  • 1. Data: 2013-09-07 12:12:09
    Temat: Taras ziemny. Poziomowanie legarów
    Od: "Robert" <a...@p...jak.trzeba>

    Witam

    Taras w małym ogródku jest wykonany z jakiegoś niesortu, obudowany obrzeżem
    betonowym. Jak tutaj:
    http://pierzajki.pl/photo/uploaded/t.jpg

    Chcę wykonać taras z desek (kompozyt - już kupiony, więc za późno na
    rozpatrywanie wszelkich za i przeciw...).
    Nie wiem jak "nawierzchnia" pomiędzy obrzeżami była utwardzana/zagęszczana.
    Natomiast pewne jest, że leży tak już około 1,5-2 lat, więc "sama z siebie"
    jest w jakimś stopniu samozagęszczona. Przy chodzeniu nic sie nie zapada,
    nie zagłębia...

    Chciałbym układać/poziomować legary na "kopcach" z betonu.
    Czy wg Was to zda egzamin? Czy taki sposób układania legarów wymaga jakiejś
    minimalnej głębokości/wysokości "kopca" betonowego, czy - patrząc na
    zdjęcie - te kilkanaście cm wystarczy?

    Jeśli nie beton - to jaką niedrogą i prostą metodę polecilibyście na
    ułożenie legarów?

    Z góry dzięki

  • 2. Data: 2013-09-07 12:55:59
    Temat: Re: Taras ziemny. Poziomowanie legarów
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu sobota, 7 września 2013 12:12:09 UTC+2 użytkownik Robert napisał:

    > Je�li nie beton - to jak� niedrog� i prost� metod� poleciliby�cie na
    > u�o�enie legar�w?

    Piasek + wypoziomuj na tym bloczki betonowe. Mozesz do piasku dodac troche
    cementu (wymieszac grabiami) i na koniec zrosic - przynajmniej nic tam Ci
    w przyszlosci nie bedzie przerastac miedzy dechami :)

    Na bloczkach bezposrednio legary (na podkladkach oczywiscie lub krecone
    za pomoca lacznikow ciesielskich - byle bedzie pustka powietrzna miedzy
    legarem, a bloczkiem).

    Ja coprawda robilem zupelnie inaczej (moja konstrukcja byla dosc zakrecona)
    ale sie moge pochwalic efektem prawie-koncowym (zdjecie z wczoraj, teraz
    robie konstrukcje schodow):

    http://szyna.civ.pl/taras_6.jpg
    http://szyna.civ.pl/taras_5.jpg

    No i pamietaj o spadkach - przynajmniej ten 1cm / m zeby woda sobie swobodnie
    splywala :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2013-09-07 15:40:22
    Od: "M." <...@n...pl>

    W dniu 2013-09-07 12:12, Robert pisze:
> [...]
    > jakiejś minimalnej głębokości/wysokości "kopca" betonowego, czy -
    > patrząc na zdjęcie - te kilkanaście cm wystarczy?

    Z tego, co kiedyś szukałem informacji w internecie, to przy małych
    tarasach (a twój taki jest) może się zdarzyć, że się zacznie chybotać.
    Dlatego te betonowe "kopce" powinny być osadzone mocno w ziemi. Taras od
    100m^2 wzwyż jest na tyle ciężki, że takie ryzyko nie istnieje. Mniejsze
    powinno się na stałe mocować do ziemi.

    M.

  • 4. Data: 2013-09-07 17:37:53
    Od: "Robert" <a...@p...jak.trzeba>

    "Adam" napisał:
    > http://szyna.civ.pl/taras_6.jpg
    > http://szyna.civ.pl/taras_5.jpg
    > No i pamietaj o spadkach - przynajmniej ten 1cm / m zeby woda sobie
    > swobodnie splywala :)

    Ładnie Ci to wyszło :)

    O spadkach oczywiście pamiętam - będą jak należy.

    Ile zostawiałeś dylatacji pomiędzy końcami desek a drzwiami/elewacją?

