  • 11. Data: 2011-12-12 13:15:14
    Temat: Re: zuzycie energii pompy ciepla [tydzien 4]
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik 4CX250 napisał:

    > Mam 12cm styro na scianach austroterm, okna K1:0, skosy 20cm welny
    > isover supermata. Mój dom potrzebuje 68kWh/1m2/rok powierzchni co wedlug
    > norm ustawia go w tabeli jako dom energooszczedny.

    A ja się tylko zastanawiam dlaczego w takim razie mój - 14 styro na
    ścianach i 25 wełny na skosach - okna, drzwi standardowe - ma zużycie wg
    świadectwa energetycznego 127 kWh/m2/rok ? Daje to zużycie roczne
    znacząco powyżej 20 tys kWh na rok.
    Coś mi tu nie gra :-))). Czyżby klimat miał aż takie znaczenie?

    pozdr
    Robert G.

  • 12. Data: 2011-12-12 13:34:42
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 12 Gru, 14:15, Robert G <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > znacząco powyżej 20 tys kWh na rok.
    > Coś mi tu nie gra :-))). Czyżby klimat miał aż takie znaczenie?

    Klimat ma znaczenie. Ale nie az takie. Mysle ze znaczenie ma fakt ze
    to co masz w swiadectwie energetycznym to jeden wielki pic na wode ;)
    Ile placiles za swiadectwo? Ja za swoje 120 pln. Zeby wprowadzic dom
    do OZC trzeba poswiecic przynajmniej jeden dzien (majac
    doswiadczenie), przyda sie tez jedna czy dwie wizyty na budowie (zeby
    dokladnie pomierzyc np. skosy na poddaszu, czy sprawdzic jakosc
    uzytych materialow i mozliwe mostki). Do tego trzeba takie swiadectwo
    wydrukowac, nagrac na CD, dostarczyc.. Ja bym za to skasowal minimum
    1k pln. A ze kupilem za 120 pln ? To mam co mam - swistek w ktorym 110
    pln kosztowala pieczatka i 10 pln koszt wydrukowania i wyslania
    swiadectwa wedlug standardowego wzoru :D
    pozdr.

    --
    Adam

  • 13. Data: 2011-12-12 13:46:19
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Adam napisał:
    > Ile placiles za swiadectwo?

    No jakoś mało... chyba z 70 PLN już z przesyłką :-). Ale było mi ono
    potrzebne jedynie do odbioru budynku i do niczego więcej...

    A z Twojego świadectwa co wynika?

    pozdr
    Robert G.

  • 14. Data: 2011-12-12 13:50:08
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 12 Gru, 14:46, Robert G <r...@g...pl> wrote:

    > No jakoś mało... chyba z 70 PLN już z przesyłką :-). Ale było mi ono
    > potrzebne jedynie do odbioru budynku i do niczego więcej...
    >
    > A z Twojego świadectwa co wynika?

    Dlatego to zuzycie 127kWh/m2/rok mozesz wlozyc miedzy bajki :-)
    Powinienes miec znacznie mniej. Nowo budowany bez rekuperatora ale
    dobrze ocieplony powinien miec ponizej 100kWh/m2/rok - celuje ze kolo
    70-90. Ja nawet nie wiem co mam w swoim ale tez jakies wartosci wziete
    z kosmosu - chyba tez powyzej 100kWh/m2/rok ;)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 15. Data: 2011-12-12 13:56:48
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Robert G" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

    > A ja się tylko zastanawiam dlaczego w takim razie mój - 14 styro

    OK, podaj producenta i typ. Podaj z czego masz ściany. Ceramika jakaś tam
    czy ciepła?

    > 25 wełny na skosach - okna,

    Jakiej wełny? Producent typ.

    drzwi standardowe - ma zużycie wg
    > świadectwa energetycznego 127 kWh/m2/rok ? Daje to zużycie roczne znacząco
    > powyżej 20 tys kWh na rok.
    > Coś mi tu nie gra :-))). Czyżby klimat miał aż takie znaczenie?

