  • 31. Data: 2016-05-25 07:13:16
    Temat: Re: wykorzystanie ciepła ze splita
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 24 maja 2016 22:01:26 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > Sam pex jest bardzo slabo odporny na UV - to w koncu zwykly plastik, ktory
    > zzolknie i zacznie sie kruszyc :)

    pomalowany wytrzyma długo. Problem jest inny: układ weży powinien być harfowy
    (równoległy) a trójniki do pexa tanie nie są.

    b.

  • 32. Data: 2016-05-25 10:10:56
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-05-24 23:19, Adam Sz. wrote:
    > Zalezy skad bierzesz. U mnie niby tez tania (5 pln / m3) ale do basenu 3,5m
    > na 90cm wchodzi ok 9m3 czyli 45 pln. Choc chyba mam wiekszy (szerszy albo
    > glebszy - nie pamietam) basen bo jak rok temu liczylem to wychodzilo ok 70-80
    > pln :) To juz nie jest tanio, bo jak sezon startuje w czerwcu i trwa 3
    > miesiace to wymieniajac nawet co 2 tygodnie wydalbym na wode z 500 pln ;)

    Ale ja i tak je wydam na podlewanie ogródka. Czyli mozna powiedzieć że
    mam czystą wodę za friko :D

    > Ja poki co problemu z czystoscia nie mam wielkiego - sypie chemie i nie
    > grzeje ale chyba zaczne, a wtedy na pewno bedzie trzeba sie doposazyc w
    > jakies lepsze filtry :)

    Zauważam że chemia w penwym momencie nie pomaga na zmetnienie - zakładam
    że może to nie być biologiczne i chlor nie polepsza sytuacji. Sypnąłem
    kiedyś bardzo dużo z ciekawości i nic - dalej mętne. Sprawdzałem nawet
    pod mikroskopem, ale nic nie wypatrzyłem poza chyba pyłem (a widzę przez
    niego pojedyncze komórki wiec glona powinienem zobaczyć). Czyli u mnie z
    racji zasyfienia okolicy niewiele poradzę chlorem.

    > Jak mieszasz to na pewno sporo gruntem ucieknie. Jak nie mieszasz to
    > wiekszosc gora, woda naturalnie sie w koncu uklada warstwowo i najcieplejsza
    > jest na gorze :)

    Owszem, jednak zakładam że jesli gorę zatka płachtą ograniczając
    parowanie a dół zaizoluje to jest szansa że właduje mniej węgla w ten
    interes. Tym bardziej ze w tym roku przechodze na pellet.

  • 33. Data: 2016-05-25 14:15:51
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 25 maja 2016 10:11:01 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Ale ja i tak je wydam na podlewanie ogródka. Czyli mozna powiedzieć że
    > mam czystą wodę za friko :D

    No wiesz, roznie z tym bywa - podlewac trzeba jednak czesciej, a jak akurat
    przyjdzie wymienic wode po deszczu to tez troche zmarnowane bedzie :)

    > Zauważam że chemia w penwym momencie nie pomaga na zmetnienie - zakładam
    > że może to nie być biologiczne i chlor nie polepsza sytuacji. Sypnąłem

    A w ogole chemii nie uzywasz? Na to powinien pomoc flokulant - czyli cos,
    co pozwala w wodzie zbijac sie tym czasteczkom w wieksze bryly, ktore potem
    jest w stanie odfiltrowac filtr. Wszystkie multi-tabletki maja ten skladnik
    w sobie ale mozna tez kupic go osobno np. w proszku. Ja ze zmetnieniem nie
    mam problemu ale rzeczywiscie w wodzie plywaja takie wieksze "zbite" kulki.
    Ale filtry mam za slabe (oryginalne) i nie sa w stanie wszystkiego zebrac.

    > Owszem, jednak zakładam że jesli gorę zatka płachtą ograniczając
    > parowanie a dół zaizoluje to jest szansa że właduje mniej węgla w ten
    > interes. Tym bardziej ze w tym roku przechodze na pellet.

