  • 1. Data: 2011-10-03 16:56:30
    Temat: zbrojenie betonu na powierzchni 4m2
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    witam

    było sobie dawno temu zejście do piwnicy. Robotnicy w latach 90siątych
    zrobili następujący strop. na stemplach położyli kaloryfery płytowe, na
    nie wylewka 2cm, potem 20cm śmieci i gruzu na to 2cm wylewki. taki
    przekładaniec:

    beton
    -------------
    śmieci
    śmieci
    śmieci
    ------------
    beton
    ------------
    blacha

    Tak to sie trzymało parę lat, górna część pękała, to się ją stopniowo
    łatało. Zamiast łatać, chciałem wylać beton na równo i położyć kafelki.
    jeden "strzał" brechą i "wpadłem" 20cm. jak zobaczyłem jak to jest
    zrobione to mało się nie popłakałem z rozpaczy. górny beton i śmieci,
    czyli gruz, ziemia odpadki, mokre gnijące, rozebrałem samą łopatą bez
    mołota i majzla. zostawiłem kaloryfery i dolny beton, też spękany. chcę
    ten strop zrobić od początku. To co zostało chcę wykorzystać jako
    wsparcie tymczasowe. na moją korzyść przemawia ze to tylko 2na 2 metry

    Otwór ma kształt trapezu 2m 2m 1.5m 1.8m Tylko z 2 stron mam dobre
    wsparcie. z jednej strony stary solidny próg(drzwi schody) a z drugiej
    solidny ceownik albo 2teownik. Oczywiście mam pół tony piachu, cement i
    wapno. zastanawiam się jak zrobić zbrojenie tego otworu. Mam "wolne"
    rury o średnicy 60mm. czy można zrobić zbrojenie z takich rur? jak dużo
    ich dać? jak połączyć? Mam jeszcze 4 solidne kraty okienne, wykonane z
    płaskowników 10x20mm z oczkiem 15cmx50cm. taka krata 100kg wytrzyma, ale
    wiecej raczej nie. rura 60mm - wytrzyma 500 kg spokojnie.

    Proszę o radę

    ToMasz

    PS niema szans na fachowców, niema szans na większe inwestycje. budynek
    wspólny, ale tylko ja mam dostęp do tego miejsca, wiec co bym nie zrobił
    - inwestycje zostaną odwleczone o... 50 lat.

  • 2. Data: 2011-10-04 06:17:15
    Temat: Re: zbrojenie betonu na powierzchni 4m2
    Od: Jacek <n...@g...com>

    Nie pogniewaj się, ale widać, że masz takie pojęcie o mechanice (w
    sensie sił działających w konstrukcji), jak niektórzy nasi politycy o
    działaniu gospodarki.
    Weź kogoś, kto doradzi, jak zrobić zbrojenie - nie weźmie więcej, jak
    czteropak piwa, a resztę zrobisz sam.
    Ponadto piach to nie jest materiał na beton. Do betonu używa się
    kruszywa. Piasek zostaw sobie na wylewki, czy tynk.
    Co do wykorzystania starych krat, czy rur, jako zbrojenia to przy takiej
    rozpiętości 2x2 m nie widzę przeszkód, pod warunkiem, że będzie to
    ułożone z głową, to znaczy, że stal będzie w strefie naprężeń
    rozciągających. W dużym uproszczeniu w takiej płycie stal dajemy bliżej
    dolnej powierzchni.
    Jacek

  • 3. Data: 2011-10-04 16:50:57
    Od: "Asad10" <asad10_USUN_@NO_SPAMgazeta.pl>

    Użytkownik "Jacek" <n...@g...com> napisał w
    wiadomości grup
> [...]
    > stal będzie w strefie naprężeń rozciągających. W dużym
    > uproszczeniu w takiej płycie stal dajemy bliżej dolnej

    Jśli płyta jest podparta na obwodzie!
    Pozdrawiam, Andrzej.

