  • 1. Data: 2012-10-22 14:31:39
    Temat: ekran cieplny - wychładzanie wody w rurach
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Witam,

    rozmawiałem z sąsiadem o budowie i on stwierdził, że nie włącza wcale
    cyrkulacji CWU, ponieważ szybko mu wychładza wodę i mimo komfortu
    natychmiastowej ciepłej wody w kranie, ekonomicznie się to nie kalkuluje.
    Nie dopytałem czy rury ma w otulinie czy bez niej i czy rury idą
    bezpośrednio na chudziaku czy na warstwie styropianu. Zapytam przy okazji o
    szczegóły.

    Bardzo trudno mi się nie zgodzić z jego spostrzeżeniem. Jeśli ciepła woda
    będzie krążyć w rurach, które są ułożone na chudziaku, nawet w otulinie, to
    będą ogromne straty ciepła i grzanie ziemi.

    U siebie chcę zminimalizować to zjawisko. Wszystkie rury z wodą, które idą w
    ścianach lub po stropie poddasza mnie zasadniczo nie interesują jeśli chodzi
    o straty ciepła. Ciepło zostanie oddane do środka budynku czyli prawie nic
    się nie zmarnuje. Gorzej w lato, wtedy to zjawisko będzie niepożądane, ale
    to już pikuś.

    Rury z wodą u mnie zostały zaopatrzone w otulinę i położone bezpośrednio na
    chudziaku. Moim zdaniem lepiej byłoby je ułożyć na przynajmniej
    kilkucentymetrowej warstwie styropianu. Ale teraz już na to za późno - nie
    będę wszystkiego rujnował, nie ma szans na podniesienie w górę tych rurek.

    Wymyśliłem, że wsunę pod te rurki cienki (np. 5mm) ekran cieplny, matę
    aluminiową. Są tańsze i droższe.

    Są na przykład takie maty aluminiowe zagrzejnikowe (cena ok. 7zł/m2) i one z
    racji ceny by mi najbardziej pasowały.
    http://allegro.pl/mata-polietylenowa-zagrzejnikowa-a
    luminiowa-1mx10m-i2678548751.html

    Są też ekrany do samochodów np. do silnika (cena ok. 100zł/m2).
    http://allegro.pl/ekran-cieplny-100-x-100-i273087767
    5.html

    Ewentualnie wykorzystać folię którą daję się na styropian i pod rurki
    ogrzewania podłogowego (cena ok. 2zł/m2).

    Może ktoś zna jakiś ciekawy patent i go z powodzeniem zastosował? A może
    pomysł z wsuwaniem ekranu nie jest zbyt dobry i coś zupełnie innego
    zastosować?

    Pozdrawiam,
    BWP

  • 2. Data: 2012-10-22 14:36:11
    Temat: Re: ekran cieplny - wychładzanie wody w rurach
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
    wiadomości news:k63ebb$tnu$1@usenet.news.interia.pl...
    > Gorzej w lato, wtedy to zjawisko będzie niepożądane, ale to już pikuś.

    Dlaczego pikuś? Okres grzewczy u mnie przynajmniej, to w trybie ciągłym
    około 4 miesiące i 2 pozostałe miesiące dorywczo.
    Więc ponad połowę roku grzejesz atmosferę

    Marek

  • 3. Data: 2012-10-22 14:59:22
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    > Dlaczego pikuś? Okres grzewczy u mnie przynajmniej, to w trybie ciągłym
    > około 4 miesiące i 2 pozostałe miesiące dorywczo.
    > Więc ponad połowę roku grzejesz atmosferę

    Zgadza się. Ale może nie pół roku, ale 3-4 miesiące. W kwietniu, nawet w
    maju, mimo, że to nie jest już zazwyczaj sezon grzewczy, zmarzluchom przyda
    się ta odrobina ciepła z CWU. Podobnie we wrześniu. Tak więc czerwiec,
    lipiec i sierpień to miesiące, gdzie ciepło jest zbyteczne i wtedy raczej
    klimatyzator byłby potrzebny.

  • 4. Data: 2012-10-22 15:15:09
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    Użytkownik "brunet.wp"
    <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LIT
> [...]
    > Nie dopytałem czy rury ma w otulinie czy bez niej i czy rury idą
    > bezpośrednio na chudziaku czy na warstwie styropianu. Zapytam przy okazji

    Niestety ma rację, ja mam wszystko w otulinach, cyrkulacji nie uzywam
    narazie, moze bedzie zimą czasu trochę, to
    podłącze do alarmu cyrkulację, ma działać na zasadzie, ze jak wejdę do
    łazienki to włączy się na kilka minut jak czujka wykryje ruch.

    Jeszcze lepiej, aby nie kombinować z alarmami jak kogos to przerasta albo
    nie ma takich mozliwości, to pociągnąc do łazienek przewody od pompki i
    załączać po prostu włącznikiem pompkę w łazience/kuchni ewentualnie pod
    światło podłączyć ale to już tylko w łazience, pytanie czy te zabiegy są
    warte oszczędności? mi się wydaje, ze tak.

    można też włącznik czasowy dać do pompki z cyrkulacją.

