  • 1. Data: 2009-02-09 18:36:19
    Temat: sterownik zaworu mieszającego
    Od: psb <p...@p...to>

    Witam!

    Od grudnia użytkuję piec na ekogroszek, na wylocie mam zawór
    czterodrożny, który chciałbym zautomatyzować.
    Rozumiem, że to najlepszy sposób na sterowanie temperaturą w moim układzie.

    Zawór to Honeywell, na alledrogo można kupić siłownik na 230V sterowanie
    3punktowe (tzn chyba podpinamy N i L idzie na zamykanie lub otwieranie).
    Do tego sterownik pokojowy ze stykiem przekaźnikowym, ale gdzie znaleźć
    to coś pomiędzy siłownikiem a st.pokojowym?

    W necie praktycznie brak rozwiązań, Honeywell robi, ale bezprzewodowe,
    jakaś firma proponowała mi komplet, siłownik i sterownik za 500euro..
    Może są tańsze rozwiązania? Gdzieś chyba na forum muratora pisało, że
    'ktoś' robi w kraju, ale namiarów brak.
    Może ktoś ma takie cudo?

    psb

  • 2. Data: 2009-02-10 07:02:57
    Temat: Re: sterownik zaworu mieszającego
    Od: "P4tryk" <p...@w...pl>

    Użytkownik "psb" <p...@p...to> napisał w wiadomości
> [...]
    > są tańsze rozwiązania? Gdzieś chyba na forum muratora pisało, że 'ktoś'

    Witam
    Podlacze sie pod pytanie. Wydaje mi sie ze sterowanie takim silownikiem to
    bedzie bardzo trudna sprawa. Uklad nie moze pobrac informacji w jakiej
    pozycji znajduje sie zawor. Mozna zalozyc ze cos takiego od pelnego otwarcia
    w razie koniecznosci bedzie wykonywalo stopniowo kroki podajac napiecie na
    styk zamykania na np 1s lub 0,5 s i bedzie obserwowalo wyniki na wyjsciu
    (np. spadek temperatury). problem w tym ze jeden silownik przy danym
    cisnieniu przy kroku 1s zrobi obrot o np 5 stopni a inny zrobi juz 10
    stopni. Musialby to byc dosc "madry" sterownik :)
    Widzialem cos takiego ale bylo to sterowane serwomotorami ktore z kolei byly
    sterowane zaawansowanymi sterownikami - moze wlasnie za 500 euro :(

    // Patryk Jakóbiak \\
    // p...@w...pl \\

  • 3. Data: 2009-02-10 09:04:16
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

> [...]

    > Do tego sterownik pokojowy ze stykiem przekaźnikowym, ale gdzie znaleźć to
    > coś pomiędzy siłownikiem a st.pokojowym?

    wg mnie wybrałeś niewłasciwy zawór do tego zastosowania
    z twojego opisu wynika, że zawór jest na obiegu pierwotnym/małym
    który ma za zadanie trzymać stała temperaturę powrotu
    a do tego najlepsze, najprostsze i najtańsze są zawory termostatyczne

    temat był wałkowany nie raz i były podawane konkretne typy zaworów i linki
    do schematów

  • 4. Data: 2009-02-10 17:55:06
    Od: psb <p...@p...to>

    P4tryk pisze:
> [...]
    > Widzialem cos takiego ale bylo to sterowane serwomotorami ktore z kolei byly
    > sterowane zaawansowanymi sterownikami - moze wlasnie za 500 euro :(

    Dokładnie tak. Pozycji zaworu to on chyba nie musi znać, interesuje go
    tylko styk w regulatorze pokojowym. Sam siłownik ma wyłączniki krańcowe,
    a z tego co czytałem to w tym bezprzewodowym sterowniku Honeywellowskim
    ustawia się czas pracy siłownika od pozycji zamkniętej do otwartej. Na
    tej podstawie ustala on sobie pewnie czas trwania impulsu.

    psb

  • 5. Data: 2009-02-10 18:10:24
    Od: psb <p...@p...to>

    qlphon pisze:

> [...]
    > który ma za zadanie trzymać stała temperaturę powrotu
    > a do tego najlepsze, najprostsze i najtańsze są zawory termostatyczne

    Nie ja wybrałem, tylko moi hydraulicy :)
    Czy zawór jest na obiegu pierwotnym, tego nie wiem (nie znam się), ale
    wyjście z pieca najpierw rozgałęzione jest do wężownicy CWU poprzez
    oczywiście pompkę i zawór zwrotny, dopiero dalej idzie do zaworu
    czerodrożnego i z wyjścia zaworu woda płynie dalej na pompkę kaloryferów
    i równolegle do mieszacza podłogówki.

