  • 1. Data: 2009-10-21 19:15:35
    Temat: piec na groszek - ustawienia
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Z góry przepraszam, bo wiem, ze to raczej ntg, ale na pl.rec.dom niewiele
    ludzi sie udziela, a zadna inna grupa mi nie pasowala;)

    Ale do rzeczy...

    Jak macie ustawione swoje piece na ekogroszek? Czy przy grzaniu zimowym,
    znaczy takim wykorzystującym wszystkie lub prawie wszystkie kaloryfery,
    ustawiacie jakoś specjalnie parametry pracy kotła podczas "podtrzymania"?

    Na moim kotle można ustawić, że podczas "podtrzymania" włącza się podajnik i
    dmuchawa. Dodatkowo można opóźnić wyłączenie dmuchawy po pracy podajnika
    (1 - 900 %). No i można włączyć przedmuchy (bez włączana podajnika). Efekt
    jest taki, że przy małej ilości zasilanych kaloryferów i przy, powiedzmy,
    włączaniu się podajnika i dmuchawy co 12-15 minut w trybie "podtrzymanie",
    temperatura nigdy nie spada poniżej zadanej, a czasem nawet przerasta ją o
    kilka(naście stopni). W ten sposób (przy małej ilości kaloryferów) piec cały
    czas pracuje w trybie "podtrzymanie", a i tak temperatura na piecu jest
    powyżej zadanej. I to wydaje mi się oszczędne.

    Inaczej, niestety, jest jak się włączy wszystkie kaloryfery... Wtedy ciężko
    jest ustawić tak przedmuchy i podajnik, żeby cały czas utrzymywany był tryb
    "podtrzymanie". Jak ustawie podawanie paliwa przez 20 sek. co 5 minut w
    trybie "podtrzymanie" i pracę dmuchawy w tym czasie na ok. 60 sek., to może
    by działało, ale czy to będzie oszczędnie (czy nie oszczędniej wyszłoby
    wyłączyć to podawanie w podtrzymaniu i czekanie na spadek temperatury
    poniżej zadanej?).

    Mam nadzieje, ze ekogroszkowcy zrozumieli, o co mi chodziło ;)

    Zasadnicze pytanie brzmi, czy taniej jest za wszelką cenę utrzymywanie pieca
    w "podtrzymaniu", czy lepiej żeby pracował w trybie "praca" ->
    "podtrzymanie" -> "praca" -> "podtrzymanie". Bez przedmuchów oraz
    dodatkowego podawania paliwa w podtrzymaniu temperatura spada poniżej
    zadanej w ciągu ok. 15-20 minut.

    Pzdry,
    MW

  • 2. Data: 2009-10-21 20:42:13
    Temat: Re: piec na groszek - ustawienia
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pisz> napisał w wiadomości

    Kombinujesz "jak łysy koń pod górkę" :)
    Tryb "PODTRZYMANIE" jak sama nazwa wskazuje służy tylko i wyłącznie do
    podtrzymania żaru w kotle. Tryb ten powinien być tak ustawiony, aby kocioł
    nie wygasał. W tym trybie trzeba ustawić kocioł tak, żeby proces spalania
    był możliwie minimalny, ale nie powodował jeszcze samoczynnego wygasania.

> [...]
    > cały czas pracuje w trybie "podtrzymanie", a i tak temperatura na piecu
    > jest powyżej zadanej. I to wydaje mi się oszczędne.

    To nie jest oszczędne.
    Na kotle ma być taka temperatura jaką ustawisz.
    Tak jak opisujesz po prostu tryb podtrzymania przegrzewa Ci kocioł.
    Podczas takiego przegrzewania może dochodzić do awaryjnego wyłączenia kotła
    przez zabezpieczenia. Jest to bardzo niedobre dla kotła ponieważ grozi
    zagotowaniem i wygotowaniem wody z kotła, a następnie jego spaleniem.

> [...]
    > sek., to może by działało, ale czy to będzie oszczędnie (czy nie
    > oszczędniej wyszłoby wyłączyć to podawanie w podtrzymaniu i czekanie na

    Bedzie oszczędniejsze niż tak jak Ty robisz tzn. przegrzewając kocioł.
    Pamiętaj, ze straty ciepła są tym większe, im większa jest temperatura wody
    w kotle. W okresie zimowym nie stanowi to problemu, ponieważ to ciepło strat
    i tak pozostaje w bryle budynku. Natomiast latem niepotrzebnie nagrzewa dom.

> [...]
    > "podtrzymanie" -> "praca" -> "podtrzymanie". Bez przedmuchów oraz
    > dodatkowego podawania paliwa w podtrzymaniu temperatura spada poniżej

    Taniej i bezpieczniej jest, kiedy kocioł pracuje w trybie "PODTRZYMANIE" na
    minimum, aby tylko utrzymać w palenisku żar, a utrzymanie zadanej tempera
    realizowane jest w trybie "PRACA".

