Kupno mieszkania na kredyt - jakie formalności?
2014-10-11 01:55
Jakie formalności przy zakupie mieszkania na kredyt? © maselkoo99 - Fotolia.com
Przeczytaj także: 5 zasad, którymi warto się kierować ubiegając się o kredyt hipoteczny
Po znalezieniu odpowiedniego mieszkania na rynku wtórnym (na pierwotnym wygląda to nieco inaczej) należy je prześwietlić pod kątem wad prawnych, co pozwoli uniknąć w przyszłości problemów. Pierwszą rzeczą, jakiej należy się przyjrzeć przy zakupie mieszkania jest to, czy sprzedający jest rzeczywiście właścicielem nieruchomości. Powinien zaprezentować akt notarialny zaświadczający o zakupie oraz aktualny odpis z księgi wieczystej. Ale nie wszystko musi być zapisane w KW, stąd warto zapoznać się także z innymi źródłami informacji (np. dokumentem stanowiący podstawę nabycia nieruchomości przez aktualnego właściciela), by uniknąć nabycia mieszkania np. ze służebnością osobistą. Rozsądnym działaniem będzie też weryfikacja dokumentów zaświadczających o stanie zaległości wobec wspólnoty mieszkaniowej, zarządcy nieruchomości lub spółdzielni mieszkaniowej, a także dostawców mediów.Jeśli z mieszkaniem wszystko jest w porządku i jesteśmy zdecydowani na zakup, można przystąpić do negocjacji ze sprzedającym, a jednocześnie zakończyć proces analizy ofert bankowych w kwestii kredytu hipotecznego. Ustalone ze sprzedającym warunki należy zapisać w umowie przedwstępnej, przy czym warto, by miała ona formę aktu notarialnego, gdyż jest to bezpieczniejsze rozwiązanie. Spisanie umowy u notariusza zdejmuje z nas także trud jej przygotowania.
fot. maselkoo99 - Fotolia.com
Jakie formalności przy zakupie mieszkania na kredyt?
Zadatek to nie to samo co zaliczka
Jednocześnie kupujący płaci zwykle sprzedającemu zaliczkę lub zadatek. W przypadku niewykonania umowy przez jedną ze stron druga strona ma prawo od umowy odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a w przypadku, gdy sama go dała, żądać sumy dwukrotnie wyższej. Warto przy tym przypomnieć, że zadatek to nie to samo co zaliczka. Ta bowiem, wpłacona na poczet przyszłych należności, nie jest zabezpieczeniem wykonania umowy, a jedynie częścią zapłaty. W przypadku niedojścia umowy do skutku wraca ona więc do niedoszłego kupującego.
Z umową przedwstępną udajemy się do banku celem złożenia wniosku kredytowego, warto jednak wcześniej zabrać się za skompletowanie dokumentów. W zależności od banku niezbędne mogą być różne dokumenty, ale zaświadczenie o zatrudnieniu i dochodach, umowa o pracę, zaświadczenie z ZUS, PIT 37 za ostatni rok lub dwa oraz wyciąg z rachunku bankowego i karty kredytowej przewijają się praktycznie wszędzie. Nie należy też zapominać o dwóch dokumentach tożsamości ze zdjęciem oraz skróconym odpisie aktu małżeństwa (jeśli korzystamy z programu Mieszkanie dla Młodych).
Przydatne linki:
Oferty nieruchomości
Oczekiwanie na decyzję kredytową trwa co najmniej kilka tygodni, a dodatkowo może wiązać się z koniecznością uzupełniania dokumentów. Szczególnie dużo do zrobienia mają zwykle przedsiębiorcy, którzy muszą zaprezentować m.in. zaświadczenia o niezaleganiu składek ZUS i podatków, a także zaświadczenie o nadaniu nr NIP i REGON, wpisie do ewidencji działalności gospodarczej itd. Warto pamiętać, że ważność niektórych dokumentów to miesiąc, należy mieć to na uwadze.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)