  • 1. Data: 2024-04-27 10:39:04
    Temat: Zadaszenie tarasu, a wymagany spadek
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Dla blachodachówki modułowej producent podaje minimum 15 stopni spadku,
    co przy 4m wychodzi min. 1m. Dla tarasu 7x4m będzie to miało jakieś
    znaczenie? Bo pierwsza wizja zakładała u mnie ~60cm.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2024-04-27 17:14:21
    Temat: Re: Zadaszenie tarasu, a wymagany spadek
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Dla blachodachówki modułowej producent podaje minimum 15 stopni spadku,
    > co przy 4m wychodzi min. 1m. Dla tarasu 7x4m będzie to miało jakieś
    > znaczenie? Bo pierwsza wizja zakładała u mnie ~60cm.

    Dla tarasu nie ma aż takiego znaczenia, ja dałem dachówkę cementową i
    też mam poniżej zalecanej i nic sie nie dzieje, nawet nie przecieka.

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2024-05-08 22:58:14
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 27.04.2024 17:14, Janusz wrote:

    > Dla tarasu nie ma aż takiego znaczenia, ja dałem dachówkę cementową i
    > też mam poniżej zalecanej i nic sie nie dzieje, nawet nie przecieka.

    Jeszcze się zastanowię. W końcu przyjechało drewno i mogę działać dalej.

    - https://i.ibb.co/NFzYGs4/WP-20240508-19-35-45-Pro.jp
    - https://i.ibb.co/wK6Mpyv/WP-20240508-19-35-27-Pro.jp

    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 4. Data: 2024-05-09 10:50:03
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Jeszcze się zastanowię. W końcu przyjechało drewno i mogę działać dalej.
    >
    > - https://i.ibb.co/NFzYGs4/WP-20240508-19-35-45-Pro.jp
    > - https://i.ibb.co/wK6Mpyv/WP-20240508-19-35-27-Pro.jp

    No ładne, oczywiście mokre, czekasz aż wyschnie czy od razu robisz?
    Ja czekałem bo tak wyszło i niestety potem wbicie gwoździa większego to
    była mordęga.
    Podobnie jak i cięcie ręczne, oczywiście piłę łańcuchową też miałem ale
    ona mocno szarpie krawędzie. Dlatego to co na 'widoku' ciąłem ręcznie.

    --
    Janusz

  • 5. Data: 2024-05-10 11:31:43
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 09.05.2024 10:50, Janusz wrote:
    > No ładne, oczywiście mokre, czekasz aż wyschnie czy od razu robisz?

    Jak przychodzi mokre, to preferuje skręcać od razu - łatwiej żeby proste
    zostało ;-) ale że krokwie przyszły nieoheblowane, to już widzę że muszę
    się dostosować i na razie dałem je pod zadaszenie i własny ciężar.

    Czekając na robotę, poskręcałem na szybko takie zadaszenie

    - https://i.ibb.co/RC3H1vD/WP-20240509-18-33-16-Pro.jp
    - https://i.ibb.co/pbWh82F/WP-20240509-18-32-46-Pro.jp

    Miało być na "przydasie" których nie chce gdzie indziej, ale wychodzi że
    na razie przyda się na aktualną robotę bardziej.

    Swoją drogą, nie kładłem nigdy papy. Wielkiej filozofii chyba w tym nie
    ma, ale przybicie jej tylko wzdłuż krawędzi jest wystarczające?

    https://i.ibb.co/hWNLNBq/WP-20240509-15-33-49-Pro.jp
    https://i.ibb.co/wKpD0zc/WP-20240509-17-39-22-Pro.jp

> [...]
    > Podobnie jak i cięcie ręczne, oczywiście piłę łańcuchową też miałem ale
    > ona mocno szarpie krawędzie. Dlatego to co na 'widoku' ciąłem ręcznie.

    Czekać nie będę - za ciężkie żeby przenosić w pojedynkę z miejsca na
    miejsce. Miałem zacząć od heblowania krokwi, ale skoro te jako tako
    zabezpieczone to zacznę od jednej warstwy impregnatu na belki na słupy i
    płatwie. Potem cięcie i poskręcam te bramy dionizego.

    Stronę niższą tarasu na ile zrobiłeś? Zaplanowałem 2,2m od podłogi do
    belki nad głową. Na początku chciałem niżej - aby deszcz mniej zacinał -
    ale też nie chcę przesadzić.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 6. Data: 2024-05-10 14:07:19
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    >
    > Swoją drogą, nie kładłem nigdy papy. Wielkiej filozofii chyba w tym nie
    > ma, ale przybicie jej tylko wzdłuż krawędzi jest wystarczające?
    Jak nie ma wiatrów to wystarczy, ale normalnie sie klei do desek, albo
    kupuje
    samowulkanizującą którą się palnikiem podgrzewa od dołu.
    Ale widzę że juz położyłeś :)

> [...]
    > zabezpieczone to zacznę od jednej warstwy impregnatu na belki na słupy i
    > płatwie. Potem cięcie i poskręcam te bramy dionizego.
    Mokrego nie oheblujesz, impregnowanie też jest daremne bo nie wsiąknie.
    Musiałbyś to próżniowo robić albo przez dłuższe moczenie, ale na mokre
    to i tak to jest słabe.

