  • 1. Data: 2015-09-07 17:36:08
    Temat: wymagania wentylacyjne w pomieszczeniach z kotłami turbo
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    Witam
    jestem zły, bo prawie rok temu kominiarze dali takie a nie inne
    zalecenia, a teraz okazuje się że to nie było wiążące i muszę właśnie
    wyremontowane mieszkanie "dostosować"...

    mam gaz. W przedpokoju licznik, w kuchni piecyk (4 palniki) w łazience
    piec turbo. (zamkniętą komora spalania, rura spalinowa koncentrycznie w
    rurze zaciągającej powietrze do spalania.)
    Wentylacja: W kuchni okap z wentylatorem podłączony do wentylacyjnego
    pionu kominowego

    Teraz jest tak:

    1. łazienka:
    zrobić otworki w drzwiach łazienki, bo tak.
    zrobić wentylacje w łazience, znaczy doprowadzić rurę do pionu
    wentylacyjnego. Booooo nie tyle co jest piec, ale są rurki z gazem

    2. Kuchnia
    odłączyć okap od pionu wentylacyjnego (dobra, wiedziałem że tak będzie)
    Drzwi w kuchni nie muszą mieć otworów. ciekawe dlaczego łazienkowe muszą.

    3. Przedpokój.
    nic. żadnych otworów w drzwiach wejściowych? żadnej wentylacji typu
    dostęp do komina? Przecież tam jest licznik gazowy!

    Proszę mi powiedzieć jak to jest naprawdę według przepisów.

    ToMasz

  • 2. Data: 2015-09-07 22:59:03
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 07 Sep 2015 17:36:08 +0200, ToMasz napisał(a):

    > Proszę mi powiedzieć jak to jest naprawdę według przepisów.

    "ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002 r. w
    sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadaç budynki i ich
    usytuowanie."

    Miłej lektury ;)

    Drzwi w łazience to § 79 ust. 1, wentylatory to § 141 ust. 3, resztę pewnie
    znajdziesz.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 3. Data: 2015-09-08 17:48:22
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Miłej lektury ;)

    dziękuję za linka. pozwolę sobie zacytować fragment o drzwiach:

    § 79. 1. Drzwi do łazienki, umywalni i wydzielonego
    ustępu powinny otwierać si na zewnatrz pomieszcze-
    nia, mieć, z zastrzeżniem § 75 ust. 2, co najmniej sze-
    rokość 0,8 m i wysokość 2 m w świetle ościeżnicy,
    a w dolnej częci -- otwory o sumarycznym przekroju
    nie mniejszym niż 0,022 m2 dla dopływu powietrza.

    czyli w mieszkaniach ogrzewanych elektrycznie też? robimy mały oddzielny
    sraczyk o powierzchni 0.8m2 i kratka w drzwiach żeby nam dmuchało w
    stopy? Paranoja jakaś...

  • 4. Data: 2015-09-09 09:07:23
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > czyli w mieszkaniach ogrzewanych elektrycznie też? robimy mały oddzielny
    > sraczyk o powierzchni 0.8m2 i kratka w drzwiach żeby nam dmuchało w stopy?
    > Paranoja jakaś...

    A widziałeś jakieś nowe mieszkanie z takimi drzwiami?
    A może widziałeś takie drzwi w markecie? Podpowiem to co jest sprzedawane z
    3-5 otworami fi 5cm ma za małą powierzchnię otworów.

    Ot taki martwy przepis który miał jakiś sens gdy w kamienicach masowo
    montowano piecyki gazowe, ale czasem trafi się taki kominiarz co się czepia
    i nic nie zrobisz.

    O ile w przypadku dziur w drzwiach przepis choć absurdalny jest po ich
    stronie to oni zupełnie nie ogarniają kotłów z zamknięta komorą.

    Robiłem kiedyś projekt gdzie kocioł z zamknięta komora był w garderobie. W
    całym domu wentylacja mechaniczna a kominiarz który go opiniował napisał że
    mam dołożyć wentylację grawitacyjną jak mu zacytowałem rozporządzenie, że
    gdy jest zamknięta komora to może być wentylacja mechaniczna to mi odpisał
    że jego rozporządzenie nie obchodzi i mam dołożyć grawitacyjną bo nie
    podpisze. Wydawałoby się że sprawa prosta bo przepis jasny, ale gdzie tam.
    Znalezienie kominiarza który zna przepisy zajęło firmie ładnych parę
    tygodni.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2015-09-15 13:29:11
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Ergie" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >3-5 otworami fi 5cm ma za małą powierzchnię otworów.

    >Ot taki martwy przepis który miał jakiś sens gdy w kamienicach masowo

    Nie o piecyki chodzi (wydzielonego ustępu z piecykiem jeszcze nie
    widziałem), chodzi o możliwość dostania się do pomieszczenia trujących gazów
    z kanalizacji. Oczywiście jest to drugi poziom zabezpieczenia, w razie gdy
    pierwszy przestanie spełniać swoją rolę.

  • 6. Data: 2015-09-21 14:27:02
    Od: j...@g...com

    W dniu poniedziałek, 7 września 2015 17:36:09 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:
    (..)>
    > 1. łazienka:
    > zrobić otworki w drzwiach łazienki, bo tak.
    > zrobić wentylacje w łazience, znaczy doprowadzić rurę do pionu
    > wentylacyjnego. Booooo nie tyle co jest piec, ale są rurki z gazem

    gaz nie ma nic do rzeczy. Łazienka musi być wentylowana z wilgoci i ewentualnych
    smrodów z kibla i z rozsiewu bakterii z kibla.
    Nie musisz robić dziurek. Możesz zrobić podcięcie w drzwiach. Ma mieć określoną w
    rozporządzeniu powierzchnię...

    > 2. Kuchnia
    > odłączyć okap od pionu wentylacyjnego (dobra, wiedziałem że tak będzie)
    > Drzwi w kuchni nie muszą mieć otworów. ciekawe dlaczego łazienkowe muszą.
    dlatego by zapewnić wentylację stale i ogrzanym powietrzem żeby się wilgoć nie
    kondensowała. W kuchni powinna być kompletna wentylacja, tzn nawiew i wywiew.

    > 3. Przedpokój.
    > nic. żadnych otworów w drzwiach wejściowych? żadnej wentylacji typu
    > dostęp do komina? Przecież tam jest licznik gazowy!
    >
    > Proszę mi powiedzieć jak to jest naprawdę według przepisów.
    Same rury i licznik gazowy nie mają nic do wentylacji. One z założenia mają być (są)
    szczelne. Wentylacja jest wymagana w pomieszczeniach mokrych, w pomieszczeniach z
    otwartymi paleniskami gazowymi i paleniskami na paliwo stałe. Gaz sam z siebie nie
    jest niebezpieczny. Przypadkowe doprowadzenie do wybuchu to prawdopodobieństwo bardzo
    niłe, zatrucie gazem także jest mało realne. Niebezpieczne są spaliny gazowe-
    zawierają CO i przed tym świństwem ma zabezpieczać sprawna wentylacja oraz dodatkowo
    wymiana powietrza mokrego na suche (kuchnia, łazienka) i skażonego (WC/łazienka) na
    świeże.
    Jackare