  • 141. Data: 2011-08-18 21:43:18
    Temat: Re: wybór rekuperatora
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Thu, 18 Aug 2011 11:25:00 +0200, Marcin Wajnert napisał(a):

    > Podważy to kogutek ??
    On już podważył termodynamikę i zniknął wymienniki przeciwprądowe.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 142. Data: 2011-08-18 21:59:30
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > Witam.

    > Zabieram się za rozprowadzanie kanałów w suficie podwieszanym na parterze i

    > od razu chce podłączyć wszystko "na gotowo"...

    > Nadszedł czas na zakup rekuperatora i znalazłem takie oto urządzenie:

    > http://www.e-rekuperatory.pl/rekuperatory_renovent.h
    tm

    > czy ktoś posiada coś takiego ?

    > co tym urządzeniu sądzicie ?

    > ogolnie mile widziane za i przeciw.

    > Pozdrawiam

    > MarcinW.

    Poradzę Ci coś innego. Podejdz do tego jak do problemu technicznego. Sam
    znajdziesz zadowalające Cie rozwiązanie. W linku Krotność.... Marek Dyjor podał
    linka do tekstu opartego na ustawie. Ustawa określa minimalne ilości powietrza
    jakie trzeba przepuścić przez budynek. To jeszcze nie komfort ale już nie będzie
    zaduchu, pleśni, wilgoci zgnilizny itp. Dla pełnego komfortu na pewno trzeba
    sporo więcej. Ale jak by dołożyć do tego co Ci wyjdzie ze 30% to wilk będzie
    syty i owca cała. Jak sobie to policzysz to wtedy szukaj rekuperatora. Ja bym
    szukał takiego co wymaganą wydajność zapewni przy najniższych obrotach
    wentylatora. Wtedy jest najcichszy. Producenci oprócz bełkotu zachęcającego do
    kupna podają czasami i inne ważne informacje. Dla Ciebie ważny jest pobór prądu
    bo stanowi koszt. Na linku który dałeś jest to na wykresach. Cirka jebałt
    wychodzą ze dwa waty na metr kwadratowy powierzchni wentylowanej. Jak będziesz
    wiedział ile powietrza wyrzucasz to możesz policzyć ile kosztuje Cie ogrzanie
    wyrzucanego powietrza. I czy warto Ci odzyskiwać przy okazji wentylacji ciepło.

  • 143. Data: 2011-08-19 12:13:41
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 18 Sie, 22:31, "kogutek" <k...@v...pl> wrote:

    > Wida e znasz si lepiej jak producent. Nic mi do tego. Ale jak co wiesz w
    > temacie wentylacji to mo e by pom g w nowym temacie o krotno ci wymiany powietrza.

    36dB licza na anemostacie nawiewnym METR od urzadzenia (metr rury) :)
    Przy urzadzeniu rzeczywiscie jest halas - ja go mam w garazu. Szumi.
    Jak dam 400m3/h to nawet mocno szumi. Ale juz za zamknietymi drzwiami
    (a do domu przez garaz mam troje drzwi!) nie slychac nic. Nieprawda
    jest ze im dluzszy kanal tym na jego koncu glosniej. Pozatym oni to
    mierza na JEDNYM wyjsciu, a przeciez taki nawiew dzieli sie na 5-10
    mniejszych wiec jest 5-10 x ciszej na kazdym z nich. Zeby jednak moc
    jakos porownac jeden reku z innym wprowadzono taka norme obliczania
    glosnosci i tyle. A Ty blednie zakladasz ze taki halas jest na kazdym
    z anemostatow i wprowadzasz ludzi w blad. Moja instalacja chodzi przez
    ostatnie miesiace na 150m3/h - w dzien i w nocy. I uwierz ze gdyby
    byla slyszalna w nocy to zona by mi kazala ustawic mniej albo wogole
    wylaczyc ;)

    --
    Adam

  • 144. Data: 2011-08-19 12:33:17
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]

    > ostatnie miesiace na 150m3/h - w dzien i w nocy. I uwierz ze gdyby

    > byla slyszalna w nocy to zona by mi kazala ustawic mniej albo wogole

    150 to nie za mało. Dla mojego prawie osiemdziesięcio metrowego mieszkania
    minimalna wymagana przepisami wydajność musi być większa niż 150m3/h. 150m3/h to
    dla dwu pokoi łazienki i kuchni z kuchenką elektryczną jest ok.