    --
    Coruptissima res publica plurimae leges
    Tacyt

  • 4. Data: 2011-10-04 17:09:32
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    W dniu 04.10.2011 18:50, Asad10 pisze:

    > Użytkownik "Jacek" <n...@g...com> napisał w wiadomości
    > grup dyskusyjnych:j6e8da$lb4$...@n...task.gda.pl...
    >
    > Jśli płyta jest podparta na obwodzie!
    > Pozdrawiam, Andrzej.

    zrobiłem tak. alby odizolować ciężar startgo stropu i nowego stropu,
    położyłem styropian, na to dałem rury. Rury mają 60mm średnicy, a w
    sumie wyszło ich prawie 10metrów- wiec dość gęsto. oczywiście ze scinków
    zrobiłem łączniki pomiędzy rurami i pospawałem to wszystko. Okazało się
    ze pewne podparcie jest z 3 stron. Kratownica z rur, napewno wytrzyma,
    co z betonem - niewiem. LEpiej spawam niż muruje :)

    Dzięki
    ToMasz

  • 5. Data: 2011-10-04 17:36:09
    Od: Jacek <n...@g...com>

    Dlaczego ma być podparcie na obwodzie?
    Takie choćby konstrukcje, jak przęsła mostów mają podparcia tylko z
    dwóch boków i to z tych węższych i jakoś stoją.
    Jacek

    PS
    mam nadzieję, że nikt nie wpadnie na pomysł ułożenia zbrojenia
    równolegle do podpartych boków...............
    chociaż wszystko możliwe :-)

  • 6. Data: 2011-10-04 17:46:08
    Od: Jacek <n...@g...com>

    O ile dobrze rozumiem, to rury będą na samym dole i na to chcesz lać beton?
    Jeżeli tak jest w istocie, to bój się Boga chłopie!
    Jacek

  • 7. Data: 2011-10-04 19:46:49
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    W dniu 04.10.2011 19:46, Jacek pisze:
    > O ile dobrze rozumiem, to rury będą na samym dole i na to chcesz lać beton?
    > Jeżeli tak jest w istocie, to bój się Boga chłopie!
    > Jacek
    ech.... Mniej wiecej tak to będzie. (skoryguj jeśli sie da) Może to źle
    robię, ale jak już wspominałem, nikt tam nie przyjdzie(wejście tylko
    przez mój lokal - tak jeszcze przez 2 lata) a jak wkońcu ktoś wpadnie do
    piwnicy - będą ranni. JAkoś muszę zareagować!
    ToMasz

  • 8. Data: 2011-10-05 03:24:15
    Od: Jacek <n...@g...com>

    "Aby zapewnić odpowiednią współpracę stali i betonu oraz zabezpieczyć
    pręty zbrojeniowe przed korozją i niekorzystnym wpływem zmian
    temperatury należy zapewnić im odpowiednio grubą otulinę z betonu.
    Otulina ta powinna mieć co najmniej 2 cm grubości. Bardzo łatwo ją
    uzyskać, gdy zastosuje się podkładki dystansowe z zaprawy cementowej lub
    tworzywa sztucznego. Podkładki z tworzywa to najczęściej krążki z
    otworem w środku, w który wkłada się pręt zbrojeniowy. Natomiast
    podkładka betonowa to mały klocek, w którym zatopione są dwa stalowe
    druty. Tymi drutami przywiązuje się podkładkę do pręta zbrojeniowego.
    Aby podkładki dobrze spełniały swoją funkcję, musi ich być odpowiednio
    dużo - w stropie lub płycie schodowej co najmniej cztery na jeden metr
    kwadratowy, w belce i słupie na każdej krawędzi - po dwie na metr długości."

    Tak więc, jeżeli położysz rury na dnie i zalejesz betonem to zrobisz
    fuszerkę. Zbrojenie musi być zatopione w betonie, tak, jak cytuję wyżej.
    Jacek

  • 9. Data: 2011-10-05 06:28:18
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 04.10.2011 19:09, ToMasz pisze:
> [...]
    > ze pewne podparcie jest z 3 stron. Kratownica z rur, napewno wytrzyma,
    > co z betonem - niewiem. LEpiej spawam niż muruje :)

    Nikt nie poruszył tej kwestii, a wydaje się być ważna, jeżeli chcesz
    zastosować rury, to trzeba je zabezpieczyć antykorozyjnie od środka.
    Z zewnątrz zabezpieczeniem będzie beton, ale on do środka się samoistnie
    nie naleje, tym samym będzie to narażone na korozje. Jeżeli chcesz
    stosować te rury to najlepiej wlej do nich do środka rzadką zaprawę. 10m
    rury to będziesz miał ~wiaderko zaprawy i pół godziny roboty a święty
    spokój na zawsze.