  • 1. Data: 2017-01-31 09:29:27
    Temat: Różnica potencjałów między przewodem PE a uziemieniem
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Pomierzyłem, że mam ok 500 mV różnicy napięć między uziemieniem a
    przewodem PE/N biegnącym ze skrzynki energetycznej w granicy działki.
    Czy zwarcie tego nie będzie problemem?

    --
    MN

  • 2. Data: 2017-01-31 10:09:32
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 31 stycznia 2017 09:29:27 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:
    > Pomierzyłem, że mam ok 500 mV różnicy napięć między uziemieniem a
    > przewodem PE/N biegnącym ze skrzynki energetycznej w granicy działki.
    > Czy zwarcie tego nie będzie problemem?

    rozumiem ze to przewód PEN. Ponieważ tam płynie prąd to na rezystancji przewodu
    odkłada sie napięcie, dziwne nie jest. Przewód ten jak najbardziej można/trzeba
    uziemić.
    Domyślam sie ze to wejscie do rozdzielnicy głównej budynku.

    b.

  • 3. Data: 2017-01-31 12:54:59
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 31 stycznia 2017 09:29:27 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:
    > Czy zwarcie tego nie będzie problemem?

    Tylko nie zwieraj czasem PE i N gdzieś w budynku, bo wywali różnicówkę ;)

    L.

  • 4. Data: 2017-01-31 17:08:12
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2017-01-31 o 10:09, Budyń pisze:

> [...]
    uziemić.
    > Domyślam sie ze to wejscie do rozdzielnicy głównej budynku.

    Do budynku mam doprowadzone 5 przewodów. Oddzielnie N i oddzielnie PE.
    Mam też przygotowany przewód uziemiający podłączony do zbrojenia płyty
    fundamentowej, która to wg eksperta jest najlepszym możliwym uziemieniem
    i nie powinno się łączyć tego PE przychodzącego z zewnątrz z instalacją
    domową, tylko uziemić "lokalne PE" bezpośrednio do zbrojenia.

    Zapobiegnie to przepływowi elektronów, które po latach może osłabić całe
    zbrojenie. Nie wiem, co o tym myśleć.

    --
    MN

  • 5. Data: 2017-01-31 19:20:54
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 31 stycznia 2017 17:08:47 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:

> [...]
    > i nie powinno się łączyć tego PE przychodzącego z zewnątrz z instalacją
    > domową, tylko uziemić "lokalne PE" bezpośrednio do zbrojenia.

    powiedzmy sobie ze PE od złącza do RG potrzebny nie jest, rozdział PEN na PE i N moze
    nastąpić w RG, i to miejsce sie uziemia (ten uziom od płyty fund.).
    Wiec tak jak mowi ten twoj elektryk mozna zrobic. Natomiast zadnym błędem jest
    uziemić jednak PEN w całosci i tak to sie typowo robi.
    "Rozdzielenie przewodu PEN powinno nastąpić w złączu kablowym i WLZ (wewnętrzna linia
    zasilająca) powinien być wykonany w układzie TN-S. Jednak w przypadku znacznej
    długości WLZ, takie rozwiązanie może nie być najlepsze i dopuszcza się rozdział
    przewodu PEN w rozdzielnicy głównej budynku."

    > Zapobiegnie to przepływowi elektronów, które po latach może osłabić całe
    > zbrojenie.

    bzdury jakies

    b.

  • 6. Data: 2017-01-31 21:01:07
    Od: abomito <a...@w...pl>

    Witam
    > Mam też przygotowany przewód uziemiający podłączony do zbrojenia płyty
    > fundamentowej, która to wg eksperta jest najlepszym możliwym uziemieniem
    > i nie powinno się łączyć tego PE przychodzącego z zewnątrz z instalacją

    Przede wszystkim, to ten uziom trzeba zmierzyć .Jeśli to możliwe, to nie przez
    fachowca, który go budował.Jakoś mam uraz.Prądu nie widać, wszystko polega na
    wierze.Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to jestem ateistą.
    Nie jestem na bieżąco, ale jeśli będzie poniżej 10 omów, to dobrze.Jeśli nie,
    to trochę problem.
    Niezależnie od tego, przewód PE warto uziemić przy rozdzielni.Choćby dlatego ,
    że energetyka-jaka by nie była- nie zanadto dba o odgromniki.Nawet, jeśli ty ich
    nie założysz, tu i tak będziesz bardziej bezpieczny.
    Ale najpierw- sprawdż uziom.

  • 7. Data: 2017-01-31 21:17:02
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2017-01-31 o 21:01, abomito pisze:

    > Ale najpierw- sprawdż uziom.

    Jak?

    Z betonu wystaje mi płaskownik z nierdzewki (bednarka) i tyle.
    Wiem, że jest przyspawany do zbrojenia. Byłem przy tym osobiście i
    robiłem zdjęcia.

    Fachowiec mówi, że uziemienie polegające na podłączeniu do zbrojenia
    płyty fundamentowej jest najlepsze ze wszystkich możliwych.

    --
    MN

  • 8. Data: 2017-01-31 21:37:40
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2017-01-31 o 21:17, Marcin N pisze:

    > Fachowiec mówi, że uziemienie polegające na podłączeniu do zbrojenia
    > płyty fundamentowej jest najlepsze ze wszystkich możliwych.

    Jak dom stoi na suchym piachu/podłożu to już niekoniecznie musi być
    najlepsze ze wszystkich możliwych.

  • 9. Data: 2017-01-31 21:57:32
    Od: abomito <a...@w...pl>

> [...]
    >
    > Fachowiec mówi, że uziemienie polegające na podłączeniu do zbrojenia
    > płyty fundamentowej jest najlepsze ze wszystkich możliwych.

    Tak działa wiara.
    Ateista bierze fachowca z mostkiem i sprawdza oporność.
    Teraz, kiedy mróz, tak się nie da.Trzeba wbić sondy, a ziemia zamarznięta.A jeśli-
    będą inne wartości-niekoniecznie właściwe.
    Zresztą, te pomiary i tak powinieneś zrobić.Wprawdzie już dawno nie praktykuję , ale
    bez tego nie dało się odebrać instalacji.
    Chyba, że ktoś wpisał na wiarę...

  • 10. Data: 2017-01-31 22:19:49
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2017-01-31 o 21:37, nadir pisze:

    > Jak dom stoi na suchym piachu/podłożu to już niekoniecznie musi być
    > najlepsze ze wszystkich możliwych.

    Oczywiście, że stoi na piachu. 350 ton piachu budowlanego wysypałem jako
    podłoże pod płytę. NA czym innym miałaby stać? Na glinie? Na iłach?

    --
    MN