    Od gory najlepiej jakbys zatykal czyms co izoluje cieplnie, bo tu nie tylko
    o samo parowanie przeciez chodzi. Sa bankowo grubsze plachty zrobione z czegos
    a'la pianka :) To powinno bardzo mocno pomoc :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 34. Data: 2016-05-25 16:01:25
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2016-05-25 o 07:13, Budyń pisze:

    > pomalowany wytrzyma długo. Problem jest inny: układ weży powinien być harfowy
    (równoległy) a trójniki do pexa tanie nie są.

    > b.

    Ale w Pex tam je amelinum i nichu.... nie pomalujesz :)

    Teraz poważniej. Pex to polietylen. Tego cholerstwa nic nie chce się
    trzymać. Lakiery szybko odprysną.

  • 35. Data: 2016-05-25 16:24:39
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 25 maja 2016 16:01:05 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Teraz poważniej. Pex to polietylen. Tego cholerstwa nic nie chce się
    > trzymać. Lakiery szybko odprysną.

    Dysperbit czy inna smoła;)

  • 36. Data: 2016-05-25 18:49:50
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 25 maja 2016 07:13:17 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    > pomalowany wytrzyma długo. Problem jest inny: układ weży powinien być harfowy
    (równoległy) a trójniki do pexa tanie nie są.

    Tzn. ile trojnikow potrzebnych?
    Jeden trojnik 5,8 na allegro najtaniej :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 37. Data: 2016-05-25 19:02:38
    Od: ddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 25.05.2016 o 07:13, Budyń pisze:

    > pomalowany wytrzyma długo. Problem jest inny: układ weży powinien być harfowy
    (równoległy) a trójniki do pexa tanie nie są.

    czyli jeżeli po prostu rozłożę węża z rolki to zysk będzie mniejszy niż
    z połączenia równoległego? Bo łączenia faktycznie nie brałem pod uwagę -
    stwierdziłem że kupię np. 200m w rolce, końce zostawię na dole, a resztę
    rozłożę na dachu. Do tego pompa z junkersa i arduino do pomiaru
    temperatury na wylocie/ew. dodatkowo gdzieś na początku/w środku

    Łukasz

  • 38. Data: 2016-05-25 19:05:33
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 25 maja 2016 18:49:50 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

    (równoległy) a trójniki do pexa tanie nie są.

    > Tzn. ile trojnikow potrzebnych?
    > Jeden trojnik 5,8 na allegro najtaniej :)

    noooo, tak ze 150szt u mnie jest :)

    b.

  • 39. Data: 2016-05-25 19:07:38
    Od: ddddddddd <d...@f...pl>

    > Ale ja i tak je wydam na podlewanie ogródka. Czyli mozna powiedzieć że
    > mam czystą wodę za friko :D

    tu to się wypowiem
    przy basenie 31m3 regularnie dodaję chlor (ok. 1,5 tabletki na tydzień-
    tyle ile napisano na opakowaniu - znaczy się raz wrzucę dwie, a
    następnym razem jedną), dodatkowo na początku napełniania sypię
    chlorszok, pecha sprawdzam raz na sezon. W jednym roku zaniedbałem
    temat, na starcie nie dałem chlorszkoku, później pomyliłem dawkowanie i
    zamiast 1,5 tabletki na tydzień dawkowałem jedną na 1,5 tygodnia.
    Dodatkowo wyjechałem na tydzień i woda zzieleniała. Stwierdziłem że
    pobawię się chemią- wyrównałem PH, wytrąciłem osad z wody - woda nie
    wróciła już do pierwotnego koloru, osad ciężko wydobyć z dna (wyciągałem
    pompą głębinową) - taniej i szybciej byłoby wlać nową wodę.
    Jak regularnie dozuję chemię to woda jest czyściutka do końca sezonu- z
    wierzchu śmieci zbiera skimmer, z dna odkurzacz napędzany wylotem wody
    za 250zł. Nie przykrywam basenu, nie czyszczę go ręcznie. Jak wymyślę
    rolkę z napędem to będę przykrywał basen jak nie będzie używany :)

    Łukasz

  • 40. Data: 2016-05-25 19:11:30
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 25 May 2016 19:07:38 +0200, ddddddddd

    > przy basenie 31m3

    Możesz opisać coś więcej, jak jest wykonany, jaki koszt, etc.?
    Też się przymierzam do basenu w niecce, grzanego oczywiście
    pompą ciepła, a konkretnie m.in. odzyskiem z chłodzenia domu.

    --
    Pozdor
    Myjk