  • 145. Data: 2011-08-19 12:35:41
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 19 Sie, 14:33, "kogutek" <k...@v...pl> wrote:

    > 150 to nie za ma o. Dla mojego prawie osiemdziesi cio metrowego mieszkania
    > minimalna wymagana przepisami wydajno musi by wi ksza ni 150m3/h. 150m3/h to
    > dla dwu pokoi azienki i kuchni z kuchenk elektryczn jest ok.

    To dwie osoby w mieszkaniu 80m2 wygeneruja wiecej wilgoci niz w domu
    300m2 ? :) Moim zdaniem tyle samo ;) A wentylacje dobierasz na liczbe
    mieszkajacych osob generujacych wilgoc, a nie od powierzchni. To tak
    jak z akwarium -miales kiedys ? W 10l akwarium trzeba wymieniac wode
    co miesiac, w 1000l nawet raz na pare lat, przy tak samo pracujacych
    filtrach.

    PS. Mam kuchenke elektryczna, nie mam wogole gazu.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 146. Data: 2011-08-19 12:48:49
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]

    > filtrach.

    > PS. Mam kuchenke elektryczna, nie mam wogole gazu.

    Zalewasz facet. W ustawie jest określona minimalna ilość powietrza jaką trzeba
    wymienić. Jedynie przy kuchni jest kilka wariantów w zależności między innymi od
    ilości osób. Ani od osób się tego nie liczy ani od powierzchni tylko od ilości
    pomieszczeń. Tyle wynika z linku jaki dał Marek Dyjor. W linku powołują się na
    obowiązujące normy a tekst pochodzi z ustawy. Tak że nie nawijaj makaronu na
    uszy. Jak masz mniej niż wynika z przepisów to smrodziasz jesteś i dobrze że
    okien nie otwierasz to chociaż świeże powietrze jest na zewnątrz.

  • 147. Data: 2011-08-19 16:58:46
    Od: "Marcin Wajnert" <m...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "Marcin Wajnert" <m...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości news:j2jtai$d5o$1@news.onet.pl...

    > Hardcorowiec z Ciebie, ale mozna i tak.

    Dla domu z WM to oczywista oczywistosc ze spokojnie mozna FIX'y montowac -
    szczegolnie jak z zewnatrz masz łatwy dostep do mycia ;)

    ale za miano hardcora wielkie dzieki ;) +10 do saompoczucia ;)

    Pzdr.
    Marcin W.

  • 148. Data: 2011-08-19 18:21:12
    Od: "nacocito" <n...@c...to>

    > Użytkownik "Adam" <a...@g...com> napisał w wiadomo?ci
    >

    > uzasadniajace takie instalacje. Ot chocby ruchliwa ulica, astma, alergie,
    > czy zwykle fanaberie.

    Uważam że to nie są fanaberie a w większości wypadków świadomy wybór i tylko
    z tego powodu swój post zamieszczam w tym miejscu.

    Od 1,5 roku używam Reku z rurowym GWC. Mam też porównanie z domem gdzie była
    WG, gdyż mieszkałem w takim przez 10lat.
    Uważam że odczuwalny komfort w obecnym domu jest wiele wyższy a co
    ważniejsze, ten komfort jest cały czas i nie trzeba się zastanawiać czy już
    mam wentylować i otwierać okna czy jeszcze mogę poczekać.

    Ktoś tu pisał że sama WM daje komfort, szczrze mówiąc nie jestem tego pewny.
    Chłodne powietrze zimą a gorące latem na anemostatach będzie zawsze
    wyczuwalne. Reku a właściwie Reku z GWC daje dopiero pełnie szczęścia gdyż w
    znaczący sposób zmniejsza amplitudę wahań temperatury na wejściu do
    pomieszczeń. Na etapie planowania inwestycji sprawa odzysku energii w
    okresie grzewczym była na drugim planie ale była też atutem przemawiającym
    za montażem. Wspomnę jeszcze że latem GWC działa jako darmowa klimatyzacja
    ale to dopiero odczułem jak w zeszłym roku przyszły pierwsze upały. Na
    etapie decyzji nie wierzyłem że to daje aż taki efekt.

