  • 1. Data: 2010-12-20 13:34:56
    Temat: Szukam działki, co mogę wczesniej sprawdzić jako nie-wlaściciel?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Szukam działki. Chce się wstepnie zorientowac czy moge kupić rosądnie
    wyglądającą działkę ale nie nie uzbrojoną. Potrzebuje szacować koszta
    uzbrojenia i miec pewnośc ze mogę tam posawić dom nie garaż.

    Wydlubalem z netu masę rad, często sprzecznych, więc nie mam w niczym
    100% pewności, prosze więc o radę.

    Działka jest w granicach miasta.

    Chcę więc wiedzięc co mogę jako jeszcze nie-właściciel zrobic:

    Zapewnę mogę:

    a) Iść do gminy i poprosić o plan zagospodarowania terenu. Jaki
    parameter interesuje urzednika? Dzielnica? Ulica? Ile to może potrwać?

    b) Iśc do gminy po warunki zabudowy. Znowu wystarczy dzielnica? Może
    jakis numer działki? Ile to może potrwać?

    c) Dowiedziec sie czy gmina ma jakieś fundusze unijne na podpinanie
    kanalizacji w *tym* miejscu?

    Ale czy mogę jako nie-właściciel:

    a) sprawdzić księgi wieczyste czy zastaw sądowy o ile takowe w ogóle
    może istnieć?

    b) Rozkład mediów, w szczególności oszacowanie odległości od wody,
    kanalizacji i prądu. Jakieś mapki bez wartości prawnej, ale z urzędu
    powinny wystarczyć mam nadzieję do szacunku. Mogę je pozyskać
    przychodzac z ulicy i mówiąc o jaką ulicę chodzi? Ktoś mi je "zkseruje" ?

    c) Zapytać w wodociągach o możliwośc podpięcia (bez skutków prawnych,
    tzn ktos zerka w mapę i mówi, tak, tam się da).

    d) Podobnie kanalizacja i prąd.

    e) Ocenić własność prawną (czy to nie zadanie notariusza?), czy aby na
    pewno nie ma tam np. toczacych się spraw spadkowych i innego prawnego
    problemu.

  • 2. Data: 2010-12-20 13:45:47
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

> [...]
    > pewności, prosze więc o radę.
    >
    > Działka jest w granicach miasta.
    >
    > Chcę więc wiedzięc co mogę jako jeszcze nie-właściciel zrobic:

    Ja nie będąc właścicielem wystąpiłem o warunki zabudowy a oprócz tego w
    sądzie sprawdziłem księgi wieczyste.
    To i to jest na dzień dzisiejszy bezpłatne. Zamiast udawać się do sądu
    dowiedz się jaki działka ma numer księgi i
    w linku poniżej sobie wszystko sam sprawdź na spokojnie przy kawie w domciu.
    http://ekw.ms.gov.pl/pdcbdkw/pdcbdkw.html

    Marek

  • 3. Data: 2010-12-20 14:01:30
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-12-20 14:45, 4CX250 wrote:
    > To i to jest na dzień dzisiejszy bezpłatne. Zamiast udawać się do sądu
    > dowiedz się jaki działka ma numer księgi

    Od kogo mogę to oficjalnie uzyskac? Pytając nieuczciwego własciciela
    mogę dostać numer sąsiedniej :) najlepiej było by gdyby istaniała
    oficjalna mapa z tymi numerami. Jest taka?

  • 4. Data: 2010-12-20 14:20:14
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    > mogę dostać numer sąsiedniej :) najlepiej było by gdyby istaniała
    > oficjalna mapa z tymi numerami. Jest taka?

    Nr KW uzyskaj od własciciela.
    W przegladarce ksiag wieczystych sprawdzisz sobie czy to na pewno on jest
    włascicelem działki i czy działka nie ma obciążeń.
    Dodatkowo to samo poźniej powinien weryfikowac notariusz.

    Krzysiek

  • 5. Data: 2010-12-20 14:25:38
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    > Od kogo mogę to oficjalnie uzyskac? Pytając nieuczciwego własciciela mogę
    > dostać numer sąsiedniej :) najlepiej było by gdyby istaniała oficjalna
    > mapa z tymi numerami. Jest taka?

    Jak sąsiedniej? Przecież w księdzie wpisane jest adres, imię i nazwisko
    właściciela oraz numer działki.

    Marek

  • 6. Data: 2010-12-20 14:37:25
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

> [...]
    > włascicelem działki i czy działka nie ma obciążeń.
    > Dodatkowo to samo poźniej powinien weryfikowac notariusz.

    A i tak chyba pewności 100% nie ma gdyż on może sobie sprawdzić i stwierdzi
    że jest OK, pobiegnie więc do właściciela i umówi się na termin do
    notariusza. Właściciel może sobie zaraz po tym polecieć do sądu i złożyć
    wniosek do KW i wpisać nie wiem, jakąś służebność albo kredyt na hipotekę
    jakąś, może w tych dniach tez wpłynąć wniosek np ZUS o wpisaniu hipoteki za
    zaleganie składek (znam taki przypadek) uprawomocnienie trochę potrwa więc
    nawet notariusz tego nie zobaczy. Pozostają jedynie oświadczenia na akcie że
    w KW obciążeń i lub osób trzecich nie ma a jak się okaże że są to umowa jest
    nieważna i następuje zwrot pieniędzy wraz z poniesionymi kosztami oraz jakąś
    karą umowną.