    Na koniec jeszcze dodam, że niektóre sterowniki kotłów realizują funkcję
    wypuszczania ciepła w grzejniki, kiedy dochodzi do ich przegrzewania w
    trybie "PODTRZYMANIE". Wtedy kocioł niepotrzebnie jeszcze grzeje chałupę w
    okresie letnim :)

  • 3. Data: 2009-10-22 06:39:50
    Od: Mak Sym <m...@t...pl>

    Użytkownik Jacek "Plumpi" napisał:

    (...)

    Dołączę się jeszcze do wątku i podam ci jak mam w HEF-ie.
    Producent z domysłu zaleca włączanie podtrzymania co godzinę i włącza
    się równocześnie podajnik i dmuchawa.
    Wiele natomiast zależy od ciągu kominowego i ustawienia przesłony
    wentylatora - chodzi o to, że przy wyższych temp. zewnętrznych np. ok 15
    st) i minimalnym odbiorze ciepła (np. tylko obieg c.w.u. bez pobierania
    ciepłej wody) piec potrafi przez wiele godzin pracować tylko na
    podtrzymaniu i wtedy czas podtrzymania muszę skrócić do np. 50 minut).
    Oczywiście popieram co napisał przedpiśca i tak jak on mogę cię zapewnić
    , że sterując kotłem w sposób jaki teraz to robisz, będziesz doprowadzał
    do jego przegrzania przy mniejszych poborach ciepła, co będzie pewnie
    kończyło się jego automatycznym wyłączaniem.

    Pzdr!

    Mak Sym

  • 4. Data: 2009-10-23 07:08:41
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    To co piszesz, jest jak najbardziej logiczne... ale przy ustawieniu kotła
    tak, żeby podgrzewał wodę w c.o. tylko w trybie praca, skutkuje ogromnym
    zurzyciem węgla - nawet do 25 kg na dobę. A jeszcze nie ma prawdziwych
    mrozów i połowę kaloryferów mam pozakręcane. Zauwazyłem, że przy połowie
    zakręconych kaloryferów, jak ustawię w podtrzymaniu podawanie co 12 minut
    przez 25 sek i dmuchawę z opóźnieniem wyłączenia 200% (w stosunku do
    podajnika) , to piec utrzymuje stałą temperaturę nie schodząc do trybu praca
    lub schodząc baaardzo wolno. I węgla wtedy zużywa prawie połowe mniej
    (węgiel praktycznie podawany jest co 12 minut przez 25 sek i to wszystko).

    Niestety, to rozwiązanie jest niepraktyczne, ponieważ muszę stale
    kontrolować temperature na piecu w obawie przed przegrzaniem (tak jak
    piszesz). Jak zakręce jakiś kaloryfer, to musze leciec skorygować
    ustawienia, bo robi się mniej wody do grzania i temperatura wzrasta. Raz
    nawet udało mi się zagrzać wodę do 92 stopni w ten sposób (przez noc).

    Jak ustawić ten cholerny piec, zeby pracował tak, jak piszesz, a nie
    pobierał tak ogromnych ilości paliwa?! :(

    Pzdry,
    /\/\\/\/

  • 5. Data: 2009-10-23 07:51:06
    Od: " " <j...@g...pl>

    wolim <n...@t...pisz> napisał(a):

    > Jak ustawić ten cholerny piec, zeby pracował tak, jak piszesz, a nie
    > pobierał tak ogromnych ilości paliwa?! :(

    To moze zacznijmy od początku - podaj komplet parametrów:

    1/ temperatura:
    2/ czas podawania(praca):
    3/ czas nadmuchu (praca):
    4/ czas (podtrzymanie):
    5/ czas nadmuchu (podtrzymanie):

    Pzdr,
    g-jaro

  • 6. Data: 2009-10-23 08:04:19
    Od: Tadek <o...@o...pl>

    > Jak ustawić ten cholerny piec, zeby pracował tak, jak piszesz, a nie
    > pobierał tak ogromnych ilości paliwa?! :(

    co to za piec?
    jaki sterownik?
    jaka moc kotła?
    jaka powierzchnia całkowita domu?
    Jakie masz obecnie spalanie w trybie zimowym? kg/24h
    Zasobnik na wode jaka pojemnośc?
    Jaka temperatura wody - zadana

  • 7. Data: 2009-10-23 08:53:34
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Użytkownik <j...@g...pl> napisał

    > 1/ temperatura:
    > 2/ czas podawania(praca):
    > 3/ czas nadmuchu (praca):
    > 4/ czas (podtrzymanie):
    > 5/ czas nadmuchu (podtrzymanie):

    No więc w tej chwili mam tak:

    1. Temperatura na kotle ustawiona na 58 stopni.

    2. Czas podawania (praca): ok. 5 sek (mam to u siebie w %), czas postoju 30
    sek.

    3. Czas nadmuchu (praca): non stop jest nadmuch w tym trybie - nie da się
    wyłączyć nadmuchu w trybie praca.

    4. Podtrzymanie: podawanie paliwa co 12-14 minut. Podajnik pracuje przez 25
    sek. Dmuchawa (od chwili włączenia podajnika) przez 60 sekund. Dodatkowo
    ustawione przedmuchy w podtrzymaniu co 4-5 minut trwające ok. 25 sekund.
    Ustawienia podtrzymania reguluję w zależności od tego ile kaloryferów jest
    zakręconych.

