  • 1. Data: 2010-04-15 19:37:04
    Temat: przewod YKY 5x16mm2 czy 5x10mm2?
    Od: "amir" <a...@g...pl>

    Obecnie mam umowe na 12KV oraz 25A zabezpiecznie
    budka stoi przed domem juz docelowa

    i teraz musze dac ok 35m kabla od budki do domu

    docelowo chce miec 24KV zabezpieczenie 25A

    w projekcie jest 5x10mm2 ale dlugosc przewodu miala byc
    6m a bedzie 35m

    jaki byscie zastosoliwali przewod

    Pompa Ciepla bedzie rowniez na tym pracowac + standard rodzina docelowo 3
    osoby moze wiecej :)
    narazie 2
    pozdrawiam
    Amir

  • 2. Data: 2010-04-15 19:45:25
    Temat: Re: przewod YKY 5x16mm2 czy 5x10mm2?
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 15 Kwi, 21:37, "amir" <a...@g...pl> wrote:

    > w projekcie jest   5x10mm2 ale dlugosc przewodu miala byc
    > 6m a bedzie 35m

    YKY 5x10mm2 spokojnie wystarczy, nie ma sensu dawać grubszego

    > jaki byscie zastosoliwali przewod

    YAKY 5x16mm2 (oczko grubszy, ale aluminiowy)

    J.

  • 3. Data: 2010-04-16 04:08:34
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Uzytkownik "amir" <a...@g...pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    >
    > i teraz musze dac ok 35m kabla od budki do domu
    >
    > docelowo chce miec 24KV zabezpieczenie 25A
    >
    > w projekcie jest 5x10mm2 ale dlugosc przewodu miala byc

    Ciekawe masz napiecie w tym domu ;))))))
    5x10 calkowicie wystarczy dla mocy 24 kW. Zakladajac przy pelnej mocy
    gestosc pradu na poziomie 5A/mm.kw wychodzi przekrój ok 7 mm.kw wiec jest
    zapas. Przy mocy 24 kW bedziesz potrzebowal zabezpieczen 34-36 A.
    Osobiscie uwazam ze taka moc jest przesadzona, chyba ze w Twoim domu
    wszystko bedzie zasilane energia elektryczna i wszystko bedzie non-stop
    pracowac lub bedziesz mial przy domu jakas dzialalnosc gospodarcza z duzym
    zapotrzebowaniem na energie elektryczna.

    W jednej z niedawno wykonywanych przeze mnie instalacji elektrycznych w
    obiekcie sklepowym, przydzial mocy wynosi 20 kW i zestaw odbiorników jest
    mniej wiecej taki:
    5 zamrazarek do lodów - pracuja cala dobe
    1 lada chlodnicza - pracuje cala dobe
    6 szaf chlodniczych do napojów i piwa - pracuja cala dobe, dwie z nich nie
    pracuja w zimie
    1 piekarnik do bulek 'fornetti" - dzienny wypiek ponad 3,5 tys sztuk bulek -
    pracuje kilka razy w ciagu doby
    1 kurtyna powietrzna - pracuje zima
    2 klimatyzatory z funkcja ogrzewania - pracuja caly rok/cala dobe z rózna
    wydajnoscia
    1 bojler elektryczny 30 l - zalaczony przez cala dobe, sterowany wlasnym
    termostatem, trzeba zalozyc ze w godzinach 6-23 pracuje bardzo czesto
    okolo 45 punktów oswietelniowych pracujacych w godz 6-23
    5 kasetonów reklamowych pracujacych od zmroku do switu - sterowane
    wylacznikiem zmierzchowym
    3 stanowiska kasowe - pracuja w godz 6-23 (kasa, czytnik KK, teriminal POS)
    1 telewizor LCD ok 50 cali pracuje cala dobe (reklamy w witrynie sklepu)
    system CCTV - pracuje cala dobe
    do tego 2 komputery w godz 6-23,
    jakis czajnik i mikroifalówka dla pracowników.
    i spokojnie sie to wszystko miesci w przydziale mocy.
    --
    Jackare

  • 4. Data: 2010-04-16 06:35:14
    Od: "Adam R" <r...@i...pw.edu.pl>

    Witam!

