  • 1. Data: 2010-02-20 19:53:56
    Temat: ścinanie wkretów do drewna- wytrzymałość
    Od: "p47" <k...@w...pl>

    Chcę przykrecic szczeble drabiny wkrętami do drewna.
    Gdzie można znaleźć ich wytrzymałość na ścinanie , aby odpowiednio dobrac
    ich średnicę?

    p47

  • 2. Data: 2010-02-20 23:17:47
    Temat: Re: ścinanie wkretów do drewna- wytrzymałość
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "p47" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Chcę przykrecic szczeble drabiny wkrętami do drewna.
    > Gdzie można znaleźć ich wytrzymałość na ścinanie , aby odpowiednio dobrac
    > ich średnicę?

    Szczeble nie powinny się trzymać na samych wkrętach, ponieważ zawsze
    istnieje mozliwość pęknięcia drewan wzdłuż słojów.
    Szczeble powinny być obsadzane w zaciosach (wcięciach).

  • 3. Data: 2010-02-21 01:09:05
    Od: "p47" <k...@w...pl>

> [...]
    > istnieje mozliwość pęknięcia drewan wzdłuż słojów.
    > Szczeble powinny być obsadzane w zaciosach (wcięciach).

    Niewątpliwie masz racje co do możliwości rozszczepiania drewna. Niestety
    zaciosy na powierzchni czołowej (w stosunku do szczebli) nośnika trudno
    byłoby zrobic z uwagi na przewidywaną niezbyt dużą grubość drewna na
    nośniki;- drabina ma być długa, a więc grube nośniki powodowałyby jej
    nadmierny ciężar. Zaciosy (wyciecia) na powierzchni bocznej
    powodują przecież z kolei niebezpieczeństwo odszczepienia włókien drewna
    nośnka przy wycięciach (zaciosach).
    Oczywiście prawidłowo byłoby zakończać szczeble czopami i je wpuszczać w
    otwory w nośnikach, ale to wykracza ponad moje mozliwości i umiejętności, a
    napewno byłoby nadmiernie pracochłonne.
    Ponieważ drabina będzie b. rzadko używana (krótką mam, a ta >6m służyc
    bedzie tylko w wyjątkowych sytuacjach) to mam nadzieję, że dając z każdej
    strony po 2 wkręty prawdopodobieństwo, że nastapi podwójne rozszczepienie
    szczebla jest nieznaczne, tym bardziej, że wpuszczę te wkrety na co najmniej
    50-60 mm.
    p47

  • 4. Data: 2010-02-21 07:25:18
    Od: M <M...@w...pl>

    p47 pisze:

    > Ponieważ drabina będzie b. rzadko używana (krótką mam, a ta >6m służyc
    > bedzie tylko w wyjątkowych sytuacjach) to mam nadzieję, że dając z

    Jeśli drabina ma mieć więcej niż 6m oraz ma być lekka to ją kup
    (aluminiową) zamiast robić. Przy spadku z 6m łatwo się poobijać, a przy
    braku umiejętności stolarskich/ciesielskich (co sugerujesz w swoim
    poście) oraz kombinowaniu, jak zrobić cieńszą, by była lżejsza - błędy
    są wysoce prawdopodobne.

    M.

  • 5. Data: 2010-02-21 09:45:29
    Od: "Przemek" <e...@v...pl>

> [...]
    > Chcę przykrecic szczeble drabiny wkrętami do drewna.
    > Gdzie można znaleźć ich wytrzymałość na ścinanie , aby odpowiednio dobrac

    Policz sobie z wg wzoru ponizej:

    Nośność charakterystyczna na ścinanie VRk,s z ramieniem na podstawie wzoru
    zgodnie ETAG 001 załącznik C :

    gdzie:

    ?M= 2, l= e1+0,5d - długość ramienia,

    MRk,s= 1,2*Ws*fuk - moment siły,

    - wskaźnik wytrzymałości metalowego trzpienia,

    e1 - długość ramienia do którego przyłożona jest siła , d -
    średnica trzpienia metalowego,

    fuk - wytrzymałość charakterystyczna trzpienia na rozciąganie.

    Powodzenia!

    pozdr

    przemek

    begin 666 clip_image002.gif
    M1TE&.#EA= `K`'<`,2'^&E-O9G1W87)E.B!-:6-R;W-O9G0@3V9F:6-E`"'Y
    M! $`````+ ,`! !M`"0`@ ````````+AA(^IR^W_0EARPHNSWDXFSX7B.(*'
    M2:9D95GBY *H2F]@N\JG7O=9#$L%>3&?D5$L<G ZY?%I2-H4.";T&OT@9DZM
    MS*6L1+M8S,T#WI*S8S:U61:>6^#U%SWF9H<G>QP2Q$<C]O76-^>
    '!6,U6$>Q
    MI?;7T9;XLP<'N:,I28%'J")&N%B8R<-Y:H:TB<HZY2;',M.:8SI
    K>R'X%[O+
    MV^O["_Q;>]B&RWL+2A:(?*M\F53)#"4:)MWL:&B-6H6YBBQ[%7I
    3"-ZL';VM
    :K5ZZKH[>+OD.7R8_KVA_CB^=J\]:3E,``#L`
    `
    end

