  • 1. Data: 2016-03-31 23:35:36
    Temat: Solary do basenu
    Od: gizmacz <g...@g...pl>

    Poniewiera mi się na strychu kilka stalowych grzejników płytowych,
    chciałbym je wykorzystać do solarów do grzania basenu (rozporowy, na
    zewnątrz).
    Pytania są dwa: jaką powierzchnię potrzeba do sensownego grzania ok.
    10m3 wody?
    Ma być tanio i prosto, więc bez wymiennika. Jak/czym, wyczyścić je w
    środku? Jakiś Fosol i płukanie? Jakieś inne środki? Spodziewam się, że
    po kilku latach używania i następnych kilku leżenia mają w środku sporo
    dziwnych rzeczy.

    g.

  • 2. Data: 2016-03-31 23:41:36
    Temat: Re: Solary do basenu
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-03-31 23:35, gizmacz wrote:
    > Ma być tanio i prosto, więc bez wymiennika. Jak/czym, wyczyścić je w
    > środku?

    Odwrotnie: Jak je zabezpieczyć przed odkładaniem się dziwnych rzeczy
    rosnących w basenach...

  • 3. Data: 2016-03-31 23:59:29
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Najpierw sprawdz czy sa szczelne. Moze sie okazac ze masz troche zlomu do
    wywiezienia. Bez wymiennika raczej sie nie obejdzie.

  • 4. Data: 2016-04-01 00:08:27
    Od: gizmacz <g...@g...pl>

    > Odwrotnie: Jak je zabezpieczyć przed odkładaniem się dziwnych rzeczy
    > rosnących w basenach...

    Włączenie ich za filtrem plus standardowa chemia w wodzie nie wystarczy?

    g.

  • 5. Data: 2016-04-01 00:18:48
    Od: gizmacz <g...@g...pl>

    > Najpierw sprawdz czy sa szczelne. Moze sie okazac ze masz troche zlomu do
    wywiezienia. Bez wymiennika raczej sie nie obejdzie.

    Szczelność wiadomo, do sprawdzenia.
    A bez wymiennika się nie obejdzie, bo? Ze względu na syf w środku, czy
    inne przyczyny?

    g.

  • 6. Data: 2016-04-01 00:42:37
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    W centralnym zywotnosc jest duza bo do wody dodaje sie inhibitorow korozji. Poza tym
    woda jest caly czas ta sama i sie odtlenila. Z basenu woda bedzie zawerala chlor i
    wiecej tlenu. To wykonczy stal bardzo szybko.

  • 7. Data: 2016-04-01 08:06:45
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu czwartek, 31 marca 2016 23:34:16 UTC+2 użytkownik gizmacz napisał:
> [...]
    > zewnątrz).
    > Pytania są dwa: jaką powierzchnię potrzeba do sensownego grzania ok.

    mam okolo 50m2 solaru na 6m3 wody, dostaje z tego o ile pamietam ok 5kW max. Wode
    moge nagrzac do ok. 30stopni. Wobec tego z tego żelastwa niewiele uzyskasz bo tak
    naprawde liczy sie powierzchnia absorbera.

    Aha, ciepły basen zarasta glonami jak cholera -wylewam po prostu całą wode co 2
    tygodnie

> [...]
    > środku? Jakiś Fosol i płukanie? Jakieś inne środki? Spodziewam się, że
    > po kilku latach używania i następnych kilku leżenia mają w środku sporo

    syf sie wypłucze szybko, tu nie ma problemu, tyle ze pewnie przerdzewieją od chloru.

    b.

  • 8. Data: 2016-04-01 21:21:30
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-04-01 00:08, gizmacz wrote:
    > Włączenie ich za filtrem plus standardowa chemia w wodzie nie wystarczy?

    a) filtry się zatykaja (*bardzo* szybko)
    b) standardowa chemia niby usuwa glony ale jakoś nie usuwa zmętnienia
    mimo zapewnień sprzedawcy, zmetnienie osadza się na rurach i nie puszcza
    c) wodę mam w osobnym obiegu zasilaną z pieca węglowego przez wymiennik.
    Woda niby filtrowana wchodzi w ten obieg. Płukałem po sezonie wodą z
    dodatkiem NaOH. Wypłukałem zastanawiającą ilość jakiś cusiów. Wyglądały
    na częsciowo organiczne.

  • 9. Data: 2016-04-02 09:10:34
    Od: gizmacz <g...@g...pl>

    > c) wodę mam w osobnym obiegu zasilaną z pieca węglowego przez wymiennik.

    A wymiennik jaki/z czego?

    g.

  • 10. Data: 2016-04-02 12:31:14
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 1 Apr 2016 21:21:30 +0200, Sebastian Biały

    > b) standardowa chemia niby usuwa glony ale jakoś nie usuwa zmętnienia
    > mimo zapewnień sprzedawcy, zmetnienie osadza się na rurach i nie puszcza

    Do usuwania glonów jest inna chemia niż do usuwania zmętnienia.
    Patrz koagulant.

    > c) wodę mam w osobnym obiegu zasilaną z pieca węglowego przez wymiennik.

    Łomatko. :P

    --
    Pozdor
    Myjk