  • 1. Data: 2011-03-21 08:04:47
    Temat: Trzy pytania o izolację poziomą
    Od: hk <b...@m...pl>

    1. Na ławie fundamentowej dawałem papę x2 z lepikiem. Wyszło dużo lepiku
    (bańka na rolkę papy) Nie chciałbym się wykosztować na taką drogą (choć
    tak mam w projekcie) izolację podłogi (chudziaka) piwnicy. Murarze radzą
    "folię budowlaną na chudziak i starczy" Na pytanie czym to przylepić do
    papy ławy (spod bloczków w niektórych miejscach wystaje tylko 1-2cm
    odpowiadają "niczym, wywinąć na ścianę i będzie" - ale taka wywinięta
    wanienka to IMO dobra jest do łapania wody w łazience żeby dołu nie
    zalać a nie ochrony przed wodą idącą z dołu.
    Z drugiej strony mam nadzieję że w piwnicy będzie sucho więc pytanie:
    czy taką folię można rzucić na chudziak pomalowany dysperbitem? Trochę
    by się przykleiła. Wiem, że dysperbit też spływa od wody ale ma tę
    zaletę, że jest tani :) Może obskoczy?

    2. Czy lepik niszczy tę folię budowlaną (wiem, że niszczy styropian)? Bo
    może bym kupił wiaderko i napaćkał lepikiem same rogi podłoga-ściana i
    ściana-ściana przy podłodze, żeby lepiej to uszczelnić.

    3. Czy schody (w projekcie mam stopę odizolowaną razem z chudziakiem
    papą) muszą się opierać na stopie? Nie mam jej wylanej (kierowniczka
    twierdziła - i ja tez tak myślałem - że wystarczy przewiercić na fudze
    ściany klatki schodowej i solidnie zazbroić podest opierając pręty
    stalowe na bloczkach ściany), murarze twierdzą ze mi się schody rozjadą,
    dziur się nie wierci, bo pręty nie wchodzą w ścianę (?) i chcą wykopać
    rów i wylac schody i stopę jednocześnie. Ale jak wyleją - to nie będzie
    izolacji.
    Czy od biedy można wylać tę stopę w jakiś worek z folii budowlanej i
    papy - tak jak niektórzy leją ławę w folię?

    A poza konkursem: murarze mnie wyśmiali, że w piwnicy chcę dawać podłogę
    na grubość bloczka (że wylewka 14 cm to bez sensu bo za gruba a 8cm
    wylewka na styropianie 6cm to też bez sensu bo po co styropian).
    Czytałem że niektórzy dają po 18-30 cm jak mają podłogę na gruncie, ale
    czy 6-8 cm w piwnicy to już przesada? Wiem, że piwnica 1,2-2,2 metra pod
    ziemią, ale przecież samo to jeszcze mi nie ogrzeje posadzki jak jakaś
    pompa ciepła??? A zresztą chciałem rozważyć podłogówkę w tej piwnicy
    (rurka co pół metra, aby było) i wtedy to ten styropian byłby przecież
    potrzebny.

  • 2. Data: 2011-03-21 08:23:28
    Temat: Re: Trzy pytania o izolację poziomą
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 21-03-2011 o 09:04:47 hk <b...@m...pl> napisał(a):

> [...]
    > (bańka na rolkę papy) Nie chciałbym się wykosztować na taką drogą (choć
    > tak mam w projekcie) izolację podłogi (chudziaka) piwnicy. Murarze radzą
    Na chudziak czy pod? bo pod nie musi być ale lepiej jak będzie i zwykła
    foli starczy.
    Jeżeli na chudziak to starczyłoby jakby po niej nie chodzili, ale tak sie
    nie da i porobią dziury,
    daj papę zgrzewaną palnikiem wywiń na ścinę na to folia budowlana i
    styropian.

