  • 1. Data: 2010-01-17 20:28:02
    Temat: zbiornik akumulacyjny/buforowy
    Od: witek68 <w...@g...com>

    Witam

    Co sądzicie o takim zbiorniku: sześcian (lub jakaś inna figura
    geometryczny) pospawany z blachy, z pokrywą przykręcana u góry, duża
    pojemność. Z boków wloty i wyloty wody - do zbiornika wlatuje woda z
    pieca i w innym miejscu wylatuje do kaloryferów (do zasobnika CO).
    Odpowiednie elektrozawory kierują ciepłą wodę z pieca do zbiornika
    (jak kaloryfery są gorące) lub przez obejście - do kaloryferów. Do
    zbiornika podłączamy kominek, panele słoneczne. W zbiorniku niema
    wężownic! Czy to ma sens? Pewnie koszt elektrozaworów będzie spory.

    Witek

  • 2. Data: 2010-01-17 21:42:43
    Temat: Re: zbiornik akumulacyjny/buforowy
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > zbiornika podłączamy kominek, panele słoneczne. W zbiorniku niema
    > wężownic! Czy to ma sens? Pewnie koszt elektrozaworów będzie spory.

    Sam pomysl ok o ile ten zbiornik bedzie mial co najmniej 1000l.

    Brak wezownic jest glupim pomyslem.

    Primo: Solary musza chodzic na glikol o ile nie chcesz miec problemow z rdza i
    zamarznieta instalacja (o max 100st. nie wspominam). I zeby to cieplo moc
    wykorzystac do grzania wody pitnej (ta w lazience tez sie do tego zalicza) to
    trzeba miec 2 krotna separacje od glikolu.

    pomysl z buforem jest calkiem znosny ale nie tnij kosztow na pierdolach.
    Brak wezownic to jakies 300-500zl mniej w kosztach wykonania (wpuszczac je do
    zbiornika mozna nawet gora -odpadaja uszczelnienia na kroccach) a pozytek znaczny.

    Ja sugeruje nawet dodatkowa trzecia wezownica na zimna wode wodociagowa
    przepuscic dnem zbiornika.

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 3. Data: 2010-01-17 21:48:22
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 17 Sty, 22:42, "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>
    wrote:

> [...]
    > wykorzystac do grzania wody pitnej (ta w lazience tez sie do tego zalicza) to
    > trzeba miec 2 krotna separacje od glikolu.

    Zawsze mozna je puscic przez wymiennik :) Wymiennik 300-400 pln. No, i
    jeszcze dodatkowo pompa.

> [...]
    > zbiornika mozna nawet gora -odpadaja uszczelnienia na kroccach) a pozytek znaczny.

    Jestes pewien tych 300-500 ? Za tyle mamy ~25m rury. Zalezy do jakich
    zastosowan ta wezownica ale np. do przeplywowego grzania CWU moze byc
    IMHO malo.

    > Ja sugeruje nawet dodatkowa trzecia wezownica na zimna wode wodociagowa
    > przepuscic dnem zbiornika.

    Hm. Po co ?
    pozdr.

  • 4. Data: 2010-01-18 16:56:09
    Od: "Lukasz Sczygiel" <p...@p...onet.pl>

    > Zawsze mozna je puscic przez wymiennik :) Wymiennik 300-400 pln. No, i
    > jeszcze dodatkowo pompa.
    No i co za roznica czy wymiennik bedzie poza czy w buforze? Tak czy siak
    separacja byc musi. To czy bedzie miala ksztalt kostki czy wezownicy jest juz
    detalem. Wazne aby byla w buforze bo wtedy bedzie miala dobra skutecznosc/sprawnosc.

    > Jestes pewien tych 300-500 ? Za tyle mamy ~25m rury. Zalezy do jakich
    > zastosowan ta wezownica ale np. do przeplywowego grzania CWU moze byc
    > IMHO malo.
    Zalezy od warunkow i przeplywow. Ale wymiennik zewnetrzny to z grubsza to samo.

    > Hm. Po co ?
    Zeby miec mozliwosc chlodzenia calego bufora zima. W skrocie chodzi o to ze
    puszczajac zimna wode dnem (mozna sobie zrobic bypass na lato) mamy szanse wode
    w buforze na samym dnie wystudzic i przez te zimna wode mozna przepuscic cieplo
    z solara. Nawet w zimne dni jestesmy w stanie (o ile jest slonko) dostac te
    (500W*6h*4m2=12kWh=6zl) pare groszy mniej na rachunku za prad. I to przy
    zalozeniu rachitycznej 4m2 instalacji. I wtedy woda zimna nie jest lodowata i
    jest szansa ze domownik nie odkreci cieplej aby lapki oplukac.
    Na moje oko to sa waciki ale jak czytam o tych co to wode w wannie studza przed
    spuszczeniem to sadze ze dla kogos to male skomplikowanie calosci moze miec sens.

    --
    Lukasz Sczygiel