterowanie oświetleniem (np. wspominane
    przeze mnie wcześniej kombinacje typu wyłącznik przy łózku steruje
    oświetleniem przyłóżkowym, ale jego dłuższe przyciśnięcie wyłączy nam całość
    światła w pokoju), skończywszy na współpracy z czujkami alarmu i
    automatycznym sterowaniem oświetlenia w ciągach komunikacyjnych - idąc z
    jednego końca mieszkania w drugie po prostu idziemy, a światło w holu, na
    schodach, w holu poddasza będzie się samo zapalało i gasiło w stosownych
    momentach. Możliwości są tu ogromne i w zasadzie ograniczone jedynie
    pomysłowością.

    J.

  • 15. Data: 2010-12-19 21:07:20
    Od: Sierp <s...@n...netgrr>

    W dniu 2010-12-19 21:12, Jarek P. pisze:
> [...]
    > idziemy, a światło w holu, na schodach, w holu poddasza będzie się samo
    > zapalało i gasiło w stosownych momentach.

    a tego nie mozna zrobic prosciej/taniej zwyklymi czujkami ktore beda
    zalaczaly przy wykryciu ruchu swiatlo?

    Sierp

  • 16. Data: 2010-12-19 22:01:31
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    > a tego nie mozna zrobic prosciej/taniej zwyklymi czujkami ktore beda
    > zalaczaly przy wykryciu ruchu swiatlo?

    Można. Podobnie jak załączanie światła z różnych miejsc można zrobić na
    przekaźnikach. Podobnie, jak sylumację obecności domowników można zrobić
    wtykając w gniazdko programator i dołączając do niego lampkę nocną. Sęk w
    tym jednak, że taki sterownik realizuje to wszystko (i całą kupę innych
    rzeczy, on nie musi się ograniczać jedynie do oświetlenia) za jednym
    zamachem. Wydatek jest spory i instalacja od początku musi być robiona pod
    takie ustrojstwo, ale jak już jest i oczywiście, jak ktoś lubi się bawić
    takimi zabawkami (inaczej wogóle nie ma o czym mówić, to podstawowy
    warunek), to jak pisałem, można wszystko.

    A bez sterownika oczywiście też można. Najprościej można zamiast wyłączników
    powstawiać specjalne wyłączniki zintegrowane z PIRami, uzyska się to, o czym
    mówię z marszu.
    Ewentualnie, można wykorzystać wolne (bądź dorzucone modułem rozszerzającym)
    wyjścia z centralki alarmowej i sterować oświetleniem w ciągach
    komunikacyjnych za jej pomocą, wykorzystując czujki alarmu.

    J.

  • 17. Data: 2010-12-20 08:41:59
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-12-19 12:56, Kadar pisze:

    > Gdybym wiedzial ze takie cuda sa to zamontowalbym u siebie w
    > mieszkaniu gdy robilem od poczatku elektryke. Wychodzac z dfomu nie
    > musialbym sie martwic ze ktos z domownikow zostawil zapalone swiatlo.
    >
    > KADAR

    Dziwi mnie, że jeszcze nie przyjęły się takie rozwiązania - są o wiele
    tańsze do wykonania np do wszystkich wyłączników wystarczy pociągnąć
    przewód tel. jeden wyłącznik można dowolnie programować i na etapie
    budowy nie trzeba się zastanawiać co ten włącznik będzie włączać -
    przynajmniej nie do końca. Owszem skrzynka standardowych rozmiarów
    odpada i uzbrojenie jej będzie o wiele kosztowniejsze, z tym że:
    Do włącznika tani przewód, do lampy tani przewód + przekaźnik (lub
    żarówki LED i bez przekaźników). Sam włączniki mogły by być o wiele
    tańsze - praktycznie dało by się wszystkie wyłączniki podłączyć
    szeregowo (kwestia rozpoznania z którego idzie impuls).
    Włączniki tanie i ładne - obecnie te tanie nie są ładne, a te ładne nie
    są tanie wręcz koszmarnie drogie.
    Koszt np. skrętki jest więcej niż o połowę niższy, zaoszczędzoną kasę na
    przewodach wydać na sterowanie.

    Ariusz

  • 18. Data: 2010-12-20 08:56:45
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 20 Gru, 09:41, Ariusz <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Dziwi mnie, że jeszcze nie przyjęły się takie rozwiązania - są o wiele
    > tańsze do wykonania np do wszystkich wyłączników wystarczy pociągnąć
    > przewód tel.
    [...]
    > Koszt np. skrętki jest więcej niż o połowę niższy, zaoszczędzoną kasę na
    > przewodach wydać na sterowanie.

    Niestety, nie ma tak dobrze. Popularne przekaźniki bistabilne (w tym
    te podawane wyżej przeze mnie) dają na styki sterujące pełne napięcie
    sieci, dlatego nie można do nich stosować skrętki czy przewodu
    "telefonicznego". W zasadzie nie wiem, czy w ogóle są na rynku
    przekaźniki bistabilne umożliwiające takie sterowanie (pomijając
    wyroby w całości przeznaczone do instalacji 24V). Tak więc, jeśli do
    wyłączników chciałbyś dojść skrętką, to i tak niezbędna byłaby
    dodatkowa separacja, a to czyni rzecz (pod tym względem) nieopłacalną.
    Tak więc, rozwiązanie jest ciekawe i warte zastanowienia, ale o
    oszczędności trudno mówić.

    J.

  • 19. Data: 2010-12-20 10:28:11
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-12-20 09:56, Jarek P. pisze:

> [...]
    > dodatkowa separacja, a to czyni rzecz (pod tym względem) nieopłacalną.
    > Tak więc, rozwiązanie jest ciekawe i warte zastanowienia, ale o

    Właśnie w tym problem wyprodukowanie przekaźnika bistabilnego na 24 V
    kosztowało by tyle samo co na 250. Poza tym nie chodzi o oszczędność bo
    przy takich samych kosztach można by zrobić o wiele lepszą wręcz
    inteligentną instalację.

    Już dziś można w domu całe oświetlenie oprzeć o 24 lub 12 V - choć
    wychodzi to drogo. w przyszłości pewnie tak będzie.

    Wyprodukowanie ledów jest tańsze od produkcji zwykłych żarówek i tylko
    ogromne stany magazynowe blokują ich szybką ekspansję poprzez zaporowe ceny.

    Ariusz

  • 20. Data: 2010-12-20 10:58:40
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 20 Gru, 11:28, Ariusz <a...@p...onet.pl> wrote:

    > W a nie w tym problem wyprodukowanie przeka nika bistabilnego na 24 V
    > kosztowa o by tyle samo co na 250.

    Niestety, nie. W obecnej konstrukcji całość elektroniki takiego
    przekaxnika jest zasilana wprost z sieci, żeby tu zrobić
    niskonapięciowe sterowanie trzebaby zadbać o separację, albo bawić się
    w zewnętrznie zasilane obwody sterujące, rozdzielone transoptorem -
    jedno i drugie daje dodatkową komplikację układu i zwiększa koszty. O
    miejscu w obudowie, naprawdę wykorzystanym w stopniu bardzo dużym już
    nawet nie wspominając.

    > Wyprodukowanie led w jest ta sze od produkcji zwyk ych ar wek i tylko
    > ogromne stany magazynowe blokuj ich szybk ekspansj poprzez zaporowe ceny.

    Myślisz, że naprawdę tylko o to chodzi?

    J.