  • 1. Data: 2009-05-25 18:10:20
    Temat: ochojnik, jak zlikwidować?
    Od: Bbjk <b...@q...pl>

    Na starym i młodym modrzewiu masowo pojawiły się ochojniki, przynajmniej
    tak wg obrazków zdiagnozowałam to białe paskudztwo. Jak zwalczać? Jakieś
    opryski? Czym? stary modrzew ma z 7 m wysokości, młody może 3,
    zaatakowane są nie wszystkie gałęzie, te niższe. Mamy też świerki, jodły
    i sosny, czy to się na nie przenosi?
    --
    Basia
    http://bajarka.fotolog.pl/

  • 2. Data: 2009-05-25 19:08:34
    Temat: Re: ochojnik, jak zlikwidować?
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Bbjk" <b...@q...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > opryski? Czym? stary modrzew ma z 7 m wysokości, młody może 3,
    > zaatakowane są nie wszystkie gałęzie, te niższe. Mamy też świerki, jodły

    Do oprysków kup opryskiwacz Kwazara:
    http://www.kwazar.com.pl/index.php?strona=50&produkt
    =17
    Neptun 15 i lancę teleskopową 5m (lekka) opryskasz całego modrzewia, być
    może z drabinki lub np. przyczepki:
    http://www.kwazar.com.pl/index.php?strona=10&produkt
    =99

  • 3. Data: 2009-05-25 19:18:43
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

> [...]
    =17
    > Neptun 15 i lancę teleskopową 5m (lekka) opryskasz całego modrzewia, być

    Być może masz inny opryskiwacz, wtedy do rączki trzebabyłoby zrobić
    przejściówkę lub kupić rączkę od Kwazara i podłączyć do węża tłosznego
    opryskiwacza. Sam jednak zrezygnowałem z takiego rozwiązania - Kwazar okazał
    się lepszym opryskiwaczem od tych, które już miałem.

  • 4. Data: 2009-05-30 17:41:59
    Od: "Jan" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Bbjk" <b...@q...pl> napisał w wiadomości
    > Na starym i młodym modrzewiu masowo pojawiły się ochojniki, przynajmniej
    ... Mamy też świerki, jodły
    > i sosny, czy to się na nie przenosi?
    Są dwie msztce:
    Ochojnik świerkowiec (Chermes abietis) - żeruje tylko na świerku
    Smrekun Trzopek (Ochojnik świerkowo-modrzewiowy) (Chermes strobilobius
    Kalt), żeruje na świerku i modrzewiu (dwóch żywicieli). Zwalczanie przez
    usuwanie wyrośli lub oprysk. Bardzo wcześnie, bo młodociane formy zimuja u
    nasady pączków. Biologia skomplikowana: jedno pokolenie "normalne", rozmnaża
    się płciowo, a drugie radzi sobie bez samców (hmmm...).
    Rozwija sie tylko na świerku zwyczjnym, nie rusza serbskich (u mnie). Mam
    jeden świerk a sąsiad modrzwie i mamy smrekuna.... Opryskiwałem ale za
    późno. Narośli jest mniej ale są... (Mniej niz w zeszłym rok. Lepszy efekt
    dało opryskanie modrzeiw. Widać biały nalot (oprzęt mszyc) - łatwiej trafic
    z opryskiem.

    --
    Pozdrowienia
    JJ

  • 5. Data: 2009-05-30 17:56:37
    Od: Bbjk <b...@q...pl>

    Jan pisze:

> [...]
    > Smrekun Trzopek (Ochojnik świerkowo-modrzewiowy) (Chermes strobilobius
    > Kalt), żeruje na świerku i modrzewiu (dwóch żywicieli).

    Po czym poznać, kto jest kim? Na razie zaatakowało tylko dwa modrzewie z
    kilku, świerki są wolne, też rosną w pobliżu. Czy od tego robala
    modrzewie bardzo tracą kondycję?

> [...]
    > za późno. Narośli jest mniej ale są... (Mniej niz w zeszłym rok. Lepszy
    > efekt dało opryskanie modrzeiw. Widać biały nalot (oprzęt mszyc) -

    Dzięki za instrukcję, już (dopiero?) drzewa zostały opryskane
    preparatem, doradzonym w sklepie ogrodniczym. Na razie białe punkty są
    zlikwidowane. Teraz, po opryskaniu nawiedziły nas ulewne deszcze, czy
    trzeba w związku z tym pryskać ponownie?
    --
    Basia

  • 6. Data: 2009-05-30 18:15:52
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

    > zlikwidowane. Teraz, po opryskaniu nawiedziły nas ulewne deszcze, czy
    > trzeba w związku z tym pryskać ponownie?

    Zgodnie zinstrukcją.

  • 7. Data: 2009-05-30 18:29:02
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

    > Użytkownik "Bbjk" <b...@q...pl> napisał w wiadomości

    > Zgodnie zinstrukcją.

    Zachwalałem sprzęt:
    http://www.sklep.ewexim.pl/neptun-15l-p-16.html Fantastyczny i niecieknący
    opryskiwacz z standardową lancą i manometrem.
    A tu lance teleskopowe 3 i 5 m - mam obie - do mniejszych drzw - bo lżejsza
    oraz 5 metrową do wysokich (owocowych):
    http://www.sklep.ewexim.pl/lanca-teleskopowa-p-65.ht
    ml
    http://www.sklep.ewexim.pl/lanca-telskopowa-p-66.htm
    Zamierzam jeszcze kupić:
    http://www.sklep.ewexim.pl/przylacze-5dyszowe-p-72.h
    tml
    Bo nie wszędzie opłaca mi się zastosowanie opryskiwacza zagregowanego z
    mikrociągnikiem RobiRekord...

  • 8. Data: 2009-05-30 21:20:24
    Od: "Jan" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Bbjk" <b...@q...pl> napisał w wiadomości
    ...Na razie białe punkty są
    > zlikwidowane. Teraz, po opryskaniu nawiedziły nas ulewne deszcze, czy
    > trzeba w związku z tym pryskać ponownie?
    =================
    Białe punkty przeniosły sie do pędów...:)
    Oprysk trzeba powtarzać. Szczególnie, jesli tworzą się narośla (świerk), lub
    igły modrzewia załamują sie w połowie. Obawiam się, ze jest dużo za późno.
    Czym opryskałaś?

    --
    Pozdrowienia
    JJ

  • 9. Data: 2009-06-01 12:13:03
    Od: Bbjk <b...@q...pl>

    Jan pisze:

    > Białe punkty przeniosły sie do pędów...:)
    > Oprysk trzeba powtarzać. Szczególnie, jesli tworzą się narośla (świerk),

    Świerki są (na razie?) czyste.

    > lub igły modrzewia załamują sie w połowie. Obawiam się, ze jest dużo za
    > późno.

    Jeśli, to co dalej z tym robić?

    >Czym opryskałaś?

    Bayer Decis.