  • 1. Data: 2012-10-17 14:22:40
    Temat: doprowadzenie powietrza do kominka
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Witam,

    kominka prędko nie będzie, ale ponieważ wkrótce będzie układany styropian na
    podłodze i będą wylewki, chcę ułożyć rurę doprowadzającą powietrze do
    komina.

    W projekcie mam rurę fi150. Hydraulik z którym kiedyś rozmawiałem o tym,
    twierdził, że to za dużo i spokojnie wystarczy fi110. Czy faktycznie ma
    rację i zmniejszyć średnicę?

    Początkowo planowałem dać zwykłą rurę kanalizacyjną, ale zostało mi trochę
    sztywnych rur ocynkowanych fi160 i fi125 z montażu instalacji wentylacji i
    zastanawiam się czy by się nadały...

    Jednak największy problem i powód do przemyśleń mam z potencjalnym
    wychładzaniem podłogi. Styropianu będzie 14cm, więc nawet jeśli rura cała
    się skryje w styropianie, to i tak zimne powietrze z zewnątrz będzie mocno
    wychładzać podłogę, bo styropianu na rurze będzie tyle co kot napłakał...

    Potencjalne środki zaradcze:
    1. Zamiast rury zastosować kanał płaski. Odpowiednikiem rury o średnicy
    fi125 będzie kanał płaski o powierzchni 123cm2 (np. 54x220mm).
    2. Rzucić na rurę/styropian jakiś dodatkowy ekran cieplny/folię.
    3. Zamontować przepustnicę przy czerpni powietrza. Przepustnica byłaby
    zamykana gdy kominek nie będzie używany.

    A może jakieś inne sposoby?

    Pozdrawiam,
    BWP

  • 2. Data: 2012-10-17 14:50:48
    Temat: Re: doprowadzenie powietrza do kominka
    Od: Ariusz <a...@i...eu>

    W dniu 2012-10-17 14:22, brunet.wp pisze:
> [...]
    > 3. Zamontować przepustnicę przy czerpni powietrza. Przepustnica byłaby
    > zamykana gdy kominek nie będzie używany.

    Wykuć chudziak i rurę puścić poniżej styropianu i izolacji poziomej

    Ariusz

  • 3. Data: 2012-10-17 15:52:29
    Od: Marek <m...@g...pl>

    On 17.10.2012 14:22, brunet.wp wrote:
> [...]
    >
    > W projekcie mam rurę fi150. Hydraulik z którym kiedyś rozmawiałem o tym,
    > twierdził, że to za dużo i spokojnie wystarczy fi110. Czy faktycznie ma

    Ja mam akurat fi110 kanalizacyjna pomaranczowa. Daje rade i nawet mysle
    o montazu przepustnicy.
    Kominek mam 10kW. Dla wiekszej mocy warto dac wieksza srednice rury.

    Co do wychladznia to nie moge sie wypowiedziec, poniewaz mam rure pod
    chudziakiem.

    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z

  • 4. Data: 2012-10-17 15:57:41
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Ariusz" <a...@i...eu> napisał w wiadomości
> [...]

    Do kominka 10kW jaki mam czopuch rury doprowadzającej powietrze ma 80mm po
    czym zaraz za nim wewnątrz kominka jest zwężka redukcja z fi80 na prostokąt
    o przekroju jakieś 20mmx150mm, następnie powietrze dostaje się do wnętrza
    paleniska za pomocą 5-6 otworów fi 10mm.
    Dzwoniłem do dostawcy autoryzowanego i powiedział że w zupełności powinna
    rura fi 75mm wystarczyć i tak też zrobiłem. W sam raz zmieściła się w
    warstwie styropianu 10cm i jeszcze została nakryta 3cm paskiem od góry.

    Wniosek, idz do sklepu i pooglądaj sobie doloty powietrza i popytaj
    instalatorów a najlepiej telefon albo wizyta u przedstawiciela.

