  • 1. Data: 2012-04-26 09:27:18
    Temat: Znalazłem nietypowe miejscie na zbiornik akumulacyjny.
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Tak sobie ostatnio myślałem nad przewymiarowaniem solarów czy to za pomocą
    luster czy wprost większą liczbą kolektorów ale ciągle jest problem z dużym
    zbiornikiem bo i gdzie?. No i znalazłem genialne miejsce.
    W garażu mam kanał. Sporadycznie wykorzystuję go do samodzielnych napraw
    samochodu a normalnie służy do trzymania opon oraz kosiarki w zimie.
    Zdecydowałem że kanał mógłbym sobie odpuścić i przeznaczyć na nieckę na
    zbiornik. Kanał sam w sobie jest superszczelny gdyż nie dość że wykonany z
    betonu wodoodpornego W20 to jeszcze wylanego w wannie z podwójnej izolacji
    polietylenowej. Dodatkowo pod betonem kanału umieściłem odwodnienie z rur
    drenarskich z wyprowadzeniem daleko poza obrys budynku i ze spadkiem aby
    mimo dobrej izolacji wody gruntowe przypadkiem nie zalegały wokół kanału
    gdyż jest on poniżej ław fundamentowych. Wyliczyłem że kanał ma pojemność
    5800litrów. Po odliczeniu 10cm z każdej strony na izolację ze styropianowych
    (styrodurowych) płyt pozostaje mi ponad 3900 litrów do dyspozycji. Teraz
    należy tylko wykonać zbiornik, najlepiej by było pospawać idealny wymiarami
    z polietylenu albo kupić coś gotowego, jeden lub kilka o zbliżonych
    wymiarach i umiescić je w kanale. Wykonać trzeba by było jeszcze
    doprowadzenie do kotłowni. Wymyśliłem że z kanału przewiercę się na wylot
    poza dom i rury puszczę w warstwie ocieplenia fundamentu. Bedzie to odcinek
    raptem około 4 metrów i do kotłowni przez ścianę spowrotem z rurami wejdę
    bez problemów. Tak więc w razie potrzeby mam chyba bardzo dobre miejsce na
    zbiornik.

    Marek

  • 2. Data: 2012-04-26 09:51:49
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > 5800litrów. Po odliczeniu 10cm z każdej strony na izolację ze
    > styropianowych (styrodurowych) płyt pozostaje mi ponad 3900 litrów do

    cholera, musze skonczyc ten mój program, ciągle cos dopieszczam - bede mial
    jak wybijac z głowy takie pomysły :-) Jak chcesz wersje próbną odezwij sie
    do mnie na priv budyn at riders pl W zamian oczekuję konstruktywnej krytyki
    :-)
    Tak ogólnie: otoczenie kanał ma średnia temperature gruntu a ta jest
    zbliżona do średniej temperatury rocznej - szału nie ma, bedą dość duże
    straty. Ale programem policzysz czy opłaca sie dac mniejszy zbiornik a
    grubsze ocieplenie.

    b.

  • 3. Data: 2012-04-26 10:18:29
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    > mial jak wybijac z głowy takie pomysły :-) Jak chcesz wersje próbną
    > odezwij sie do mnie na priv budyn at riders pl W zamian oczekuję

    A to policzyć to na piechotę też się da :)

> [...]
    > zbliżona do średniej temperatury rocznej - szału nie ma, bedą dość duże
    > straty. Ale programem policzysz czy opłaca sie dac mniejszy zbiornik a

    U mnie termometr w zakrytym kanale w najtęższe mrozy wskazywał 8-10stC a w
    garażu ponad kanałem bywało wtedy 4-6stC
    Średnia temp gruntu przyjmę 10stC.
    Średnia temperatura w zbiorniku 40stC
    Powierzchnia obudowy styropianowej mierząc od środka zbiornika 16,71m2
    Syrodur lambda 0,035. Dla d=10cm U=0,35

    Straty wyniosą więc około 175W czyli 4,2kWh na dobę.
    Czy to dużo? A gdyby jednak, to zwiększyć grubości izolacji do 20cm i mamy
    już mniejsze straty bo 1,596kWh na dobę. Ale koszt styroduru zwiększy się
    dwukrotnie.

