  • 1. Data: 2012-01-20 14:07:16
    Temat: izolacje - pytanie teoretyczne
    Od: " g-jaro" <j...@W...gazeta.pl>

    Dobry,

    Z góry zastrzegam, ze choć byłem na mat-fizie, to było to dawno i już prawie
    nieprawda. Mam takie teoretyczne pytanie, a w zasadzie 2 (a to wszystko
    przez wątek "Dlaczego ociepla się dom od zewnątrz ? ").
    Ponieważ podobno nie ma głupich pytań, to zadaje nieniejszym:

    Założenia - budynek termos, brak szczeli, brak wentylacji, pomijamy
    wilgotność na zewn. i wewn. Wiatru też nie ma.
    1/
    Mamy otwór okienny. Wypełniony szybą (jedna warstwa).
    Na zewnątrz budynku temp. -10C, wewnątrz +20C. Jaka będzie temeratura obu
    powierzchni szyby ?

    2/ Założenia, tylko zamiast szyby mamy 5cm styropianu (jakiś tam
    standardowy - nie wiem, nie znam się). Jaką temperature maja obie
    powierzchnie styropianu ?

    Może zechce się komuś mnie oświecić.

    Pozdr,
    g-jaro

  • 2. Data: 2012-01-20 14:18:12
    Temat: Re: izolacje - pytanie teoretyczne
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik g-jaro napisał:
    > Może zechce się komuś mnie oświecić.

    Te temperatury będą zależały od przenikalności cieplnej zastosowanych
    materiałów.
    Dla jednej szyby o nieskończenie małym oporze cieplnym temp teoretyczna
    po obu stronach szyby będzie na poziomie +5 stC, natomiast dla
    styropianu o nieskończenie dużym oporze cieplnym temperatury będą
    wynosiły tyle co temp na zewnątrz (-10) i wewnątrz (+20).

    Zakładając jednak skończony opór cieplny styropianu oraz jednak jakiś
    tam opór cieplny szyby, te temperatury - zew/wew - będą się cokolwiek
    różniły - tym bardziej im skuteczniejsza będzie warstwa izolacyjna.

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 3. Data: 2012-01-20 14:56:12
    Od: " g-jaro" <j...@N...gazeta.pl>

    Robert G <r...@g...pl> napisał(a):

    > Te temperatury będą zależały od przenikalności cieplnej zastosowanych
    > materiałów.

    Dzięki za podpowiedź - niepotrzebnie zakladalem szkło/styropian, bo własnie
    chodziło mi o teoretycznie nieskończenie małą lub nieskończenie wielką
    przenikalność cieplną. Teraz już sobie to potrafię wyobrazić.

    Pzdr,
    g-jaro

  • 4. Data: 2012-01-20 22:28:01
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > styropianu o nieskończenie dużym oporze cieplnym temperatury będą
    > wynosiły tyle co temp na zewnątrz (-10) i wewnątrz (+20).

    Dlaczego akurat +5? Wychodzi to ze średniej arytmetycznej?
    A gdyby nie było żadnej szyby, tylko sam otwór, jaka temperatura będzie
    w jego środku?

  • 5. Data: 2012-01-21 06:17:00
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik nadir napisał:

    > Dlaczego akurat +5? Wychodzi to ze średniej arytmetycznej?
    > A gdyby nie było żadnej szyby, tylko sam otwór, jaka temperatura będzie
    > w jego środku?

    Teoretycznie też +5...

    pozdrawiam
    Robert G.