  • 1. Data: 2010-04-11 08:26:01
    Temat: dom parterowy z użytkowym poddaszem w przyszłości
    Od: "owp" <o...@g...pl>

    Witam.
    Zastanawiam nad budową domu. Najpierw myślałem o projekcie parterowca z
    użytkowym poddaszem, ok 140m2 pow cał. Jednak dochodzę do wniosku, że ze
    względów finansowych optymalny byłby parterowiec ok 80-90m2. Czy mając
    projekt z 2-spadowym dachem, warto myśleć o zagospodarowaniu poddasza w
    przyszłości, czy to nie ma sensu ?
    Znalazłem projekt, który mi odpowiada - na 4 osoby, 85m2 na parterze, ale
    czy przygotować go do ewentualnej adaptacji poddasza (podnieść ścianę
    kolankową, może jakieś instalacje już wyprowadzić) ? A może wziąć większy
    kredyt i wybudować od razu 2-poziomowy ?
    Czy macie doświadczenie w tym temacie ? Może ktoś żałuje, że wybrał któryś z
    tych wariantów ?
    Pzdr
    owp

  • 2. Data: 2010-04-11 09:02:02
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    owp wrote:
> [...]
    > wziąć większy kredyt i wybudować od razu 2-poziomowy ?
    > Czy macie doświadczenie w tym temacie ? Może ktoś żałuje, że wybrał

    imho jedno sie kłóci z drugim...

    w parterowcu robimy lekki strop albo zgołą tylko GK na wieszakach,
    konstrukcję dachu robimy zwykle taką która jest prosta do wykonania i nei
    daje mozłiwości sensownej adaptacji poddasza itd...

    ergo

    buduj dom z poddaszem ale nie wykańczaj poddasza i już.

  • 3. Data: 2010-04-11 09:08:09
    Od: "pluton" <z...@g...pl>

> [...]
    > kredyt i wybudować od razu 2-poziomowy ?
    > Czy macie doświadczenie w tym temacie ? Może ktoś żałuje, że wybrał któryś

    Doświadczeń oczywiście nie mam, ale jakieś tam przemyślenia - tak.

    1) 90m2 to jak mieszkanie w blokach. Ja zaplanowałem 150m2 mimo, że to za
    dużo dla mnie.
    100m2 open space, 20 m2 sypialnia, 30 m2 łazienka.

    2) finanse: zarówno piwnica jak i poddasze to moim zdaniem substandardowe
    pomieszczenia
    uzyskane superstandardowym kosztem. Trochę nadużywam tych określeń, ale są
    one
    niezłe według mnie. Nie będę objaśniał dokłądnie, o co mi chodzi, ale podłóż
    sam pod te określenia jakąś treść, wtedy sam się przekonasz czy taki pogląd
    jest słuszny czy nie.

    3) na stare lata nie będzie ci się chciało latać po schodach

    4) łatwiej i taniej ociepla się podłogę, niż krokwie; a energoa będzie
    drożeć w pioruńskim tempie :(

    Podsumowanie:
    - tylko parter, żadnych piwnic i poddaszy użytkowych
    - poddasze na cele techniczne (rekuperatory, klimy, hydrofory,
    centralny odkurzacz itp. itd.

    Jeżeli plan zagospodarowania pozwala i wizualnie bryła budynku nie ucierpi,
    to podnieś sobie oczywiście ścianę kolankową. Koszt niewielki, 3 -4 warstwy
    bloczka,
    trochę fi12 na drugi wieniec i to wszystko.

    Co do dachu, to moje gusta są zdecydowanie za kopertą.
    Dwuspad jakoś mi nie pasuje :)

    Jeżeli jednak jesteś zdecydowany na poddasze użytkowe, a kasy nie ma -
    zrób parter i przygotowanie pod rozbudowę. Jak się pojawi kasa
    i będzie czas, żeby dłubać i się bawić - będziesz mógł w przyszłości
    to poddasze adaprować.

