  • 1. Data: 2009-04-02 12:04:52
    Temat: fugowanie klinkieru - jakie rady?
    Od: "amir" <d...@o...pl>

    Witam!
    Niedługo chce zabrać się do fugowania klinkieru,

    jakie możecie dać rady

    1. Czym umyć najlepiej cegły, przed fugowaniem z odrobinek cementu.

    2. Czym umyć cegłu po fugowaniu?

    3. Czy jeśli trochę fugi najdzie na cegłe, to odrazu ją oczyścić? jeśli tak
    to w jakis posób najlepiej?

    dziękuję za wszystkie przydatne rady.

    Znalazłem w necie taki opis.:

    Co to jest HG?

    a) biore HG czysty gres i myje dokladnie cegly
    b) czekam az wyschna
    c) biore olej kujawski - z pierwszego tloczenia - i smaruja nim cegly na
    zewnatrz, zatyka to wszelakie szpary i nie pozwala zaprawie wlazic na cegle
    d) robie zaprawe do fugowania, tak aby konstystencja byla mniej wiecej
    mokry piasek, lekko puknieta np kulka powinna sie rozsypywac
    e) mam kielnie do fugowania - tak jak pisali koledzy szerokosci ok 1cm i

    f) nabieram na koniec szpachelki zaprawe, wsuwam w szczeline i upycham
    kielnia, pionowe to napieram na kielnie i wciskam od dolu do gory
    g) nadmiar zaprawy natychmiast usunac z cegly

    1m2 muru to ok 1-2 godziny, na poczatku bylo duzo wolniej :o)

  • 2. Data: 2009-04-02 12:30:01
    Temat: Re: fugowanie klinkieru - jakie rady?
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "amir" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > 2. Czym umyć cegłu po fugowaniu?
    >

    > 3. Czy jeśli trochę fugi najdzie na cegłe, to odrazu ją oczyścić? jeśli

    Przyłącze się do tematu:
    Czy to fugowanie jest wogóle konieczne?
    Mi komin murowali na zaprawę grafitowa i super to wygląda- fuga tam chyba
    nie potrzebna.
    Teraz będe murował słupki do ogrodzenia- widziałem że są kolorowe zaprawy do
    murowania klinkieru- po co więc tam jeszcze fuga jag dokładnie obrobię
    brzegi zaprawą?

    Krzysiek

  • 3. Data: 2009-04-02 13:10:52
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "amir" <d...@o...pl> wrote:

> [...]
    > mokry piasek, lekko puknieta np kulka powinna sie rozsypywac
    > e) mam kielnie do fugowania - tak jak pisali koledzy szerokosci ok 1cm i

    Żadnego oleju, potem nie będziesz w stanie dobrze zaimpregnować klinkieru.
    Impregnaty na bazie oleju są g. warte.

    --
    Bartek

  • 4. Data: 2009-04-02 13:14:41
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 2 Kwi, 14:30, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "amir" <d...@o...pl> napisał w
    wiadomościnews:gr29la$afs$1@inews.gazeta.pl...> Witam!

    > Przyłącze się do tematu:
    > Czy to fugowanie jest wogóle konieczne?
    tak.

    > Mi komin murowali na zaprawę grafitowa i super to wygląda- fuga tam chyba
    > nie potrzebna.

    fuga uszczelnia ...

    > Teraz będe murował słupki do ogrodzenia- widziałem że są kolorowe zaprawy do
    > murowania klinkieru
    ... i fugowania w jednym .
    ;-)

    >- po co więc tam jeszcze fuga jag dokładnie obrobię
    > brzegi zaprawą?

    To się nazywa właśnie fugowaniem ... Czyli zrobisz fugę...
    ;-)

    Czyli pytanie brzmi: po co tam jeszcze fuga skoro zrobię fugę ...?

    Szczerze mówiąc nie wiem ...
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 5. Data: 2009-04-02 13:22:14
    Od: czupakabra <s...@g...pl>

> [...]

