  • 71. Data: 2012-01-04 14:11:52
    Temat: Re: zuzycie energii pompy ciepla [tydzien 7]
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    news:fb4395df-8396-42f0-9c04-5dcc0f13b694@i8g2000vbh
    .googlegroups.com...
    On 4 Sty, 13:51, "Kris" <k...@w...pl> wrote:

    > Taka pompa to fajna rzecz do CWU zamiast solarów. I jak faktycznie 3-4 tys
    > kosztuje to warto pomyleć

    >Pisalem o tym juz nie raz ;) Nawet caly watek byl. Maniek byl
    >sceptycznie nastawiony. Ja dalej uwazam ze lepsza taka pompa do CWU
    >niz solary. Maniek twierdzi ze solary lepsze bo maja COP bodaj 40
    >(chyba?), a ta pompa tylko 3 :)

    I ma rację. U mnie z 3 paneli (5,4m2), układ (pompka ze sterownikiem)
    pobiera około 40Wh energi elektrycznej a oddaje średnio jakieś 1,7kWh.
    Amplituda oddawanej mocy zawiera się między 200W a 3600W, przy czym
    najczęściej, co popatrzę na sterownik to wskazywana moc chwilowa około
    2-2,5kW.
    COP=42
    A jaki średnioroczny COP ma najlepiej zestrojona PC?

    Druga sprawa, z kolektorów jak będę chciał to mogę uzyskać temperaturę wody
    w zbiorniku że ją nawet zagotuję a w letnie dni dzien w dzień mam 70-80stC.
    Z pompą ciepła o temperaturach powyżej 45stC w zbiorniku to już trudno mówić
    o jakimś sensownym COP agdy chcemy powyżej 65stC np. w celu zabicia
    legionelli to zapmnij.

    Marek

  • 72. Data: 2012-01-04 14:18:18
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 4 Sty, 15:07, "Kris" <k...@w...pl> wrote:

    > Ciekawe czy 40stC to nie za dużo dla PC aby się biznes opłacił

    Zawsze lepiej mniej (lepszy COP) ale 40stC jeszcze jest spoko:

    http://www.ecopol-system.pl/ogrzewaniepodlogowe/3/32
    .jpg

    Dla 0/40 COP = ok 3,2.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 73. Data: 2012-01-04 14:20:20
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "4CX250" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Druga sprawa, z kolektorów jak będę chciał to mogę uzyskać temperaturę wody
    >w zbiorniku że ją nawet zagotuję a w letnie dni dzien w dzień mam 70-80stC.

    No właśnie tylko w letnie dni i w sumie po co? To juz lepiej raz w miesiącu
    grzałką dogrzac
    A teraz np u mnie jest 8st C
    PC coś by z tej temperatury uzyskała a solary?
    A słonecznych dni w roku jest mniej jak pochmurnych ale ciepłych

    >Z pompą ciepła o temperaturach powyżej 45stC w zbiorniku to już trudno
    >mówić o jakimś sensownym COP agdy chcemy powyżej 65stC np. w celu zabicia
    >legionelli to zapmnij.

    Raz na miesiąc podgrzać grzałką to nie problem w sumie

    -- Pozdrawiam

    Kris

  • 74. Data: 2012-01-04 14:46:58
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    a.pl...

    > No właśnie tylko w letnie dni i w sumie po co? To juz lepiej raz w
    > miesiącu grzałką dogrzac

    Widzę że ograniczasz bardzo zakres cech dodatnich tylko do miesięcy letnich.

    > A teraz np u mnie jest 8st C

    Wyjaśnię ci więc na takim prostym przykładzie. Jeżeli w lecie przy +28stC na
    zewnątrz, miewałem na początku w zbiorniku nawet 95stC, i tylko dlatego że
    obecnie mam układ zabezpieczający przed przegrzaniem, temperatura nie
    przekroczy 70-80stC.
    Gdyby spadła temperatura na zewnątrz do 8stC to ja nadal będę miał w
    zbiorniku te 70-80 ale obwód zabezpieczający się nie włączy i tyle.
    Mam zdjęcia jak w zimie przy -15stC na zewnątrz i przy słonecznej pogodzie
    w zbiorniku było 40-50stC.

    > PC coś by z tej temperatury uzyskała a solary?
    > A słonecznych dni w roku jest mniej jak pochmurnych ale ciepłych

    Na podstawie faktur za gaz przed i po założeniu solarów wyszło że moje
    zapotrzebowanie miesięczne na energię do ogrzania wody CWU to jakieś
    250-300kWh. Solary w miesiącach od maja do wrzesnia potrafią wyprodukować
    nawet po 400kWh, co oznacza że mam pokrycie 100% na zapotrzebiowanie. To by
    się zgadzało nawet z tym że w miesiącach tych mam niemal 100% wyłączony
    kocioł. W rzeczywistości kocioł wyłączam w pierwszym tygodniu kwietnia a
    włączam gdzies w pod koneic października. Zdaża się że muszę go przepalić
    4-6razy w tym okresie. W najsłabsze dni roku czyli grudzień i styczeń
    miewałem dotychczas średnio po 100kW energii czyli około 1/3 zapotrzebowania
    miesięcznego była z solarów w tych mniesiącach. Pozostałe miesiące w
    okresach przejściowych to 50-100% zapotrzebowania w ciepło.
    Dzięko solarom spadło zużycie gazu o około 400m3 na rok.
    400m3 to około 3,800MWh.
    Aby PC mogła wyprodukować 3,8MWh z COP 3, musiałaby zużyć około 1,27MWh
    prądu co kosztowałoby 700zł w taryfie I lub około 380zł w taryfie II
    Owszem PC tyle jest w stanie wyprodukować ale zauważ że ja mam w zbiorniku w
    większości okresu rocznego temperatury ponad 60stC a z PC przy takim COP
    tyle nie uzyskasz, co oznacza że aby zabić legionellę albo włączysz grzałkę
    elektryczną albo pogodzisz się że COP będzie bliski 1,0.

