  • 21. Data: 2012-01-18 19:35:45
    Temat: Re: zioła
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

    W dniu 2012-01-18 20:01, Qrczak pisze:

    > Jak ją zimujesz?
    > Moja ubiegłej zimy przebywała w mieszkaniu, cała się osypała, ale na
    > wiosnę odbiła ładnie.
    > Na tegoroczną zimę wywiozłam do garażu. Jeszcze jej nie widziałam, będę
    > w weekend, to zerknę, jak jej tam jest.

    :)
    Nie wiem z jakiego jestes rejonu i jaki masz garaz
    ale zasadniczo nie było tej zimy jeszcze wielkich mrozów
    więc powinno być dobrze.
    Oliwki tez potrzebują zima chwili spoczynku tzn nie mogą stać w zbyt
    cieplym pomieszczeniu .
    Najlepiej jak zimują w temperaturze 10-15 stopniu
    ale wytrzymują spadki nocami do temperatur tak do minus 3-4 stopni
    z pozdrowieniami i uśmiechami
    smal
    www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=12262
    sklep: http://trawki.pl/

  • 22. Data: 2012-01-18 20:08:11
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

    W dniu 2012-01-18 19:29, Bbjk pisze:
    > W dniu 2012-01-18 17:36, Tadeusz Smal pisze:

    > Nie wykluczam tego, całe dotychczasowe życie mieszkałam w wielkim
    > mieście, teraz od kilku lat na wsi i dopiero uczę się wielu rzeczy
    > ogrodniczych, z zapałem neofity, ale i z jego błędami.
    :)
    masz do mnie tylko 20 km
    Przyjeżdżają do mnie ludzie z drugiego końca Polski
    bardzo chwalac sobie to chocby, ze na miejscu mogą obejrzeć
    jak ta roślinka wygląda po roku czy dwóch gruncie
    a ponadto odpytać mnie co zrobić aby spełniła ona ich oczekiwania

    > Fig się jeszcze nie odważyłam, o oliwkach myślę od dawna, uwielbiam
    > widok oliwnych zagajników. Także co roku bywamy we Włoszech, przywozimy
    > różności, ale niezbyt wiem, czy na tych zimnych piachach ciepłolubne
    > piękności utrzymałyby się. A jak z granatem, zaowocuje Ci?
    :)
    Figi tak jak pisze 3X to nie tylko bardzo ładne krzewy ale nie sa trudne
    w uprawie
    Oliwki też ładne a stopień trudnosci uprawy tak jak inne zimozielone z
    tego regony czyli wawrzyny , rozmaryn
    Te granaty traktuje jako ciekawostke ale nie wróżę im długiego życia u
    siebie
    bo teraz póki małe to znalazło sie dla nich miejsce a później
    bedzie mi szkoda dla nich miejsca aby je przezimować

    > Pokaż je, proszę. Rozmaryn bardzo chciałabym mieć ogromny, ale z tego,
    > co piszesz wnoszę, że nie uda mi się wyhodować potężnego krzaczora.
    :)
    Kiedys miałem takiego metrowego ale za duży się zrobił i poszedł w ludzi.
    Sadzonki na teraz wyglądają jak poniżej
    http://www.trawki.pl/admin.php?p=otherGallery&sPhoto
    =files/rozmaryn%20sadzonka.jpg

    Rozmaryn jakoś nie przyjął się u nas w kuchni

  • 23. Data: 2012-01-18 20:18:35
    Od: XL <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 18 Jan 2012 19:46:55 +0100, Tadeusz Smal napisał(a):

    > W opcji z gołym korzeniem będą do końca marca
    > :)

    OK, to trzymaj dla mnie dwie. Słowo harcerza publicznie daję, ze się po nie
    zgłoszę do końca marca. Widzę tam dwie odmiany - która jest odporniejsza na
    mróz? czy jednakowo?
    --
    XL

  • 24. Data: 2012-01-18 20:22:25
    Od: XL <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 18 Jan 2012 20:01:03 +0100, Qrczak napisał(a):

    > Dnia 2012-01-18 19:43, niebożę XL wylazło do ludzi i marudzi:

    > Jak ją zimujesz?

    Albo w ciemnej zimnej (do 8 st) piwnicy, prawie nie podlewając, albo na
    zimnym parapecie, podlewając symbolicznie. Wiosną przycinam silnie i
    wystawiam do szklarni.

    > Moja ubiegłej zimy przebywała w mieszkaniu, cała się osypała, ale na
    > wiosnę odbiła ładnie.

    Moja takoż, widac to normalne.

    > Na tegoroczną zimę wywiozłam do garażu. Jeszcze jej nie widziałam, będę
    > w weekend, to zerknę, jak jej tam jest.

    A garaż ogrzewany? Byleby powyżej 4 stopni miała i mało podlewac wtedy
    trzeba, tyle aby popiół w doniczce nie był.

