  • 1. Data: 2009-08-20 06:30:29
    Temat: Sposób na tani zbiornik - odzysk ciepła ścieki
    Od: robertr <e...@o...pl>

    Witam
    Chciałbym eksperymentalnie zrobić sobie instalację do odzysku ciepła
    ze ścieków. Oczywiście ścieki rozdzielone - wykorzystać chcę ścieki z
    wanny, kabiny przysznicowej, umywalek.
    (wolałbym nie dyskutować tu nad sensem tego przedsięwziecia - myślę że
    nie ma ono sensu)
    Chcę wykonać zbiornik średnica 400 mm wysokość 1500 mm stojący
    pionowo,
    z dolnym wylotem ścieków (srednica 110 - 160mm), tworzącym rodzaj
    syfonu powodującym stały poziom ścieków gdzieś 1300 mm (razem
    objetość ścieków 160 litrów). Ma to stać w piwnicy więc musi być
    szczelne i trwałe.
    Można kupić rury do kanalizacji lub studzienek 400 mm w cenie 100 PLN/
    metr, reszta akcesoriów (kinety, siodła, denka do tych średnic) jest
    droga i chyba nie całkiem do tego odpowiednia.
    Wstępnie myślę o wykonaniu denka betonowego w rurze 400 mm -
    karbowanej i wbetonowaniu tam jakiegoś przelotu do kanalizacji (110 v
    160 mm). Opierając na tym denku rurę 400 mm możnaby wszystko postawić
    na jakimś cokole.
    Chodzi mi o jakieś uwagi na temat wykonania tego denka, jego
    uszczelnienia i trwałości, może jakieś inne sugestie (żywice, przelot
    klejony - czym itd).
    Na dnie zbiornika powinna panować dość stabilna temperatura (12- 16
    C).

    Pozdrawiam i dziękuję za wszystkie sugestie

  • 2. Data: 2009-08-20 07:39:05
    Temat: Re: Sposób na tani zbiornik - odzysk ciepła ścieki
    Od: Dy <d...@m...com.pl>

    > Pozdrawiam i dziękuję za wszystkie sugestie

    Temat był omawiany kilka miesiecy temu. Tam tez sa szczegoly technczne
    (pewnie nie wszystkie). wniosek byl jeden kompletnie nieoplacalna
    inwestycja.

    Pozdrawiam
    Dy

  • 3. Data: 2009-08-20 08:25:56
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    No nie wiem, czy taka nieopłacalna.
    Ja miałem pare lat temu taki patent:
    Dwa stare bojlery, mały i duży pospawałem tak, że mały był wewnątrz. Do
    dużego wlewały się ścieki z pralki, wanny i kuchni a przez mały szła woda
    wodociągowa. W zimie było czuć wyraźną różnicę, gdy zimna woda z wodociągu
    zamiast 5 stopni miała nawet ponad 20 o ile było po praniu albo po kąpieli i
    miała się z czego nagrzać.
    Nie potrafię porównać w złotówkach, bo miałem wtedy bojler elektryczny a po
    remoncie wywaliłem mój wymiennik i założyłem gaz. Niemniej na pewno było to
    coś z niczego, bo wymiennik kosztował mnie tylko kilka dni roboty.
    Jacek

  • 4. Data: 2009-08-20 09:29:50
    Od: robertr <e...@o...pl>

    On 20 Sie, 10:25, "Jacek" <m...@w...pl> wrote:
> [...]
    > remoncie wywaliłem mój wymiennik i założyłem gaz. Niemniej na pewno było to
    > coś z niczego, bo wymiennik kosztował mnie tylko kilka dni roboty.

    Chciałbym o poradę techniczną dot mojego pierwszego postu.