    > Raz na miesiąc podgrzać grzałką to nie problem w sumie

    Są tacy co twierdzą że raz na tydzień trzeba gdy duży zbiornik. Wszystkie
    sterowniki CWU, czy to w pompach, czy też w solarach lub w kotłach gazowych
    i innych jeśli mają tą funkcję to zawsze raz na tydzień.
    Ja osobiście uważam że jak ktos ma wodę własną to tak ale jak z wodociągów z
    chlorem to wystarczy 1x miesiąc lub wogóle.

    Marek

  • 75. Data: 2012-01-04 14:52:47
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]

    I jeszcze jedno. Mając w zbiorniku 300l wody 70-80stC mam zapas na około 1,5
    dnia na wypadek gdyby było pełne zachmurzenie bez ani godziny słońca.

    Marek

  • 76. Data: 2012-01-04 20:29:37
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    h.googlegroups.com...
    On 2 Sty, 17:06, "Kris" <k...@w...pl> wrote:

    >Reku+went mech to dla mnie "jednosc". I kosztowala 3k pln.

    Nie chce byc czepliwy, ale jak pamietam to sam reku byl jedna nieco drozszy,
    tak ze dwa razy drozszy..

    Pozdro.. TK

  • 77. Data: 2012-01-04 20:44:48
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 4 Sty, 21:29, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > Nie chce byc czepliwy, ale jak pamietam to sam reku byl jedna nieco drozszy,
    > tak ze dwa razy drozszy..

    Ale odliczylem 8 x nawiewniki FAKRO do okien dachowych (poprostu
    moglem kupic tanszy model FTS zamiast FTS-V), 1 x komin i kilka
    nawiewnikow higrosterowalnych. Materialy na WM z reku kosztowaly 9k
    pln.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 78. Data: 2012-01-04 20:58:54
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Adam" <a...@g...com> wrote:

    > 1300kWh / 30 = 43kWh / 24h = srednia moc 1,8kW. Przy COPie 3 pompa
    > zuzyla przy tym 433kWh energii co dla taryfy calodobowej u mnie po
    > 0,48 (to jest tanio w skali kraju) daje 207 pln. Przy czym jezeli jemu
    > wystarcza zrodlo ciepla 1,8kW to dom ma PASYWNY! :) W tym czasie
    > musial ostro popalac w piecu / kominku / czymkolwiek innym, nie ma
    > innego wytlumaczenia.

    > Pompa ciepla powietrze-woda ktora grzeje z COPem 3 przy 6stC kosztuje
    > 15-18k pln. Pompa ciepla za 3-4k pln to pompa do grzania CWU o b.
    > malej mocy, ktora przy 6stC ma COP ponizej 2. Cudow nie ma - jak to
> [...]

    a czym sie rózni pompa do grzania CWU od CO?
    Np taka:
    http://allegro.pl/pompa-pompy-ciepla-5kw-panasonic-k
    ociol-piec-basen-i2021857764.html
    Musze sie upewnic jaka dokladnie pompe kupil, ale wydaje mi sie ze mówil o
    viessmanie.
    Wczesniej niespecjalnie sie tym interesowalem, nawet namawialem go na solary
    zamiast pompy :)

    > PS. Gdzie mieszkasz ze masz temperatury ciagle powyzej 6stC ? :) U

    Nie do konca ciagle, bo dzis troche sie ochlodzilo (teraz jest 3 stopnie), ale w
    weekend i w zeszlym tygodniu w ciagu dnia bylo 8-9 stopni i piekne slonce. Szyby
    w samochodzie skrobalem tej "zimy" 2 razy.
    Mieszkam pod Wroclawiem.

    --
    Bartek

  • 79. Data: 2012-01-04 21:02:48
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Adam" <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > moglem kupic tanszy model FTS zamiast FTS-V), 1 x komin i kilka
    > nawiewnikow higrosterowalnych. Materialy na WM z reku kosztowaly 9k

    u mnie w pracy mówimy na to "perpetum mobile". Gdyby sie dobrze zastanowic, to
    wychodzi na to ze nie musimy nic produkowac, mozemy wszystkich fizycznych
    zwolnic, a firme utrzymamy tylko dzieki projektom oszczednosciowym ;)

    --
    Bartek

  • 80. Data: 2012-01-04 21:08:34
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 4 Sty, 21:58, "Bartek" <b...@...atonet.pl> wrote:

> [...]
    > weekend i w zeszlym tygodniu w ciagu dnia bylo 8-9 stopni i piekne slonce. Szyby
    > w samochodzie skrobalem tej "zimy" 2 razy.

    No ale ten dzien to 5-6h trwa, a pozostale 18h jest juz zdecydowanie
    chlodniej. I ta zima wbrew pozorom nie jest znowu AZ tak ciepla - nie
    ma ostrego mrozu ale srednia temperatura grudnia wiele wyzsza nie jest
    - Budyn juz wklejal ze bywaly cieplejsze "zimy" :-) Nie ma opcji zeby
    sasiad pompka do CWU ogrzal duzy i slabo ocieplony dom za 100 pln /
    mc, to poprostu nierealne dla kazdego kto choc troche zna sie na
    budownictwie i potrafi podstawic pare danych do kilku wzorow :-)
    pozdr.

    --
    Adam