  • 1. Data: 2009-02-04 10:38:02
    Temat: jak długo suszyc tynki cem-wap?
    Od: QbaB <Q...@g...com>

    Witam
    Z kilka dni wpuszczam ekipę do tynkowania (wewnątrz).
    Na wypadek mrozów w domu zostanie postawiony duży piec typu "grzybek"
    który ma zapewnić temp. dodatnią.
    Dom jest jeszcze nieocieplony a ściana to pustak keramzytowy na zwykłą
    zaprawę (aby zatrzymać cześć ciepła ociepliłem dach pierwszą 15 cm
    warstwą wełny).
    Pytania:
    1. Czy podczas dużych mrozów nie przemarzną mi spoiny i nie spowodują
    odparzenia tynku. Do jakiej temp nie powinno sie nic stać.
    2. Jak długo po otynkowaniu muszę sie bać mrozów (ogrzewać dom).
    Wykonawca powiedział miże tydzień powinien wystarczyć, czy to prawda?
    Czy po tygodniu od położenia tynków sa one juz wystarcząco odporne na
    mróz?

    Pzdr
    QbaB

  • 2. Data: 2009-02-04 11:57:17
    Temat: Re: jak długo suszyc tynki cem-wap?
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

> [...]
    > Wykonawca powiedział miże tydzień powinien wystarczyć, czy to prawda?
    > Czy po tygodniu od położenia tynków sa one juz wystarcząco odporne na

    Mój stary murarz mówił, że 2 miesiące i dlatego nie tynkował już od października.

    Pzdr
    QbaB

  • 3. Data: 2009-02-04 13:02:57
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > Czy po tygodniu od położenia tynków sa one juz wystarcząco odporne na
    > mróz?
    > Mój stary murarz mówił, że 2 miesiące i dlatego nie tynkował już od
    > października.

    Wiadomo, że najlepiej 2 miesiące, ale już prawie wiosna, dlatego ja bym
    tynkował i utrzymywał do wiosny dodatnią temp w domu +5 stopni minimum i
    powinno być dobrze. Na dworze koło 0, więc przepalić w kozie codziennie i
    starczy.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 4. Data: 2009-02-04 13:16:00
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "QbaB" <Q...@g...com> wrote:
> [...]
    > Wykonawca powiedział miże tydzień powinien wystarczyć, czy to prawda?
    > Czy po tygodniu od położenia tynków sa one juz wystarcząco odporne na

    Daj sobie spokój z tynkowaniem na razie, poczekaj do marca. Wełnę zdejmij
    lub na czas tynkowania zdemontuj okna (wełna zamoknie i nie jestem pewny czy
    wyschnie do jesieni). Tynkowanie zimą oznacza późniejsze suszenie, suszenie,
    suszenie,...

    --
    Bartek

  • 5. Data: 2009-02-04 14:22:02
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > Daj sobie spokój z tynkowaniem na razie, poczekaj do marca.

    Tak najlepiej, ale jak umówiona ekipa to może być później problem bo nabiorą
    roboty i nie będą chcieli przyjść.

    > lub na czas tynkowania zdemontuj okna (wełna zamoknie i nie jestem pewny
    > czy wyschnie do jesieni). Tynkowanie zimą oznacza późniejsze suszenie,
    > suszenie, suszenie,...

    Niestety tak

  • 6. Data: 2009-02-04 14:39:28
    Od: QbaB <Q...@g...com>

    On 4 Lut, 15:22, "Agent 0700" <k...@w...pl> wrote:

    > Tak najlepiej, ale jak umówiona ekipa to może być później problem bo nabiorą
    > roboty i nie będą chcieli przyjść.

    > Niestety tak

    Suszenie suszeniem ale wole coś popchnąć do przodu niż czekać na
    wiosnę.
    Jak będą tynki to mogę robić kolejne etapy, a tak muszę czekac ze
    wszystkim.
    Samo suszenie to nie problem o ile nie bedzie mrozów, niestety chyba
    musze zaryzykować.

    Dzieki za odpowiedzi
    Pzdr

  • 7. Data: 2009-02-04 15:18:40
    Od: "tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    > Wykonawca  powiedział miże tydzień powinien wystarczyć, czy to prawda?
    > Czy po tygodniu od położenia tynków sa one juz wystarcząco odporne na