    > murowania klinkieru- po co więc tam jeszcze fuga jag dokładnie obrobię

    Witam

    Fugowanie muru z cegły (klinkierowej) jest niezbędne - to warunek
    poprawnego wykonania muru który nie będzie dodatkowo zabezpieczany np
    tynkowany.
    Można murować i fugować w jednym cyklu tak jak robił to kris,
    lub najpierw wymurować, a potem fugować. Do obu tych czynności służą
    różne gotowe zaprawy murarska i do spoinowania.Fugujemy po związaniu
    zaprawy, którą murowaliśmy. Spoina do fugowanie powinna mieć co
    najmniej 1,5 cm głębokości (przy ok. 1 cm wysokości). Zaprawa do
    fugowania powinna mieć konsystencie mokrej ziemi. Nakładamy kielnią
    tzw fugówką. Nie radze stosować żadnych olei czy innych środków przed
    fugowaniem jak i myć wodą cegły. Ew. zabrudzenia można usunąć w
    trakcie lub po wykonaniej pracy (środki do usuwania nalotów
    cementowych/ wapiennych).

    pozdrawiam
    Sebastian

  • 6. Data: 2009-04-02 13:40:45
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 2 Kwi, 14:04, "amir" <d...@o...pl> wrote:

    > 1. Czym umyć najlepiej cegły, przed fugowaniem z odrobinek cementu.
    Ławkowcem na sucho...
    > 2. Czym umyć cegłu po fugowaniu?

    Ławkowcem na sucho... potem gąbka i woda, gąbkę ma być tylko lekko
    wilgotna. Wodę zmieniać bardzo często. I duuużo cierpliwości.
    ;-)

    > 3. Czy jeśli trochę fugi najdzie na cegłe, to odrazu ją oczyścić?
    Kończysz fugowanie i od razu przystępujesz do mycia ...

    > Znalazłem w necie taki opis.:
    >
    > Co to jest HG?
    >
    > a) biore HG czysty gres i myje dokladnie cegly
    > b) czekam az wyschna
    a i b wydaje mi się zbędne. Wystarczy szczotką dobrze odkurzyć...

    > c) biore olej kujawski - z pierwszego tloczenia - i smaruja nim cegly na
    > zewnatrz, zatyka to wszelakie szpary i nie pozwala zaprawie wlazic na cegle
    A kto potem domyje z tego oleju? Ja bym nie ryzykował...

    > d) robie zaprawe do fugowania, tak aby konstystencja byla mniej wiecej
    > mokry piasek, lekko puknieta np kulka powinna sie rozsypywac
    Na tyle mokre musi być żeby po przyciśnięciu i przejechaniu kielnią
    robiła się gładka powierzchnia ...
    ;-)

    Dodam że proporcje muszą być identyczne inaczej wyjdą różnice w
    kolorach. I musi być dobrze rozrobione ....

> [...]
    > kielnia, pionowe to napieram na kielnie i wciskam od dolu do gory
    > g) nadmiar zaprawy natychmiast usunac z cegly

    Przydadzą się do tego suche szmaty.. ale jak zdąży trochę obeschnąć to
    łatwo odchodzi "ławkowcem"

    > 1m2 muru to ok 1-2 godziny, na poczatku bylo duzo wolniej :o)

    Spieszyć się nie należy... chyba że chcesz na tym zarabiać ...
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 7. Data: 2009-04-03 08:34:32
    Od: "amir" <d...@o...pl>

    :o)

    Spieszyć się nie należy... chyba że chcesz na tym zarabiać ...
    ;-)

    dzięki serdeczne za podpowiedzi,

    spieszyć się nie będę bo robię to dla siebie :)

    pozdrawiam
    TR

  • 8. Data: 2009-04-03 18:33:58
    Od: Igus' <t...@p...onet.pl>

    Krzemo pisze:

> [...]
    > Kończysz fugowanie i od razu przystępujesz do mycia ...

    > a i b wydaje mi się zbędne. Wystarczy szczotką dobrze odkurzyć...

    Zapytam tak: fugowałeś kiedyś klinkier ?

