  • 1. Data: 2009-07-22 08:03:19
    Temat: ogrzewanie podlogowe -koszty ogrzania domu
    Od: "rt" <x...@g...pl>

    Witam

    w domu będzię około 70 m2 ogrzewania podlogowego + kominek z plaszczem wodnym.
    Piec gazowy dwu funkcyjny. calośc domu to okolo 150 m2. Oprocz podlogowki
    bedzie 11 grzejnikow aluminiowych. Mam pytanie do praktyków dot. ogrzewania:
    - czy warto inwestować w kominek z plaszcze wodnym ?
    - czy w takiej instalacji bedzie jakis "bojler" na ciepla wodę ? jeżeli tak to
    jaki (jak duzy) kupić?
    - czy taka instalacja ma naczynie zbiorcze ?
    - czy warto inwestować w plyn czy zalac instalację woda ?
    - czy warto zakladać grzejnik w garazu ?
    - na jaki koszt ogrzewania w okresie zimowym takiego domu (projekt Delikatny II)/
    trzeba sie przygotować
    - kolega chce zrobić ogrzewanie podlogowe podzielone na strefy tak zeby
    wylaczać "niepotrzebne strefy" - jak to wyglada w praktyce ?
    - ostatnio zmagalem sie z wilgocia u moich rodzicow gdzie newraliczne byl;y
    sciany zimne na ktorych (np w kuchni) skraplala sie para - czy w domu z
    podlogówka ale bez jakiego specjalnego dogrzewania scian nie bedzie problemów
    z grzybem po jakim czasie ? wentylacja zalatwi wszystko ?
    - ile was wyniosly koszty instalacji (kominek, piec, rurki srurki itp) bez
    armatury ?

    Dzieki za pomoc
    tr

  • 2. Data: 2009-07-22 08:47:39
    Temat: Re: ogrzewanie podlogowe -koszty ogrzania domu
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik "rt" <x...@g...pl> napisał w wiadomości
    > - kolega chce zrobić ogrzewanie podlogowe podzielone na strefy tak zeby
    > wylaczać "niepotrzebne strefy" - jak to wyglada w praktyce ?

    w praktyce to błąd - podłogówka jest najtańsza, jeśli cały czas jest utrzymywana
    w stałej temperaturze

  • 3. Data: 2009-07-22 16:52:14
    Od: "rpdrobny" <r...@w...pl>

    Witam,

    Najgorsze co można zrobić to pomieszać technologię i zrobić to jeszcze bez
    głowy.
    To zawsze kosztuje.
    Instalacja, w której współgrają elemnty układu zamkniętego i otwartego,
    nisko i wysokotemperaturowe jest możliwa do realizacji, ale może być
    skomplikowana i kosztowna w budowie i konserwacji.
    Zastanów się jednak czy sobie sprawy nie uprościć, lub zmienić koncepcję.
    Dla przykładu piec jednofunkcyjny z osobnym dużym zasobnikiem oraz kominek
    z systemem rozprowadzania ciepłego powietrza.
    Kwestią jest teraz jak rozwiążesz połączenie niskotemperaturowej podłogówki
    z grzejnikami, i albo przewymiarujesz grzejniki i zrobisz układ
    niskotemperaturowy z piecem kondensacyjnym, albo dasz np. sprzęgło
    hydrauliczne i zastosujesz piec "zwykły".
    Sterowanie podłogówką również można zrobić na wiele sposobów, od
    najprostszego kryzowania na rozdzielaczu, przez regulatory w skrzyneczce
    rozdzielczej w każdym z pokoi albo system czujników temperatury i zdalnej
    regulacji siłownikami na rozdzielaczu każdego z obwodów.
    Wszystko jest kwestią kasy i profesjonalizmu osoby robiącej instalacje.

    Robert

  • 4. Data: 2009-07-22 17:09:00
    Od: "Piotr_Boncza" <o...@m...com>

    rpdrobny wrote:
> [...]
    > Instalacja, w której współgrają elemnty układu zamkniętego i
    > otwartego, nisko i wysokotemperaturowe jest możliwa do realizacji,

    Szczęśliwie od paru tygodni działa nowe rozporządzenie w sprawie... i
    można już podłączać kominki i kotły stałopalne do zamkniętej instalacji
    co.

    > ale może być skomplikowana i kosztowna w budowie i konserwacji.
    I obsłudze :)

    > Wszystko jest kwestią kasy i profesjonalizmu osoby robiącej
    > instalacje.