    Marek

  • 5. Data: 2012-10-17 19:34:33
    Od: "Adams" <a...@n...pl>

    Użytkownik "brunet.wp"

    Czesc ;-)
    Jaki to kominek planujesz ?
    srednica 150 to kosmos, fi 110 to dlatego
    ze wiekszosc kominkow ma takie podejscie, tez olbrzym.
    Wybierz kominek i wtedy bedziesz wiedzial co trzeba.
    Nie boj sie chudziaka, lepiej w nim schowac rure (czyli podkuc go)
    niz rura mialaby chlodzic podloge.
    Prywatnie mam 75 PCV kanalizacyjna.

    pozdrawiam
    Adams

  • 6. Data: 2012-10-18 10:00:57
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "Adams" <a...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Czesc ;-)
    > Jaki to kominek planujesz ?

    Nie wiem jeszcze, zapewne jakiś mały. Żadnych płaszczy wodych nie będzie,
    dystrybucji powietrza też raczej nie. Tylko rekreacyjne palenie.

> [...]
    > Wybierz kominek i wtedy bedziesz wiedzial co trzeba.
    > Nie boj sie chudziaka, lepiej w nim schowac rure (czyli podkuc go)

    Kilka artykułów czytałem i zalecają fi160, a fi110 to bezwględne minimum.
    Sam nie wiem...

    Podkuć chudziaka oczywiście mógłbym, aczkolwiek bez porządnych narzędzi
    będzie z tym sporo roboty. Ta takim wypadku rura miałaby kształt litery U,
    ponieważ musiałbym przy wyjściu z budynku dać kolanko i skierować się do
    góry. W przeciwnym razie rura wyszłaby zbyt nisko ziemi, albo nawet i w
    samej ziemi. Taki kształt ułożenia trochę mi się nie widzi, bo jeśli
    dostanie się tam woda, to nie będzie miała jak ujść... A pod chudziakiem
    piasek mam niestety wilgotny.

    Chyba jednak kanał płaski na chudziaku... A na niego ekran.

  • 7. Data: 2012-10-18 10:58:44
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    wiadomości news:k5ocvq$50t$1@usenet.news.interia.pl...

    > Kilka artykułów czytałem i zalecają fi160, a fi110 to bezwględne minimum.
    > Sam nie wiem...

    Chodzi zapewne o opory powietrza. W kominkach i tak są redukcje i małe
    otworki przed paleniskiem bo nie jest doprowadzane powietrze do paleniska
    całą powierzchnią przekroju rury. Więc są zwężki i otworki tuż przed
    paleniskiem, a i to często jest za mało i trzeba dodatkowo stłumić
    stosowując regulację dolotu powietrza gdyż inaczej pali się jak w
    lokomotywie.
    Zwróć jeszcze uwagę na coś ważnego. Powinno się wyprowadzać rurę od strony
    domu która jest z tej samej strony z której najczęściej występuje kierunek
    wiatru. To powoduje że nawet przy cienkiej rurze powietrze będzie wciskane
    do niej. Strona boczna domu do wiatru jest najmniej korzystna gdyż podczas
    niewielkiego już wiatru nie będzie dopływu powietrza a przy silnym wietrze
    powietrze będzie miało kierunek w druga stronę i zamiast do kominka będziesz
    wyciągał spaliny z niego.
    Ja u siebie wybrałem mniejsze zło, czyli krótka rura bo tylko 2,5m ale z
    dolotem w cieniu budynku dla wiatru. Budynek mam w kształcie litery L. Rurę
    wyprowadziłem w zacisznym rogu.

> [...]
    > samej ziemi. Taki kształt ułożenia trochę mi się nie widzi, bo jeśli
    > dostanie się tam woda, to nie będzie miała jak ujść... A pod chudziakiem

    Rura ma być prosta bez zagłębień, ale z niewielkim spadkiem w celu odpływu z
    niej wilgoci kondensacyjnej z powietrza wciąganego której nie unikniesz.