  • 5. Data: 2012-10-22 15:31:41
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "Amir" <d...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > warte oszczędności? mi się wydaje, ze tak.
    >
    > można też włącznik czasowy dać do pompki z cyrkulacją.

    To swoją drogą. Nie ma sensu aby cyrkulacja działała ciągle.

    Mi chodzi o zminimalizowanie strat które będą występowały przy załączonej
    cyrkulacji. Szacuję, że będzie to 20-40% czasu. Jest o co walczyć.

  • 6. Data: 2012-10-22 15:40:03
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 22.10.2012 14:31, brunet.wp pisze:

> [...]
    > kilkucentymetrowej warstwie styropianu. Ale teraz już na to za późno -
    > nie będę wszystkiego rujnował, nie ma szans na podniesienie w górę tych

    t.z. na jakim etapie jesteś że nie masz szans na podniesienie rurek a
    jesteś w stanie podłożyć pod nie jakieś ekrany? Moim zdaniem taki ekran
    nie da zbyt wiele, najlepiej to nałożyć kolejną warstwę otuliny,
    ewentualnie możesz podnieść te rurki, podeprzeć jakimiś klockami i
    wstrzyknąć piankę.

  • 7. Data: 2012-10-22 15:55:29
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Użytkownik "Albercik" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nie da zbyt wiele, najlepiej to nałożyć kolejną warstwę otuliny,
    > ewentualnie możesz podnieść te rurki, podeprzeć jakimiś klockami i

    Jestem przed układaniem styropianu na chudziaku.

  • 8. Data: 2012-10-22 16:08:28
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

    > Mi chodzi o zminimalizowanie strat które będą występowały przy załączonej
    > cyrkulacji. Szacuję, że będzie to 20-40% czasu. Jest o co walczyć.

    Nie wiem, czy masz już instalację, czy też nie, jeśli nie to przypilnuj ich,
    u mnie instalatorzy rozcinali otulinę zamiast najpierw przy montowaniu ją
    nakładać. Poprawiałem po nich oklejając taśmą, teraz dodatkowo bym
    opiankowałbym, wszędzie gdzie się da i najlepiej dał podwójnie otulinę. W
    Piwnicy położyli rurki pod styropianem, tu pewnie sporo mam strat ciepła.

    Dużo nie zaoszczędzisz kwotowo, ciepło zostnie w domu :), ale jak robić dla
    siebie to na pewno warto to dopilnować, podobnie jak w przypadku mostków
    termicznych, to są pracę, które nikt ci nie wykona jak należałoby,
    przynajmniej nie wierzę w to po swoich doświadczeniach, a wyszkukiwałem
    naprawde sprawdzone ekipy.

  • 9. Data: 2012-10-22 16:16:50
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    > Nie wiem, czy masz już instalację, czy też nie,

    Mam już od kilku miesięcy.

    > jeśli nie to przypilnuj ich, u mnie instalatorzy rozcinali otulinę zamiast
    > najpierw przy montowaniu ją nakładać.

    Też rozcinali. Muszę miejscami to poprawić. Zresztą tynkarze trochę też
    poniszczyli otuliny, bo nie zdążyłem wszystkich miejsc pozabezpieczać.

> [...]
    > położyli rurki pod styropianem, tu pewnie sporo mam strat ciepła.
    >
    > Dużo nie zaoszczędzisz kwotowo, ciepło zostnie w domu :),

    Niestety sporo rur idzie po chudziaku parteru i to ciepło pójdzie w ziemię
    :(

> [...]
    > należałoby, przynajmniej nie wierzę w to po swoich doświadczeniach, a
    > wyszkukiwałem naprawde sprawdzone ekipy.

    Dokładnie tak, lepiej niż sam inwestor nikt tego nie wykona. Najlepiej to
    byłoby wszystko zrobić samemu.

  • 10. Data: 2012-10-22 17:21:05
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    brunet.wp wrote:
> [...]
    > woda będzie krążyć w rurach, które są ułożone na chudziaku, nawet w
    > otulinie, to będą ogromne straty ciepła i grzanie ziemi.

    jeśli musisz mieć cyrkulację to najlepiej zrobić system inteligentnej
    cyrkulacji ;-)

    jest wiele rozwiązań.

    są pompy z wbudowanym czujnikiem temperatury, pompa się wyłacza gdy ciepła
    woda dojdzie do pompy.

    są pompy z z dwoma czujnikami jeden mierzy temperaturę w pompie drugi na
    wyjściu z zasobnika, komputer steruje cyrkulacją wg potrzeb w kilku
    programach.

    można dać najtańszą pompę i jakiś prosty termostat na rurce cyrkulacji,
    można sterować czasowo.