    Moim zdaniem to wszystko jest wzgledne i zalezy od kilku rzeczy. Przede
    wszystkim od skladu tego tynku. Przede wszystkim nalezy zapamietac, ze tynk
    wapienno - piaskowy nie wysycha, lecz normalnie wiaze chemicznie. To "wapno",
    czyli CaO reaguje z CO2 z powietrza i powstaje wapien czyli CaCO3. Miekka
    skala, z ktorej zostal uzyskany w procesie wypalania. Zwiazek ten ma pare
    ciekawych wlasciwosci, m.in. potrafi rekrystalizowac na chyba 6 roznych
    krysztalow i ten proces zalezy od temperatury i wilgotnosci; im wyzsza tym
    szybciej. Ale jak ten "ojciec" powiedzial, czas ten nalezy liczyc w
    miesiacach. I czym dluzej wiaze, czy jak to ostatnio chemicy nazywaja -
    "sieciuje", tym lepiej. I nie nalezy go popedzac przez nadmierne podwyzszanie
    temperatury aby nie wysychal. Do tego wiazania tynk lapie wilgoc z powietrza i
    sie spokojnie utwardza. Tynk wapienny ma wlasciwosci "mikroplyniecia", wskutek
    tej rekrystalizacji on niejako automatycznie zmniejsza sobie naprezenia
    wewnetrzne, w wyniku czego nie powstaja mikrorysy czy nawet widoczne
    zarysowania skurczowe czy inne. Moj z kolei ojciec powiadal, ze mur ceglany
    jest jak kielbasa, dopasowuje sie w czasie, do niekiedy nierownomiernie
    osiadajacych fundamentow i nie peka.
    Teraz beton. Jego jakosc zalezy od jakosci cementu. Nalezy zadbac o to, by
    byl to cement portlandzki, klasyczny, bez roznych dodatkow typu popioly
    dymnicowe i inne tego typu badziewia. Niestety nie potrafie podac Ci
    cementowni, ktore go produkuja. Z tego co pamietam przed dawnymi wielu laty
    byla to cementownia Gorazdze ale nie jestem w 100 proc. pewien.
    Cement hutniczy ma w stosunku do portlandzkiego o wiele wiekszy skurcz, co
    powoduje te rozne pekania "wylewek" i inne rysy skurczowe betonu.
    Teraz tynk cementowo-wapienny. Jest duza dowolnosc w dobieraniu proporcji
    cement/wapno i kazdy fachowiec ma te proporcje swoje. Im wiecej cementu tym
    wlasciwosci tynku beda bardziej zblizone do betonu i odwrotnie.
    Zatem dobrze byloby, gdybys mial mozliwosc sprawdzenia jakosci tynku
    wykonanego przez te ekipe na innej budowie przez nia, te ekipe, wykonanego.
    I ew. zasiegniecia opinii uzytkownika.
    Juz w oparciu o to co napisalem potrafisz sam wyciagnac jakies wnioski.
    W kazdym razie korzystne bedzie gdy bedziesz ten swiezy tynk ogrzewal do
    temperatur rzedu co najmniej 10 stopni ale nie wyzszej jak okolo 20. Przez
    okres okolo miesiaca co najmniej. Zaowocuje to brakiem problemow zarowno przy
    malowaniu jak i pozniej w czasie wielosetletniej jego "eksploatacji".
    I nie boj sie o izolacje, ze jak ktos Ci napisal, zamoknie. Jak napisalem
    tynk z wapnem osusza wszystko dookola bo mu sie chce w czasie wiazania pic.
    Betonowi zreszta tez. Tynk zbieleje dopiero wtedy, gdy proces wiazania
    calkowicie sie zakonczy.
    Oczywiscie, ze mowi sie ze "wysycha" podobnie jak beton ale to jest tylko
    skrot myslowy. Proces jego "wysychania" nie jest taki, jak to sobi maly Jasio,
    a nawet wielu fachofcow wyobraza.
    Polecilbym jeszcze niewielkie rozszczelnianie pomieszczen aby ten, ostatnio
    wyklinany przez klike globalistow "gaz ciplarniany" z zewnatrz, mial do tynku
    dostep i ten tynk mial go pod dostatkiem.
    Slyszalem, ze ktos preferowal w rurze od tej kozy, grzybka czy koksiaka,
    wykonanie niewielkich dziurek, ktorymi spaliny lekko sie na salony
    ulatniaja... Oczywiscie nie tak, aby bylo od tego dymu czarno. Co prawda sam
    nigdy tego nie robilem ale pomysl kupy sie trzyma.
    To tyle na surowo.
    Powodzenia.

  • 8. Data: 2009-02-04 20:42:44
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    tornad wrote:
    .
> [...]
    > salony ulatniaja... Oczywiscie nie tak, aby bylo od tego dymu czarno.
    > Co prawda sam nigdy tego nie robilem ale pomysl kupy sie trzyma.

    ja słyszałem że całkiem poważnie sie stawi anagrzewnicę gazową i wtedy jest
    w diabły i wody i co2

  • 9. Data: 2009-02-05 06:47:14
    Od: QbaB <Q...@g...com>

    On 4 Lut, 16:18, "tornad" <t...@v...pl> wrote:

    > Powodzenia.

    Dzięki tornad za wykład. Też mi sie kojarzyło że tynk się krystalizuje
    i potrzebuje do tego CO2. Jak mniemam to im niższa temperatura procesu
    (ale dodatnia oczywiście ) tym proces przebiegac będzie wolniej i
    dzięki temu spokojniej czyli generalnie lepiej. To samo dotyczy
    wilgotności, im mniejsza różnica pomiędzy powietrzem a tynkiem tym
    lepiej dla procesu, ale oczywiście dłużej.
    Moje największe obawy wzbudza jednak nagłe nadejscie dużego mrozu. Nie
    wiem czy spoiny oraz wieńce nie przemarzną aż do wewnątrz pomimo
    utrzymania dodatniej temp w budynku. Jakby nie patrzeć jest środek
    zimy. Myślę że mrozy rzędu -5 st przetrzymam jednak później może być
    trudno.
    Najwyżej za jakiś czas będę innym szaleńcom na grupie odradzał
    tynkowanie zimą :)

    Pzdr
    QbaB

  • 10. Data: 2009-02-05 12:25:22
    Od: KK <k...@o...pl>

> [...]
    > wszystkim.
    > Samo suszenie to nie problem o ile nie bedzie mrozów, niestety chyba

    Jestem w tej samej sytuacji i zastanawiam się, czy nie lepiej poczekać z
    tynkami a teraz położyć podłogi, mam dość równe ściany (BK) i myślę aby
    kafelki kłaść bez tynku. Co myślicie? Podłogę można zabezpieczyć tekturą
    przed tynkarzami.
    KK