    W domu mam dość wysoką temperaturę, bo oscyluje w granicach 21-23 stopni.

  • 8. Data: 2009-10-23 09:08:11
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Użytkownik "Tadek" <o...@o...pl> napisał

    > co to za piec?

    Cichewicz Futura Ekono Mini 21 kW

    > jaki sterownik?

    Na sterowniku napisane jest RK-2006

    > jaka moc kotła?

    21 kW

    > jaka powierzchnia całkowita domu?

    ok. 130-140 mkw.
    Parter 100m + niewielkie poddasze użytkowe.

    > Jakie masz obecnie spalanie w trybie zimowym? kg/24h

    ok. 20-25 kg na dobę, ale jeszcze nie jest to w pełni tryb "zimowy", bo zimy
    nie ma i odkręconych mam połowę kaloryferów jedynie.

    > Zasobnik na wode jaka pojemnośc?

    140 litrów z podwójną wężownicą. Ale nie grzeję go non stop. Wlączam pompę
    od cwu dopiero ok. 18:00, na ok. godzinę. Wtedy woda się nagrzewa do 50
    stopni i to wystarcza dla 3 osób na cały wieczór.

    > jaka temperatury wody (zadana)

    48-50 stopni. I tu też nie wiem dokładnie, czy dobrze mam zainstalowany
    czujnik. Nie ma możliwości umieszczenia czujnika wewnątrz zasobnika, więc
    jest przytknięty do rury na powrocie (pod otuliną). Wydawało mi się, że to
    jedyne logiczne miejsce, bo powracająca woda z zasobnika do pieca, powinna
    mieć z grubsza temperaturę wody w zasobniku.

  • 9. Data: 2009-10-23 09:18:39
    Od: " " <j...@g...pl>

    wolim <n...@t...pisz> napisał(a):

> [...]
    > zakręconych.
    >

    > W domu mam dość wysoką temperaturę, bo oscyluje w granicach 21-23 stopni.

    OK jasne . Pkt 3 jest OK ja rozumiałem przez to Twój czas postoju z pkt 2.
    U mnie kocioł ŻYWIEC na ok 250 m2 + zasobnik wody w zimie jedzie na parametrach:
    58 st C - 12 podawanie - 48 postój (ewentualnie drobne korekty w zależności
    jaki węgiel się trafi). Suma podawania i postoju zamyka się w 60 sekundach.
    Tak zalecała instrukcja oraz konserwator z Żywca który konserwował kocioł w
    ub. roku.
    Co do podtrzymania - też na początku myślałem, że celem jest dążenie do tego
    trybu i jego utrzymywanie ale właśnie konserwator stwierdził, że to błąd - wg.
    niego podtrzymanie ma zastosowanie głównie w lecie gdy kocioł staje się
    przewymiarowany a odbiór ciepła mały (np. tylko zasobnik) .

    Rada konserwatora na ustawienie powietrza (o ile regulujesz przesłoną) ustawić
    na max i zmniejszać sukcesywnie aż palnik przestanie wydmuchiwać większe
    (takie 5 mm ) żarzące się grudki.

    Także spróbuj może 58/10/50 (dla trybiu praca). Po kilku godzinach obejrzyj
    kopczyk, skoryguj. Nic na szybko. Niestety jakość węgla ma też ogromne
    znaczenie. U nas zasobnik (ok 12 wiader) w zimie wystarcza na 3-5 dni (CO +
    woda) w zależności od jakości węgla.

    Zastanawia mnie też podawanie w podtrzymaniu. Czemu aż 25 s ? To ma tylko
    zapobiec wygaszeniu czyli może jakieś 5-10 s i dłuższy przedmuch (80-90) ?

    Pzdr,
    g-jaro

  • 10. Data: 2009-10-23 09:23:26

    wolim <n...@t...pisz> napisał(a):

    > 21 kW

    > ok. 130-140 mkw.
    > Parter 100m + niewielkie poddasze użytkowe.

    Jakoś tak dość duża moc jak na 140 mkw. U mnie kocioł o takiej mocy ogrzewa ok
    250 m2 słabo ocieplonej chałupy i wodę.

    Pzdr,
    g-jaro