    Marek

  • 8. Data: 2012-10-18 11:20:47
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

> [...]
    > paleniskiem, a i to często jest za mało i trzeba dodatkowo stłumić
    > stosowując regulację dolotu powietrza gdyż inaczej pali się jak w

    Tak, wraz z montażem kominka, da się jakąś przepustnicę.

> [...]
    > Ja u siebie wybrałem mniejsze zło, czyli krótka rura bo tylko 2,5m ale z
    > dolotem w cieniu budynku dla wiatru. Budynek mam w kształcie litery L.

    U mnie czerpnia będzie zlokalizowana na zachodniej ścianie budynku. Chyba
    prawidłowo.

    > Rura ma być prosta bez zagłębień, ale z niewielkim spadkiem w celu odpływu
    > z niej wilgoci kondensacyjnej z powietrza wciąganego której nie unikniesz.

    A na jakiej wysokości od ziemi powinna być czerpnia? Najchętniej dałbym
    nisko, kilkanaście centymetrów nad ziemią. Zasypie śniegiem?

    Jeśli miałaby być wyżej, np. 50cm nad ziemią, to musiałbym dać trójnik i
    jeden koniec trójnika pociągnąć w górę (w styropianie się zmieści) a drugi
    koniec trójnika dać w poziomie i byłby to odpływ ewentualnej wody.

  • 9. Data: 2012-10-18 11:25:40
    Od: Marek <m...@g...pl>

    > U mnie czerpnia będzie zlokalizowana na zachodniej ścianie budynku.
    > Chyba prawidłowo.

    Bardzo prawidlowo. Najczesciej wiej u nas z zachodu.

    > Jeśli miałaby być wyżej, np. 50cm nad ziemią, to musiałbym dać trójnik i
    > jeden koniec trójnika pociągnąć w górę (w styropianie się zmieści) a
    > drugi koniec trójnika dać w poziomie i byłby to odpływ ewentualnej wody.
    U mnie jest 10 cm nad opaska zwirowa wokol budynku.
    Nie wim czy masz okap - jesli tak to sniegu nie powinno tam nasypac.

    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z

  • 10. Data: 2012-10-18 11:32:17
    Od: "Adams" <a...@n...pl>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
> [...]
    >
    > Nie wiem jeszcze, zapewne jakiś mały. Żadnych płaszczy wodych nie będzie,
    > dystrybucji powietrza też raczej nie. Tylko rekreacyjne palenie.

    Czyli 10kW lub cos kolo tego, ale dobrze ktos tu Ci radzi, wybierz
    kominek i zadzwon do producenta, kupic nie kupisz ale dowiesz
    sie co i jak, przy okazji moze dowiesz sie paru innych rzeczy ktore
    moga sie przydac na etapie robienia wylewek.

    > Kilka artykułów czytałem i zalecają fi160, a fi110 to bezwględne minimum.

    Tak wiem, ale serio ja np. z dolotem powietrza na 160 widzialem kominka.
    FI 110 to taki niepisany standard, najpopularniejszy i tani uniwersalny i
    sprawdzony system PCV w Polsce.

    > Podkuć chudziaka oczywiście mógłbym, aczkolwiek bez porządnych narzędzi
    > będzie z tym sporo roboty. Ta takim wypadku rura miałaby kształt litery U,

    Super to tak ma byc, po modyfikacji tak to powinno wygladac

    sci
    ana
    ____

    > Chyba jednak kanał płaski na chudziaku... A na niego ekran.

    To najlepsze rozwiazanie, jesli mozesz to zrob na plaskich, ja
    z powodu wrodzonego sknerstwa tak nie zrobilem i nie zaluje ;-)
    A i gdyby w jakis sposob ten kanal wyszedl za wysoko w posadzke
    to rzuc na niego siatke zbrojona w trakcie wylewek.
    Rura okragla inczaej sile nacisku rozklada, a kanal plaski inaczej.

    pozdrawiam
    Adams