    Marek

  • 7. Data: 2010-12-20 14:53:54
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > hipoteki za zaleganie składek (znam taki przypadek) uprawomocnienie trochę
    > potrwa więc nawet notariusz tego nie zobaczy.

    Bedzie wzmianka o wniosku w KW

    >ozostają jedynie oświadczenia na akcie że w KW obciążeń i lub osób trzecich
    >nie ma

    Toraczej standard

    >a jak się okaże że są to umowa jest
    > nieważna i następuje zwrot pieniędzy wraz z poniesionymi kosztami oraz
    > jakąś karą umowną.

    Co do tej kary umownej to raczej nic takiego sie nie stosuje

    Krzysiek

  • 8. Data: 2010-12-20 15:00:16
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 20 Gru, 14:34, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > b) Iśc do gminy po warunki zabudowy. Znowu wystarczy dzielnica? Może
    > jakis numer działki? Ile to może potrwać?

    Powyższe się w zasadzie wzajemnie wykluczają. Znaczy, jeśli działka
    jest położona na terenie z uchwalonym planem, to prosisz o wypis z
    planu. A jeśli planu nie ma, to prosisz o warunki zabudowy. Wypis
    powinieneś otrzymać szybko, teoretycznie - do miesiąca, praktycznie,
    zwłaszcza jak potrafisz z urzędnikami rozmawiać, załatwisz nawet w
    parę dni, a nieoficjalnie na zasadzie tylko dla informacji, powinni ci
    pokazać od ręki na miejscu. "Warunki" trwają zdaje się dłużej, ale tu
    się nie znam.

    > c) Dowiedziec sie czy gmina ma jakieś fundusze unijne na podpinanie
    > kanalizacji w *tym* miejscu?

    Warto, ale to tak naprawdę o niczym nie świadczy, lepiej poszukać w
    internecie BIPu i tam posprawdzać, czy nie są planowane przetargi na
    wykonanie kanalizacji. Z funduszy nie wynika nic, z przetargu wynika,
    że BYĆ MOŻE ta kanalizacja faktycznie zostanie zrobiona. W mojej
    okolicy fundusze są. I co z tego? Są już dobrych parę lat, w
    miedzyczasie już nawet przetarg był, niestety potem były wybory, po
    wyborach nowa ekipa, więc oczywiste jest, że w starym przetargu
    dopatrzono się szeregu błędów i go unieważniono.

    > a) sprawdzić księgi wieczyste czy zastaw sądowy o ile takowe w ogóle
    > może istnieć?

    Tak. Co więcej, możesz to zrobić online, z internetu. Musisz tylko
    numer KW znać.

    > b- d)

    Tu gorzej. W geodezji możesz zamówić "mapę do celów projektowych", na
    niej wszystkie media będą naniesione, ale to dopiero pół drogi. Bo co
    z tego, że zobaczysz obok siebie przewód NN albo wodociąg, jak zarówno
    wodociągi jak i ZE stwierdzą, że do tego cię nie podłączą, bo nie ma
    zapasu mocy czy wydajności. NIeoficjalnie - po prostu spytaj na
    miejscu, w ZE czy wodociągach, oficjalnie - wystąpić trzeba o wydanie
    "Warunków", ale jako niewłaściciel nie wiem, czy możesz.

    > e) Ocenić własność prawną (czy to nie zadanie notariusza?), czy aby na
    > pewno nie ma tam np. toczacych się spraw spadkowych i innego prawnego
    > problemu.

    Czy nie ma obciążeń - sprawdzisz w KW. Ale czy NA PEWNO nie ma - to
    już niestety nie takie proste. Kupując swoją działkę przekonałem całym
    swoim "urokiem osobistym" śliczną młodą asesorkę, żeby oprócz
    sprawdzenia zawartości KW, całkowicie nieoficjalnie sprawdziła mi w
    komputerze, czy w związku z tą KW nie są aby złożone do sądu jakieś,
    jeszcze do niej nie wprowadzone wnioski.

    J.

  • 9. Data: 2010-12-20 15:02:59
    Od: "Bogdan" <b...@p...onet.pl>

    > Od kogo mogę to oficjalnie uzyskac? Pytając nieuczciwego własciciela mogę
    > dostać numer sąsiedniej :) najlepiej było by gdyby istaniała oficjalna
    > mapa z tymi numerami. Jest taka?

    wejdź na geoportal, zaznacz kataster, wybierz fragment mapy gdzie leży
    interesująca Ciebie działka. Dowiesz się jaki ma numer ewidencyjny. W
    starostwie za 3-5 pln poproś o skrócony wypis z ewidencji gruntów tej
    działki. Na wypisie masz aktualne dane własciciela i numer KW. Na podanym
    wcześniej portalu gov.kw wklepujesz numer KW /cyfrę kontrolną w większości
    przypadków trzeba będzie metodą max 10 prób dopasować/ i masz wszystkie dane
    z Ksiegi. Całkowity koszt to koszt wypisu w starostwie.

    Bogdan

  • 10. Data: 2010-12-20 15:04:02
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości
    e.googlegroups.com...
> [...]
    >komputerze, czy w związku z tą KW nie są aby złożone do sądu jakieś,
    >jeszcze do niej nie wprowadzone wnioski.

    Zamiast uroczyć mogles na wzmianki popatrzeć;))

    Krzysiek