    A pomyślałeś o tym że ja sam sobie skosy ocieplałem, sam mostki
    eliminowałem, balkony styropianem docieplałem? Nie jakiś tam nawiedzony
    majster? Wieńce, balkony, fundament masz ocieplone?
    Dach czym masz kryty? Blachą czy dachówką? Okna, jaki współczynnyk? Ich
    powierzchnia? Usytuowanie domu, wysokość mnpm, średnie temperatury w twojej
    okolicy? Ile styro na gruncie, co pod chudziakiem? Pospóła 60-80cm czy
    zwykła glina/ziemia która podciąga wilgoć i zimno?

    Marek

  • 16. Data: 2011-12-12 14:18:44
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik 4CX250 napisał:
    > Wieńce,
    Razem z elewacją

    balkony,
    Nie występują.

    fundament masz ocieplone?
    Ściany fundamentowe od gruntu do poziomu chudziaka - 10 cm styro.
    W gruncie nie mam ocieplenia, ale między chudziakiem, a tymi
    fundamentami jest odległość między 50 cm w najniższym punkcie
    najniższego ogrzewanego pomieszczenia, to ok 150 cm w najwyższym miejscu.

    > Dach czym masz kryty? Blachą czy dachówką?
    Dachówką ceramiczną z pełnym deskowaniem.

    Okna, jaki współczynnyk?
    Standard - chyba 1,1 W/m2xK, ale pewien nie jestem.

    Ich
    > powierzchnia?
    A ze 30 m2 będzie :-).

    Usytuowanie domu,
    Wejście główne od zachodu, główne 'przeszklenia' od wsch, pd i zach. Na
    północnej ścianie tylko dwa 'biedne' okienka :-) w tym jedno do garażu.

    wysokość mnpm,
    517 mpm

    średnie temperatury w
    > twojej okolicy?
    Trudno to gdzieś wyszukać nawet, bo nie ma tu stacji meteo, najbliższa
    jest w Nowym Sączu, a tam, to już zupełnie inny klimat.

    Ile styro na gruncie,
    Tu trochę biednie, bo tylko 8 cm - tak wyszło

    co pod chudziakiem? Pospóła
    > 60-80cm
    żwir rzeczny warstwa między 50, a jakieś 140 cm, bo spadek jest w terenie.

    czy zwykła glina/ziemia która podciąga wilgoć i zimno?
    Nie... glinę to wybrałem :-), bo potem może siadać.

    Co do marki styropianu i wełny...
    Styropian, to nie wiem, jakiego był producenta, ale z felcem, zatem
    dziur w ociepleniu na ścianach nie ma.
    A wełna... chyba isover - tak mi coś świta :-). Brałem to, co było na
    lokalnym składzie.

    pozdr
    Robert G.

  • 17. Data: 2011-12-12 14:29:50
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Ja świadectwa nie mam bo wtedy do odbioru nie było konieczne.
    Podaję zużycie faktyczne na podstawie dotychczas zużytego gazu w okresie od
    początku zamieszkiwania czyli od 2006r.
    Stan licznika gazu na wczoraj 6357m3.
    Gaz zużywam na CWU oraz na CO.

    66 miesiące zamieszkiwania. 06-2006 do 12-2011

    Po instalacji solarów w 08-2008r. zużycie gazu spadło o około 370m3/rok.
    370 / 12 =~ 31m3/m-c na CWU
    za okres 06-2006 do 08-2008 wychodzi więc 31 * 26 = 806m3

    Trudno oszacować ile gazu zużywam po zainstalowaniu solarów na dogrzewanie
    wody w okresach zimowych, Do obliczeń przyjmę 6 miesięcy po 40% ogólnego
    zużycia na CWU czyli około 80m3/sezon grzewczy. Lato się nie liczy bo prawie
    100% pokrywają solary.

    Za okres od 08-2008 do 12-2011 odliczam 3,5sezonu czyli 80 * 3,5 = 280m/3

    Od całkowitego stanu licznika odliczam więc
    6357 - 806 - 280 = 5271m3 Tyle wynosi zużycie gazu na CO za cały okres
    zamieszkiwania.

    5271 / 66 =~ 80m3/m-c
    80 * 12 = 960m3/rok czyli 9120kWh/rok
    Ogrzewane aktywnie grzejnikami i podłogówką jest u mnie około 127m2, garaż w
    bryle budynku jest ogrzewany pasywnie ciepłem przez ściany oraz ciepłem z
    gruntu (nie mam styropianu na podłodze garażu). Dla wyliczeń przyjmijmy więc
    że ogrzewana powierzchnia wynosi około 137m2 (dodałem połowę garażu)

    9120 / 137 =~ 66,6kWh/m2/rok

    Myślę że się nigdzie nie pomyliłem.