    święte słowa :) Myślę, że kasa jest czynnikiem decydującym.
    Niedawno, na specjalne życzenie klienta, zrobiłem taką instalację.
    Koszt przerósł moje wyobrażenie :) :)

    pozdrawiam Piotr

  • 5. Data: 2009-07-22 17:40:04
    Od: "rpdrobny" <r...@w...pl>

    > - na jaki koszt ogrzewania w okresie zimowym takiego domu (projekt
    > Delikatny II)/
    > trzeba sie przygotować

    Tu dużo zależy od wykonania i sposobu użytkowania domu.
    Mam podobnej wielkości dom. 80 m2 podłogówki na dole i 100 m2 kaloryferów
    na górze.
    Grzejniki przewymiarowane, piec jednofunkcyjny, kondensacyjny z osobnym
    zasobnikiem 150l, a do tego kominek najzwyklejszy, nawet bez rozprowadzania
    powietrza.
    Na dole mam jedno duże pomieszczenie salono-kuchnio-jadalnio-korytarz plus
    1 mały pokoik, a na górze 3 pokoje plus łazienka.
    Do tego 5 psów permamentnie wietrzących mi dom. (często je wypuszczam na
    zewnątrz).
    Góra jeszcze nie użytkowana i grzejniki ustawione na 1kę.

    Zeszłej zimnej zimy (-20C nie było wyjątkiem) przepuściłem przez komin 10m
    przestrzennych drewna, a od maja 2007 (to nie błąd, wtedy ostatni raz
    tankowałem) do dziś zużyłem 45% zbiornika LPG (ok. 1200 litrów).
    Jak widać wolałem zrobić sobie kotłownię z salonu (strasznie to lubię) niż
    zuzywać gaz. Piec przez wiekszość czasu wyłączony (dla CO) lub ustawiony na
    30..35 stopni (temperatura na piecu).
    Na CWU to mi schodzi (dla 2 osób i tylko prysznic) ok 300 l gazu rocznie.
    Kuchenke mam elektryczną, a i zmywarka tylko na prąd więc nie wiem jakie
    jest zużycie gazu na te rzeczy.

    Kominek strasznie wysusza powietrze w pomieszczeniu. Nie obawiałbym się
    wilgoci przy kominku i prawidłowej wentylacji.

    Robert

  • 6. Data: 2009-07-23 07:36:35
    Od: "Szolek" <m...@s...jest.ble.wp.pl>

> [...]
    > dot. ogrzewania: - czy warto inwestować w kominek z plaszcze wodnym ?
    > - czy w takiej instalacji bedzie jakis "bojler" na ciepla wodę ? jeżeli

    Ja nie mam... Grzeję wodę gazem.

    > - czy taka instalacja ma naczynie zbiorcze ?

    U mnie ma część kominkowa.

    > - czy warto inwestować w plyn czy zalac instalację woda ?

    Ja mam wode, co nie znaczy ze plyn nie jest lepszy.

    > - czy warto zakladać grzejnik w garazu ?

    Nie mam garazu. Ale jak bym mial to bym nie zakladal, a to dlatego
    ze jak auto zamarznie to niech lepiej tak zostanie. Przejscia przez zero
    nie są dobre.

    > - na jaki koszt ogrzewania w okresie zimowym takiego domu (projekt
    > Delikatny II)/ trzeba sie przygotować

    Ja spalilem 15m drewna i gazu za jakies 1500pln.
    Kociol gazowy mam stary. Pierwsza zima. 210m2. Małe dziecko w domu
    i 23sc w salonie.

    > - kolega chce zrobić ogrzewanie podlogowe podzielone na strefy tak zeby
    > wylaczać "niepotrzebne strefy" - jak to wyglada w praktyce ?

    Ja mam instalacje podlogową na zaworach rtl. W praktyce przykrecam
    zawor jak jest za cieplo.

> [...]
    > domu z podlogówka ale bez jakiego specjalnego dogrzewania scian nie
    > bedzie problemów z grzybem po jakim czasie ?

    Nie wiem

    wentylacja zalatwi wszystko
    > ? - ile was wyniosly koszty instalacji (kominek, piec, rurki srurki
    > itp) bez armatury ?

    jakies 10k pln ale kominek robiony przez znajomą firmę kotlarską.
    Teraz zlecilbym zrobienie calosci jednej firmie.

    > Dzieki za pomoc
    > tr

    No problem
    Szolek

    --
    Szolek
    Verba docent, exempla trahunt

  • 7. Data: 2009-07-23 10:00:57
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    rpdrobny pisze:
    > Witam,
    >
    > Najgorsze co można zrobić to pomieszać technologię i zrobić to jeszcze bez
    > głowy.
    > To zawsze kosztuje.

    To fakt - czytając prospekty reklamowe i słuchając co niektórych może
    się wydawać, że wszystko można zrobić tanio i dobrze...
    (jeden ze speców z Ulricha - powiedział mi, że mają kominek z płaszczem
    z możliwością dołożenia automatycznej przepustnicy na dolocie powietrza
    - kominek zamówiłem i okazało się, że ta prezepustnica jest automatyczna
    le ręcznie domykana...) zrezygnowałem z tego wkładu i zamówiłem CTM-a
    Tak czy inaczej aby spiąć całość tak by działała dobrze i sprawnie
    musisz liczyć się z wydatkiem większej gotówki niżbyś zakładał.