    begin 666 clip_image004.gif
    M1TE&.#EA00`L`'<`,2'^&E-O9G1W87)E.B!-:6-R;W-O9G0@3V9
    F:6-E`"'Y
    M! $`````+ ,`! `Z`"4`@ ````````*:A(^IRZT!G9QTAHJSO+KC:(#>N"4<
    MB3YFJD&N&QXP6T7<?9WT> /X3CJ)=,!62$<LUF3"I'+3//H<L%=.U,&^?,Z5
    M#-%]-J(Q<:;7,Y]C:?42#;6&@^RI^V//T>3\OIQ)T?<T-'>G\F5
    2:#BV2->8
    MM;/%I/A &0A69O?(J-FYB;E@J18F*C;C]1F*FGJ8R=I::B@$FBIY9&M0```[
    `
    end

  • 6. Data: 2010-02-21 09:47:35
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > nadmierny ciężar. Zaciosy (wyciecia) na powierzchni bocznej
    > powodują przecież z kolei niebezpieczeństwo odszczepienia włókien drewna

    A niby w jaki sposób mają się te włókna rozszczepić ?
    Robisz zacios pod kątem w formie klina lub prostokątnego wcięcia tak, żeby
    dół szczebla opierał się na całej swojej grubości belek nośnych.
    Co zaś się tyczy grubości drewna to musi być ono na tyle grube, żeby
    utrzymać ciężar osoby.

    > Oczywiście prawidłowo byłoby zakończać szczeble czopami i je wpuszczać w
    > otwory w nośnikach, ale to wykracza ponad moje mozliwości i umiejętności,
    > a napewno byłoby nadmiernie pracochłonne.

    To daj sobie spokój w ogóle z robieniem drabiny i kup gotową, któa zapewni
    Ci nalezyte bezpieczeństwo, a przy tym bedzie lekka.

> [...]
    > strony po 2 wkręty prawdopodobieństwo, że nastapi podwójne rozszczepienie
    > szczebla jest nieznaczne, tym bardziej, że wpuszczę te wkrety na co

    Rozszczepienie drewna to tylko jeden z przypadków. Szczebel, kótry nie
    wspiera się na wcięciu po prostu przenosi całą siłę na wkręty. O ile dzisiaj
    wkręty te wytrzymają taki nacisk i nie zostaną ścięte o tyle po kilku
    użyciach drabiny po prostu materiał, z którego są wykonane ulegnie
    zmęczeniu. Stosowanie twardych, hartowanych wkrętów natomiast niesie inne
    zagrożenia. Otóż o ile wytrzymują one bardzo duże siły statyczne, o tyle
    siły dynamiczne, które występują np. podczas ześlizgnięcia się stopy i jej
    zatrzymaniu na szczeblu niżej, mogą bez większych problemów doprowadzić do
    pęknięcia wkrętów.
    Dlatego jeżeli będziesz robił samemu to zrób wcięcia, a wtedy szczeble
    możesz po prostu przybić miękkimi gwoździami lub przykręcić miękkimi
    wkrętami. Nie ma możliwości, żeby jakiekolwiek włókna się wtedy
    rozszczepiły, ponieważ siła działa wzdłuż belek nośnych i wzdłuż włókien, a
    nie nie na zasadzie klina odrywającego włókna na końcu szczebla.
    Tu jeszcze jedna ważna uwaga - przed wkręceniem wkręta najpierw nawierć
    otwory wiertłem o śrenicy takiej jaką ma rdzeń wkręta (bez zwojów). Jeżeli
    chodzi o belki nośne to musisz zrobić odpowiednio grube, aby zapewniły
    odpowiednią wytrzymałość. Musi to być drewno bezsęczne, a słoje muszą
    zapewnić ciągłość przez cała długość tych belek.

    Ale najlepiej kup gotową bezpieczną drabinę. Upadek z wysokości 6m może być
    śmiertelny.
    Mój kolega, który spadł z drabiny 3m złamał obojczyk, kilka żeber, skręcił
    nogę, a urazy potłuczenia leczył przez ponad pół roku.

  • 7. Data: 2010-02-22 07:40:18
    Od: "--=olo=--" <xxoloxx@USUN_TOwp.pl>

    Użytkownik "p47" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Chcę przykrecic szczeble drabiny wkrętami do drewna.
    > Gdzie można znaleźć ich wytrzymałość na ścinanie , aby odpowiednio dobrac
    > ich średnicę?

    a nie możesz wywiercić otworów w belkach drabiny i dać okrągłe szczebelki,
    które można spłaszczyć od góry dla bezpieczeństwa i wygody stania na
    drabinie?

    --=olo=--

  • 8. Data: 2010-02-22 09:54:52
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2010-02-21 08:25, M pisze:

> [...]
    > braku umiejętności stolarskich/ciesielskich (co sugerujesz w swoim
    > poście) oraz kombinowaniu, jak zrobić cieńszą, by była lżejsza - błędy

    Dobrze piszesz.
    To jak z gościem co tu się na grupie pytał jakimi kołkami przykręcić
    antenę do komina.