    Marek

  • 4. Data: 2012-04-26 11:30:53
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 26-04-2012 o 10:18:29 4CX250 <t...@p...ornet.pl> napisał(a):

> [...]
    > Czy to dużo? A gdyby jednak, to zwiększyć grubości izolacji do 20cm i
    > mamy już mniejsze straty bo 1,596kWh na dobę. Ale koszt styroduru
    Ale po co styrodur? zwykły tzn podłogowy styropian wystarczy, mógłbyś się
    dopasować nim do wymiarów koszy z zbiornikami 1m3 które tanio mozna kupić,
    pakując 3-4 takie kosze masz ładny zbiornik, w ostateczności same
    zbiorniki bez kosza,
    w końcu napór wody nie będzie aż taki duży i ta wanna betonowa pewnie go
    utrzyma
    styropianem po bokach dopasować się do szerokości kanału.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 5. Data: 2012-04-26 12:28:17
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > gdyż jest on poniżej ław fundamentowych. Wyliczyłem że kanał ma pojemność
    > 5800litrów. Po odliczeniu 10cm z każdej strony na izolację ze
    > styropianowych

    A ze tak spytam - po co Ci ten baniak?

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2012-04-26 13:12:23
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > A ze tak spytam - po co Ci ten baniak?

    Chodzą mi po głowie różne pomysły które być może w przyszłości trzeba bedzie
    urealnić. Co ciekawe kilka pomysłów które jeszcze parę lat temu były w
    głowie już się zrealizowały, np. solary a potem ogrzewanie podłogówki z
    solarów. Jak widzisz wszystko jak zwykle wiąże się z kosztami ogrzewania.
    Jak wiadomo zawsze jest ten sam problem, czyli z akumulacją energii i
    miejscem zajmowanym przez zbiornik.

    Marek

  • 7. Data: 2012-04-26 13:32:53
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > ogrzewania. Jak wiadomo zawsze jest ten sam problem, czyli z akumulacją
    > energii i miejscem zajmowanym przez zbiornik.

    Na szybko to jakies 417kWh energii minus straty. Za duzo na jeden dzien, za
    malo na sezon, no i czym to grzac zeby bylo oplacalne?

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2012-04-26 14:16:57
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    jakiś czas temu oglądałem reportaż bodajże z Danii
    gdzie na małym osiedlu z wspólna infrastrukturą nadmiar z kolektorów latem
    był odprowadzany do zbiornika ziemnego

    było to dość ogromniaste, ale miało jedną zaskakującą cechę (pewnie dlatego
    zapamiętałem) -
    brak izolacji od spodu!

    wg konstruktorów/wykonawców sprawność całego układu była powyżej 90%
    i to co weszło latem "w ziemię" prawie w całości wracało zimą do pompy
    ciepła

    przy 5 kubikach wody bardzo niewiele ciepła zmagazynujesz

    kompletnie ignorując zjawiska (wzory) fizyczne
    wystarczy zauważyć, ze kubik wrzątku z sieci kosztuje, pi razy drzwi 20-30
    zł.
    razy pięć.... tyle możesz maksymalnie, teoretycznie, zgrubnie
    zaoszczędzić...

    jeśli wykorzystasz to w trybie dobowym, to jest o co walczyć
    ale w trybie sezonowym (lato/zima) - odpuściłbym temat...

    lepiej zbuduj sobie basen o go ogrzewaj nadmiarem -
    nic nie zaoszczędzisz, ale będziesz miał trochę radości

  • 9. Data: 2012-04-27 23:54:04
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    4CX250 pisze:
> [...]
    > bez problemów. Tak więc w razie potrzeby mam chyba bardzo dobre miejsce na

    10cm to nie za mało izolacji?

    A technicznie to możnaby wsadzić tam jakieś zbiorniki z tworzywa, np po
    oleju opałowym i zapiankować ze wszystkich stron. Taką pianką co to
    poddasza teraz robią. Zbiornik byłby też odporniejszy na ciśnienie słupa
    wody.

    Odnośnie doprowadzenia do kotłowni, ktoś na muratorze pokazywał patent
    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-
    quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a&p
    =5123382&viewfull=1#post5123382

    A swoją drogą, fajny ten kanał musisz mieć :)

    bajcik

  • 10. Data: 2012-04-27 23:56:25
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    4CX250 pisze:
> [...]
    > zbiornikiem bo i gdzie?. No i znalazłem genialne miejsce.
    > W garażu mam kanał. Sporadycznie wykorzystuję go do samodzielnych napraw

    Takie coś jeszcze znalazłem w homikowanych linkach:
    http://archiwumallegro.pl/zbiornik_akumulacyjnobufor
    owy_do_instgrzewczych-543257714.html

    chyba oferta dla ciebie