    --
    pozdrawiam
    Nullification

  • 4. Data: 2010-04-11 09:15:12
    Od: "pluton" <z...@g...pl>

    > w parterowcu robimy lekki strop albo zgołą tylko GK na wieszakach,

    To może Ty tak robisz. :) Ja zrobię Żerań 10 kN/m2. I wcale nie po to, żeby
    parkować tam czołg, tylko żeby spać spokojnie. Spokojny sen jest bezcenny :)

    --
    pozdrawiam
    Nullification

  • 5. Data: 2010-04-11 09:20:55
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    pluton wrote:

    > To może Ty tak robisz. :) Ja zrobię Żerań 10 kN/m2. I wcale nie po
    > to, żeby parkować tam czołg, tylko żeby spać spokojnie. Spokojny sen
    > jest bezcenny :)

    nie zapomnij o solidnym obsypie z ziemi i zasadzeniu drzew i krzewów...

    czy przewidziałeś otwory strzeleckie i tunel ewakuacyjnych oraz system
    filtracji pwioietrza na wypadek skażenia?

  • 6. Data: 2010-04-11 09:22:44
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    pluton wrote:
> [...]
    > ucierpi, to podnieś sobie oczywiście ścianę kolankową. Koszt
    > niewielki, 3 -4 warstwy bloczka,
    > trochę fi12 na drugi wieniec i to wszystko.

    dom parterowy ma być niski...

  • 7. Data: 2010-04-11 10:00:41
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "owp" <o...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > względów finansowych optymalny byłby parterowiec ok 80-90m2. Czy mając
    > projekt z 2-spadowym dachem, warto myśleć o zagospodarowaniu poddasza w

    Tak jak już koledzy napisali - nie. Bo tracisz wszystkie zalety domu parterowego
    (tani strop, dobre docieplenie, brak skosów, pękania płyt gk na więźbie, schodów
    itd.). Adaptacja poddasza oznacza też 100% bałagan na parterze. Chyba że już teraz
    wydzielisz klatkę schodową. Tylko jak na 90m2... Dużo lepszym i tańszym pomysłem jest
    zaprojektowanie domu do ewentualnej rozbudowy w bok.

  • 8. Data: 2010-04-11 10:14:59
    Od: "pluton" <z...@g...pl>

    > nie zapomnij o solidnym obsypie z ziemi i zasadzeniu drzew i krzewów...
    >

    > czy przewidziałeś otwory strzeleckie i tunel ewakuacyjnych oraz system
    > filtracji pwioietrza na wypadek skażenia?

    Smiej sie , smiej. Jak poszaleją różne tornada i huragany (co by nie mówić
    o globalnym ociepleniu, to klimat mamy zdrowo rozchwiany) to usztywnienie
    bryły budynku solidnym stropem jest dobrym pomysłem.

    A koszt naprawdę niewielki, rzędu 3-4 kpln.

    --
    pozdrawiam
    Nullification

  • 9. Data: 2010-04-11 10:33:35
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    pluton wrote:

> [...]
    > usztywnienie bryły budynku solidnym stropem jest dobrym pomysłem.
    >
    > A koszt naprawdę niewielki, rzędu 3-4 kpln.

    tu 4 tam 5 ówdzie 4 i robi sie kolejne 50 czy 80 tysięcy :)

  • 10. Data: 2010-04-11 11:23:11
    Od: "owp" <o...@g...pl>

> [...]
    > parterze. Chyba że już teraz wydzielisz klatkę >schodową. Tylko jak na
    > 90m2... Dużo lepszym i tańszym pomysłem jest zaprojektowanie >domu do

    Dzięki za wszystkie odpowiedzi.
    Co do klatki to chyba da się na 90m2, jest wiele projektów domów
    2-poziomowych, gdzie parter ma mniej niż 90. W moim projekcie parterowca
    jest zaplanowany strop drewniany, tak więc będzie tak czy owak. Rozbudowa w
    bok nie wchodzi w grę - za mała działka.
    Widzę, że większość jest przeciwko przyszłej adaptacji. To potwierdza też
    moje odczucia. Niestety większość znajomych i rodzina twierdzi, że "90 to
    jak mieszkanie w bloku, więc trzeba mieć choć możliwość rozbudowy". Tylko że
    wydaje mi się, że za 15 lat nie będzie nam się chciało rozbudowywać. Prędzej
    sprzedać i wybudować nowy...