    Obciazalnosc pradowa przewodu to jedno, ale znacznie ostrzejszy jest warunek
    ograniczenia spadku napiecia na wlz (jak nalezy moim zdaniem trakrowac kabel
    od skrzynki w ogrodzeniu do domu), który wynosi 0,5% napiecia zasilania.
    Polecam ostatni post z:
    http://ise.pl/index.php?option=com_jfusion&Itemid=39
    &jfile=viewtopic.php&f=16&t=9797&p=0#p0
    (krótki link: http://tnij.org/kabelyky)

    Pozdrawiam
    Adam R

  • 5. Data: 2010-04-16 07:05:35
    Od: "Budyn" <b...@g...pl>

    Uzytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > pracowac lub bedziesz mial przy domu jakas dzialalnosc gospodarcza z duzym
    > zapotrzebowaniem na energie elektryczna.

    jesli ma przeplywowe ogrzewcze wody to tej mocy za duzo nie bedzie :)

    b.

  • 6. Data: 2010-04-16 07:40:16
    Od: "Amir" <d...@S...pl>

    > jesli ma przeplywowe ogrzewcze wody to tej mocy za duzo nie bedzie :)

    jeden ma byc

    i tez mam drygie pytanie
    czy moge dac przeplywowy podgrzewacz 24kW kiedy mam tylko 12kW w umowie?

    pozdrawiam i dziekuje raz jeszcze

  • 7. Data: 2010-04-16 07:44:42
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Amir" <d...@S...pl> napisał w wiadomości
    > jeden ma byc
    >
    > i tez mam drygie pytanie
    > czy moge dac przeplywowy podgrzewacz 24kW kiedy mam tylko 12kW w umowie?

    dac mozesz, tylko nie bedzie działał :-) Tzn bedzie wywalało bezpieczniki.
    Jak juz zwiekszysz moc możesz też dać 2 ogrzewacze tylko trzeba zamontować
    urządzenie (przekaźnik), które pozwoli włączyć sie tylko jednemu na raz.

    b.

  • 8. Data: 2010-04-16 09:46:32
    Od: "Amir" <d...@S...pl>

> [...]
    > urządzenie (przekaźnik), które pozwoli włączyć sie tylko jednemu na raz.

    a jak dam 12kW podgrzewacz a w domu mam przyłącze 12kW
    odkręce kran i tez wywali
    bo wiadomo ze cos tam zawsze bedzie jeszcze chodzic lampka czy tez TV jakies
    alarmy itp?

    pozdrawiam

  • 9. Data: 2010-04-16 10:33:24
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > a jak dam 12kW podgrzewacz a w domu mam przyłącze 12kW
    > odkręce kran i tez wywali
    > bo wiadomo ze cos tam zawsze bedzie jeszcze chodzic lampka czy tez TV
    > jakies alarmy itp?

    po pierwsze - nie wywala od razu, to zależy od charakterystyki wyłącznika
    a po drugie - 12kW to sobie daruj w ogóle bo to mało. Chyba ze do mycia rąk.
    Lepsza wtedy terma ze zbiornikiem albo bojler.

    b.

  • 10. Data: 2010-04-16 12:16:47
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    Amir pisze:

> [...]
    > odkręce kran i tez wywali
    > bo wiadomo ze cos tam zawsze bedzie jeszcze chodzic lampka czy tez TV jakies

    Tu masz kalkulator:
    http://www.prs.pl/page731.html

    jeżeli masz przyłącze 12kW to powinieneś mieć zabezpieczenie > 21,65
    czyli 25A
    Więc skoro masz zabezpieczenie 25A to możesz sobie pozwolić na
    obciążenie 13.86kW

    Dodatkowo charakterystyka zabezpieczeń pozwala na przeciążenie bezpiecznika.
    Przykładowo charakterystyka B dla bezpiecznika 25A pozwala przeciążyć go
    prawie trzykrotnie w czasie około 10 sekund, przy przeciążeniu
    dwukrotnym bezpiecznik zadziała z prawie minutowym opóźnieniem. To tak w
    przybliżeniu, szczegóły masz np tu:
    http://www.plcs.net.pl/index.php/en/news-from-automa
    tion-world/praktyczne-rozwiazania-automatyki/charakt
    erystyki-wyzwalania-wylacznikow-selektywnosc-zabezpi
    eczen/all-pages.html

    Chwilowo można pobierać prąd z sieci większy niż na umowie. Dopiero gdy
    Twój średni prąd przekroczy wartość z umowy energetyka się zacznie Tobą
    interesować.