  • 1. Data: 2010-10-25 20:17:04
    Temat: Temat solarny, spostrzezenia.
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uszanowanie.

    Moze zainteresuje Marka1 bo lubi tematy plaskich kolektorow slonecznych.

    Jako ze czasem dziele sie z Wami obserwacjami mam nadzieje obiektywnymi to i
    dzis kolejna porcja solarna.
    Przeprowadzilem dzisiaj test ktorego przedmiotem byly dwa kolektory plaskie
    o lacznej powierzchni czynnej ok. 3,6m^2, uzysku rocznym wg. SPF 520 kWh/m^2
    i dwa kolektory rurowe (24+12) o lacznej powierzchni czynnej ok. 3,3m^2 i
    uzysku rocznym wg. SPF 466 kWh/m^2. Temp. na zewnatrz miedzy 5 a 10C,
    zachmurzenie calkowite, bez sladu slonca na niebie. Czas testu ok. godz.15.
    Uzyskiwana temp. na kolektorze plaskim lekko przekraczala 8C, temp.
    kolektora rurowego 16C.
    Zastanawia mnie ten uzysk roczny i sposob jego pomiaru. Czy czasami nie jest
    tak, ze do testow nie uzywa sie odbiornika ciepla o wzglednie
    nieograniczonym odbiorze ciepla, ktory to bedzie zawyzal wyniki kolektora
    plaskiego wiekszym uzyskiem w sloneczne dni ktorego de facto standardowo nie
    potrzebujemy zwlaszcza latem, zacieniajac jednoczesnie kiepskie uzyski w
    takie dni jak dzis? Moze okazac sie, ze te teoretycznie wieksze uzyski beda
    dla nas nieogrzewajacych basenow psu na bude, bo po co komu 800 litrow latem
    goracej wody?
    Ciekaw jestem Waszej interpretacji.

    Pozdro.. TK

  • 2. Data: 2010-10-25 23:56:31
    Temat: Re: Temat solarny, spostrzezenia.
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Maniek4" <r...@l...pl> wrote in message
    > Uszanowanie.

    > Ciekaw jestem Waszej interpretacji.

    moja opinia jest taka, że kolektory to świetna rzecz ale dla krajó
    afrykańskich, Ameryki południowej, Australii i Florydy.
    W Polsce nie ma sensu ich kupowania, bo nic nie dadzą. Ktoś wylobbował
    dopłaty. Niedługo powiedzą, że w noc polarną też są efekty ich działania.
    :-)

  • 3. Data: 2010-10-26 06:55:28
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "kiki" <k...@k...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > W Polsce nie ma sensu ich kupowania, bo nic nie dadzą. Ktoś wylobbował
    > dopłaty. Niedługo powiedzą, że w noc polarną też są efekty ich działania.

    Ja tam jestem za solarami. One się opłacają w cenie około 1000 zł. Powyżej
    tej ceny to fanaberia i ostentacyjna wiocha. :-)
    Na razie czekam na obniżkę.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 4. Data: 2010-10-26 08:42:18
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]
    > ok. godz.15. Uzyskiwana temp. na kolektorze plaskim lekko przekraczala 8C,