    Natomiast co do opłacalności. Wg mnie każdy budowany dom powinien mieć
    ścieki rozdzielone: ciepłe i zimne - na etapie wykonania inwestycji to
    koszt większy o ok. 200 - 500 PLN.
    Gdyby zrobić coś podobnie do propozycji Jacka i mojej (porada o którą
    proszę) to taki system do odzysku ciepła kosztowałby ok. 500 - 1000
    PLN (zbiornik wewnętrzny nierdzewka).
    Szacuję że przy wzroście wody na dolocie o 10 C (zakładam sprawność
    poniżej 30 - 40%, mam nadzieję że faktycznie powinno lepiej) i zużyciu
    dziennym 150 litrów daje to dzienne oszczędności 1,8 KWh *350 dni =
    500 kWh rocznie.
    Jeżeli grzejemy energią elektryczną to jest to 250 PLN gdy gazem to
    chyba ze 120 PLN.
    Mam nadzieję że w moim projekcie uzyskam powyżej 50 % i liczby te
    wyniosą 400 i 200 PLN.
    Trwałość instalacji będzie chyba warunkowana trwałością nierdzewki
    (trochę agresywne środowisko (mydliny) i dość niskie temperatury,
    myślę że spokojnie 20 lat pracy, choć nie wiem tego.
    Czyli wg moich obliczeń inwestycja zwracać się powinna po 1000/400
    =2,5 roku optymistycznie do 2400/120 = 20 lat bardzo
    negatywnie na to patrząc.
    Gdyby jeszcze rozważyć że rozdzielenie wody na szarą umożliwi jej
    utylizację do podlewania ogródka (przy stosowaniu normalnych środków
    myjących) to zwrot inwestycji możemy mieć po jednym roku użytkowania.
    Konserwacja to jedynie coroczne wypompowanie szlamu pomką do brudnej
    wody, temperatura wody wylotowej powyżej 10 C - nie grozi jakieś jej
    zamarzanie...

    Tak czy owak chciałbym to wykonać i oczekuję jakiejś pomocy
    technicznej.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2009-08-20 12:14:08
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    r.googlegroups.com...
> [...]
    >poniżej 30 - 40%, mam nadzieję że faktycznie powinno lepiej) i zużyciu
    >dziennym 150 litrów daje to dzienne oszczędności 1,8 KWh *350 dni =

    Ile litrów dziennie będziesz miał ciepłych ścieków, i jak ciepłych, i jak
    długo ciepłych?

    >Gdyby jeszcze rozważyć że rozdzielenie wody na szarą umożliwi jej
    >utylizację do podlewania ogródka (przy stosowaniu normalnych środków
    >myjących) to zwrot inwestycji możemy mieć po jednym roku użytkowania.

    Podlewanie ogródka ściekami(chemia itp)- nigdy mi to by przez głowe nie
    przeszło.
    Chociaż niektórzy uważają że woda z wanny po kapieli można np kibel
    spłukiwać- brr.

    Krzysiek

  • 6. Data: 2009-08-20 16:17:10
    Od: Sebastian Rusek <s...@r...eu>

    robertr wrote:

    > On 20 Sie, 10:25, "Jacek" <m...@w...pl> wrote:
    [cut]
    > Gdyby jeszcze rozważyć że rozdzielenie wody na szarą umożliwi jej
    > utylizację do podlewania ogródka (przy stosowaniu normalnych środków
    > myjących) to zwrot inwestycji możemy mieć po jednym roku użytkowania.
    Można tez jej użyć do spłuczek - oszczędzasz wtedy dodatkowo wodę i
    kanalizację.

    --
    Sebastian Rusek

  • 7. Data: 2009-08-20 16:35:45
    Od: Mateusz Viste <m...@n...please>

    On Thursday 20 August 2009 14:14, kris wrote:
    > Chociaż niektórzy uważają że woda z wanny po kapieli można np kibel
    > spłukiwać- brr.

    A co w tym niewłaściwego? Woda z wanny jest wystarczająco czysta do tego
    celu. Ba, nawet i lepiej wypełni swoją rolę, gdyż będzie zawierała jakieś
    tam dodatkowe mydliny :-)

    Pozdrawiam,
    Mateusz Viste

  • 8. Data: 2009-08-20 17:44:11
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" <m...@n...please> napisał w wiadomości

    > A co w tym niewłaściwego? Woda z wanny jest wystarczająco czysta do tego
    > celu. Ba, nawet i lepiej wypełni swoją rolę, gdyż będzie zawierała jakieś
    > tam dodatkowe mydliny :-)

    Ciekawe jak bedzie z zywotnoscia spluczki, no i jak czesto bedzie trzeba myc
    kibel i jaki udzial w oszczednosciach beda mialy srodki do mycia kibla. :-)

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2009-08-20 17:46:06
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]

    >Natomiast co do opłacalności. Wg mnie każdy budowany dom powinien mieć
    >ścieki rozdzielone: ciepłe i zimne - na etapie wykonania inwestycji to

    No i pare (dziesiat?) tysiecy w piwnice

    Pozdro.. TK

  • 10. Data: 2009-08-20 17:47:58
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Sebastian Rusek" <s...@r...eu> napisał w wiadomości

    > [cut]
    > Można tez jej użyć do spłuczek - oszczędzasz wtedy dodatkowo wodę i
    > kanalizację.

    Lepiej wywiercic studnie i splukiwac czysta woda ze studni, prac, podlewac
    ogrodek ile sie chce i wymieniac co dzien dzieciakom wode w basenie.

    Pozdro.. TK