  • 5. Data: 2013-09-07 17:41:30
    Od: "Robert" <a...@p...jak.trzeba>

    "M." napisał:

> [...]
    > Dlatego te betonowe "kopce" powinny być osadzone mocno w ziemi. Taras od
    > 100m^2 wzwyż jest na tyle ciężki, że takie ryzyko nie istnieje. Mniejsze

    No to niedobrze...
    Szczerze mówiąc miałem obawy, że taki "pływający" to może nie
    najszczęśliwsze rozwiązanie, ale w sumie ważył on będzie lekko licząc jakieś
    350kg. To chyba gwarantuje jakąś stabilność, co?

  • 6. Data: 2013-09-08 09:27:31
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu sobota, 7 września 2013 17:37:53 UTC+2 użytkownik Robert napisał:

    > Ładnie Ci to wyszło :)

    Dzieki :)

    > O spadkach oczywiście pamiętam - będą jak należy.
    > Ile zostawiałeś dylatacji pomiędzy końcami desek a drzwiami/elewacją?

    Wszedzie 0,5cm. Troche teraz mam pietra czy nie za malo ale chyba
    to standard ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2013-09-08 11:35:45
    Od: "M." <...@n...pl>

    W dniu 2013-09-07 17:41, Robert pisze:

> [...]
    > najszczęśliwsze rozwiązanie, ale w sumie ważył on będzie lekko licząc
    > jakieś 350kg. To chyba gwarantuje jakąś stabilność, co?

    Nie mam doświadczenia w tej kwestii. Też się waham z niedużym tarasem,
    bo - szczerze mówiąc - mam już dość prac betonowych i nie chce mi się
    zalewać takiej masy słupków. Szukałem informacji. Niestety nie pamiętam
    strony, na której to było napisane. Tutaj jest trochę

    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?160722-jak
    i-taras-ta%C5%84szy-betonowy-czy-drewninany

    Generalnie legary i kontrlegary powinieneś jakoś przyczepić do podłoża.
    Podobno przy małych tarasach wyrabiają się miejsca pod tarasem (robią
    się dołki) częściej eksploatowane (np. przy drzwiach balkonowych, rogi).
    Wtedy taki taras może się bujać. Do bujania wystarczy 1-2mm - pamiętaj,
    że tam są spore dźwignie.

    M.

  • 8. Data: 2013-09-08 14:49:07
    Od: "Robert" <a...@p...jak.trzeba>

    "M." napisał:
> [...]
    > Wtedy taki taras może się bujać. Do bujania wystarczy 1-2mm - pamiętaj, że

    No to ja chyba chciałem za bardzo pójść na łatwiznę i prostotę... :/
    Chciałem zupełnie pominąć kontrlegary. Legary (kompozytowe) chciałem
    układać/poziomować bezpośrednio na kopcach z betonu i od razu do tego dechy.
    Muszę to jeszcze przemyśleć i podpytać fachowców.

  • 9. Data: 2013-09-08 21:51:58
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Robert wrote:

> [...]
    > układać/poziomować bezpośrednio na kopcach z betonu i od razu do tego
    > dechy. Muszę to jeszcze przemyśleć i podpytać fachowców.

    może warto popatrzyć bo w Castoramie widzxiałem takie wbijane w ziemię
    słupki z jakiegoś tworzywa które mogą pełnić rolę fundamentów.

  • 10. Data: 2013-09-09 10:22:52
    Od: Olleo <o...@t...pl>

    > może warto popatrzyć bo w Castoramie widzxiałem takie wbijane w ziemię
    >
    > słupki z jakiegoś tworzywa które mogą pełnić rolę fundamentów.

    Mozna poszukac, czy cos takiego, ale o dlugosci 90cm, da rade z tarasem:

    http://st-lento.pl/adpics/original/02_2013/16/511f49
    396d25a5da97aac3d46.jpg

    Jak nie, to dolownik, na metr wybrac ziemi, wsadzic rure kanalizacyjna fi160 i zalac
    betonem z osadzonymi kotwami:

    http://www.marczak.pl/produkty/max/m156.jpg

    --
    Olleo