    Marek

  • 18. Data: 2011-12-12 14:56:13
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Razem z elewacją

    U mnie cofnięte i docieplone.

    1:0 dla mnie

    > balkony,
    > Nie występują.

    1:1

> [...]
    > jest odległość między 50 cm w najniższym punkcie najniższego ogrzewanego
    > pomieszczenia, to ok 150 cm w najwyższym miejscu.

    U mnie fundament w gruncie i nad ocieplony warstwą 5cm, przy czym nad
    gruntem jest to w większości obwodu domu pasek wysoki około 10cm a po dwóch
    stronach na zero z kostką. czyli całość pod ziemią. W zasadzie tylko część
    garażowa fundamentu jest ponad gruntem około 50cm

    2:2

    > Dachówką ceramiczną z pełnym deskowaniem.

    3:3

    > Okna, jaki współczynnyk?
    > Standard - chyba 1,1 W/m2xK, ale pewien nie jestem.

    U mnie 1.0 z tzw ciepłą ramką i 6 komorowe profile niemieckie Veca czy jakoś
    tak.

    4:3 dla mnie

    > Ich
    > A ze 30 m2 będzie :-).

    U mnie około 25m2, z tym że największe okna bo 2szt na poddaszu 150/200
    (wyjścia na balkon ) oraz jedno na parterze 300/200 (wyjście na taras) od
    północnego zachodu :) bo od tej strony mam piękny widok na las i koniecznie
    chcieliśmy mieć ten widok z salonu i dwóch pokoi na górze.

    5:4

    > Wejście główne od zachodu, główne 'przeszklenia' od wsch, pd i zach. Na
    > północnej ścianie tylko dwa 'biedne' okienka :-) w tym jedno do garażu.
    >
    > wysokość mnpm,
    > 517 mpm

    Dla przekory u mnie największe przeszklenia od zachodu i północnego zachodu
    ale północny zachód to las ale za to
    "tylko" 380mnpm w porywach do 400mnpm (tolerancja wskazań GPSa)

    6:5

    > Trudno to gdzieś wyszukać nawet, bo nie ma tu stacji meteo, najbliższa
    > jest w Nowym Sączu, a tam, to już zupełnie inny klimat.

    No właśnie. I tu jest też problem. Przedwczoraj byłem w Krynicy. W sączy
    śniego praktycznei zerom a już od słynnego skrzyżowawania tzw. krzyżówki aż
    do Krynicy zima na całego.

    7:5

    > Tu trochę biednie, bo tylko 8 cm - tak wyszło

    U mnie 10cm
    8:5 dla mnie

    > żwir rzeczny warstwa między 50, a jakieś 140 cm, bo spadek jest w terenie.

    9:6

    > Styropian, to nie wiem, jakiego był producenta, ale z felcem, zatem dziur
    > w ociepleniu na ścianach nie ma.
    > A wełna... chyba isover - tak mi coś świta :-). Brałem to, co było na
    > lokalnym składzie.

    Isover może być dziadostwo typu majstermata ale i supermata. Tu trudno
    osądzić bo pieron go wie co za diabeł.
    Co do styropianu to aż takich różnic nie ma co się doszukiwać.

    Wygrałem jak widzisz i wiesz gdzie są przyczyny tych różnic.

    Marek

  • 19. Data: 2011-12-12 17:37:40
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik 4CX250 napisał:

    > Wygrałem jak widzisz i wiesz gdzie są przyczyny tych różnic.

    Nie... ja widzę, że Ty masz raczej kompleksy.
    Nie pisałeś. że Ci o zawody chodzi :-PPP i zrobiłeś mnie w ch...

    Teraz to ja wygrałem :-)))

    pozdr
    Robert G.

  • 20. Data: 2011-12-13 07:45:40
    Od: rrr <r...@o...rrr.pl>

    Użytkownik 4CX250 napisał:
    > Użytkownik "Robert G" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
    >
    > U mnie cofnięte i docieplone.
    >
    > 1:0 dla mnie

    Dlaczego wieńce się cofa i dodatkowo ociepla ? Przewaga wg mnie znikoma.

    pozdrawiam
    rafał