    Mieszkam od stycznia więc jestem newbie i działa to praktycznie tak, że
    grzejniki nie grzeją (głowice termostatyczne ustawione są na 3 i odcięły
    wodę), całą robotę robi podłogówka.
    Przez okres mrozów zawór miałem ustawiony na 3 w skali 1-7 i nie
    wymagało to regulacji - było cieplutko i milutko, natomiast w zeszłym
    tygodniu, kiedy temp na zewnątrz podskoczyła, w domu również skoczyło na
    25st. I tu fajnie byłoby ten zawór drgnąć w dół, a jest on bardzo czuły
    na kręcenie.

    Swoją drogą nie wiem jak taka automatyka radzi sobie wobec tak dużej
    bezwładności podłogówki.

    psb

  • 6. Data: 2009-02-10 19:45:03
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > są tańsze rozwiązania? Gdzieś chyba na forum muratora pisało, że 'ktoś'

    Dowolny uniwersalny, programowany regulator PID z wyjściami trójstawnymi
    (dwa wyjścia przekaźnikowe) + odpowiedni czujnik temperatury np Pt-100
    Do wyboru masz firmy polskie: Lumel, Introl, Apar, Label, Compit, jak i
    zagraniczne: Shimaden, Honeywell, Fuji, Eurotherm, Carel oraz wiele innych.
    Niestety ceny takich regulatorów nie są niskie. Zaczynają się od kilkuset
    zł.
    W szczególności polecam firmę Compit z Częstochowy, która specjalizuje się w
    produkcji regulatorów do celów grzewczych, także i regulatory do mieszaczy.

  • 7. Data: 2009-02-10 19:48:01
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    P.S.
    Sterownik pokojowy możesz sobie wtedy darować.

  • 8. Data: 2009-02-10 21:47:05
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    psb wrote:

    > Nie ja wybrałem, tylko moi hydraulicy :)
    > Czy zawór jest na obiegu pierwotnym, tego nie wiem (nie znam się), ale
    > wyjście z pieca najpierw rozgałęzione jest do wężownicy CWU poprzez
    > oczywiście pompkę i zawór zwrotny,
    I wężownice masz bez zaworu regulującego ciepłą wodę?

    dopiero dalej idzie do zaworu
    > czerodrożnego i z wyjścia zaworu woda płynie dalej na pompkę kaloryferów
    > i równolegle do mieszacza podłogówki.
    No to potrzebujesz regulator który zabezpieczy ci piec przed zbyt niską
    temp wody i jak się zagrzeje to dopiero otworzy obieg na CO, akurat
    robię coś podobnego :)
    Skąd jesteś?
    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 9. Data: 2009-02-10 22:13:58
    Od: psb <p...@p...to>

    JanuszK pisze:

    > I wężownice masz bez zaworu regulującego ciepłą wodę?

    Na to wychodzi. Jutro przyjrzę się jeszcze gdzie idzie powrót z CWU.
    Jestem z Krakowa.

    Jacek "Plumpi" sypnął danymi za co dziękuję - pogrzebie po necie.

    psb

  • 10. Data: 2009-02-12 22:54:45
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > Widzialem cos takiego ale bylo to sterowane serwomotorami ktore z kolei byly
    > sterowane zaawansowanymi sterownikami - moze wlasnie za 500 euro :(

    Znajomosc pozycji tego regulatora nie ma zadnego znaczenia, bo regulacja
    odbywa sie poprzez pomiar temperatury wody. Jest za goraca - przymykamy,
    za zimna - otwieramy.