  • 1. Data: 2009-05-07 18:55:13
    Temat: recyrkulacja CWU - rurki 10 ?
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Jakie rurki dajecie do powrotu recyrkulacji CWU?
    Reszta instalacji w miedzi, głównie fi 15 (im cieńsza - tym mniej wody w
    środku, więc mniej wody ciepłej się wystudzi w rurach, a do kranu fi15 i
    tak za dużo).

    Wsadziłbym fi 10 ale bardzo ciężko o ten rozmiar (przynajmniej w mojej
    okolicy w paru hurtowniach, nie mówiąc już o kształtkach), ale może
    akurat powrót zrobić z jakiegoś plastiku etc? Oczywiście bez rzeźby w
    g.. typu rurka gumowa wężyk, bo ciśnienie tam jest "pełne", tylko
    przepływ mały.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 2. Data: 2009-05-07 22:53:40
    Temat: Re: recyrkulacja CWU - rurki 10 ?
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
> [...]
    > Reszta instalacji w miedzi, głównie fi 15 (im cieńsza - tym mniej wody w
    > środku, więc mniej wody ciepłej się wystudzi w rurach, a do kranu fi15 i

    Nie jestem pewien czy miedz do CWU w ogole sie nie nadaje, bo jony i
    korozje.
    W kazdym razie ja robilem w PP i cyrkulacje zrobilem 20 tak jak podejscia
    pod baterie, piony i rozprowadzenie 25. Miedz mierzy sie chyba inaczej niz
    PP, wiec nie bedzie to ten sam rozmiar.

    Pozdro.. TK

  • 3. Data: 2009-05-08 07:06:54
    Od: "Boban" <b...@g...pl>

    BartekK <s...@N...org> napisał(a):

> [...]
    > Reszta instalacji w miedzi, głównie fi 15 (im cieńsza - tym mniej wody w
    > środku, więc mniej wody ciepłej się wystudzi w rurach, a do kranu fi15 i

    Najmniejsza dostępna średnica czyli dla miedzi 15, sam mam tak zrobione.
    Na rury od CWU i cyrkulacji dałem grubsze otuliny, chyba 13 mm grubości. No i
    najlepiej kłaść rury w warstwie ocieplenie podłogi a nie od razu na chudziaku.

  • 4. Data: 2009-05-08 08:00:02
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]
    > Reszta instalacji w miedzi, głównie fi 15 (im cieńsza - tym mniej wody w
    > środku, więc mniej wody ciepłej się wystudzi w rurach, a do kranu fi15 i

    robisz z najtańszej ( nie koniecznie najmniejsza jest najtańsza)
    rurki z tego samego systemu co cała instalacja

  • 5. Data: 2009-05-08 08:07:38
    Od: "Jackare" <...@s...uk.de.pl>

    > Najmniejsza dostępna średnica czyli dla miedzi 15,

    Jest przecież mniejsza średnica rur miedzianych instalacyjnych - 12 mm.
    --
    Jackare

  • 6. Data: 2009-05-08 10:59:52
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]

    > powrót zrobić z jakiegoś plastiku etc? Oczywiście bez rzeźby w g.. typu
    > rurka gumowa wężyk, bo ciśnienie tam jest "pełne", tylko przepływ mały.

    Nie kombinuj, bo wcale cieńsza miedź nie musi być tańsza.
    Zrób normalnie wodę z rurki 16mm PE lub PEX zasilanie oraz powrót, a
    unikniesz wielu problemów jakie występują z rurami miedzianymi.
    Co zaś się tyczy studzenia wody to niewiele zależy ono od ilości wody w
    rurach lecz od jakości izolacji, długości rur oraz w niewielkim stopniu od
    średnicy rur.
    Co zaś się tyczy strat na cyrkulacji to wystarczy najprostsza automatyka
    załączająca pompę obiegową tylko wtedy, kiedy faktycznie jest potrzeba w
    postaci zegara lub z wykorzystaniem czujek ruchu w pomieszczeniach, gdzie ma
    być cyrkulacja tj. kuchnia, łazienka, ubikacja itd.

  • 7. Data: 2009-05-08 12:30:16
    Od: "Boban" <b...@g...pl>

    Jacek \Plumpi\ <p...@w...pl> napisał(a):

    > Nie kombinuj, bo wcale cieńsza miedź nie musi być tańsza.
    > Zrób normalnie wodę z rurki 16mm PE lub PEX zasilanie oraz powrót, a
    > unikniesz wielu problemów jakie występują z rurami miedzianymi.

    Uświadom mnie proszę czego mam sie spodziewać? Jakie to mogą być problemy?

  • 8. Data: 2009-05-08 14:22:51
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

> [...]
    > pod baterie, piony i rozprowadzenie 25. Miedz mierzy sie chyba inaczej niz

    Miedź do wody użytkowej daje się mniej więcej o 100% większą średnicę niż
    PP. Np. PP25 (16mm wewnętrzne) pozwala na ten sam przepływ co Cu 32mm.

  • 9. Data: 2009-05-08 18:27:55
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Boban pisze:

    > Uświadom mnie proszę czego mam sie spodziewać? Jakie to mogą być problemy?

    Wszystko zależy od twardości wody. Akurat u mnie z tym problemu nie ma,
    woda "jest dobra do miedzi" ale są rejony gdzie się marnie nadaje.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 10. Data: 2009-05-08 20:00:55
    Od: "Jackare" <...@s...uk.de.pl>

    Użytkownik "Boban" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Uświadom mnie proszę czego mam sie spodziewać? Jakie to mogą być problemy?

    Połączenie miedzi i stali bez przekładek elektroizolacyjnych powoduje
    korozję. Szybkość i miejsce występowania zależy od kierunku przepływu wody.
    Rzeczywistość jest taka że prawie nikt tych izolatorów nie stosuje.
    --
    Jackare