  • 1. Data: 2011-02-09 19:20:20
    Temat: fundament monolityczny izolować czy nie izolować
    Od: "p...@o...pl" <p...@o...pl>

    Niech mi ktoś to wytłumaczy bo po rozmowie z kilkoma budowlańcami, już
    sam się zgubiłem.
    Trochę danych na początek:
    Będę miał fundament monolityczny wylany na 10cm podsypce z chudziaka.
    Zaczynam wylewać B20 w zbrojenie od -170cm do -60cm względem podłogi
    (0cm względem terenu po zdjęciu humusu).
    Od -60cm do 0cm (względem podłogi) wynoszony jest fundament z bloczków
    betonowych, izolowanych z góry i doły 2x folia termozgrzewalna, a na
    bokach dysperbit, styropian, folia kubełkowa - o tę warstwę się nie martwię.

    Pytanie brzmi:
    Budowlaniec nr1: Fundament monolityczny od zewnątrz styropian 12cm,
    potem folia kubełkowa i lany beton

    Budowlaniec nr2: Fundament monolityczny od zewnątrz folia kubełkowa i
    lany beton.

    Budowlaniec nr3: Fundament monolityczny - tylko beton, bo po co to izolować.

    Ponieważ grunt jest gliniasty, woda po gruntowa dość wysoko, chciałbym
    to zrobić według sztuki.Może ktoś podpowiedzieć jak to powinno wyglądać?
    Użycie folii kubełkowej przy lanym fundamencie wydaje mi się całkowicie
    bezsensowne, ale z chęcią usłyszę waszą opinię.

    pozd.pp

  • 2. Data: 2011-02-09 20:03:13
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik <p...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Użycie folii kubełkowej przy lanym fundamencie wydaje mi się całkowicie
    > bezsensowne, ale z chęcią usłyszę waszą opinię.

    folie kubełkowa używa sie po to aby woda dostająca sie na scianę spłynęła w
    dół i została odsączona drenarką. Jlsi nie bedzie drenarki to i folia bez
    sensu.
    No i musisz rozróżnić izolację termiczną od hydroizolacji. Ja bym zrobił (i
    zrobiłem) wg budowlanca 1 (plus później drenaż), a budujący sie sąsiad obok
    wg 3 (tyle ze z bloczkow robił).

    b.

  • 3. Data: 2011-02-09 21:22:06
    Od: "kiki" <k...@t...fel>

    > Niech mi ktoś to wytłumaczy bo po rozmowie z kilkoma budowlańcami, już sam
    > się zgubiłem.

    Ja bym izolował styropianemale folia kubełkowa musi schodzić od góry aż na
    dół.
    Więc najpierw niech postawią ściany fundamentowe i dopiero dadzą styropian i
    folię na końcu.
    Jeżeli chcesz robić hydroizolację to dasz najpierw papę lub bitum z beczki z
    wtopioną siatką. na to dasz skstrudowany styropian - steinodur na przykład
    taki z rowkami pionowymi na zewnątrz i na to geowłókninę i zasypać. Folia
    kunełkowa zbędna.

    Aha i pamiętaj, że chudziak pod ławę ma byc szerszy o 20cm od ławy (po 10cm
    z każdej strony) Dopiero na to stawia się szalunek na fundamenty.
    Jak wykonasz chudziak i zaczna stawiać szalunki to daj zdjecia to
    dopilnujemy reszty. Żeby ci nie szalowali od razu i nie lali chudziaka w
    szalunek.

  • 4. Data: 2011-02-10 06:29:09
    Od: "Tomek" <m...@o...pl>

> [...]
    > betonowych, izolowanych z góry i doły 2x folia termozgrzewalna, a na
    > bokach dysperbit, styropian, folia kubełkowa - o tę warstwę się nie

    Stricte to fundament monolotyczny jest wtedy, gdy ściany fundamentowe
    slą lane w szalunkach np. ACRO (jak u mnie).
    Ławy zawsze musża być zalewane (najczęściej B20 bulb B25)
    bo mają zbrojenie przenoszące siły rozciągające (beton dobrze
    przenosi siły sciskające).
    Ławy usadawia się ZAWSZE ponizej temperatury przemarzania gruntu.
    Zatem są one w obszarze zawsze temp. dodatniej. Z tego względu
    nie ma sensu ich izolować termicznie. Ja ściany fundamentowe mam ocieplone
    ale na wysokość 50 cm- do obsypania styropianu ziemią.
    Co z 7 cm styropianem w podłodze sprawdza się świetnie.
    Wbrew temu co się mówi to w czasie mrozów zimą ziemia jest
    stosunkowo ciepła i straty do ziemi są nieduże. Zdecydowanie
    większe są od frontu domu, gdzie stykają się z mają temp powietrza.
    T.

