  • 1. Data: 2009-07-27 12:47:30
    Temat: Thuja, z ziemi czy donicy ?
    Od: Tomek Jetrzycki <t...@b...eu>

    Witam,

    Uporaliśmy się z robotami budowlanymi i teraz czas na thuje :) Chcemy
    zrobić nieformowany żywopłot z dwóch odmian sadzonych naprzemiennie:
    - Thuja occidentalis 'Smaragd'
    - Thuja occidentalis 'Aurescens' lub 'Yellow Ribbon'

    Obdzwoniłem kilkanaście szkółek w okolicy i oczywiście każdy zachwala
    swoje :) Jestem początkujący i trochę trudno mi zweryfikować to co
    mówią. Generalnie są dwie grupy. Część sprzedaje rośliny w donicach,
    cześć z gruntu. Pojawiają się takie argumenty:

    Donice:
    + można sadzić cały rok (mogę poczekać do września)
    + szybko startują
    + generalnie są tańsze niż z gruntu (ta sama wysokość)
    - są mniejsze

    Grunt:
    + są większe
    - są droższe niż w donicach
    - można sadzić tylko wiosną i jesienią
    - przesadzanie je mocno osłabia i wolno startują

    Jakie jest Wasze zdanie?

    Tomek

  • 2. Data: 2009-07-27 15:13:01
    Temat: Re: Thuja, z ziemi czy donicy ?
    Od: Sebcio <s...@n...net>

    Tomek Jetrzycki pisze:

    > Donice:
    > + można sadzić cały rok (mogę poczekać do września)
    > + szybko startują
    > + generalnie są tańsze niż z gruntu (ta sama wysokość)
    > - są mniejsze

    Po pierwsze zawsze należy się upewnić czy tuje naprawdę rosły i
    ukorzeniały się w pojemniku, czy też zaraz przed sprzedażą zostały do
    niego wsadzone.

    > Grunt:
    > + są większe
    > - są droższe niż w donicach
    > - można sadzić tylko wiosną i jesienią
    > - przesadzanie je mocno osłabia i wolno startują

    Tu nie ma reguł, bo wszystko zależy od tego jak zostały z tego gruntu
    wykopane. Generalizując jednak ja wziąłbym tuje w pojemnikach,
    upewniwszy się że one w nich naprawdę rosły - tak zresztą sam zrobiłem
    za namową wielu ogrodników, którzy sami niczego nie sprzedają. Ani jedna
    nie padła, wszystkie się przyjęły i rosną fajnie.

    Oczywiście pojemnik nie jest gwarantem sukcesu, ten rok jest jakiś
    nieciekawy jeśli chodzi o choroby grzybowe. Może się okazać że kupisz
    już chore drzewka i jeśli nie zajmiesz się profilaktyką od początku,
    możesz mieć komplet pięknych tui do spalenia. W moich okolicach co
    chwila widzę albo drzewko wyglądające na ofiarę fytoftorozy, tudzież
    drzewka cierpiące na zamieranie pędów.

    Przy czym właściciele ogrodów zamiast drzewko wyciąć i spalić,
    pozwalają mu schnąć i zarażać inne. Gdyby tylko swoje własne, to pikuś.
    Najgorsze że podsiewają zarodniki sąsiadom... :-/

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 3. Data: 2009-07-28 07:11:04
    Od: "skryba ogorodowy" <z...@o...pl>

    Użytkownik "Tomek Jetrzycki" <t...@b...eu> napisał w wiadomości
[...]

    Skoro tak bardzo chcecie mieć tfuje to oczywiście kupuj w pojemnikach, ale
    poproś by jedno z drzewek w Twojej obecności zostało wybite z donicy. Jeśli
    korzenie otaczają bryłę ziemi aż do ścianek donicy to masz dobry materiał do
    sadzenia kiedy chcesz (za wyjątkiem mrozów).
    Powinno to tak wyglądać:
    http://iglaki.agrosan.pl/sad2.jpg

    Mimo wszystko odradzam tfuje. To nie jest nasze rodzime drzewo.
    Przywleczone to to stało się modne ale jak zachorują to duży kłopot, choć na
    opał się nadają.
    Sądzę, że nasze piękne cisy spełnią tą samą rolę co tfuje a są zdecydowanie
    piekniejsze.

    Pozdrawiam pogodnie

  • 4. Data: 2009-07-28 08:00:08
    Od: "johnny" <j...@p...pl>

    Użytkownik "skryba ogorodowy" nie spojrzał w kalendarz:

> [...]