    Podłogówka + grzejniki - wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem jest
    instalacja niskotemperaturowa więc trzeba przewymiarować grzejniki, a co
    za tym idzie i więcej kasy. Skoro już instalacja niskotemperaturowa to
    najlepszy do tego piec gazowy kondensacyjny kolejny wydatek.
    Kominek z płaszczem OK ale aby to było wszystko bezpieczne i sprawne
    musisz zamontować kilka dodatkowych elementów - wydatek, musisz również
    mieć wymiennik - ale wtedy kominek tylko ogrzewa nie grzeje wody. Są
    teraz tzw. zbiorniki kombinowane gdzie możesz w jeden bufor wpiąć i CO
    wodę ale moi instalatorzy nie bardzo widzieli jak to razem zrobić dobrze
    więc odpuściłem za to wziąłem solary i zasobnik 300l rozmawiałem już
    z instalatorami by zrobić jakieś dodatkowe zawory by od czasu do czasu
    można to grzać kominkiem, teoretycznie się da ale do ręcznego pilnowania
    bo nie ma takiej automatyki (lub oni nie znają).

    Tak przy okazji już po zamówieniu solarów dowiedziałem się, że należy
    pilnować by nie doprowadzić do zagotowania wody, np. kiedy wyjadę na
    wczasy... na razie jestem przed czytaniem instrukcji jak to zostało
    rozwiązane w Ulrichu.

    A na solary zdecydowałem się bo i tak trzeba kupić do wody jakiś
    zasobnik, a te również kosztują koło kilku tys., a potem ewentualnie
    gdybym się chciał decydować na solary to do wyrzucenia, a kupić taki pod
    solary to już lepiej dołożyć coś i kupić zestaw, mnie zasobnik + solary
    rurowe wyszły 6600zł

> [...]
    > regulacji siłownikami na rozdzielaczu każdego z obwodów.
    > Wszystko jest kwestią kasy i profesjonalizmu osoby robiącej instalacje.

    I tu masz rację - kasy kosztuje wszystko sporo mnie same materiały i
    urządzenia bez robocizny wyniosły blisko 40 tys. + robota jakieś 4-5
    tys. (dom coś ponad 200m2)

    W cenę weszła kompletna instalacja z podłogówką jakieś 80m2, reszta na
    grzejnikach przewymiarowanych, kominek z płaszczem CTM, zestaw solarny
    Ulrich SD-300 + piec kompresor, wymiennik płytowy do kominka, i inne
    pierdoły. woda + kanalizacja 6 tys. prąd robiłem sam za podobną
    instalację (prąd, tel. internet, podział uprawnień karty, alarmy)
    znajomy zapłacił coś koło 12 tys. mnie wyszło sporo mniej powiedzmy
    kilka tys. materiały, koło 1 tys. narzędzia no i 3 miesiące roboty w
    zimowe wieczory.

    Tak więc za wszelkie instalacje wyszło blisko 60 tys.

    Radzę znaleźć instalatora, który zna się na robocie - bo z tym to fakt
    jest różnie, od takich co np. polecili mi coś co mieli na sklepie od
    kilu lat i chcieli koniecznie sprzedać, po takich co wszystko umieją i
    robią do czasu kiedy nie mają tego zrobić, a potem Ci wciskają że tak
    będzie lepiej.

    Życzę powodzenia
    Ariusz

  • 8. Data: 2009-07-23 11:31:00
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    rt wrote:
> [...]
    > ogrzewania:
    > - czy warto inwestować w kominek z plaszcze wodnym ?

    imho nie ale ja jestem głupim wykonawcą co nei chce na tej ekstrawagancji
    zarobić :) bo zaorbek jest niezły

    > - czy w takiej instalacji bedzie jakis "bojler" na ciepla wodę ?
    > jeżeli tak to jaki (jak duzy) kupić?

    możan by pomyśleż o zasobniku buforowym z bojlerem w środku, a co do
    wielości zasobnika to przy takich kotłach 150l wystarczy. (choć pasowało by
    zapytac ile bezie ludzi w tym domu meiszkać i jakei maja zwyczaje sanitarne,
    bo wiadomo ze rodzian takiego jendego nie potrzebuej więcej wody niż 50l na
    dobę)

    > - czy taka instalacja ma naczynie zbiorcze ?
    częsć zamknięta musi mieć naczynie przeponowe + przepna dla wody CWU

    > - czy warto inwestować w plyn czy zalac instalację woda ?
    na gryzba lac jakiś syf do rur

    > - czy warto zakladać grzejnik w garazu ?

    niewiem :)

> [...]

    > zeby
    > wylaczać "niepotrzebne strefy" - jak to wyglada w praktyce ?

    jest średnio sensowne z ekonomicznego punktu widzenia.
> [...]
    > bedzie problemów
    > z grzybem po jakim czasie ? wentylacja zalatwi wszystko ?

    sciany mają być izolowane od zewnątrz

    > - ile was wyniosly koszty instalacji (kominek, piec, rurki srurki
    > itp) bez armatury ?

    musiałbym policzyć.

  • 9. Data: 2009-07-23 20:51:09
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > pilnować by nie doprowadzić do zagotowania wody, np. kiedy wyjadę na
    > wczasy... na razie jestem przed czytaniem instrukcji jak to zostało

    Mam ten sam zestaw, nic tam nie wyczytasz na ten temat.

    Dokladnie tez tak zrobilem.

    Pozdro.. TK