    > Stronę niższą tarasu na ile zrobiłeś? Zaplanowałem 2,2m od podłogi do

    Dól belki która leży na słupach mam na 196cm, nie mam nikogo w rodzinie
    wyższego więc jest bezpiecznie, na niej są krokwie, potem łaty i
    dachówka co daje mi 30cm od dołu belki do dołu dachówki.
    Też starałem sie dać jak najniżej żeby uzyskać sensowny spadek. daszek
    ma juz kilka lat i jak na razie jest dobrze, nie przecieka i wiatr też
    nie wiewa wody pod dachówki.

    > belki nad głową. Na początku chciałem niżej - aby deszcz mniej zacinał -
    > ale też nie chcę przesadzić.
    Ja mam tam schody i z tego powodu nie dawałem za nisko, gdyby nie to
    dałbym spokojnie o te 20cm niżej, to w końcu krawędź tarasu i nikt tam
    nie chodzi, a do dachówek i tak byłoby jeszcze 10cm zapasu.

    --
    Janusz

  • 7. Data: 2024-05-29 10:27:00
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 10.05.2024 14:07, Janusz wrote:
    > Mokrego nie oheblujesz, impregnowanie też jest daremne bo nie wsiąknie.
    > Musiałbyś to próżniowo robić albo przez dłuższe moczenie, ale na mokre
    > to i tak to jest słabe.

    Okazało się że te krokwie nie były mokre (6-9% wilgotności w drewnie,
    drewno ze składu), po prostu takie ciężkie :-P

    Za to, trafiły się dwie spróchniałe.

    https://i.ibb.co/6v28sJJ/WP-20240517-06-51-53-Pro.jp
    https://i.ibb.co/FzmqVQR/WP-20240516-18-02-39-Pro.jp

    Ale ku mojemu zaskoczeniu, nie było problemu i wymienili na inne.

> [...]
    lat i jak na razie jest dobrze, nie przecieka i wiatr też nie wiewa wody pod

    Po długich namysłach dół zostawiłem te 220cm (między podłogą a dołem
    belki) argumenty różne...ale trudno mi było przełknąć że aż 1m różnicy
    między spadem a górą (wymagane min. 15 stopni dla blachodachówki którą
    mam położyć). Ale na szczęście pan ze składu dekarskiego przekonał mnie
    że śmiało mogę zejść do 10 stopni (~70cm), co zrobiłem. Pokazał mi
    oświadczenie od Blach-Polu (producent mojego pokrycia), gdzie pod
    warunkiem odeskowania i położenia papy pod blachą, dadzą gwarancję nawet
    do 8 stopni (a na stronie że produkt wymaga min. 15 stopni).

    Ostatecznie postęp prac na wczoraj wieczór wygląda tak.

    https://i.ibb.co/HxM5Htg/WP-20240528-19-30-11-Pro.jp
    https://i.ibb.co/VJSdxVV/WP-20240527-18-25-59-Pro.jp

    Zeszło trochę z tym, bo sam robię a gabaryty materiału - przyznam - mnie
    trochę przytłoczyły. Najpierw wnieść belkę, zrobić przymiar, znieść,
    wyciąć zamek, wnieść ponownie...

    Takie symboliczne 6mm, belka ma 14cm, ale że się nie znam to nie
    chciałem za cienko. Z resztą tak wygląda ładniej.

    https://i.ibb.co/4dsYYqM/WP-20240529-10-08-29-Pro.jp

    Dałem pod wszystkie stopy 1cm twardą gumę - taką co pod legary
    sprzedają. Jak dla mnie to śmierdziały po rozpakowaniu prasowaną oponą,
    ale lepiej tak niż na betonie mi się wydaje.

    https://i.ibb.co/Wchpjtt/WP-20240529-10-07-40-Pro.jp

    Myślisz że po jednym wkręcie ciesielskim 220cm x 8mm na łączenie
    belka-słup wystarczy? Wydaje się że ładnie dociągnęły. Z resztą, belkę
    ze słupami będą jeszcze miecze trzymać. To co najmniej po dwa łączenia
    takimi wkrętami na słup wyjdzie.

    https://i.ibb.co/YTVkpZR/WP-20240529-10-08-49-Pro.jp

    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 8. Data: 2024-05-29 13:40:34
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-04-27 03:39, Mateusz Bogusz wrote:
    > Dla blachodachówki modułowej producent podaje minimum 15 stopni spadku,
    > co przy 4m wychodzi min. 1m. Dla tarasu 7x4m będzie to miało jakieś
    > znaczenie? Bo pierwsza wizja zakładała u mnie ~60cm.

    Na 4m 15stopni to nie 1m.

    --
    Lukasz

  • 9. Data: 2024-05-29 13:57:59
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 29.05.2024 o 13:40, ptoki pisze:

    > Na 4m 15stopni to nie 1m.

    Metr nie ale 1035,3 mm ;)

    Robert

  • 10. Data: 2024-05-29 19:52:36
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-05-29 06:57, Robert Wańkowski wrote:

    > Metr nie ale 1035,3 mm ;)

    moment.
    45st to 100% nachylenia.
    ale 15stopni to nadal 15 stopni a nie 25cm na metrze (tak jak tu podaja:
    http://hallex.pl/przeliczanie-kata-nachylenia-dachu/
    ).

    czyli na 4m 15st to jakies 75cm liczac na oko.

    --
    Lukasz