    Wytłumaczenie jest w tym że kolektor rurowy ma inaczej nachyloną
    charakterystykę niż płaski.
    Jak je naniesiesz na siebie to się przekonasz że się przecinają sie gdzies
    przy 1/3.
    Kolektor rurowy ma niższe straty do otoczenia więc o tej porze jak teraz
    musi mieć lepszy uzysk ale ma za to niższą absorpcję co widać po tym że w
    lecie na płaskim uzyskasz więcej.
    Płaski kolektor lepiej będzie się spisywał w wyższych temperaturach
    otoczenia bo mimo ze ma większe straty wypromieniowania ma sporo większą
    absorpcję.
    Niestety są trzy sprawy o których ciągle powtarzam. Kolektor rurowy w zimie
    jak zostanie pokryty szronem (mam kilka zdjęć) to nie uzyska ani pół wata
    natomiast płaski na wskutek jego wyżwszych strat do otoczenia sam oczyści
    się ze szronu i zacznei pracować.
    Druga sprawa to fakt że kolektor płaski jest nadal tańszy średnio dwukrotnie
    od rurowego a to jest najdroższy element systemu. O takiej porze roku jak
    teraz w przypadku obu kolektorów nie uzyskasz i tak 100% zapotrzebowania i
    efekt jest taki jak kiedyś wyliczyłem że zamiast kupować 2 kolektory rurowe
    o łącznej powierzchni 3,6m2 lepiej jest kupić 4 kolektory płaskie o
    powierzchni prawie 6m2. Wydasz tyle samo pieniędzy a będziesz miał wyższe
    uzyski mocy.
    Trzecia sprawa, w kolektorach rurowych rury lubia pękać, są delikatne.
    Padnie ci choćby jedna rura to masz w plecy cały zimowy zysk kolektora
    rurowego w stosunku do płaskiego.
    Tak więc ja nie neguję całkowicie kolektorów rurowych jako takich. Gdyby
    ceny ich spadły do wartości obecnych płaskich to nie ma oporów aby je
    instalować ale i tak pozostaje sprawa że w zimie jak obsosną szronem to mimo
    słonecznego dnia szron tak łatwo nie zejdzie.

    > Zastanawia mnie ten uzysk roczny i sposob jego pomiaru. Czy czasami nie
    > jest tak, ze do testow nie uzywa sie odbiornika ciepla o wzglednie
    > nieograniczonym odbiorze ciepla,

    W SPF badane sę trzy konfiguracje.
    Pierwsza to podgrzew wstępny wody - tu teoretycznie jest tak jak wspominałeś
    o nieogranicznonym odbiorze ciepła ale jak zobaczysz na SPF Berichte to się
    przekonasz że tam nie mowa o 520kWh rocznie ale o niemal 800kWh.
    Druga konfiguracja to grzanie wody docelowe - jest to zestaw taki jak w domu
    ze zbiornikiem. Tu podałes wartość 520kWh rocznie i to dotyczy tej
    konfiguracji.
    Trzecia konfiguracja to ogrzewanie domu - tu są najniższe uzyski, komentować
    nie trzeba.

    > dla nas nieogrzewajacych basenow psu na bude, bo po co komu 800 litrow
    > latem goracej wody?
    > Ciekaw jestem Waszej interpretacji.

    Oczywiście jest to nieporządane że wtedy kiedy chcemy ciepła to słońca jest
    mniej ale trudno.
    Jak wspomniałem ja kierowałem się ekonomią. Pomijam fakt i nie nawołuję do
    dyskusji nad ekonomią solarów wogóle ale jeśli ktoś wybiera między płaskim a
    rurowym niech się zastanowi nad tym co napisałem czyli że w cenie dwóch
    rurowych moge kupić cztery płaskie a z czterema płaskimi dwa rurowe nie mają
    szans konkurować pod względem uzysków.

    Marek

  • 5. Data: 2010-10-26 11:25:06
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 25 Paź, 22:17, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:
> [...]
    > zachmurzenie calkowite, bez sladu slonca na niebie. Czas testu ok. godz.15.
    > Uzyskiwana temp. na kolektorze plaskim lekko przekraczala 8C, temp.
    [...]
    > Ciekaw jestem Waszej interpretacji.

    I zapewniles dokladnie takie same strumienie wody przez oba systemy?
    Wiesz, ja moge zagrzac wde do 100 stopni swieczka, lupa tylko tym
    sobie domu nie zagrzeje.

    Napisz wiecej o metodologii pomiarow.

    No i jak napisal marko1a porownanie jednych do drugich bez konkretnego
    mianownika jest wogole zludne.
    Temperatury startu, moce strat, cena, to sa cechy ktorych nie da sie
    transformowac. Trzeba zmierzyc sredni uzysk i wtedy wyjdzie
    porownywalna wartosc zl/kWh.

  • 6. Data: 2010-10-26 11:46:09
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Użytkownik "kiki" <k...@k...net> napisał w wiadomości

    > Ja tam jestem za solarami. One się opłacają w cenie około 1000 zł. Powyżej
    > tej ceny to fanaberia i ostentacyjna wiocha. :-)
    > Na razie czekam na obniżkę.

    Panow zdanie znamy juz od dobrego roku i nie ma sensu tego powtarzac. Mi
    chodzilo jednak o co innego.