    BR
    Igus'

  • 9. Data: 2009-04-03 18:47:52
    Od: Igus' <t...@p...onet.pl>

    amir pisze:
> [...]
    > 2. Czym umyć cegłu po fugowaniu?
    > 3. Czy jeśli trochę fugi najdzie na cegłe, to odrazu ją oczyścić? jeśli tak

    Jako, że opis pod spodem mój, a i parę metrów kwadratowych wyfugowałem
    to się wypowiem :o)

    1. Umyć. Generalnie zasada jest taka, że ma być czysto. Łatwiej fugować
    i łatwiej czyścić.
    2. Ja myłem właśnie tym HG, w Castoramie takie było do czyszczenia. Ale
    jak weźniesz dowolny środek do czyszczenia klinkieru też będzie dobrze.
    3. Ja robiłem tak:
    Rozrabiałem fugi na ok 1m2 (wszystko zależy jak szybko fugujesz) czyli
    na ok 1h roboty. Jak kończyła się fuga to szczotką, na sucho zamiatałem
    nadmiar. Fuga pomiędzy cegłami była jeszcze wilgotna, ale te grudki
    luzem na tyle suche, że dawały się zamieść.

    > Znalazłem w necie taki opis.:
    >
    > Co to jest HG?
    j.w.

    > a) biore HG czysty gres i myje dokladnie cegly
    > b) czekam az wyschna
    czyli mam czytelnie widoczny teren prac i w razie czego wiem, że to
    fuga, a nie resztki np cementu, czy kleju.

    > c) biore olej kujawski - z pierwszego tloczenia - i smaruja nim cegly na
    > zewnatrz, zatyka to wszelakie szpary i nie pozwala zaprawie wlazic na cegle
    Po oleju łatwiej jest wyczyscic. Impregnat to kiepski, ale na czas
    fugowania wystarczający. Jak będzie świciło słonko to szybko wsiąka.
    Po zafugowaniu i wyschnięciu warto zaimpregnować, ale to już inna bajka.

    > d) robie zaprawe do fugowania, tak aby konstystencja byla mniej wiecej
    > mokry piasek, lekko puknieta np kulka powinna sie rozsypywac
    To ważne, o ile nie najważniejsze. Konsystencja fugi. Widziałem magików co:
    a) fugowali jak płytki w łazience, już drugi rok próbują doczyścić klinkier
    b) fugowali używając pistoletu do silikonu i strego pojemnika po
    silikonie - opatrunki zmieniali co parę godzin, a jednego dnia używali
    ręki prawej, a drugiego lewej

    > e) mam kielnie do fugowania - tak jak pisali koledzy szerokosci ok 1cm i
    I do tego szeroka szpachla ...

> [...]
    > g) nadmiar zaprawy natychmiast usunac z cegly
    >
    > 1m2 muru to ok 1-2 godziny, na poczatku bylo duzo wolniej :o)

    Powodzenia i cierpliwości :o)

    BR
    Igus'

  • 10. Data: 2009-04-03 19:07:47
    Od: a...@g...com

    On 3 Kwi, 10:34, "amir" <d...@o...pl> wrote:

    >  spieszyć się nie będę bo robię to dla siebie :)

    Ja fugowalem komin z moim ojcem - on sie tak nie pitolil jak ja i
    ostatecznie przyjelismy taki system -> on wciskal "byle jak" zaprawe
    (specjalna do fugowania oczywiscie), najpierw mala kielenka do
    fugowania, potem juz zwykla kielnia murarska, a ja sie bawilem mala
    kielenka i elegancko wyrownywalem fuge. Trzeba do tego
    duuuuuuuuuuuuuuuuuuuzo cierpliwosci (w pierwszym podejsciu rzucilem
    robota po 30 min obrobiwszy ze dwie cegly i poszedlem na spacerek
    ochlonac ;))) Pozniej bylo coraz lepiej, na koniec naprawde idzie to
    szybko. Jak bardzo trzeba sie z tym pitolic zalezy m.in. od rodzaju
    cegly - ja mialem cegle "matrix" produkcji CRH Klinkier - ciemna i
    dosc gladka - zrobilismy dzien wczesniej test - wymazalismy ja zaprawa
    - bez problemu dalo sie ja doczyscic wilgotna szmatka na drugi dzien.
    Tobie tez radze zrobic taki test!! Nie bardzo wyobrazam sobie jak sie
    da robic fuge na klinkierze recznie formowanym i chropowatym..
    Podziwiam tych, co potrafia to robic :-) Konsystencja zaprawy musi byc
    rzeczywiscie tylko ledwo wilgotna, samo wyrownywanie fugi szlo mi o
    dziwo tym lepiej im zaprawa byla gestsza (wtedy przypadkowy ruch
    kielnia nie tam gdzie trzeba nie powoduje zniszczenia fugi ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.