    --
    XL

  • 25. Data: 2012-01-18 20:23:02
    Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl>

    W dniu 2012-01-18 19:52, yapann pisze:
    > "XL" <i...@g...pl> wrote in message
    >
    > no to jeszcze wyjaśnijcie pls, na czym polega owo hartowanie? - czy
    > chodzi o wystawiehnie na zimno?
    :)
    Zakladając, że masz na mysli wysadzenie wiosną do gruntu
    to hartoiwanie polega na łagodnym przejściu z wysokich temperatur na
    niższe a ponadto szkło w szklarni ochraniało je przed promieniowaniem
    UV, które jest szkodliwe dla roslin.
    Rosliny rosnące mają włączone mechanizmy obronne a tym roślinkom trzeba
    pomóc właczyć te mechanizmy i przez pierwsze lekko cieniować

    > (oraz- ile taką bazylię podlewać - dużo czy mało? nigdy nie wiem.)
    :)
    powinna mieć umiarkowanie wilgotno ale nie lubi przelania

  • 26. Data: 2012-01-18 20:24:07
    Od: XL <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 18 Jan 2012 21:08:11 +0100, Tadeusz Smal napisał(a):

    > Oliwki też ładne a stopień trudnosci uprawy tak jak inne zimozielone z
    > tego regony czyli wawrzyny

    O, o - laur mam tyż :-)
    --
    XL

  • 27. Data: 2012-01-18 20:24:46
    Od: XL <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 18 Jan 2012 21:08:11 +0100, Tadeusz Smal napisał(a):

    > Rozmaryn jakoś nie przyjął się u nas w kuchni

    U mnie też, ale lubię jego zapach. W kuchni używam tylko do jagnięciny.
    --
    XL

  • 28. Data: 2012-01-18 20:33:39
    Od: XL <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 18 Jan 2012 19:52:26 +0100, yapann napisał(a):

    > no to jeszcze wyjaśnijcie pls, na czym polega owo hartowanie? - czy chodzi o
    > wystawiehnie na zimno?

    Chodzi o STOPNIOWE wystawianie na swiatło słoneczne raczej, także na gorsze
    warunki wilgotnościowe - wysuszający wiatr np. Czyli przywyczajanie do
    szkodliwego dla wydelikaconej roślinki promieniowania i do szybszej
    transpiracji wody. Także do gorszych warunków termicznych.
    Robie to tak:
    - kilka dni (3-5) wystawiam w pełny cień i jeśli noce są zimne, to na noc
    chowam
    - kiedy noce sa już cieplejsze, tj bez przymrozków, to roślinki stoją w
    pełnym cieniu kilka dni j.w. bez chowania na noc
    - potem przesuwam je w półcień znowu na kilka dni j.w.
    - wreszcie na słońce, ale nie w południe, czyli miejsce musi być słoneczne,
    ale w południe cień albo cieniować
    - no i wreszcie można trzymać rośliny w pełnym słońcu - oczywiście jeśli to
    lubią

    Wszystko powyższe odnosi się do każdego roślinnego zakupu w hipermarkecie
    przeznaczonego na balkon lub do ogrodu, a nawet pod folię, bo folia nie
    zabezpiecza tak, jak szkło.
    I takze do rozsady warzyw uprawianej pod szkłem.
    --
    XL

  • 29. Data: 2012-01-18 20:34:32
    Od: XL <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 18 Jan 2012 21:24:07 +0100, XL napisał(a):

    > O, o - laur mam tyż :-)

    A kiedyś wsadziłam do donicy w szklarni kłącze imbiru, wyrosło z tego
    trawsko jakieś, nieładne - wyrzuciłam :-)
    --
    XL

  • 30. Data: 2012-01-18 20:36:35
    Od: Qrczak <q...@g...pl>

    Dnia 2012-01-18 20:35, niebożę Tadeusz Smal wylazło do ludzi i marudzi:

    > :)
    > Nie wiem z jakiego jestes rejonu i jaki masz garaz
    > ale zasadniczo nie było tej zimy jeszcze wielkich mrozów
    > więc powinno być dobrze.

    Polska centralna. Garaż przy domu, nie grzany specjalnie, ale temp. w
    nim w okolicach 8-10 stopni chyba utrzymują.

    > Oliwki tez potrzebują zima chwili spoczynku tzn nie mogą stać w zbyt
    > cieplym pomieszczeniu .
    > Najlepiej jak zimują w temperaturze 10-15 stopniu

    Ubiegłą zimę właśnie miała w okolicach 15, no może 17 stopni w porywach.
    Ale może ona musi tak cała opadać z liści?

    > ale wytrzymują spadki nocami do temperatur tak do minus 3-4 stopni

    Myślę, że nawet lubi. Właśnie po wiosennych przymrozkach wystrzeliła jak
    szalona

    Qra