  • 5. Data: 2011-02-10 07:47:16
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 09.02.2011 20:20, p...@o...pl pisze:

    jak tak tylko odnośnie izolacji termicznej...
    Na forum muratora w wątku odnośnie płyty fundamentowej dyskusja
    doprowadziła do rozważania na temat zasadności izolacji płyty od spodu,
    a to dla tego że (hipotetycznie!) wystarczy dobrze zaizolować opaskę w
    okół domu.
    Temperatura gruntu na pewnej wysokości utrzymuje się na stałym poziomie.
    Aby stała temperatura gruntu była pod budynkiem, należy właśnie
    zaizolować przestrzeń w okół budynku, ewentualnie ściany fundamentowe.
    W owym wątku są podane ciekawe wykresy rozkładu temperatury w gruncie w
    różnych przypadkach i przy różnych temperaturach.
    polecam lekturę:

    Abstrahując od faktu że dobrze policzona płyta fundamentowa będzie
    tańsza od tradycyjnych fundamentów.

    zapraszam do lektury, tam już chyba wszystko napisali:
    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?15342-p%C5
    %82yta-fundamentowa

    dyskusja odnośnie rozkładu temperatur w gruncie zaczyna się w okolicach
    38 strony.

  • 6. Data: 2011-02-10 07:54:11
    Od: fleczer <p...@o...pl>

    W dniu 2011-02-09 21:03, Budyń pisze:
> [...]

    > (i zrobiłem) wg budowlanca 1 (plus później drenaż), a budujący sie
    > sąsiad obok wg 3 (tyle ze z bloczkow robił).

    Generalnie z tego co zdążyłem doczytać to w gruntach gliniastych nie
    należny stosować opaski drenażowej aby nie osłabiać gruntu, fakt ten
    potwierdzili mi konstruktorzy więc raczej będę się go trzymał:
    http://www.budujemydom.pl/component/option,com_conte
    nt/task,specialblogcategory/act,view/id,917/Itemid,4
    1/

    Jeśli chodzi o drenaż w warstwie humusu aby odprowadzić wodę deszczową
    od murów to oczywiście TAK.

    Mój dylemat powstał ponieważ budowlaniec chce ułożyć styropian, a potem
    folię na boku wykopu i to zalać betonem. Folia kubełkowa wydaje się nie
    mieć większego sensu w tym rozwiązaniu.
    Pytanie czy jest jakaś tańsza alternatywa, która zabezpieczy przed wodą.

  • 7. Data: 2011-02-10 07:59:00
    Od: fleczer <p...@o...pl>

> [...]
    > Jak wykonasz chudziak i zaczna stawiać szalunki to daj zdjecia to
    > dopilnujemy reszty. Żeby ci nie szalowali od razu i nie lali chudziaka w

    Nie będzie szalunków :D.
    Fundament monolityczny będzie lany bezpośrednio do ziemi, bez szalunków,
    niestety nie mam możliwości poszerzenia warstwy chudziaka o 20cm.

  • 8. Data: 2011-02-10 08:06:08
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "fleczer" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Nie będzie szalunków :D.
    > Fundament monolityczny będzie lany bezpośrednio do ziemi, bez szalunków,
    > niestety nie mam możliwości poszerzenia warstwy chudziaka o 20cm.

    oooo :) Nawet ja pod lekkiego kanadyjczyka mam lawe 40cm - pod normalny
    budynek robi sie 60cm. Wiec nie wiem kto ci to projektował i co miał na
    myśli - lepiej dobrze to sprawdz bo tego nie poprawisz.
    Proponuję rozważyć - olać ten monolit i zrobić normalna ławę i zrobic na
    niej normalny fundament z bloczków :-)

    b.

  • 9. Data: 2011-02-10 08:28:09
    Od: fleczer <p...@o...pl>

    W dniu 2011-02-10 09:06, Budyń pisze:

> [...]
    > myśli - lepiej dobrze to sprawdz bo tego nie poprawisz.
    > Proponuję rozważyć - olać ten monolit i zrobić normalna ławę i zrobic na

    ojojoj..... wcześniej kiki napisał żeby poszerzyć podsypkę z chudziaka o
    20cm względem ław :-)

    U mnie ławy mają 60cm zewnętrzne a wewnętrzne 80cm.

    Co do budowy fundamentu z bloczków to świadomie wybrałem monolit, jest
    droższy ale ma swoje plusy.

  • 10. Data: 2011-02-10 10:08:00
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > U mnie ławy mają 60cm zewnętrzne a wewnętrzne 80cm.

    no to nie rozumiem - jak wylewasz w gruncie jesli niżej są ławy? zasypałeś
    te ławy czy co?

    b.