    Co do jakości życia z reku mogę powiedzieć tak. Żona była bardzo sceptyczna
    do bądź co bądź drogiej inwestycji. Teraz na pytanie czy w kolejnym domu
    chciałaby taki system, odpowiada zdecydowanie TAK.

    Hałas? W pomieszczeniach gdzie są anemostaty nie słychać nic, nawet w nocy.
    W pomieszczeniu gospodarczym gdzie wisi szafa, owszem jest słyszalny szum
    ale tylko słyszalny.

    Koszty. Wentylatory chodzą 24h/dobe 365dni w roku, przeważnie na 1 z 3
    stopni. Za prąd płacę średnio 150zł miesięcznie. A ogrzewanie parterowego
    domu 135m2 kosztowało mnie razem z 3m3 drewna do kominka, poniżej 3,000zl

    Wilgotność. Latem jest super gdyż po przejściu przez GWC powietrze jest
    osuszone. Zimą w najgorsze mrozy wilgotność spadała do około 30% i wtedy
    wszystko faktycznie schnie piorunem

    GWC. Rurowy. Zakopałem 90mb Rehau gdyż tak jak gdzieś pisałeś chciałem być
    pewny przez co płynie powietrze którym oddycha moja rodzina. Upierdliwe ale
    nie za bardzo jest wybieranie z niego wody która zbiera się w wyniku
    kondensacji pary wodnej zawartej w powietrzu przechodzącym latem przez GWC i
    schładzanym poniżej punktu rosy. 2 - 3 razy w roku trzeba otworzyć
    studzienkę i wybrać jakieś myślę 100 ltr za każdym razem. Tu jest brak
    komfortu :)

    Czy warto mieć WM z Reku? Moim zdaniem tak. A czy warto za to tyle płacić?
    Na to pytanie każdy musi sobie odpowiedzieć sam.
    Tak samo jak przy zakupie różnych samochodów nikt nie neguje decyzji tych co
    wydają i po kilkaset tys za swój środek lokomocji kiedy na giełdzie
    wystarczy i 1 tyś aby stać się szczęśliwym posiadaczem auta.

    Pozdr
    nacocito

  • 149. Data: 2011-08-19 19:16:16
    Od: "nacocito" <n...@c...to>

    Użytkownik "Marcin Wajnert" <m...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:j2m4o6$bl$1@news.onet.pl...

> [...]
    > szczegolnie jak z zewnatrz masz łatwy dostep do mycia ;)
    >
    > ale za miano hardcora wielkie dzieki ;) +10 do saompoczucia ;)

    Podłączę się do tego dobrego samopoczucia.

    W salonie mam 3 okna i wszystkie fixy + czteroczęściowe drzwi tarasowe a w
    nim kolejne 2 fixy :)

  • 150. Data: 2011-08-19 19:38:08
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "nacocito" <n...@c...to> napisał w wiadomości

    > Podłączę się do tego dobrego samopoczucia.
    >
    > W salonie mam 3 okna i wszystkie fixy + czteroczęściowe drzwi tarasowe a w
    > nim kolejne 2 fixy :)

    Nie, ze mi przeszkadzaja czyjes fixy, ale lubie w maju i czerwcu np. sluchac
    spiewu ptakow przez cala noc, ot taki romantyzm przewyzszajacy inne komforty
    w domu, a i zapachy wiosny nie sa do pogardzenia. Okna otwierane to jak dla
    mnie rzecz oczywista. Co prawda nie otwieram wszystkich na raz, ale wkurzaja
    mnie zastawione parapety kiedy nie moge otworzyc by cos dzieciakom szepnac
    np. Latwosc mycia tez nie jest do przecenienia, ale pewnie przyzwyczail bym
    sie i do takiego rozwiazania. W kazdym razie, nawet gdybym robil wentylacje
    mechaniczna to z okien otwieranych latwo bym nie zrezygnowal. No ale skoro
    Wam pasuje to mi nic do tego.

    Pozdro.. TK