    > na opał się nadają.
    > Sądzę, że nasze piękne cisy spełnią tą samą rolę co tfuje a są

    Taaaaaaaa, a jeżdzić to mają Polonezem tudzież Syrenką! Krajowe, to pewnie
    nawet przewyższają zgniłą, kapitalistyczną myśl techniczną;-). Czy
    przywleczone tego pewien nie jestem. U nas na cmentarzu są tuje
    kilkudziesięcioletnie, zdrowe, strzeliste, piękne. Ja odradzałbym tuje z
    innych powodów. Po pierwsze tujki są wszędzie, lodówkę strach otwierać. Może
    warto pokusić się o coś bardziej oryginalnego, zwłaszcza jesli ma być to
    żywopłot nieformowany. Tujki raczej właśnie do kształtowania się nadają. A
    mozliwości są przeogromne, wystarczy uruchomic wyobraźnie;-)

    Zdroofka Johnny

  • 5. Data: 2009-07-28 09:24:48
    Od: d...@d...abc.com.pl

    On Tue, 28 Jul 2009, skryba ogorodowy wrote:

> [...]
    > opał się nadają.
    > Sądzę, że nasze piękne cisy spełnią tą samą rolę co tfuje a są zdecydowanie

    W tym samym czasie ukorzeniłem kilkanascie tui i kilka cisów.
    Tuje mają juz po okolo 3m a cisy okolo 70 cm.

    Jeśli jednak ktoś może czekać to też polecam cisy.

    Pozdr.

    D.P.

  • 6. Data: 2009-07-28 14:06:45
    Od: "skryba ogorodowy" <z...@o...pl>

    Użytkownik "johnny" <j...@p...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "skryba ogorodowy" nie spojrzał w kalendarz:

    > Taaaaaaaa, a jeżdzić to mają Polonezem tudzież Syrenką! Krajowe, to pewnie
    > nawet przewyższają zgniłą, kapitalistyczną myśl techniczną;-).

    Nasz cis to dla mnie ferrari lub leksus a tfuja do niczego nie pasuja, dla
    mnie to nawet nie polonez a co najwyżej P 70

    > Czy przywleczone tego pewien nie jestem.

    Skoro napisałem to przywleczone. W europie pojawiły sie dopiero w połowie 16
    wieku.
    Pozchodzenie: Chiny, Japonia, Korea.
> [...]
    > to żywopłot nieformowany. Tujki raczej właśnie do kształtowania się
    > nadają. A mozliwości są przeogromne, wystarczy uruchomic wyobraźnie;-)

    To niby cisów nie da się kształtować? Wystarczy uruchomić wyobraźnię.
    :-)

    Pozdrawiam pogodnie

  • 7. Data: 2009-07-28 16:31:42
    Od: Michal Misiurewicz <m...@g...com>

    > Skoro napisałem to przywleczone. W europie pojawiły sie dopiero w połowie 16
    > wieku.
    > Pozchodzenie: Chiny, Japonia, Korea.

    Z tym, że 2 gatunki tuj pochodzą z Ameryki Północnej (T. occidentalis i
    T. plicata).

    Pozdrowienia,
    Michał

  • 8. Data: 2009-07-28 17:06:16
    Od: "skryba ogorodowy" <z...@o...pl>

    Użytkownik "Michal Misiurewicz" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    com...

    > Z tym, że 2 gatunki tuj pochodzą z Ameryki Północnej (T. occidentalis i
    > T. plicata).

    Dziekuję Michale za uzupełnienie, które wszak potwierdza, że nie jest to
    rodzima roślina.
    :-)

    Pozdrawiam pogodnie
    skryba

  • 9. Data: 2009-07-28 18:37:26
    Od: "johnny" <j...@p...pl>

    Użytkownik "skryba ogorodowy" nic co obce do ręki nie weźmie:

    No i co z tego że przywleczone? Ja z zagranicy przywlokłem trypra i co.
    Pieeeeeeeeeeeenkny jak ta lala! W dodatku wcale nie zauważyłem, coby na
    rodzimym gruncie wykazywał objawy nieprzystosowania =(:-o

    Zdroofka khy, khy Johnny

  • 10. Data: 2009-07-28 20:44:44
    Od: "skryba ogorodowy" <z...@o...pl>

    W dodatku wcale nie zauważyłem, coby na
    > rodzimym gruncie wykazywał objawy nieprzystosowania =(:-o

    Nikt oprócz Ciebie nie wspomniał nawet słowem o nieprzystosowaniu tych
    roślin do rodzimego gruntu.

    Pozdrawiam uściślajaco
    skryba