    Pozdro.. TK

  • 7. Data: 2010-10-26 11:57:59
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > wata natomiast płaski na wskutek jego wyżwszych strat do otoczenia sam
    > oczyści się ze szronu i zacznei pracować.

    Potrzebuje slonca.

> [...]
    > kupić 4 kolektory płaskie o powierzchni prawie 6m2. Wydasz tyle samo
    > pieniędzy a będziesz miał wyższe uzyski mocy.

    Akurat jestem na biezaco z cenami kolektorow i nie bierzesz jednej rzeczy
    pod uwage piszac o cenie. Poslugujac sie cenami np. z Allegro widzimy
    jedynie cene za kolektor i niby je mozemy porownywac, ale to czesc prawdy.
    Nie mam teraz czasu na sypanie linkami ze stron producentow, kazdy
    zainteresowany zrobi to sam. Ale jak sprawa wyglada to trzeba sie zapoznac z
    cenami zestawow montazowych jako opcja do kolektorow plaskich. Roznica
    polega na tym, ze kolektor rurowy to kompletny kolektor do zamontowania na
    dachu, do plaskich trzeba cos dokupic. W sumie dwa kolektory plaskie to
    budzet sporo przekraczajacy 3tys. zlotych. Za te kwote masz spory kolektor
    rurowy gotowy do powieszenia na dach, no moze brakuje czterech blaszek.

> [...]
    > instalować ale i tak pozostaje sprawa że w zimie jak obsosną szronem to
    > mimo słonecznego dnia szron tak łatwo nie zejdzie.

    Ceny przejzyj jeszcze raz zestawow do zamontowania a nie tylko polproduktu.

    A no.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2010-10-26 12:04:44
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości

    >I zapewniles dokladnie takie same strumienie wody przez oba systemy?
    >Wiesz, ja moge zagrzac wde do 100 stopni swieczka, lupa tylko tym
    >sobie domu nie zagrzeje.
    >
    >Napisz wiecej o metodologii pomiarow.

    No fakt nie napisalem jednej rzeczy, ale o taka niekompetencje to mnie nie
    posadzaj. Jak kolwiek by nie interpretowac wynikow to z cytowanych danych
    jasno widac, ze zaden kolektor przy temperaturach jakie osiagaja nie maja co
    grzac. Innymi slowy nie bylo przez nie zadnego przeplywu.

    >No i jak napisal marko1a porownanie jednych do drugich bez konkretnego
    >mianownika jest wogole zludne.

    Nie jest zludne. Pomiar byl zrobiony w tym samym czasie na dwoch roznych
    kolektorach bez przeplywu glikolu ale oczywiscie z napelnionymi
    instalacjami.

    >Temperatury startu,

    Temperatura czego? Kolektora? Praktycznie bez znaczenia, bo i tak
    determinowana temperatura wody w zasobniku.

    > moce strat, cena, to sa cechy ktorych nie da sie
    >transformowac. Trzeba zmierzyc sredni uzysk i wtedy wyjdzie
    >porownywalna wartosc zl/kWh.

    Toz podalem konkretne uzyski a dane jakie podalem sam zinterpretuj.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2010-10-26 12:39:08
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Potrzebuje slonca.

    Nawet gdy to słońce jest to się okaże że płaski się oczyści i już od 10:00
    pracuje a prózniowy może coś o 12:00 zacznie.

> [...]
    > rurowy gotowy do powieszenia na dach, no moze brakuje czterech blaszek.

    Ale co trzeba dokupić? Kolektor płaski to około 1100-1300zł za sztukę.
    Potrzebujesz do nich jeszcze uchwyty montażowe w zależności od sposobu
    zainstalowania. Twierdzisz że takie uchwyty są już w zestawie prózniowych?

    > Ceny przejzyj jeszcze raz zestawow do zamontowania a nie tylko
    > polproduktu.

    Kiedyś przeglądałem te zestawy teraz już nie śledzę, możliwe że coś się
    zmieniło w cenach ale wydaje mi się że gdzieś musi tkwić haczyk skoro
    pojedyncze kolektory nadal trzymają cenę, zarówno płaskie jak i próżniowe.
    Byc może układ sterowniczy jest tańszy albo zbiornik mniejszy?