> [...]
    > wanienka to IMO dobra jest do łapania wody w łazience żeby dołu nie
    > zalać a nie ochrony przed wodą idącą z dołu.
    Woda z dołu ci nie pójdzie bo skąd, chyba że jesteś na źródle ale to
    podczas
    kopania byś zauważył. Liczy się woda która pójdzie z góry i do tego
    potrzebny
    jest drenaż, który powinien być niżej niż góra łąwy a wyżej niż dół ławy
    aby nie wymywać gliny spod ławy.

    > 2. Czy lepik niszczy tę folię budowlaną
    Nie

    > 3. Czy schody (w projekcie mam stopę odizolowaną razem z chudziakiem
    > papą) muszą się opierać na stopie?
    Tak

    Nie mam jej wylanej (kierowniczka
    > twierdziła - i ja tez tak myślałem - że wystarczy przewiercić na fudze
    > ściany klatki schodowej i solidnie zazbroić podest opierając pręty
    > stalowe na bloczkach ściany),
    Na fudze się nie będą trzymać, to trzeba zrobić wiekszą dziurę i je
    zabetonować
    w ścianie.

> [...]
    > dziur się nie wierci, bo pręty nie wchodzą w ścianę (?) i chcą wykopać
    > rów i wylac schody i stopę jednocześnie. Ale jak wyleją - to nie będzie
    Wyłożyć dziurę folią i zalać, folia w jednym kawałku, da radę, ja mam tak
    ławy
    od garażu wylane aby mi nie podsiąkały do piwnicy i jest ok.

> [...]
    >
    > A poza konkursem: murarze mnie wyśmiali, że w piwnicy chcę dawać podłogę
    > na grubość bloczka (że wylewka 14 cm to bez sensu bo za gruba a 8cm
    Tzn troche racji maja bo 14cm to za dużo, 6 jest ok, a styropian pod sobie
    daj będziesz miał cieplej i całą piwnicę z zewn ociepl styro aż do ławy,
    kleju z siatką nie musisz dawać tylko folię kubełkowa wystarczy.

    Oczywiście, 10cm co najmniej.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 3. Data: 2011-03-21 09:08:24
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

> [...]
    > a nie ochrony przed wodą idącą z dołu.
    >Woda z dołu ci nie pójdzie bo skąd, chyba że jesteś na źródle ale to

    No właśnie. Kiedyś juz to pytanie zadałem- w jakim celu więc ludziska się
    starają i robia super szczelną izolację na chudziaku i łączą ja precyzyjnie
    z izolacją poziomą ław/fundamentów.

    Rozumiałbym to jesli jest piwnica i wysoki poziom gruntowy wód- ale budowa
    piwnicy w takim przypadku to dla hardkorowców.
    Jeśli dom bez piwnicy to z reguły i tak poziom chudziaka juz jest ponad
    poziomem gruntu, więc nie bardzo widze sens kombinowania z super szczelną
    izolacją. A praktycznie patrząc nawet brak tej izolacjio może pomóc w
    przypadku awarii i np zalania parteru- woda wtedy nie zostanie w warstwie
    ocieplenia posadzki tylko wsiąknie w grunt.

> [...]
    >daj będziesz miał cieplej i całą piwnicę z zewn ociepl styro aż do ławy,
    >kleju z siatką nie musisz dawać tylko folię kubełkowa wystarczy

    Skad wiesz jakie ma warunki gruntowe że proponujesz w ciemno folie
    kubełkowa. Folia ta czasami przeciez przynosi więcej szkody jak pozytku.