    Wspomniałeś o temperaturach. Nie temperaturę a moc mi podaj. Bo ja mogę
    skręcić przepływ glokolu na mniejszy to owszem temperatura wyskoczy mi jakaś
    kosmiczna ale cóż z tego gdy sprawność układu poleci na łeb co odbije się na
    mocy chwilowej.
    Taki dzień słoneczny jak np. przedwczoraj moje płaskie wyprodukowału cos
    około 18kWh i miałem temperaturę w 300l zbiorniku prawie 70stC.
    Obserwując takie dni jak przedwczoraj których jest jednak sporo stwierdziłem
    że mnóstwo możliwej do uzyskania energii z kolektora się marnuje. No bo jak
    juz mam o tej 14:00 te 60stC to mógłbym sobei pozwolić na zakończenie
    grzanie zbiornika a zacząć ładować podłogówkę. Tu teoretyczna delta jest
    kosmiczna gdyż do podłogi nie wpuszczę więcej niż te 28stC więc i sprawność
    kolektora idzie znacznie wyżej do góry niż bym chciał nadal grzać zbiornik z
    CWU. O 14:00 moc chwilowa to około 2-3,5kW a kierując strumień na podłogówlę
    wzrosła by znacznie
    Kiedys zapewne wspomogę układ jednym lub dwoma próżniowymi ale czekam aż ich
    ceny spadną.
    Jak narazie to zbieram kolejne części. Mam już wymiennik płytowy 24kW oraz
    zawór trójdrogowy i muszę jeszcze dokupić zawór mieszający i wstawię
    wymiennik między solary a podłogówkę aby w takie własnie dni podgrzać
    podłogę zamiast czekac aż solar nieefektywnie zagrzeje wodę od 60 do 70st.

    Marek

  • 10. Data: 2010-10-26 16:55:24
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 26 Paź, 14:04, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:
> [...]
    > jasno widac, ze zaden kolektor przy temperaturach jakie osiagaja nie maja co
    > grzac. Innymi slowy nie bylo przez nie zadnego przeplywu.

    Eee no to podstaw jeszcze wlasnie swieczke pod czujnik i ci wyjdzie ze
    swieczka zagrzejesz:)

    Ale widzisz, zmierz ile stopni ma woda wodociagowa dzis. I zastanow
    sie czy nie dalo by sie paru litrow zagrzac byle solarem.

    > Nie jest zludne. Pomiar byl zrobiony w tym samym czasie na dwoch roznych
    > kolektorach bez przeplywu glikolu ale oczywiscie z napelnionymi
    > instalacjami.

    Ale pomar temperatury nic nie mowi o tym co chcialbys nam przekazac.
    Mowi tylko ze niczego nie zagrzales.
    Rownie dobrze mozna narzekac ze kolektorem slonzecznym nie da sie
    topic cyny. Ale wode mozna spokojnie grzac.

    > Temperatura czego? Kolektora? Praktycznie bez znaczenia, bo i tak
    > determinowana temperatura wody w zasobniku.

    A widzisz, nie.
    Prozniowe maja wysoka temperature startu. Jak masz pecha to prozniowy
    ruszy poznym popoludniem i popracuje 2h a w tym czasie plaski grzeje
    od rana i popracuje 7h (pisze o zimie). Uzysk energii bedzie wiekszy
    dla plaskiego.

    > Toz podalem konkretne uzyski a dane jakie podalem sam zinterpretuj.

    No i wlasnie to mialem na mysli. Zmierzyles cos co sie za bardzo nie
    przydaje ale zacytowales nominalne "fabryczne" dane na temat uzyskow.

    I gdyby przyjac wspolny mianownik w postaci kosztu to 2x wieksza
    powierzchnia plaskich po podpieciu szeregowo dala by calkiem sensowny
    uzysk w porownaniu do prozniowych.

    Podsumowujac. Zmierzyles temperature i stwierdziles ze w danej chwili
    za wiele byc nie nagrzal. OK.

    Jak ja planowalem solary to chcialem duuuzo wieksza powierzchnie i
    chcialem w jesien/wiosne grzac wode wodociagowa. Ale narazie mi sie
    szacunki i wyliczenia nie "spinaja". Innymi slowy - nie oplaca sie.