    Krzysiek

  • 4. Data: 2011-03-22 10:00:29
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 21-03-2011 o 10:08:24 Kris <k...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Skad wiesz jakie ma warunki gruntowe że proponujesz w ciemno folie
    > kubełkowa. Folia ta czasami przeciez przynosi więcej szkody jak pozytku.
    Nic o wodzie nie pisał że ma wysoki stan, a jak robi piwnicę to chyba nie
    jest hardcorowcem,
    poza tym przy sprawnym drenażu w zupełności wystarczy folia kubełkowa.
    Ja mam paskudną ziemię gdzie woda drąży głęboko (łupki z gliną)
    i też mam folię kubełkowo i spokojnie starcza, podstawą tutaj jest drenaż
    który nie
    dopuszcza wody powyżej ław.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 5. Data: 2011-03-22 10:59:03
    Od: hk <b...@m...pl>

    W dniu 2011-03-22 11:00, janusz_kk1 pisze:

> [...]
    > Ja mam paskudną ziemię gdzie woda drąży głęboko (łupki z gliną)
    > i też mam folię kubełkowo i spokojnie starcza, podstawą tutaj jest

    Owszem - mam piwnicę, teren to glina+kamiory, mam drenaż poniżej górego
    poziomu ław i przy samych ławach (ława lana w glinę i potem trochę
    odsłonięta. Woda w zeszłym roku wsiąkała w glinę, kałuże stały ale nie
    po 50cm tylko po kilka. Drenaż mam tak robiony, że do wysokości ław
    żwir, a wyżej styrodur klejony na ściany obsypywałem piaskiem na ok.
    40cm a dalej gliną. W ten piasek woda będzie wsiąkała na pewno, nie wiem
    czy rura wszystko zbierze, obawiam się że jak już to strużką będzie
    ciekło pod rurą drenażową. Tym bardziej że pod ławy wsypali mi trochę
    pospółki zamiast chudziaka - mam nadzieję że tego ta woda nie wymyje.
    Nie mam jakiegoś fajnego "książkowego" spadku na zewnątrz ze ściany za
    fundament (żadnej folii kubełkowej) więc trochę się boję, że może mi
    woda ściekać po styropianie i stać na papie ławy "od góry" (fundament w
    ziemi miejscami wystaje dużo za mur) - ale to przecież nie będzie dużo
    tej wody.
    Od spodu źródła nie biją w piwnicy. Było po zimie trochę mokro bo mi się
    przez strop lało. Ale woda po roztopach nie stała - tyle co po kominie
    spłynęło i nie wsiąkło - ze 2 cm. kałuża w jednym miejscu, w innych
    lekko wilgotno było przy ścianach (ściany mokre - tam się lało od góry).
    Nie wsiąkło przy kominie, znaczy i nie powinno wybić od dołu :)
    Ale ludzie pisali, że nawet na ścianki działowe wychodzi im wilgoć od
    nieszczelnej (w środku, na działówkach właśnie) izolacji poziomej. Więc
    chciałem się zapytać jak rozsądnie ale nie hardkorowo zabezpieczyć
    chudziak przed podciąganiem wilgoci całą jego powierzchnią. Piwnice mam
    bez okien i nie wentylowane (garaż i kotłownia mają kanały wentylacyjne
    ale dwa inne pomieszczenia nie - nie wiem czy nie dać dziury w stropie i
    nie wymurować kanału maksem wentylacyjnym...)

  • 6. Data: 2011-03-22 18:17:45
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 22-03-2011 o 11:59:03 hk <b...@m...pl> napisał(a):

> [...]
    > chciałem się zapytać jak rozsądnie ale nie hardkorowo zabezpieczyć
    > chudziak przed podciąganiem wilgoci całą jego powierzchnią.
    Daj folię tak jak pisałem pod chudziak wystarczy, tylko nie chodźcie po
    niej za dużo :)
    a jak chcesz lepiej to papę termozgrzewalną.

> [...]
    > ale dwa inne pomieszczenia nie - nie wiem czy nie dać dziury w stropie i
    > nie wymurować kanału maksem wentylacyjnym...)
    Możesz, ja wentyluję 'poziomo' tzn wywiew mam do garażu a nawiew z
    rekuperatora.

    --
    Pozdr
    JanuszK